Jenson Button z pole position

Chmury nad torem w Malezji od rana zapowiadały deszcz. Te czarne zebrały się także nad McLarenem i Ferrari

Pochmurne niebo i duża wilgotność panowały podczas kwalifikacji na torze w Malezji. Mimo zapowiedzi obyło się bez opadów.

Po raz piąty w tym roku najszybszym kierowcą sesji treningowej okazał się Nico Rosberg. Kierowca Williamsa jako jedyny przejechał jedno okrążenie w czasie krótszym niż 1 minuta 36 sekund. W ścisłej czołówce zabrakło zespołu Brawn GP. Nie zawiodła ekipa Toyoty, której kierowcy uzyskali czwarty i piąty czas. Wyniki osiągnięte przez kierowców McLarena Mercedes i BMW Sauber dały im miejsca poza pierwszą dziesiątką.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Różnica

Liczba
okrążeń

1

16

Nico Rosberg

Williams

1:35.940

19

2

14

Mark Webber

Red Bull

1:36.048

0,108

13

3

3

Felipe Massa

Ferrari

1:36.069

0,149

13

4

9

Jarno Trulli

Toyota

1:36.132

0,192

21

5

10

Timo Glock

Toyota

1:36.189

0,249

22

6

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:36.194

0,254

14

7

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:36,322

0,382

14 

8

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:36.325

0,385

18 

9

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:36.519

0,579

19 

10

22

Jenson Button

Brawn GP

1:36.541

0,601

17

11

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:36.563

0,623

18 

12

1

Lewis Hamilton

 McLaren Mercedes

1:36.657

0,717

15

13

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:36.742

0,802

13

14

7

Fernando Alonso

Renault

1:37.004

1,064

16

15

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:37.026

1,086

18

16

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:37.032

1,092

18 

17

20

Adrian Sutil

Force India

1:37.118

1,178

18 

18

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:37.282

1,342

17 

19

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:38.322

1,382

16

20

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:38.458

1,458

19

Kimi Raikkonen zakwalifikował się na dziewiątej pozycji do GP Malezji, a jego kolega z zespołu Felipe Massa nie uzyskał nawet wystarczająco dobrego czasu, aby móc wystartować w drugiej sesji kwalifikacyjnej. Prawdopodobnie założenia Ferrari co do wymagań toru i możliwości konkurentów od razu postawiły zespół na straconej pozycji. Musiały to być jedne z najbardziej frustrujących chwil w karierze Felipe Massy. Brazylijczyk i jego zespół na osiem minut przed zakończeniem sesji Q1 po uzyskaniu czwartego czasu zdecydowali, że może on spokojnie powrócić do garażu w przekonaniu, że wynik jest wystarczająco dobry, aby zakwalifikować się do Q2. Pomylili się. Na trzy minuty przed końcem sesji Massa znajdował się na dziewiątej pozycji i mógł już tylko z niedowierzaniem patrzeć jak wyprzedzają go Vettel, Webber, Kubica, Bourdais, Hamilton, Heidfeld i Hamilton. Było już za późno, żeby próbować poprawić wynik. Strategia Ferrari tym razem zawiodła.

Jenson Button podczas kwalifikacji
fot. Daimler

W drugiej sesji kwalifikacyjnej odpadli ze współzawodnictwa kierowcy McLarena, Nick Heidfeld, Kazuki Nakajima i Sebastien Bourdais. Po raz drugi w tym sezonie najszybszym kierowcą kwalifikacji okazał się Jenson Button.

Warto zwrócić uwagę, że w pierwszej dziesiątce tylko dwa samochody wyposażone były w KERS.
Wielkim znakiem zapytania przed niedzielnym wyścigiem jest pogoda. Popołudniowe, ulewne opady zdarzają się o tej porze roku często w Malezji. Po sobotnich kwalifikacjach około siódmej wieczorem czasu lokalnego nad torem Sepang pojawiła się gwałtowna burza. Jeśli w niedzielę zacznie padać, zespoły będą musiały zmienić swoją strategię.  

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Q1

Q2

Q3

Liczba
okrążeń

1

22

Jenson Button

Brawn GP

1:35.058

1:33.784

1:35.181

18

2

9

Jarno Trulli

Toyota

1:34.745

1:33.990

1:35.273

20

3

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:34.935

1:34.276

1:35.518

17

4

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:34.681

1:34.387

1:35.651

20

5

10

Timo Glock

Toyota

1:34.907

1:34.258

1:35.690

24

6

16

Nico Rosberg

Williams

1:35.083

1:34.547

1:35.750

21

7

14

Mark Webber

Red Bull

1:35.027

1:34.222

1:35.797

19

8

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:35.166

1:34.562

1:36.106

19

9

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:35.476

1:34.456

1:36.170

17

10

7

Fernando Alonso

Renault

1:35.260

1:34.706

1:37.659

15

11

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:35.110

1:34.769

14

12

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:35.341

1:34.788

13

13

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:35.280

1:34.905

13

14

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:35.023

1:34.924

14

15

11

Sebastian Bourdais

Toro Rosso

1:35.507

1:35.431

16

16

3

Felipe Massa

Ferrari

1:35.642

4

17

8

Nelsinho Piquet

Renault

1:35.708

11

18

21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:35.908

8

19

20

Adrian Sutil

Force India

1:35.951

10

20

12

Sebastian Buemi

Toro Rosso

1:36.107

9

Pozycje startowe kierowców będą w niedzielnym wyścigu nieco inne, niż te wywalczone w kwalifikacjach. Sebastian Vettel ukarany za kolizję z Robertem Kubicą w GP Australii wystartuje z trzynastego pola startowego, a Rubens Barrichello po wymianie skrzyni biegów z ósmego.

Według nowych zasad FIA opublikowała po kwalifikacjach wagę bolidów.

Poz. startowa

Kwalifikacje

Kierowca

Waga (kg)

Paliwo (kg)

Liczba okrążeń

1

1

Jenson Button

660

55

20

2

2

Jarno Trulli

656.5

51.5

19

3

5

Timo Glock

656.5

51.5

19

4

6

Nico Rosberg

656

51

19

5

7

Mark Webber

656

51

19

6

8

Robert Kubica

663

58

21

7

9

Kimi Raikkonen

662.5

57.5

21

8

4

Rubens Barrichello

664.5

59.5

22

9

10

Fernando Alonso

680.5

75.5

28

10

11

Nick Heidfeld

692

87

32

11

12

Kazuki Nakajima

683.4

78.4

29

12

13

Lewis Hamilton

688

83

31

13

3

Sebastian Vettel

647

42

15

14

14

Heikki Kovalainen

688.9

83

31

15

15

Sebastien Bourdais

670.5

65.5

24

16

16

Felipe Massa

689.5

84.5

32

17

17

Nelson Piquet Jnr

681.9

76.9

29

18

18

Giancarlo Fisichella

680.5

75.5

28

Przybliżonych obliczeń liczby okrążeń, jakie kierowcy będą mogli przejechać do pierwszego dotankowania dokonano na podstawie średniego zużycia paliwa na jedno okrążenie. Najwięcej paliwa mają w swoich samochodach Felipe Massa i Nick Heidfeld. Najpóźniej zjadą więc do pitlane celem dotankowania. Zespół Red Bull zdecydował się przyjąć inną strategię – Sebastian Vettel ma najmniej obciążony bolid i będzie pierwszym kierowcą, który pojawi się przed swoim garażem. 

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze