Jenson Button ponownie z pole position

Brawn GP jest zdecydowanym liderem tego sezonu. Zarówno Jenson Button jak i Rubens Barrichello nie mieli najmniejszego problemu z zagwarantowaniem sobie czołowych pozycji startowych przed jutrzejszym wyścigiem o GP Monako.

Jenson Button, Brawn GP
fot. Brawn GP

Mimo, że to Rubens Barrichello obchodzi dziś swoje 37 urodziny i z pewnością marzył o tym, żeby wyprzedzić swojego kolegę z zespołu, to trzecia pozycja startowa jest przecież świetnym prezentem
i zarazem preludium do GP Monaco. Jenson Button po raz czwarty w tym sezonie wywalczył pierwsze miejsce startowe. Na dwie minuty przed zakończeniem Q3 kolejność była jeszcze nieco inna. Bardzo szybkie okrążenia zaliczali Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Jenson Button i Kimi Raikkonen. Fin przewodził stawce jeszcze na kilkanaście sekund przed końcem regulaminowego czasu. W ostatnim momencie pole position odebrał mu kierowca Brawn GP. Mimo wszystko druga pozycja Raikkonena i piąta Massy świadczy o tym, że zespół Ferrari wraca do formy do jakiej przywykliśmy w zeszłym sezonie. Trudno oprzeć się także wrażeniu, że nie tyle Jenson Button był znacznie szybszy i zdobył pole position, co Sebastian Vettel utknąwszy w ruchu na ulicach Monaco musiał zwolnić, stracił siłę docisku, przyczepność i nie był już wstanie poprawić swojego czasu. Czy znacznie lżejszy bolid Sebastiana Vettela będzie w stanie walczyć od razu na starcie z samochodami Brawn GP i Ferrari?

Co by tu jeszcze zmienić?
fot. BMW Motorsports

Niestety, nie ulega poprawie sytuacja BMW Sauber. Oprócz tego, że na zatłoczonym torze
w Monaco Robert Kubica miał kłopoty z dogrzaniem opon, jak sam stwierdził, jego samochód po prostu źle się prowadzi. Polak miał do tego pecha, kiedy pod koniec Q1 mając być może szanse na uzyskanie wyniku pozwalającego mu na zakwalifikowanie się do następnej sesji znalazł się w strefie, gdzie Timo Glock nie opanował samochodu i zatrzymał się w okolicach La Piscina, co spowodowało pojawienie się żołtej flagi. Dr Mario Theissen przyznał,
że niezależnie od rodzaju używanego ogumienia
i zastosowanych ustawień, od trzech wyścigów zespół nie może dopracować odpowiedniej przyczepności bolidów. Po kwalifikacjach, szef techniczny BMW Sauber Willy Rampf powiedział, że mimo dokonywanych zmian inżynierowie nie mogą znaleźć właściwego balansu samochodów. Sfrustrowany Nick Heidfeld narzekał, że zmiany dokonane w jego samochodzie po treningach pogorszyły nawet sytuację i co gorsze, zespół nie wie jakie są tego przyczyny.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Q1

Q2

Q3

Liczba
okrążeń

1

22

Jenson Button

BrawnGP

1:15,210

1:15,016

1:14,902

25

2

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:15,746

1:14,514

1:14,927

31

3

23

Rubens Barrichello

BrawnGP

1:15,425

1:14,829

1:15,077

26

4

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:15,915

1:14,879

1:15,271

27

5

3

Felipe Massa

Ferrari

1:15,340

1:15,001

1:15,437

28

6

16

Nico Rosberg

Williams

1:15,094

1:14,846

1:15,455

23

7

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

1:15,495

1:14,809

1:15,516

24

8

14

Mark Webber

Red Bull

1:15,260

1:14,825

1:15,653

20

9

7

Fernando Alonso

Renault

1:15,898

1:15,200

1:16,009

24

10

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:15,930

1:15,579

1:17,344

28

11

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:15,834

1:15,833

17

12

 8

Nelsinho Piquet

Renault

1:16,013

1:15,837

22

13

 21

Giancarlo Fisichella

Force India

1:16,063

1:16,146

18

14

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

1:16,120

1:16,281

19

15

20

Adrian Sutil

Force India

1:16,248

1:16,545

19

16

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

1:16,264

4

17

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:16,264

11

18

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:16,405

12

19

9

Jarno Trulli

Toyota

1:16,548

11

20

10

Timo Glock

Toyota

1:16,788

12

Waga bolidów podana przez FIA i przeliczenia według zużycia paliwa na 1 okrążenie wg zespołu Williams – 1,723 kg

Poz. startowa

Kwalifikacje

Kierowca

Waga (kg)

Paliwo (kg)

Liczba okrążeń

1

1

Jenson Buton

647,5

42,5 23

2

2

Kimi Raikkonen

644

39 21

3

3

Rubens Barrichello

648

43 23

4

4

Sebastian Vettel

631,5

26,5 14

5

5

Felipe Massa

643,5

38,5 21

6

6

Nico Rosberg

642

37 20

7

7

Heikki Kovalainen

644

39 21

8

8

Mark Webber

646,5

41,5 23

9

9

Fernando Alonso

654

49 27

10

10

Kazuki Nakajima

668

63 35

11

11

Sébastien Buemi   

670*

65 36

12

12

Nelson Piquet

673,1*

68,1 38

13

13

Giancarlo Fisichella

693*

88 50

14

14

Sébastien Bourdais  

699,5*

94,5 53

15

15

Adrian Sutil   

670*

65 36

16

17

Nick Heidfeld

680*

75 42

17

18

Robert Kubica

696*

91 51

18

19

Timo Glock

700,8*

95,8 54

19

20

Jarno Trulli

688,3*

83,3 47

20

16

Lewis Hamilton

645,5*

40,5 22

* ilości paliwa podane przez zespoły

Lewis Hamilton
fot. Mercedes

Lewis Hamilton zakwalifikował się do GP Monaco na szesnastej pozycji. Jak sam przyznał po kwalifikacjach – rozbił swój bolid ponieważ za późno zaczął hamować przed zakrętem Mirabeau. Dodatkowo, z powodu konieczności wymiany skrzyni biegów, a co za tym idzie zgodnej z przepisami kary, wystartuje z ostatniego miejsca. Kierowca McLaren Mercedes będzie przy tym mieć ponad dwukrotnie mniej paliwa niż kilku jadących przed nim zawodników. Z pewnością będzie chciał wyprzedzać swoich konkurentów w początkowym stadium wyścigu. Zobaczymy więc być może jak to się robi na wąskim torze w Monaco.

Z powyższej tabeli wynika, że kierowcy zespołu Red Bull będą mieć
w niedzielnym wyścigu zupełnie odmienne strategie. Mark Webber startujący z ósmego pola ma w swoim samochodzie taką samą ilość paliwa jak startujący z pierwszej pozycji kierowca Brawn GP Jenson Button. Sebastian Vettel zjedzie natomiast na dotankowanie o dziewięć okrążeń wcześniej. Dwie różne taktyki? Może któraś odniesie sukces…

Najbardziej zatankowanym bolidem ruszy do wyścigu Timo Glock. Po zupełnie nieudanych kwalifikacjach, z ładunkiem paliwa, przeznaczonym na 3/4 dystansu należy mieć nadzieję, że zaraz po starcie nie wyprzedzi go samochód bezpieczeństwa…

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze