Jak zostać kierowcą rajdowym - przegląd licencji

16 sierpnia 2011
5
Chcesz rozpocząć rywalizację w sportach samochodowych, sprawdź jakiej licencji potrzebujesz oraz w jaki sposób ją zdobyć.
Loading module...

Aby rozpocząć rywalizację w sportach samochodowych przede wszystkim należy być członkiem Automobilklubu lub Klubu zrzeszonego w Polskim Związku Motorowym. Jeśli już nim jesteśmy mamy do wyboru dwie możliwości albo ubiegania się o licencję pilota albo kierowcy rajdowego.

Jeśli chcemy zostać tylko, bądź też aż pilotem rajdowym powinniśmy ubiegać się o wydanie licencji pilota stopnia „P". Jest to możliwe po odbyciu szkolenia obejmującego zajęcia teoretyczne w zakresie znajomości regulaminów sportu samochodowego, obowiązujących zasad bezpieczeństwa, a także znajomości opisów nawigacyjnych oraz zdaniu egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną Okręgowej Komisji Sportu Samochodowego. Jeśli chcemy zostać kierowcą, sprawa jest bardziej skomplikowana.

Karierę kierowcy rajdowego zaczyna sięz reguły od udziału w KJS-ach (Konkursowej Jeździe Samochodem). Po odbyciu szkolenia w Automobilklubie lub Klubie oraz zdaniu egzaminu przez Komisją powołaną przez stosowny OKSS (Okręgowa Komisja Sportu Samochodowego) można ubiegać się o wydanie podstawowego certyfikatu i licencji rajdowej kierowcy stopnia „R2". Z biegiem czasu i nabierania nowych umiejętności oraz po wyjeżdżeniu odpowiedniej (21) ilości punktów można ubiegać o wydanie licencji rajdowej kierowcy stopnia „R1", która ponownie po wyjeżdżeniu odpowiedniej liczby punktów uprawnia posiadacza ldo ubieganie się o międzynarodową licencję rajdową kierowcy stopnia „R".

Schemat uzyskania licencji stopnia wyższego :
fot. PZM

Egzaminy na licencje stopnia R1, R2 oraz P organizowane są przez Zarządy Okręgowe PZM. Egzamin musi być przeprowadzony przez komisję w której skład wchodzi przynajmniej 1 instruktor, bądź trener sportu samochodowegoAle do czego upoważniają nas poszczególne rodzaje licencji?

Podział licencji ze względu na uprawnienia.
fot. PZM

Oczywiście w zależności od wyrobionej licencji mamy prawo do startów w określonych dyscyplinach:

- licencja rajdowa kierowcy stopnia „R2" upoważnia do udziału w charakterze zawodnika i/lub kierowcy w rajdach RD-3L oraz udziału w charakterze pilota w rajdach RD-3L, RSP PZM oraz RMPST. Udziału w rajdach RSP PZM w charakterze zawodnika i/lub kierowcy (maksymalnie 3 starty, na końcu stawki bez pomiaru czasu). 

- licencja rajdowa kierowcy stopnia „R1" upoważnia do udziału w charakterze zawodnika i/lub kierowcy w rajdach RSP PZM i RMPST oraz w GSMP i ich odpowiednikach na terenie krajów UE oraz w charakterze pilota w rajdach RD-3L, RSP PZM oraz RMPST. Udziału w charakterze pilota w rajdach RSMP i ich odpowiednikach na terenie krajów UE , po uzyskaniu w ZG PZM licencji „R' co-driver only".

Podział licencji według standardów.
fot. PZM

- międzynarodowa licencja rajdowa kierowcy stopnia "R" upowania do udziału w charakterze kierowcy w RSMP, GSMP i kierowcy/ pilota w RMPST oraz zawodach organizowanych poza granicami Polski po uzyskaniu zgody ZG PZM.

- licencja kierowcy stopnia „R cross country only" upoważnia do udziału w charakterze kierowcy w rajdach RMPST oraz udziału w charakterze pilota w rajdach RD-3L, RSP PZM, PMPST. 

- międzynarodowa licencja „R co-driver only" uprawnia do udziału w charakterze pilota w RSMP oraz ich odpowiednikach na terenie UE. Ale jak zdobyć Licencję "R co-driver?

Licencję "R co-driver" może uzyskać każdy posiadać licencji rajdowej stopnia „R1". Licencja ta uprawnia do startów w charakterze pilota w imprezach rangi międzynarodowej. Posiadacz licencji „P" po ukończeniu 6 rajdów (dowolnie lub przemiennie RD-3L lub RPP) może ubiegać się o wydanie licencji „R co-driver". A co w przypadku jeśli chce startować w wyścigach?

Jeśli natomiast chcemy startować w Rallycrossie lub wyścigach torowych potrzebujemy innej licencji. I tak:

- licencja kierowcy stopnia „C1" upoważnia do udziału w charakterze kierowcy podczas PPJB samochodami zgłoszonymi w klasach o pojemności silnika do 1400 cm3 włącznie.

-licencja kierowcy stopnia „B2,C2" upoważnia do udziału w charakterze kierowcy podczas MPRC, PPRC, PPJB samochodami zgłoszonymi w klasach o pojemności silnika do 1600 cm3 włącznie.

- licencja kierowcy stopnia „B1,C1" upoważnia do udziału w charakterze kierowcy podczas WSMP, GSMP, MPRC, PPRC, PPJB samochodami zgłoszonymi w klasach o pojemności silnika do 2000 cm3 włącznie.

- licencja kierowcy stopnia „B,C" upoważnia do udziału w charakterze kierowcy podczas WSMP, GSMP, MPRC oraz w charakterze pilota w rajdach RD-3L, RSP PZM oraz RMPST.

Aby uzyskać wyżej wymienione licencje oczywiście należy odbyć kurs, który ogranizowany jest przez Automobilkluby posiadające dostęp do torów wyścigowych, tj.:

Automobilklub Wielkopolski - Tor Poznań
ul. Wyścigowa 3, 62-081 Przeźmierowo,
tel. (061) 814-35-11, fax (061) 868-22-68
tor@aw.poznan.pl

Automobilklub Kielecki - Tor Miedziana Góra
czynne w godz. 8.00 - 15.00
25-365 Kielce, ul. Słowackiego 16
tel. 041 361 99 20
Dział Sportu
sport@automobilklub.kielce.pl

Automobilklub Rzemieślnik - Tor Słomczyn
ul. Żytnia 46, 01-198 Warszawa
tel. 022/ 632 81 49, 022/ 631 96 14;
fax 022 /631 96 13;
zytnia@rallycross.pl
slomczyn@rallycross.pl  

Toruński Klub Motorowy - Tor Toruń
ul. Bielańska 66; 87-100 Toruń
tel.  (0-56) 654 26 20 
fax. (0-56) 654 26 20
biuro@tkm.torun.pl

Co ważne licencję wyścigów torowych można uzyskać w wieku 15 lat. Jest to licencja kierowcy stopnia „B2,C2" z ograniczeniem pojemności do 1600 ccm. W wieku 14 lat można uzyskać licencje stopnia "C3" upoważniającą do startów w Rallycross samochodem z ograniczeniem pojemności do 1400 ccm. Przy uzyskiwaniu licencji rajdowych wymagane jest również posiadanie prawa jazdy, które najwcześniej uzyskuje się w wieku 18 lat.

Opłaty za wydanie licencji
fot. PZM

Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie www.pzm.pl lub w załączonym regulaminie.

Komentarze

Mirek
13 lipca 2015 19:34
marchewkę się pytam czy kupiłeś
Czesław
13 lipca 2015 19:35
Kupiłem
Joker
24 sierpnia 2015 12:56
Tylko frankowiczom. Jak splacam kredyt w zlotowkach to nic? Z jakiej paki maja byc lepsi. Mam ciezko ze swoim kredytem i jeszcze dokladam frankowiczom super. Co mnie obchodzi jakis frankowicz jeden z drugim!!!?
Krzycho
11 stycznia 2016 19:21
dzieciaczki do spanka
nie lubie was
20 lutego 2016 12:23
Doja tylko gotowke Nic po za tym.oplacic tych wszystkich panow prezesow ich zastepcow.pozeolnia.zezwolenia cuda wianki.a radosc z jazdy zadna.odcinki sa po polach lasach I parkingach .po co mi 500km skoro odcinek ma 35m dlugosci jak piasecznie czy gorze kalwari. Posiadam auto ktore stojac w miejscu I tak jest szybsze od tych psudo kajotesowych zlomow.bendac w piaseczne 63letni dziadek objechal 5bmw auto wrc.
nie lubie was
20 lutego 2016 12:23
Doja tylko gotowke Nic po za tym.oplacic tych wszystkich panow prezesow ich zastepcow.pozeolnia.zezwolenia cuda wianki.a radosc z jazdy zadna.odcinki sa po polach lasach I parkingach .po co mi 500km skoro odcinek ma 35m dlugosci jak piasecznie czy gorze kalwari. Posiadam auto ktore stojac w miejscu I tak jest szybsze od tych psudo kajotesowych zlomow.bendac w piaseczne 63letni dziadek objechal 5bmw auto wrc.
xxxxxxx
01 lipca 2017 20:07
troszkę dam się podoić..przynajmniej po torze pośmigam he
Artur
29 stycznia 2018 14:04
Kuźwa wystarczy że se pójdę na tor w danym mieście... Mieszkam w Łodzi i tor całkiem nie daleko , wystarczy zapłacić i można śmigać , troszkę człowiek czasu spędzi nad szkoleniem własnych umiejętności na jakimś złomie którego nie szkoda a potem można się bawić w to co tu napisane choć wątpię żeby było tak kolorowo i przepisowo - pewnie większość decyzji zapada od własnego widzimisię prezesów itp. i od zasobności portfela zainteresowanego inaczej było by wielu rajdowców (nie wspomnę o umiejętnościach) .
Artur
29 stycznia 2018 14:12
Znowu ja , zapomniałem dodać - początki i tak bywają bardzo trudne nie tylko ze względu na procedury i przepisy ale trzeba pamiętać że na sam start sami wszystko finansujemy - nie ma żadnego RedBull itp, nie ma sponsorów itp. Wszystko idzie z własnej kieszeni- sam samochód, części zamienne, mechanika , ekipa, opłaty , i wiele innych - polecam jednak to co wymieniłem w swoim poprzednim poście , może ktoś was zauważy a jak nie to przynajmniej nabieracie doświadczenia w prowadzeniu auta- kupić byle jakiego złoma na katowanie po torze to nie jakiś wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych więc da się radę.
CHRISTOHEEEEEEEEEEEEEEEEEEER
11 marca 2018 12:59
UDA MNIE SIEEEE. SZYBKOŚĆ JESTEM SZYBKI