Jazda o kropelce

Jeśli wydawało Ci się, że Twoje spalanie na poziomie 5 l./100 km czyni Cię Mistrzynią Świata jazdy o kropelce, niestety musimy Cię rozczarować. Średnie zużycie paliwa Mistrzów to 2,9 litra na 100 km i ponad 2 tysiące kilometrów na jednym baku. To dopiero oszczędność...

Jazda 308-ką może być bardzo ekonomiczna.
fot. Peugeot

W konkursie zorganizowanym przez firmę Peugeot wzięło udział 16 kierowców. Ich zadanie polegało na przejechaniu Peugeotem 308 HDI FAP 110 dowolnej trasy z niemieckiego miasta Saarbrucken do hiszpańskiej Barcelony. Po dotarciu na miejsce auta jeździły na specjalnie wyznaczonym do tego odcinku, aż do momentu, gdy w ich baku zabrakło paliwa.

Wynik wspomnianych wcześniej rekordzistów – 2,9 l./100 km pozwolił im na przejechanie na jednym baku dystansu 2060 km. Oszczędny rekord nagrodzono wręczając zwycięzcom podczas trwających właśnie we Frankfurcie targów, kluczyki do Peugeota 3008 HDI.

Co ciekawe, średnie zużycie paliwa pozostałych zawodników było niższe niż to deklarowane przez producenta.

Źródło: www.samar.pl

Najnowsze

Kłopoty Renault F1 Team

Po aferze związanej z zaplanowaniem wypadku Nelsona Piquet przez szefa teamu Renault w zeszłorocznym wyścigu w Singapurze i w efekcie odejściem Briatore, zespół boryka się z kolejnymi problemami.

Bob Bell i Pat Symonds podczas GP Turcji 2009
fot. Renault

Po odejściu Flavio Briatore i Pata Symonds’a, dyrektor techniczny Renault F1 Team – Bob Bell, przejmuje obowiązki szefa zespołu i będzie je wypełniał do końca sezonu 2009. Zajmie też stanowisko szefa inżynierów i rzecznika ds. spraw technicznych i sportowych. Dotychczasowy dyrektor ds. marketingu i komunikacji Jean-Francois Caubet zostaje dyrektorem zarządzającym teamu.

Zmiany personalne są następstwem polecenia spowodowania wypadku, jakie zostało wydane Nelsonowi Piquet przez Briatore i Symonds’a podczas zeszłorocznego wyścigu o Grand Prix Singapuru.

Jak informowałyśmy wcześniej, Światowa Rada Sportów Motorowych ukarała zespół Renault zakazem udziału w mistrzostwach (w zawieszeniu na 2 lata) za spowodowanie niebezpiecznej sytuacji i postępowanie sprzeczne z przepisami FIA. Konspiracja miała na celu umożliwienie wyjazdu na tor samochodu bezpieczeństwa, a co za tym idzie, ułatwienie odniesienia zwycięstwa Fernando Alonso.

Nowy szef zespołu już na samym początku swojego urzędowania ma sporo problemów do rozwiązania. Hiszpańska firma Mutua Madrilena rozwiązała ze skutkiem natychmiastowym umowę sponsorską z Renault. Według prasy hiszpańskiej, noszący się już wcześniej z zamiarem wycofania  z F1 ubezpieczyciel, zaraz po decyzji Światowej Rady Sportów Motorowych w sprawie francuskiego zespołu, przesłał list informujący o wycofaniu się z wartego 3,5 miliona euro zobowiązania. Swoją decyzję Mutua Madrilena uzasadnia złamaniem przez Renault zasad współzawodnictwa sportowego.

 

Najnowsze

BMW nie tylko na drodze

BMW to nie tylko samochody. W swojej ponad 90 letniej historii firma produkowała motocykle i silniki samolotów, angażowała się w sporty motorowe, a teraz zajęła się... zagospodarowaniem przestrzeni miejskiej. Zobacz jak wyglądają parkowe ławki BMW.

fot. designworks.com

Są eleganckie i minimalistyczne; mają swój styl. Meble miejskie „Metro  40″ zaprojektowane przez projektantów z BMW Group Designworks USA urzekają nowoczesnością i ergonomią. W kolekcji  obok ławek, znajdziemy słupki, kosze na śmieci, latarnie miejskie i wiaty przystankowe – wszystko najwyższej jakości ze znaczkiem BWM. Zgodnie z deklaracjami projektantów, kolekcja ta jest krokiem ku podniesieniu standardów architektury miejskiej: ku wyższemu komfortowi i niewyszukanej, prawdziwej elegancji.

Czy ktoś powiedział, że wiaty przystankowe muszą być czerwone?

Więcej o niebanalnych i niezwykle różnorodnych projektach designerskich z BMW Group Designworks USA przeczytasz tutaj.

Najnowsze

Telewizja w samochodzie

Jeśli masz ochotę się zrelaksować po długiej jeździe, czy zabawić swoje pociechy nie wychodząc z auta, pomyśl o centrum rozrywki z odtwarzaczem DVD i CD, z eleganckim ekranem dotykowym.

Łatwe w montażu centrum rozrywki ułatwi podróżowanie z dziećmi, a Tobie może pomóc zrelaksować się po podróży.
fot. chinavasion.com

CVSF-C31 to ciekawy odtwarzacz z 7 calowym, wysuwającym się z urządzenia, dotykowym ekranem – filmy wyświetlane są w rozdzielczości 480×234. Poza odtwarzaniem płyt oferuje dodatkowe funkcje: odczytywanie plików muzycznych oraz DVIX, a także, oglądanie dzięki podłączonej antenie telewizyjnej ulubionych stacji. Centrum rozrywki daje nam też możliwość odsłuchania muzyki z podłączonego za pomocą USB, iPoda lub odtwarzacza MP3.

Czystość dźwięku mają nam zagwarantować cztery wbudowane głośniki zaopatrzone w system „native dual zone audio funcionality”, który umożliwia odsłuchiwanie dwóch rzeczy na raz. Przy tych możliwościach, warto tylko wspomnieć o wbudowanym Bluetooth, 4GB pamięciu i wejściu na kartę SD.

Urządzenie zapowiada się ciekawie. CVSF-C31 kosztuje 650 zł.

Znajdziesz go tutaj.

Źródło: www.gadżetomania.pl

Najnowsze

Nocny wyścig w Azji

14 runda Mistrzostw Świata Formuły 1 odbędzie się w Singapurze. Marina Bay Circuit powita kierowców na pierwszym treningu o godzinie 18-tej. Podczas całego weekendu bolidy będą rywalizować przy sztucznym świetle.

Marina Bay Street Circuit
SingTel Singapore Grand Prix
Singapore

Długość toru: 5,073 km
Liczba okrążeń: 61
Dystans wyścigu: 309,316 km
Liczba zakrętów: 23 – 9 prawych i 14 lewych
Pełne otwarcie przepustnicy: 44 %
Największa prędkość:  297 km/h
Zużycie hamulców: bardzo wysokie
Liczba zmian biegów na okrążenie: 40

Garść informacji o Singapurze
Manuskrypty mówią o bujnie rozkwitającej, kosmopolitycznej wyspie zwanej Temasek, Morskim Mieście z początków XIV wieku; miejscu, które stało się centrum handlu dla kupców w różnych stron świata – Arabów, Chińczyków, Europejczyków, mieszkańców Indii i Malezji.

Kroniki opowiadają także o księciach panujących tutaj od VIII wieku. Jednym z nich był Sri Tri Buana (znany także jako Sang Nila Utama), który przybył na wyspę i zobaczył lwa. Odtąd Temasek nazywany był Singa Pura, co w traskrycie oznacza Miasto Lwa. Przez wiele lat nowe królestwo cieszyło się rozwijającą się wymianą handlową i relacjami dyplomatycznymi z wieloma krajami, po czym z niewyjaśnionych zaczęło upadać. 

Dziesięć wieków później na wyspę przybył, aby – jak sam to określał  „przywrócić temu miejscu dawną świetność” – Sir Stamford Raffles i zbudował siedzibę handlową dla British East India Company. Anglik stworzył na wyspie dzielnicę handlową – dzisiejsze Boat Quay, nazywane także Wall Street Singapuru. Dzięki swojej wizji i determinacji Raffles przywrócił blask i świetność temu miejscu.

GP Singapuru
Inauguracyjny wyścig Formuły 1 miał miejsce na Marina Bay Street Circuit 28 września 2008. Jest to wyjątkowy wyścig w kalendarzu F1, ponieważ odbywa się przy sztucznym oświetleniu. 

Valerio Maioli S.p.a. z Ravenny we Włoszech zaprojektowali specjane oświetlenie zapewniające optymalną widoczność dla wyścigu odbywającego się w warunkach nocnych. Stworzenie odpowiedniego systemu wymagało użycia 108 423 m kabla, 240 stalowych pylonów i 1 485 lamp projekcyjnych o mocy 2000 wat każda, ustawionych co 4 m, które wymagają zasilania 3 180 000 W dostarczanego z 12 generatorów. Oświetlenie na poziomie 3000 luxów jest czterokrotnie jaśniejsze niż używane na stadionach sportowych. Poza budowanym ponad 2 miesiące systemem Marina Bay Circuit wyposażony jest w „Digiflags” – zamiast typowych flag używanych na innych torach – 35 tablic LED przekazywać będzie kierowcom potrzebne informacje.

Kierowcy uważają tor w Singapurze za taki, na którym trudno jest wyprzedzać. Zmiany wprowadzone na nim w tym sezonie z pewnością nie poprawią sytuacji. Zakręty pierwszy i piąty mają w tym roku wyższe krawężniki i położono nową nawierzchnię pomiędzy numerami 5 i 7. Szykana 10 oraz 13 i 14 zostały zwężone i przerobione, co będzie wymagało dodatkowego zmniejszenia prędkości przez kierowców. Dobrą wiadomością jest wprowadzenie zmian na wjeździe i wyjeździe z pitlane, na co narzekali zawodnicy. Obecnie wjazd znajduje się przed zakrętem 22, a wyjazd za zakrętem numer 1.

Wyścig odbywa się w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara, a tor przebiega po dwóch mostach i pod główną trybuną. Poźnowieczorne i nocne godziny sprawiają, że temperatura nawierzchni jest oczywiście niższa niż temperatura powietrza. Może to powodować pojawienie się większej śliskości, a tym samym potrzebę użycia większej siły docisku. Zespoły przygotowują oczywiście zmiany w pakietach aerodynamicznych, a Bridgestone dostarcza miękkie i super miękkie opony. 

Singapur w nocy
fot. z archiwum autorki

Dzisiejszy Singapur jest połączeniem wielu kultur. Współgrają tutaj wpływy azjatyckie i zachodnie wartości i styl życia. Nie ma chyba drugiego podobnego miejsca na świecie. To właśnie tutaj, w rezerwacie Bukit Tomah Nature znajdującym się w obrębie miasta można oglądać niesamowitą różnorodność przyrody – z większą liczbą odmian drzew niż w całej Ameryce Południowej! Największy park ptaków w południowo-wschodniej Azji – The Jurong Bird Park znajduje się na wyciągnięcie ręki. W Singapurze miłośnicy zwierząt mogą wybrać się także na nocne safari, wędrując poprzez mangrowy szlak w otoczeniu niezliczonych nietoperzy i lemurów.

Dla wielbicieli historii gratką będzie wizyta w Buddha Tooth Relic Temple & Museum  stanowiącym kulturalny pomnik tego rejonu. To tutaj w stupie zbudowanej z 420 kg podarowanego przez wiernych złota, znajduje się podobno ząb Buddy.

Jeśli będziemy chcieli bardziej zagłębić się w dzieje Azji, to o 5 tysiącach latach jej historii z pewnością dowiemy się wiele w Asian Civilisations Museum. Zarówno dorośli jak i dzieci zachwyceni będą wizytą w Mint Museum for Toys. Powrót do lat dzieciństwa przypomną nam tutaj eksponaty zabawek z 25 krajów. Także tutaj 120-letnie National Museum of Singapore prezentuje historię za pomocą innowacyjnych technologii medialnych, przenosząc nas w świat tutejszej kultury poprzez opowieści o architekturze, modzie, potrawach, filmie i fotografi.

Po zwiedzaniu warto udać się na Sentosa Island, aby odwiedzić Butterfly Park and Insects Kingdom z 1500 żywych motyli w 50 gatunkach albo zajrzeć do Dolphin Lagoon, aby poobserwować nadzwyczaj inteligentne delfiny w trakcie sesji treningowych pokazujących ich naturalne zdolności wodnych spacerów na ogonach.

Turyści mają w Singapurze do dyspozycji bardzo rozwinięty, szybki system komunikacyjny, co umożliwia błyskawiczne przemieszczanie się od jednej do drugiej atrakcji. A jest tutaj co oglądać i z pewnością warto wracać, gdy ma się wrażenie, że jeszcze wielu miejsc nie zobaczyliśmy.

Marina Bay Circuit
fot. BMW

Najnowsze