Jawa prezentuje trzy nowe modele

Popularna kiedyś w naszym kraju Jawa rozszerza swoją ofertę jednośladów. Niestety raczej nie dla Europy.

Prawa do marki Jawa mają cały czas Czesi, ale na lokalne potrzeby wykupił je indyjski koncern Mahindra. Tam, jak się okazuje, motocykle czechosłowackiego kiedyś producenta, cieszą się bardzo dużym uznaniem.

Hindusi zaprezentowali trzy nowe modele. Jawa oraz Jawa Forty-Two napędzane są jednocylindrowym silnikiem o pojemności 293 cm3, rozwijającym 27 KM i 27 Nm. Trzeci nazwany został Perak (inspirowany jest kultowym motocyklem) i otrzymał nieco mocniejsze źródło napędu. Również jednocylindrowe, ale mające 334 cm3 pojemności, 30 KM i 31 Nm.

Motocykle te, podobnie jak planowane w niedalekiej przyszłości wersje roadster i scrambler, nie trafią niestety do Europy. Chyba, że Mahindra dogada się z czeską Jawą na dystrybuowanie ich na Starym Kontynencie, na co jednak szanse są niewielkie.

Najnowsze

Jeep Gladiator – wyciekły pierwsze zdjęcia i informacje

Czy to najdzielniejszy pickup, jakiego znajdziemy na rynku? Bardzo możliwe, ponieważ powstał on na bazie Jeepa Wranglera.

O tym, że Jeep znów będzie miał w ofercie pickupa mówiło się od dawna. Model Gladiator nie został jeszcze oficjalnie zaprezentowany, ale do sieci wyciekły jego pierwsze zdjęcia oraz informacje na jego temat.

Samochód powstał na bazie nowego Wranglera więc zachował jego charakterystyczną stylistykę i też będzie można go kupić z miękkim lub twardym dachem. Największa zmiana to paka z tyłu. Ma ona 1524 mm długości, wyposażono ją w punkty kotwiczenia oraz gniazdko.

Jeep Gladiator ma być najdzielniejszym pickupem na rynku. Do wyboru będą dwa rodzaje napędu 4×4, auto otrzyma mosty Dana 44, blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego oraz terenowe koła w rozmiarze 33 cali.

Amerykański pickup ma mieć możliwość ciągnięcia bardzo ciężkich przyczep – nawet ważących 3470 kg. Mniej imponuje zapowiadana ładowność – 725 kg. Do napędu posłuży 3-litrowy diesel o mocy 263 KM i jednostka benzynowa 3,6 l mająca 289 KM. Należy jednak pamiętać, że w Europie gama silników może się różnić.

Na oficjalny debiut Jeepa Gladiatora musimy poczekać do 28 listopada.

Najnowsze

Moment nieuwagi, trzy auta rozbite

„Spojrzał w lewo, zapomniał w prawo” – tak prawdopodobnie można podsumować to zderzenie, które miało miejsce w Wyszkowie.

Każdy kierowca wie, że powinien zawsze być czujny i mieć oczy dookoła głowy. Szczególnie kiedy wykonuje jakieś manewry, pokonuje skrzyżowanie, itp. Nie każdy jednak pamięta o tym w każdej sytuacji, czego efektem są kolizje, takie jak na tym nagraniu.

Z przebiegu zdarzenia wnioskujemy, że kierowca srebrnego auta popatrzył tylko na samochód z jego lewej strony. Widząc, że ten skręca, uznał, że może ruszać. Zapomniał popatrzeć w prawo, skąd nadjeżdżał inny pojazd.

Najnowsze

Piesi wbiegli prosto pod samochód

Często się mówi o wypadkach drogowych z udziałem pieszych. A jak często wspomina się ile z tych wypadków powstało wyłącznie z winy niechronionych uczestników ruchu?

Pieszy, jak każdy inny uczestnik ruchu, musi respektować sygnalizację świetlną. Nie może przebiegać przez przejście dla pieszych, natomiast powinien zachować szczególną ostrożność. To bardzo podstawowe zasady, których uczą dzieci w szkole.

To teraz zobaczcie poniższe nagranie. Dwoje pieszych wbiegło na przejście, mają czerwone światło, i zupełnie nie zwracając uwagi na to, czy nie wbiegną pod koła jakiegoś samochodu. Sytuację uratował wyłącznie refleks kierowcy.

Najnowsze

Katarzyna Frendl

Marzena Chrostek będzie bić rekord prędkości na słonym jeziorze Bonneville!

Ta niesamowita wieść dotarła do nas kilka miesięcy temu, a dziś wreszcie możemy ją potwierdzić! Zawodniczka supermoto i współpracowniczka motocaina.pl będzie bić rekord prędkości na słynnym, słonym jeziorze Bonneville, podczas kultowego wydarzenia Speed Week w stanie Utah.

Marzenę Chrostek do niedawna znali jedynie fani supermoto*. Dyscypliny niszowej, ale bardzo widowiskowej. To sport motocyklowy, który łączy motocross z wyścigami na torach asfaltowych. Rywalizacja odbywa się zwykle na dwóch rodzajach nawierzchni – jest część szutrowa i szosowa. Zawody rozgrywają się najczęściej na torach motocyklowych lub kartingowych. W Polsce odbywają się takie wyścigi pod egidą Polskiego Związku Motorowego i to właśnie w Pucharze Polski w 2017 roku Marzena Chrostek zajęła 4 lokatę, startując swoim KTMem EXC 450 z ramienia Automobilklubu Radomskiego, jako jedyna kobieta – zawodniczka w stawce 21 mężczyzn! Warto dodać, że jest to z jednej strony niebezpieczna dyscyplina sportu motorowego, a z drugiej – wymagająca ponadprzeciętnej kondycji. Motocykle wchodzą w zakręty pod bardzo dużym kątem, a podczas rywalizacji często dochodzi do spektakularnych upadków. Tym bardziej wyczyn Marzeny jest godny podziwu! Zresztą zobaczcie sami, jak wygląda jazda motocyklem supermoto po torze.

Od ponad roku Marzena Chrostek współpracuje z motocaina.pl. Przetestowała już dla was – naszych czytelniczek i czytelników – kilkanaście jednośladów. Uczestniczy z ramienia redakcji w wielu wydarzeniach związanych zarówno z motocyklami, samochodami (pierwsze jazdy), czy sportem motorowym. Z pewnością fani profilu motocaina.pl na Facebooku kojarzą Marzenę z jej relacji z wyjazdów motocyklowych, eventów, zawodów. Marzena pomaga również w sesjach foto-wideo kolegom ze znanego portalu motocyklowego; ostatnio wzięła także udział jako dubler – kaskader w polskim filmie akcji, który ma być naszym rodzimym remake’iem „Szybkich i wściekłych”. Jej profile na portalach społecznościowych pod nazwą She Moto szybko zdobywają fanów, a każdy post pęcznieje od lajków.

Połączenie pięknej, odważnej i profesjonalnej zawodniczki, z osobą, która staje się coraz bardziej popularna w social media, zaowocowało niecodzienną propozycją. Właściciel firmy UNIKAT – wrocławskiego warsztatu zajmującego się customingiem motocykli w stylu cafe racer i scrambler (wywiad z Grzegorzem Korczakiem przeczytasz tu), zaoferował Marzenie bicie rekordu prędkości specjalnie skonstruowaną na tę okazję maszyną. Do podjęcia takiej decyzji, zainspirowało Grzegorza Korczaka zdjęcie, przedstawiające Irenę Latasiównę na motocyklu SHL w 1938 roku. Wówczas postanowił, że idealną kandydatką na kierowcę jednośladu bijącego rekord w 2020 roku w Bonneville będzie właśnie Marzena.

Kobiety (najczęściej zawodniczki równych dyscyplin sportów motorowych) bijące prędkość w przeróżnych pojazdach – zarówno motocyklowych, jak i samochodowych – także na słonym jeziorze Bonneville, nie są rzadkością. Z różnych powodów. Jednym z najczęściej wymienianych – poza siłą, odpornością na wiele niedogodności, czy stres – są zwykle bardziej „kompaktowe” wymiary białogłowy (w przeważającej większości to filigranowe kobiety), ale przede wszystkim ich lekkość. Tu każdy gram jest na wagę złota.

Unikat Motorworks zaprojektuje więc i zbuduje pierwszy polski motocykl, który wystartuje na Bonneville Speed Week w 2020 roku. Bazą będzie silnik rodzimej konstrukcji, autorstwa inżyniera Wiesława Wiatraka. To właśnie ta jednostka, o pojemności 174 cm³ i dźwięcznej nazwie „Wiatr”, stanie się punktem wyjścia do tuningu i modyfikacji. Nadrzędnym celem całego projektu będzie ultra lekka konstrukcja z aluminium i tytanu. Startując w kategorii 175 Vintage Blown Fuel, ekipa Unikatu, w której składzie znalazła się Marzena Chrostek, ma zamiar ustanowić rekord Polski. Być może pobiją także rekord Świata?

– To niesamowite, że zaproponowano mi udział w tak spektakularnym i historycznym projekcie! – podsumowuje Marzena Chrostek.  – Czuję się nie tylko wyróżniona, ale i doceniona. Cieszę się, że mogę być częścią profesjonalnego, ambitnego zespołu, którego celem jest coś, co do tej pory wydawało się być nieosiągalne – wskrzeszenie polskiej myśli inżynierskiej, w połączeniu z chęcią osiągnięcia historycznego wyniku podczas kultowego Bonneville! Wierzę, że wspólnymi siłami nam się uda! Dołożę wszelkich starań, aby przygotować się do tego przedsięwzięcia na dwieście procent!

– Zanim wejdziemy na nasz ”Mount Everest” – mówi Grzegorz Korczak – zespół czeka dużo pracy i wyrzeczeń. Marzenę treningi kondycyjne, treningi na torze, testowanie motocykla. Nas – budowa motocykla, udoskonalanie go, dostosowanie pod sylwetkę i preferencje Marzeny. W grę nie wchodzi tylko jakość pojazdu, ale i zdrowie, a nawet życie motocyklistki. Przedsięwzięcie jest ciężką pracą, a sztuką jest pracować efektywnie i z uśmiechem na twarzy – to da nam tak zgrany zespół, jaki tworzymy, w składzie Marzena Chrostek, Grzegorz Korczak, Marcin Gajek, Tomasz Podgórski, Michał Pamuła, Jakub Sypuła. Tylko wtedy uda się stworzyć nową legendę. Unikat Motorworks zbiera środki na realizacje tego przedsięwzięcia i zaprasza do współpracy – podsumowuje pomysłodawca projektu.

Marzena będzie drugą Polką startującą w Bonneville. W 2008 roku Zoffia Pedy-Proffit z Gostynia pobiła samochodowy rekord, osiągając prędkość 448.8 km/h. Dzięki temu jest jedną z 15 kobiet, które zostały przyjęte w poczet Bonneville 200 mph Club, zrzeszającego najlepszych kierowców tej rywalizacji. Zoffia pozostaje – jak dotychczas – jedyną osobą z Polski w tym klubie. Tak szybko nie jechał samochodem żaden Polak, ani żadna kobieta w Europie. Poprzedni amerykański rekord w tej klasie pobiła o ponad 100 km/h, po niemal 40 latach.

Teraz czas na Marzenę! Pierwszą Polkę, która wystartuje w Bonneville na motocyklu! Marzena wystartuje pod patronatem medialnym motocaina.pl. Trzymamy mocno kciuki i będziemy was informować o postępach przygotowań do tego spektakularnego przedsięwzięcia.

Więcej o biciu prędkości w Bonneville i zasadach rywalizacji już wkrótce na motocaina.pl.

Marzena Chrostek na Facebooku
Marzena Chrostek na Instagramie
Unikat na Facebooku
Unikat na Instagramie
 

Przeczytaj też o innych kobietach, które biły rekordy prędkości w Bonneville
Valerie Thompson bije rekord BMW na Bonneville
Valerie Thompson: 300 mil do emerytury
Valerie Thompson najszybszą motocyklistką!
Erin Hunter – rekordzistka prędkości na motocyklu. Film
Jessi Combs pobiła rekord prędkości na lądzie sprzed 48 lat!
Erin Hunter bije rekord prędkości
Do trzech razy Leslie
Marcia Holley – pierwsza dama szybkości
Valerie Thompson bije motocyklowy rekord prędkości

* Motocykle supermoto są fabrycznie lub indywidualnie modyfikowanymi motocyklami typu enduro lub cross. Główna różnica polega na zastosowaniu „małych kół” o średnicy 17 cali lub 16,5 cali, z szerokimi oponami z drogowych motocykli sportowych, poprawie układu hamulcowego i zmiany ustawień zawieszeń. Strój zawodników wygląda podobnie jak w motocrossie, lecz zamiast tekstylnych ubrań jest stosowany skórzany kombinezon.

Najnowsze