Edyta Wrucha
Redaktor

Jaki kask motocyklowy jest bezpieczny?

28 grudnia 2015
Zakup kasku motocyklowego to z pozoru prosta sprawa, jednak na proces decyzyjny wpływ powinno mieć więcej czynników, niż cena, kształt i kolor.

Kask motocyklowy powinien przede wszystkim spełniać swoje zadanie, czyli zabezpieczać głowę motocyklisty przed ewentualnymi urazami i działaniem czynników zewnętrznych, ale jednocześnie zapewnić wygodę przez długie godziny jego użytkowania. Narodowy Nadzór Bezpieczeństwa Drogowego w Ameryce ogłosił, że ponad 11.000 tamtejszych motocyklistów nadal by żyło, gdyby posiadali bezpieczny kask.

W Europie za bezpieczeństwo kasku odpowiada norma ECE 22-04 lub ECE 22-05 (Wielka Brytania: BS-6658 Grade A; Japonia: JIS-T-8133-2000). Normy te są bardzo ściśle regulowane i wiarygodne, a obejmują: wytrzymałość uderzeniową, termiczną, testy zapięcia i wizjera.

Istnieją także rankingi Snell, Sharp, DOT i BSI. „Snell Memorial Foundation” to organizacja złożona z naukowców, kolegów i przyjaciół zawodnika Williama "Pete" Snell’a, który zginął w wyniku odniesionych urazów głowy. Fundacja promuje edukację, badania naukowe i ustalanie standardów kasków, nie tylko motocyklowych. Badania wykonywane są na losowo wybranych modelach: www.smf.org/certlist/std_M2010.

SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme) to organizacja rządowa w Wielkiej Brytanii, która zajmuje się testowaniem kasków z homologacją. Warto odwiedzić stronę SHARP i sprawdzić, ile z pięciu gwiazdek ma wybrany model kasku: http://sharp.direct.gov.uk/.

Ocena DOT (Department of Transportation) dotyczy próby wytrzymałości skorupy przy zderzeniu czołowym (ale np. nie testuje już zapięć). Kaski bez certyfikatu DOT nie zostały poddane takiej próbie, bądź jej nie przeszły. BSI to natomiast brytyjski odpowiednik Snell dbający o krajowe standardy kasków. Wytyczne Snell i DOT są bardziej rygorystyczne niż ECE.

Kilka faktów dotyczących użytkowania kasków:

  • najczęściej uderzenie występuje w płaszczyźnie czołowej kasku
  • najczęściej uderzenie kaskiem następuje w płaską powierzchnię
  • utrata dopasowania to bardzo częsta przyczyna zmniejszenia bezpieczeństwa kasku
  • pełny kask integralny gwarantuje najlepszą ochronę
  • poluzowany pasek podbródka jest bardzo częstą przyczyną złamania czaszki u podstawy
  • uliczna jazda stwarza więcej zagrożeń, niż torowa
  • najbezpieczniejsze zapięcie kasku to DD (dwie sprzączki w kształcie litery D i napka)
  • kompozytowe skorupy kasków są najbardziej niezawodne
  • żywotność kasku wynosi 3-5 lat w zależności od sposobu użytkowania
  • nie należy kupować kasków używanych, ponieważ już się dostosowały do głowy poprzedniego właściciela
  • kask który upadł ze znacznej wysokości lub już w nim w coś uderzyliśmy - nie nadaje się do dalszego użytkowania

     

    Co powinno się wziąć pod uwagę przy zakupie kasku:
    1. Rozmiar i dobre dopasowanie – jego niedobranie zmniejsza bezpieczeństwo o 30%. Hałas w kasku może oznaczać wybór zbyt luźny, a w dobrze dobranym kasku trudnością powinno być żucie gumy.
    2. Dopasować należy głowę, a nie twarz. Kask nie powinien w żadnym miejscu uwierać.
    3. Niską wagę – nawet pozornie lekki kask po całodniowym podróżowaniu może bardzo obciążyć kręgi szyjne.
    4. Aerodynamiczny kształt - słabe jej parametry zwiększają hałas i obciążenie kręgów szyjnych.
    5. Dobry zakres widoczności – pełne pole widzenia zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo.
    6. Blendę – natychmiast poprawia komfort jazdy w słońcu (włożenie okularów sprawia nieco więcej kłopotu). Osoby w okularach dokładnie powinny mierzyć kaski, ponieważ niektóre wyściółki mają tendencję do ich podnoszenia lub dociskania.
    7. Dobrą wentylację – zapobiega przegrzaniu latem i mocnemu parowaniu szyby w chłodne dni.
    8. Wyjmowaną wyściółkę – zapewnia higienę.
    9. Funkcjonalność kasku dostosowaną do typu motocykla (np. kask offroad jest zaprojektowany tak, by sprostać wymaganiom jazdy wyczynowej)
    10. Dostosowanie kasku do systemów komunikacji - jeżeli będziemy z nich korzystać.

    Komentarze

    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!