Roksana Ćwik

Jamie Chadwick zszokowana brakiem kobiet w e-sporcie

Mistrzyni Brytyjskich Mistrzostw GT oraz W Series - Jamie Chadwick - stanowi wzór do naśladowania dla dziewczyn wchodzących do świata sportów motorowych. Brytyjka chce teraz przełamać stereotypy również na polu sportów wirtualnych.

21-latka radzi sobie znakomicie w kokpicie nie tylko prawdziwego samochodu wyścigowego, ale również w wirtualnej rywalizacji – jest jedyną kobietą w prestiżowym zespole FA Racing, utworzonym przez trzykrotnego mistrza świata Fernando Alonso. Chadwick jest jednak wyjątkiem i zarówno podczas finałów mistrzostw oficjalnej gry Formuły 1 oraz sankcjonowanej przez FIA serii Gran Turismo obserwowała rywalizację wyłącznie mężczyzn.

Jestem zszokowana brakiem kobiet w e-sporcie – powiedziała Brytyjka. – Nie ma ku temu żadnego powodu poza stereotypami. Nie spotkałam się z seksizmem czy innymi problemami w prawdziwym świecie, ale może świat e-sportu nieco wolniej dochodzi do zrozumienia, że kobiety mogą do niego należeć.

Nigdy wcześniej nie spotkałam się z komentarzami na temat mojej płci, typu «dobra jesteś, jak na dziewczynę». Co więcej, w stawce nie było żadnych kobiet. Czułam się jak jakaś juniorka, która przeszła do pierwszej ligi… nie było to środowisko, w którym mogłam czuć się komfortowo. To zdecydowanie musi się zmienić.

Organizatorzy serii Formuły 1 próbowali zapobiec takiemu stanowi rzeczy, zapraszając dziewięć czołowych kobiet ze świata e-sportu, aby spróbowały zakwalifikować się do tegorocznego cyklu. Choć jedna była blisko, żadna nie przeszła do finałów.

Najnowsze

Mercedes-Benz Polska wyróżniony w konkursie Lider Elektromobilności 2019

Polski oddział Mercedes-Benz został uznany za jedną z firm najbardziej zaangażowanych w rozwój zrównoważonego transportu w Polsce – otrzymał wyróżnienie w konkursie Lider Elektromobilności 2019, przyznawane przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz globalną organizację świadczącą usługi doradcze PwC.

Mercedes-Benz trafił do grona 7 firm nagrodzonych i wyróżnionych w konkursie Lider Elektromobilności 2019. Każda z nich przeciera szlaki i należy do innowatorów branży motoryzacyjnej. Tylko w tym roku Mercedes-Benz wprowadził do oferty szereg niskoemisyjnych modeli z hybrydowym napędem plug-in, łączących możliwość jazdy lokalnie bezemisyjnie z dużym zasięgiem, oraz przełomowego, w pełni elektrycznego SUV-a EQC. Równocześnie Mercedes-Benz Polska aktywnie poszerza swoją ofertę usług w segmencie elektromobilności – oddział wprowadził pierwszą w Polsce kompleksową ofertę instalacji domowych ładowarek samochodowych „charge@home” i jako pierwszy w pełni wyposażył swoją sieć dealerską w stacje ładowania dla klientów.

To niejedyne wyróżnienie z dziedziny elektromobilności, jakie Mercedes-Benz otrzymał ostatnio w Polsce. Nowy elektryczny model EQC zdobył tytuł Elektrycznego Samochodu Roku przyznany podczas targów EkoFlota 2019, odbywających się niedawno w Poznaniu. EQC łączy funkcjonalność SUV-a i typowy dla Mercedesów komfort ze sportowymi osiągami (0-100 km/h w 5,1 s) oraz zasięgiem przekraczającym 400 km. 

 

Najnowsze

Coraz więcej kobiet w sporcie motorowym – dzięki takim projektom jak Girls on track!

Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA, a z nią Polski Związek Motorowy oraz producent opon Yokohama chcą zachęcić kobiety do próbowania swoich sił w motorsporcie.

Sukces inauguracyjnej edycji programu Girls On Track zachęciło FIA (Międzynarodową Federację Samochodową) do jego kontynuacji i rozszerzenia. Nowa edycja ma zacząć się w przyszłym roku i objąć swoim zasięgiem cały świat wraz z wybranymi wydarzeniami Mistrzostw Formuły E ABB FIA.

Rozszerzona zostanie kategoria wiekowa uczestniczek. Do programu zaproszone będą dziewczęta i młode kobiety w wieku od 8 do 18 lat. FIA oraz jej komisja „Kobiety w Motorsporcie” planuje zaadresować program do szerszej grupy dziewcząt, nie tylko ścigających się zawodniczek, ale także tych zainteresowanych innymi aspektami motorsportu, w tym np. promocją czy sprawami technicznymi. Rozważane jest także stworzenie elitarnej akademii Girls On Track.

Z ankiet i rozmów, które przeprowadzono z uczestniczkami programu Girls On Track w Le Mans i w Genk wynika, że większość z nich ma członka rodziny w jakiś sposób powiązanego ze sportem motorowym. Okazało się także, że wiele dziewcząt nawet nie próbuje swoich sił w motorsporcie, bo jest on powszechnie uważany za „sport dla chłopców”. Jak mówi Michalina Sabaj, polska finalistka Girls On Track i zawodniczka startująca na co dzień w kartingowej serii Rok Cup Poland:

Na polskim padoku kartingowym, kobiet jest faktycznie niewiele w jakiejkolwiek roli. Osobiście pracowałam tylko z mężczyznami. Wydaje mi się, że brakuje tu wzorów, za którymi kobiety mogłyby podążać.

Zmiana tej sytuacji jest celem programu szkoleniowego Girls On Track organizowanego przez FIA (Międzynarodową Federację Samochodową). Program ma doprowadzić do zwiększenia liczby dziewcząt i kobiet w motorsporcie. Jego inauguracyjna edycja objęła 8 państw europejskich i 1200 uczestniczek. Każdy kraj wybrał po 3 reprezentantki do finału w Le Mans. Z tej grupy sześć dziewcząt, w tym Polka – Michalina Sabaj, zakwalifikowało się do udziału w programie szkoleniowym. Globalnie Girls On track wspiera firma Yokohama oraz Unia Europejska poprzez program Erasmus+. Eliminacje w Polsce organizował Polski Związek Motorowy i Zespół ds. Kobiet PZM.

Najnowsze

Te samochody, aż proszą się, by stworzyć je w wersji z otwartym dachem. Zgadzacie się?

Samochody ze zdejmowanym dachem stanowią tylko ułamek rynku motoryzacyjnego. Producenci aut rzadko decydują się na tworzenie takich konstrukcji z prostego powodu - opracowanie kabrioletu to ogromna inwestycja. Jednak nie można im tego odmówić, że kabriolety po prostu mają w sobie coś wyjątkowego.

Zmiany konstrukcyjne to jedno. Producent kabrioletu musi również tak zmodyfikować nadwozie, by dobrze współgrało ze składanym dachem, a ten miał się gdzie schować. Na koniec pozostaje oczywiście opracowanie odpowiedniego rozwiązania dachowego. Na szczęście twórcy samochodów nie są tutaj sami, bowiem mogą sięgnąć po wiedzę zewnętrznych firm. Zdecydowanym liderem w zakresie produkcji dachów do kabrioletów – i nie tylko – jest właśnie Webasto, znane również z systemów ogrzewania postojowego. 

Niemiecka firma zaopatruje wiele marek samochodowych. A jej produkty pokazują, że w przypadku samochodów ze zdejmowanym dachem mówimy o naprawdę zaawansowanych rozwiązaniach. Dla przykładu dach Audi A5 Cabriolet został tak zszyty, by szwy stawiały jak najmniejsze opory powietrza, Mazda MX-5 RF cechuje się dachem w stylu targa, lecz z chowaną tylną szybą, natomiast przedni łuk dachu Mercedesa AMG GT Roadster wykonano z mocnego i lekkiego stopu magnezu. 

Lexus LFA
Jeden z najlepszych supersamochodów w historii, z wyjątkowym silnikiem V10, którego brzmienie zachwyciło cały świat – Lexus LFA aż prosił się o odmianę cabrio albo chociaż targa. I faktycznie inżynierowie japońskiej marki stworzyli prototypowy egzemplarz najbardziej ekstremalnego samochodu Lexusa w wersji ze zdejmowanym dachem. Ale Lexus LF-A Roadster niestety nigdy nie trafił do seryjnej produkcji. A zakochanym w jego dźwięku pozostało otwieranie bocznej szyby.

Ferrari F12 Berlinetta
F12 to rasowy włoski grand tourer. Auto zachwyca osiągami – do pracy zaprzęgnięto w nim silnik V12 o mocy sporo ponad 700 KM, wygodnym i dopracowanym wnętrzem i oczywiście świetną, smukłą sylwetką z długą maską. Odmiana pozbawiona stałego dachu dodałaby tylko Ferrari F12 Berlinetta szyku. A przejażdżki po górskich serpentynach byłby z pewnością jeszcze bardziej ekscytujące. Samochód doczekał się już następcy, ale niestety nie wersji cabrio. 

Toyota GT86
Sportowe coupé Toyoty zdobyło wielką sławę jako samochód dający ogromną frajdę z jazdy, który jednocześnie nie kosztuje majątku. Wersja kabriolet z pewnością przysporzyłaby dodatkowych fanów tylnonapędowej Toyocie, a samochód stałby się ciekawym konkurentem dla Mazdy MX-5 i Fiata 124 Spider. Niestety auto nie doczekało się takiej odmiany, chociaż Toyota stworzyła nawet koncept FT-86 Open pozbawiony dachu. Może następna generacja modelu – której nadejście już zapowiedziano – doczeka się wariantu kabriolet?

Lexus RC
Rodzina sportowych samochodów Lexusa wkrótce powiększy się o nowe auto z otwartym dachem, czyli długo wyczekiwany model LC w wersji Convertible. A co z mniejszym Lexusem RC? W 2014 roku japońska marka zaprezentowała koncept LF-C2, przypominający Lexusa RC pozbawionego dachu. Koncepcyjny kabriolet nie trafił jednak do produkcji i na razie nie zapowiada się, by miało się to zmienić. A zdjęcia pokazują, że również ten Lexus mógłby wywoływać spore zainteresowanie na ulicy. 

Alfa Romeo Giulia
Sedan Alfy Romeo spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. A z najcieplejszym oczywiście jego sportowa wersja Quadrifoglio z podwójnie doładowanym silnikiem V6 o mocy 510 KM, który opracowano razem z Ferrari. Niemal od razu fani włoskiej motoryzacji zaczęli domagać się dwudrzwiowej wersji samochodu, a także odmiany cabrio. W takiej odsłonie samochód prezentowałby się niezwykle ciekawie. 

Honda NSX
Pierwsza generacja Hondy NSX była autem niezwykłym. Przełomowe nadwozie wykonane w całości z lekkiego aluminium, silnik V6 znajdujący się za plecami kierowcy i niezwykłe właściwości jezdne wywoływały zachwyt. NSX powróciło kilka lat temu. Drugiej odsłonie modelu również nie brakuje nowoczesnych rozwiązań. Tęsknotę wywołuje jednak brak otwieranego dachu. Pierwsza Honda NSX była dostępna w takiej odmianie, a konkretnie wersji nie cabrio, lecz targa.

Nissan GT-R
Choć GT-R jest w zasadzie zupełnie nowym autem, wprowadzonym na rynek w 2008 roku, wprost wywodzi się od sportowych wersji modelu Skyline o takim samym oznaczeniu. A te nigdy nie były dostępne ze zdejmowanym dachem. Nawet w czasach, kiedy konkurencja w postaci Toyoty Supry czwartej generacji i Hondy NSX oferowała nadwozie targa. Wielu fanów motoryzacji chciałoby zobaczyć, jak model GT-R prezentowałby się przynajmniej w takiej odsłonie, a najlepiej jako kabriolet.

Bugatti Chiron
Ponad 350 km/h w samochodzie ze zdjętym dachem? To brzmi jak koszmar laryngologów. Ale Bugatti Veyron z dachem targa pozwalało na osiągnie takich prędkości. Jednak w przypadku jego następcy nie ma co mówić o takiej odsłonie, a tym bardziej wersji cabrio. Francuzi nie zamierzają opracować modelu Chiron z otwieranym dachem. Miłośnicy nieba nad głową są więc skazani najwyżej na panoramiczny dach, z którym można zamówić hipersamochód. 

Toyota Century
Producenci najbardziej luksusowych samochodów mają w swoich ofertach kabriolety – Rolls Royce oferuje model Dawn, a Bentley Continentala GT Convertible. A co, gdyby do tego grona dołączyła również Toyota? Japońska marka od 50 lat produkuje bowiem niezwykle wygodny i bardzo prestiżowy model Century, który jest też oficjalnym samochodem japońskiego cesarza. Luksusowe auto w takiej odsłonie prezentowałoby się bardzo ciekawie. Podobno władca ma otrzymać wyjątkowy egzemplarz samochodu z otwartym dachem, ale Toyota raczej nie planuje seryjnej produkcji Century w wersji cabrio.

Suzuki Jimny 
Mała terenówka Suzuki była już kiedyś dostępna ze zdejmowanym dachem. Ale najnowsza odsłona modelu, która ostatnio skradła serca wielu kierowców, nie doczekała się dotąd takiej odsłony. Są jednak spore szanse, że w przyszłości nowe Suzuki Jimny również powstanie w otwartej wersji. Rendery samochodu w takim wariancie wywołują spore zainteresowanie w sieci, a konstrukcja oparta na ramie tylko ułatwi pracę inżynierom.  

 

Najnowsze

Mówi się, że bezpieczeństwo zależy od kierowców. A jak powinni zachowywać się piesi oraz rowerzyści?

90% wypadków z udziałem w pieszych w Polsce ma miejsce właśnie w terenie zabudowanym. W jaki sposób zapewnić bezpieczeństwo na miejskich drogach, zwłaszcza niechronionym uczestnikom ruchu?

W ubiegłym roku w takich zdarzeniach zginęły 554 osoby, a 6 449 odniosło obrażenia. Także w przypadku rowerzystów do zdecydowanej większości wypadków dochodzi w terenie zabudowanym (blisko 87%). Niestety z europejskich statystyk wynika, że liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, które miały miejsce na terenie zabudowanym, spada wolniej niż poza nim oraz na autostradach. Więcej o pomyśle na wprowadzenie bezwględnego pierwszeństwa pisałyśmy tutaj: https://www.motocaina.pl/artykul/dlaczego-bezwzgledne-pierwszenstwo-dla-pieszych-to-fatalny-pomysl-40104.html. Zachęcamy do dyskusji. 

Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w dużej mierze zależy od postawy kierowców. Kluczowe znaczenie ma przestrzeganie ograniczeń prędkości – dzięki temu krótsza jest droga hamowania, a jeśli dojdzie do wypadku, jego skutki będą mniej poważne. Przykładowo pieszy potrącony przez samochód jadący z prędkością 30 km/h może uniknąć ciężkich obrażeń, ale już przy prędkości powyżej 50 km/h szanse na przeżycie bardzo się zmniejszają.

Kierowcy powinni również upewnić się, by nic nie rozpraszało ich w czasie jazdy oraz zachować szczególną ostrożność w pobliżu przedszkoli i szkół, a także przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów – dodaje Zbigniew Weseli, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Jak powinni zachować się piesi i rowerzyści?
Także piesi i rowerzyści muszą zadbać o swoje bezpieczeństwo. Przede wszystkim należy przekraczać jezdnię tylko w wyznaczonych miejscach, warto również nawiązać wtedy kontakt wzrokowy z kierowcą i upewnić się, czy nas widzi. Niebezpieczne jest natomiast rozproszenie uwagi poprzez korzystanie z telefonu komórkowego, a także używanie dousznych słuchawek, które nie pozwalają usłyszeć, że zbliża się samochód – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Dodatkowa odpowiedzialność spoczywa na rodzicach, którzy powinni upewnić się, czy ich dziecko zna zasady bezpiecznego przechodzenia przez przejście dla pieszych. Należy zachęcać najmłodszych, by w miarę możliwości wybierali dobrze widoczne przejścia, najlepiej z sygnalizacją świetlną. Warto zadbać również o to, by dziecko było widoczne na drodze dzięki jasnym ubraniom oraz odblaskowym elementom.

Najnowsze