Konrad Maruszczak

Japan Mobility Show 2023 – powrót silnika Wankla, Hondy Prelude i elektryczny Land Cruiser. Co jeszcze pokazali Japończycy?

W Tokio trwają targi Japan Mobility Show 2023. Na imprezie swoje nowości pokazali najwięksi producenci samochodów, choc niektóre pojazdy mało przypominają auta.

Targi motoryzacyjne zawsze były dobrą okazją, aby w jednym miejscu zobaczyć wszystkie nowości i modele samochodów, które za chwilę miały wyjechać na ulice. Na trwających Japan Mobility Show 2023 w Tokio jest podobnie, choć teraz to pokaz mobilności. Jak można się domyślać – dominują pojazdy elektryczne.

Japan Mobility Show 2023 – Honda

Na stoisku Hondy można oglądać nie tylko samochody, ale także różnorodne formy obecnej i przyszłej mobilności, nad którymi pracuje ta japońska marka.

  • Honda Prelude Concept

Dla fanów marki to najważniejsza premiera, choć to na razie model koncepcyjny. Producent podkreśla, że nowy Prelude ma wzbudzać emocje i trzeba przyznać, że odważny design i ostre linie kuszą wzrok.

Obecnie nie znamy żadnych danych technicznych, ale nowa Honda Prelude będzie elektrykiem. Głowa do góry – nudno nie będzie, bo napęd ma zostać zapożyczony z modelu NSX, który w przyszłości także będzie elektryczny.

Produkcyjna Honda Prelude wyjedzie na ulice najwcześniej w 2025 roku.

  • Autonomiczna Honda CI-MEV

Jeżeli ktoś nie lubi prowadzić samochodu i nie przepada za transportem publicznym może zechcieć podróżować małym autonomicznym pojazdem, takim jak Honda CI-MEV.

Samochód łudząco przypomina Smarta i wymiarami ma być do niego zbliżony. Obecnie traktujemy to jako ciekawostkę, choć niewykluczone, że wkrótce takie samochody pojawią się w największych metropoliach świata.

  • SUSTAINA-C Concept 

Ten mały samochodzik wykonany jest z żywicy akrylowej, która jest poddawana recyklingowi i ponownie wykorzystywana. Honda chce wykorzystywać odnawialne materiały, m.in. aby uniknąć problemów z dostępnością materiałów.

Oprócz nowości Hondy, marka także pochwaliła się pomysłem na nowoczesną mobilność. Japończycy, wspólnie z GM i Cruise chcą aktywować usługę jazdy bez kierowcy z wykorzystaniem Cruise Origin. Ma to się stać na początku 2026 roku.

Japan Mobility Show 2023 – Mazda

Mazda podczas wystawy w Tokio zaprezentowała dwa modele. Co ciekawe, jeden to samochód, który dobrze znamy, a drugi ma mieć silnik Wankla.

  • Mazda MX-5 2024

Mały roadster Mazdy zadebiutował w 1989 roku. Od tego czasu samochód stał się kultowy i uwielbiany przez fanów czterech kółek. Mazda MX-5 2024 nie robi rewolucji, a poprawia to, co i tak od lata robi świetnie – daje frajdę z jazdy.

W modelu 2024 znajdziemy przeprojektowane przednie reflektory LED oraz nowe tylne lampy. Pojawił się też nowy lakier Aero Grey, który w połączeniu z miękkim dachem w kolorze beżowym dodaje autu elegancji.

Mazda MX-5 2024

Fotele w kabinie obite są nowym materiałem, który zapobiega ślizganiu się podczas dynamicznej jazdy. Pozostałe zmiany to bezramkowe lusterko wsteczne, większy 8,8-calowy wyświetlacza systemu Mazda Connect, zaktualizowana tablica przyrządów kierowcy i dwa porty USB-C.

Sprzedaż Mazdy MX-5 2024 rozpocznie się w styczniu 2024 i wówczas poznamy ceny tego auta.

  • Mazda ICONIC SP

W mediach motoryzacyjnych okrzyknięto ten model następcą sportowej Mazdy RX-7. Skąd to wyróżnienie? Głównie ze względu na silnik Wankla, który tutaj służy w roli generatora energii dla napędu elektrycznego.

Mazdę ICONIC SP wyróżnia niski środek ciężkości dla zapewnienia sportowych właściwości jezdnych. Nisko poprowadzona linia maski, lekki i kompaktowy silnika Wankla umieszczony możliwie głęboko pomiędzy osiami zdradzają, że nowy model ma dawać frajdę z jazdy.

Mazda ICONIC SP
Mazda ICONIC SP

Innowacją nie tylko jest rotorowy generator, ale także silniki z elastycznym układem i możliwością spalania różnych paliw, w tym wodoru. Jeżeli Mazda wprowadzi te rozwiązania do produkcji, będzie to technologia absolutnie unikatowa na rynku.

Mazda ICONIC SP waży niespełna 1500 kg i ma 370 KM.

Japan Mobility Show 2023 – Suzuki

Podczas Japan Mobility Show 2023 na stoisku Suzuki można oglądać nowości tej marki z trzech segmentów (samochody, jednoślady, silniki zaburtowe).

  • Suzuki eVX

To elektryczny, 4,3-metrowy SUV z napędem 4×4 z elektronicznym sterowaniem, 20-calowymi kołami, podwyższonym prześwitem oraz zasięgiem do 500 km na jednym ładowaniu. Choć to na razie prototyp, Suzuki zapowiada, że eVX pojawi się na ulicach pod koniec 2024 roku.

  • Suzuki eWX

Suzuki na nazywa eWX „mini-kombi”, choć w zasadzie ciężko przypisać ten model do konkretnej kategorii. Zdecydowanie, przychodzi nam na myśl Suzuki Wagon R+, który był minivanem o bardzo kwadratowej budowie – charakterystycznej dla aut z Japonii.

Suzuki eWX

Suzuki eWX jest funkcjonalne, ma 3,4 m długości (szerokość 1475 mm/wysokość 1620 mm), lecz mimo to ma pochwalić się przestronną kabiną. Auto przejedzie na jednym ładowaniu 230 km.

  • Suzuki Swift Concept

Wyglądem samochód przypomina dobrze nam znanego Swifta, a więc dlaczego jest to koncept? Swift Concept został wyposażony w szereg technologii poprawiających bezpieczeństwo (m.in. system unikania kolizji DSBS II, adaptacyjne światła drogowe AHS-Adaptive High Beam System oraz system monitorowania kierowcy DMS-Driver Monitoring System). Suzuki chwali się, że na pokładzie znalazł się „przełomowy, oszczędny zespół napędowy”, ale niestety szczegóły jednostki są nieznane.

Z innych ciekawostek na stoisku Suzuki można zobaczyć dwie wersje motocykla Burgman (elektryczną i wodorową) oraz latający samochód, czyli projekt prowadzony przy współpracy ze SkyDrive.

Japan Mobility Show 2023 – Toyota

Premiery Toyoty to głównie elektryczne samochody terenowe oraz model sportowy. Pojawił się także wózek inwalidzki, który potrafi wjeżdżać po schodach.

  • Toyota Land Cruiser Se

Toyota Land Cruiser to nie tylko bardzo dobry samochód terenowy, ale także symbol trwałości i niezawodności tej marki. Teraz legendarna terenówka otrzymała napęd elektryczny. Auto mierzy 5 150 mm długości, 1 990 mm szerokości i 1 705 mm wysokości. Rozstaw osi to 3 050 mm, Land Cruiser Se pomieści nawet 7 osób.

Toyota twierdzi, że dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu, Land Cruiser Se ma mieć „świetne możliwości terenowe”.

  • Toyota EPU

Koncepcyjny model EPU to średniej wielkości pickup z napędem elektrycznym. „Duchowy” następca Hiluxa ma sztywne nadwozie jednobryłowe o nisko położonym środku ciężkości. Toyota EPU mierzy ponad 5 metrów długości, mieści podwójną kabinę i pojemną skrzynię ładunkową.

Toyota FT-Se
  • Toyota FT-Se

To prototyp samochodu sportowego, który powstał we współpracy z inżynierami Toyota GAZOO Racing. FT-Se dzieli główne komponenty z modelem FT-3e, ale ma napęd elektryczny i poprawione właściwości aerodynamiczne.

Karoseria jest szeroka, niska i smukła, dzięki czemu opory powietrza mają być zminimalizowane, co oczywiście wpłynie na właściwości jezdne. Producent chwali się, że ekrany wewnątrz umieszczono nisko, żeby kierowca miał jak najlepszą widoczność.

  • Wózek inwalidzki Toyota JUU

Toyota zaprezentowała ciekawostkę – pojazd dla osób z niepełnosprawnością. Innowacyjny wózek inwalidzki zapewni swobodę poruszania się bez pomocy osób trzecich w miejscach trudno dostępnych – np. na schodach.

Podczas wchodzenia lub schodzenia po schodach, dwa duże napędzane koła pokonują stopnie, a jednocześnie tylna oś z mniejszymi kołami wysuwa się zza oparcia, aby ustabilizować wózek i zapobiec jego przechyleniu. JUU automatycznie utrzymuje optymalną pozycję i może pokonywać stopnie o wysokości do 16 cm. Toyota pracuje też nad systemem, dzięki któremu wózek będzie mógł automatycznie wjechać do przestrzeni bagażowej samochodu, a także z niej wyjechać.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze