Jaka jest dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu transportowego w Polsce?
Kwestię dopuszczalnej masy całkowitej (DMC pojazdu) regulują w Polsce przepisy prawne. Przeładowanie pojazdu jest niebezpieczne z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy. Sprzyja również szybszemu niszczeniu nawierzchni dróg.
Jeśli załadujemy pojazd z pominięciem wytycznych dotyczących jego DMC (analogicznie: DMC przyczepy) grozi nam wysoka kara. Zależnie od wartości przekroczenia może wynieść ona nawet 15 000 zł. Wyjaśniamy, co to jest DMC, gdzie w dowodzie szukać informacji w tym zakresie i jakie są dopuszczalne wymiary pojazdów.
DMC – co to?
DMC to skrót od określenia dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Określa się nim dopuszczalną masę całkowitą, jaką może mieć dany typ pojazdu poruszający się po drogach publicznych. DMC to masa pojazdu i obciążenia, które można do niej dodać zgodnie z warunkami homologacji. Do DMC wlicza się towary, wszelkie bagaże, kierowcę i pasażerów oraz paliwo. Przykładowo, kiedy waga ciężarówki wynosi 8 ton, a zgodnie z homologacją można obciążyć pojazd ładunkiem 10 ton, to DMC wynosi 18 ton.
DMC zespołu pojazdów (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów)
Według ustawy Prawo o ruchu drogowym zespół pojazdów to pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość, na przykład samochód z przyczepą. Aby określić dopuszczalną masę całkowitą zespołu pojazdów, sięgnąć należy do dowodu rejestracyjnego i następujących zawartych w dokumencie danych:
- rubryka F.2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu,
- rubryka F.3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów,
- rubryka O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem,
- rubryka O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca.
Przyczepa nie może być cięższa niż masa własna pojazdu, a DMC samochodu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy. Jeśli masa przyczepy określona w dowodzie rejestracyjnym jest większa niż wpis w pozycji O.2, przyczepa musi posiadać hamulec najazdowy.
Inne definicje
Powyżej wyjaśnione zostało, co to jest dopuszczalna masa całkowita (DMC). Inne pojęcia, których znaczenie warto rozróżniać to:
- masa własna pojazdu – masa pojazdu bez wliczenia jego ładunku, w stanie nieruchomym i gotowym do drogi;
- rzeczywista masa całkowita pojazdu – masa pojazdu z uwzględnieniem masy znajdujących się na nim rzeczy i osób;
- maksymalna masa całkowita pojazdu – największa technicznie dopuszczalna masa całkowita pojazdu określona przez producenta.
Ile wynosi DMC w Polsce
Dopuszczalna masa pojazdów i zespołów pojazdów, które mogą poruszać się na terenie Polski po drogach publicznych, wynosi odpowiednio:
- 10 t – przyczepa jednoosiowa;
- 11 t – przyczepa jednoosiowa z osią centralną;
- 18 t – przyczepa dwuosiowa, samochód o dwóch osiach (oprócz autobusu), dwuosiowy ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny;
- 19,5 t – autobus o dwóch osiach;
- 24 t – przyczepa posiadająca więcej niż dwie osie, ciągnik o trzech i więcej osiach;
- 25 t – trzyosiowy pojazd samochodowy;
- 26 t – pojazd samochodowy o trzech osiach z bliźniaczymi kołami;
- 28 t – zestaw pojazdów, który łącznie ma trzy osie, autobus przegubowy trzyosiowy;
- 32 t – pojazd samochodowy, który ma więcej niż trzy osie;
- 34 t – pojazd typu betoniarka lub wywrotka, wyposażony w cztery osie;
- 35 t – zestaw składający się z pojazdu samochodowego o trzech osiach i przyczepy o jednej osi;
- 36 t – zestaw składający się z pojazdu samochodowego o trzech osiach i przyczepy o jednej osi, w którym oś napędowa jest z kołami bliźniaczymi i zawieszeniem pneumatycznym;
- 36 t – zestaw składający się z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej przyczepy lub dwuosiowego ciągnika i dwuosiowej naczepy, która ma rozstaw nie większy niż 1,8 m;
- 40 t – zestaw składający się z dwu- lub trzyosiowego ciągnika oraz trzyosiowej naczepy;
- 44 t – zestaw składający się z trzyosiowego ciągnika i trzyosiowej naczepy, przewożącego 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym.
Wymiary TIRa
TIR to potoczna nazwa ciągnika samochodowego. Jego dopuszczalną długość, szerokość, wysokość, a także inne parametry regulują przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Długość pojazdu nie może przekraczać: 12 m w przypadku pojazdu pojedynczego, 16,5 m w przypadku pojazdu samochodowego i naczepy, 18,75 m w przypadku zespołu dwóch pojazdów oraz 22 m w przypadku zespołu trzech pojazdów (ciągnika rolniczego z przyczepami). Ładunek nie może wystawać więcej 0,5 m od przedniego obrysu pojazdu i 1,5 m od siedzenia kierowcy. Z tyłu ładunek nie może wystawać więcej niż 2 m od obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów, a w przypadku przyczepy kłonicowej od osi przyczepy. Jeżeli przewożone jest drewno, nie może ono wystawać więcej niż pięć metrów od osi przyczepy kłonicowej. Dopuszczalna szerokość pojazdu to 2,55 metra i 2,6 metra, kiedy mamy do czynienia z izotermą. Szerokość z uwzględnieniem ładunku nie może wynieść więcej niż 3 metry. Z każdej strony ładunek może wystawać na bok nie więcej niż 23 cm. Wysokość pojazdu nie może przekroczyć 4 m.
Odpowiedź na pytanie, ile ton można załadować na TIRa zależna jest od konkretnego pojazdu, ale standardowo maksymalna ładowność TIRa wynosi 24 tony.
Artykuł powstał przy współpracy z Prilo.com – giełdą do transportu samochodów
Najnowsze
-
Tobiasz Bocheński wyśmiewa SCT w Warszawie. Nie wszystkim się to podoba
Kandydat PiS na prezydenta Warszawy wypuścił kolejny spot, na którym krytykuje działania swojego największego rywala, Rafała Trzaskowskiego. Krótkie nagranie stworzono bez wątpienia po to, żeby stało się internetowym viralem. Jego prosty i przesadzony przekaz niektórym bardzo się nie spodobał. -
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym – nie kombinuj „na chłopski rozum”
-
Kierowcy nie wiedzą tego o światłach do jazdy dziennej, a potem są zaskoczeni mandatem
-
27-latek straci Porsche 911, bo ścigał się „sam ze sobą”. Tak, jest takie prawo
-
Cyrkowcy go nienawidzą. Kierowca katapultował się przez boczną szybę samochodu
Zostaw komentarz: