Edyta Klim

Jak zapobiegać zmęczeniu podczas długiej jazdy motocyklem?

Zapobieganie i reagowanie na pierwsze oznaki zmęczenia ma wpływ na komfort jazdy, a przede wszystkim na bezpieczeństwo motocyklisty.

Długa, monotonna jazda motocyklem może wywoływać senność. Typowe objawy senności to: ziewanie, poczucie dyskomfortu, swędzenie oczu i problemy z widzeniem, osłabiona koordynacja i opóźniony refleks. Kierowcy, którzy cudem uniknęli wypadku mogą potwierdzić, że nawet nie zarejestrowali momentu, kiedy na dłuższą chwilę zamknęli oczy. Dlatego tak ważna jest reakcja motocyklisty na pierwsze oznaki przemęczenia i senności.

Przygotowanie fizyczne

Jeżeli wyruszasz motocyklem na wakacje, a wcześniej jeździłeś/aś nim tylko w weekendy, to dobrze jest się do dłuższej podróży przygotować fizycznie. Wcześniej wzmocnić mięsnie  kręgosłupa, barki, szyję, czy nadgarstki. Warto przed takim wyjazdem zwrócić uwagę, czy coś w pozycji na motocyklu niesie dyskomfort, bo przy dłuższej jeździe to zamieni się w ból. Skorygować pozycję można dość łatwo poprzez risery kierownicy, inny jej model, dostosowanie siedzenia itp. Podobnie z odzieżą – nic nie powinno w niej ugniatać czy uwierać. Dobrze jest podczas pierwszych dni podróży zadbać o większą ilość przerw, zanim organizm się przystosuje.

Sen

Odpowiednia ilość snu przed trasą ma kluczowe znaczenie w późniejszym odczuciu zmęczenia. Warto przed wyjazdem zapewnić sobie go wystarczająco dużo, a w trasie postarać się pilnować godzin snu, jak i zapewnić sobie jego odpowiednią jakość. Dobrze jest mieć ze sobą stopery do uszu, a jeżeli śpimy w namiocie to np. matę samopompującą, która zapewni lepszą wygodę, niż zwykła karimata. Alkohol i napoje z kofeiną znacznie pogarszają jakość snu – warto o tym pamiętać. Eksperci twierdzą, że największe zmęczenie dopada w godzinach 15.00-17.00, więc można zadbać w tym czasie o dłuższą pauzę.

Dieta

Powinna być taka, by zapewnić dużo energii i wzmocnić koncentrację. Należy unikać tłustych, wysokokalorycznych posiłków, a w przerwach spożywać małe przekąski. Trzeba unikać skrajności: przejedzenia i głodu. Nie pić „chwilowych pobudzaczy” z kofeiną i guaraną (dłuższy i bezpieczniejszy efekt da herbata, najlepiej gorzka). Najtrudniej jednak podczas jazdy zadbać o odpowiednią ilość wypijanej wody. Ułatwić to może camelbag/bukłak z rurką, który można włożyć pod kurtkę lub do plecaka.

Wiatr i słońce

Długotrwałe wystawienie na wiatr i słońce mocno męczy organizm. Dlatego jazda w zamkniętym kasku jest lepsza na dłuższe wyprawy, niż w otwartym. Podczas upałów warto wybierać odzież jasną z panelami mesh, która zapobiegnie przegrzaniu organizmu. Kask powinien mieć blendę, która osłania więcej twarzy, niż ciemne okulary, a gdy dodatkowo posiada daszek – to już osłona od słońca jest znacznie większa. Szyba kasku zawsze powinna być czysta, a okulary dobrej klasy optycznej, przeznaczone do prowadzenia pojazdów. Noszenie kasku nie zwalnia nas od używania kremów z filtrem przeciwsłonecznym.

Hałas

Długotrwale występujący szum wiatru, a do tego dźwięk silnika to czynniki, nie tylko zagrażające słuchowi, ale i mocno męczące organizm. A przecież można to łatwo wyeliminować poprzez stopery do uszu. Warto wybierać takie, które są przeznaczone do jazdy motocyklem, ponieważ ich filtry wyciszają tylko szumy, więc usłyszymy inne ważne na drodze dźwięki i mowę ludzką. Dodatkowo mają też kanaliki wentylacyjne. Szumy znacznie niweluje podwyższona szyba turystyczna w motocyklu.

Zapobieganie i reagowanie na pierwsze oznaki zmęczenia ma wpływ na komfort jazdy, a przede wszystkim na bezpieczeństwo motocyklisty. A co zrobić, jak zmęczenie już nas dopadnie? Koniecznie zjechać z drogi i zrobić przerwę. Rozruszać ciało, zjeść coś i odzyskać siły przed dalszą jazdą. Gdy to nie pomaga, to lepiej jest zmienić plany, niż dać się zaskoczyć senności.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze