Jak zadbać o bezpieczeństwo dziecka w samochodzie?

Rok szkolny rozpoczął się na dobre. Najczęstszym sposobem, w jaki dzieci dostają się do szkoły, jest przyjazd autem rodziców. Co należy zrobić, by nasze dziecko było bezpieczniejsze w trakcie jazdy?

Najbezpieczniejsze miejsce do podróżowania dla dzieci jest tylne siedzenie. Chociaż przedni fotel pasażera jest dostosowany do zamontowania na nim urządzenia przytrzymującego dziecko, zaleca się korzystanie z niego tylko w wyjątkowych sytuacjach, na przykład gdy tylne siedzenia są już zajęte przez inne dzieci. W takim wypadku, poduszka powietrzna musi zostać zdezaktywowana.Ważne, aby dokładnie przeczytać instrukcję montażu fotelika dziecięcego i regularnie, przed każdą podróżą, sprawdzać jego stabilność. Najłatwiejszą i najwygodniejszą metodą jest ISOFIX – nowoczesny system mocowania fotelików. System ten jest rozwiązaniem pozwalającym na szybkie i pewne zamontowanie fotelika w samochodzie bez użycia pasów bezpieczeństwa. Jeżeli auto nie posiada zaczepów ISOFIX zaleca się montaż siedziska na tylnej kanapie po lewej stronie, za kierowcą.

Foteliki projektowanie dla dzieci poniżej 1. roku życia, konstruuje się w taki sposób, aby umożliwić ich montaż tyłem do kierunku jazdy. Siedzisko musi być tak ustawione przynajmniej do momentu osiągnięcia przez dziecko wieku 15 miesięcy, a może pozostać w takiej pozycji nawet do okresu, w którym dziecko nie przekroczy wzrostu 105 cm (zgodnie z rozporządzeniem ECE R129).W przypadku krótkich podróży, wielu rodziców umieszcza swoje dzieci w fotelikach bez zdejmowania im kurtek lub nawet plecaków, co utrudnia ścisłe zapięcie pasów i zmniejsza ich skuteczność. 

Spójność między tym, co się mówi, a tym, co się robi, jest tak samo istotna w wychowywaniu, jak w przyswajaniu zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszyscy muszą zapinać pasy bezpieczeństwa, gdyż w innym przypadku, dzieci nie przejmą dobrych nawyków. Bardzo ważne jest także, by już jak najwcześniej zacząć przyswajać dziecku zasady bezpiecznego i życzliwego zachowania się na drodze. Ważne, by na czas jazdy zająć dziecko np. jego ulubioną czynnością.

Przepisy dotyczące fotelików dziecięcych (CRS) są podobne we wszystkich krajach Europy, jednak są pewne różnice, z którymi warto się zapoznać, szczególnie wybierając się w rodzinną podróż samochodem za granicę.

  • Polska: obowiązkowy przewóz dzieci poniżej 150 cm w fotelikach
  • Hiszpania: obowiązkowy przewóz dzieci poniżej 135 cm w fotelikach (zaleca się stosowanie do momentu osiągnięcia przez dziecko 150 cm wzrostu), zawsze na tylnym siedzeniu, chyba że pojazd nie ma tylnych siedzeń lub są one zajęte przez inne dzieci
  • Francja: obowiązkowy przewóz dzieci poniżej 10. roku życia w fotelikach, zawsze na tylnym siedzeniu, chyba że pojazd nie ma tylnych siedzeń lub są one zajęte przez inne dzieci
  • Włochy: obowiązkowy przewóz dzieci poniżej 12. roku życia w fotelikach oraz tych, które nie przekroczyły 150 cm wzrostu
  • Wielka Brytania: obowiązkowy przewóz dzieci poniżej 12. roku życia w fotelikach oraz tych, które nie przekroczyły 135 cm wzrostu

Najnowsze

Hyundai i30 N Project C – limitowana wersja popularnego hot-hatcha

Project C to lżejsza, niższa i agresywniej stylizowana wersja, która powstała na bazie 275-konnego Hyundaia i30 N. Samochód zostanie wyprodukowany w liczbie 600 sztuk, które trafią wyłącznie na rynek europejski

i30 N Project C jest o 50 kilogramów (dokładnie 50,004 kg) lżejszy od Hyundaia i30 Hatchback N, został również obniżony o 6 mm, dzięki czemu dostarczy jeszcze więcej wrażeń z jazdy. Dynamiczny wygląd zewnętrzny i wewnętrzny wywoła uśmiech na twarzy najbardziej wymagającego kierowcy.

Inspirowany sportami motorowymi Hyundai i30 N od czasu premiery w 2017 roku spotkał się z bardzo entuzjastycznym odbiorem, otrzymał także wiele pozytywnych recenzji i nagród. Samochód powstał na bazie i30 Hatchback, jednak został opracowany całkowicie od podstaw, aby zapewnić maksymalną przyjemność zarówno podczas jazdy po drogach publicznych, jak i zmagań na torze.

W modelu i30 N Project C zastosowano widoczne elementy wykonane z kompozytów wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP), które pokryte są bezbarwnym lakierem, aby podkreślić sploty włókien węglowych. Przedni splitter, tylny dyfuzor, maska, oraz progi ze znaczkiem N wykonane zostały z CFRP, dzięki czemu samochód jest nie tylko lżejszy, ale także ma lepszy docisk podczas jazdy z większymi prędkościami. Pomimo większej powierzchni czołowej oraz mniejszego prześwitu współczynnik oporu niezmiennie wynosi 0,32 jak w i30 N. Natomiast dedykowane elementy pakietu aerodynamicznego przyczyniają się do jeszcze szybszego i pewniejszego pokonywania zakrętów.

Budując Project C, Hyundai dążył do stworzenia samochodu bezkompromisowego. Kute felgi OZ Racing znacząco przyczyniają się do redukcji masy nieresorowanej. Imponujące 19-calowe obręcze odpowiadają za redukcję 22 kg masy pojazdu. Moc samochodu wynosi 275 KM, a moment obrotowy 378 Nm podobnie jak i30 N Performance, jednakże mniejsza masa samochodu wpływa pozytywnie na prowadzenie, a także lepsze informacje zwrotne z układu kierowniczego.

Dzięki zastosowanie krótszych sprężyn oraz nowym nastawom zawieszenia i30 N Project C ma mniejszy o 6 mm prześwit, a jego środek ciężkości znajduje się o 8,8 mm niżej. Tylne zawieszenie, w którym w większym stopniu zastosowano aluminium jest lżejsze o 4,66 kg. Project C ma także tylną rozpórkę, która zapewnia większą sztywność nadwozia i pomaga przy jeździe z dużymi prędkościami oraz przy przenoszeniu obciążenia podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

We wnętrzu i30 N Project C została zastosowana Alcantara®, najbardziej widoczna wokół kierownicy, hamulca ręcznego i dźwigni ręcznej zmiany biegów. Podobnie jak wiele innych zmian w samochodzie, szczotkowana aluminiowa gałka zmiany biegów w kształcie głowicy tłoka łączy w sobie funkcjonalność oraz design, idealnie pasując do dłoni na krótkie precyzyjne zmiany. Szczegóły takie, jak zaciski lub pasy bezpieczeństwa, mają ciemnopomarańczowy kolor, podobnie jak przyciski trybu jazdy na kierownicy wielofunkcyjnej. Ponadto i30 N Project C można rozpoznać po plakietce z indywidualnym numerem egzemplarza we wnętrzu po stronie pasażera, która podkreśla ekskluzywność edycji specjalnej. Project C został pokryty matowym szarym lakierem, a widoczne części z włókna węglowego błyszczącym lakierem bezbarwnym.

Najnowsze

Niepokojące wyniki kontroli szkolnych busów

W ciągu jednego dnia kontroli pojazdów wożących dzieci do szkół zatrzymano ponad 40 procent dowodów rejestracyjnych z powodu złego stanu technicznego.

Wady układu hamulcowego, wycieki płynów eksploatacyjnych, nadmiernie zużyte opony, oraz nadmierne luzy w elementach układu kierowniczego i układu zawieszenia miały pojazdy skontrolowane na parkingu w Katowicach. Śląscy inspektorzy ITD rozstawili przy ul. Grażyńskiego mobilną stację diagnostyczną, przez którą przejeżdżały kontrolowane busy.  Pojazdy wykorzystywane są do przewozu dzieci na zajęcia do jednego z zespołów szkolno-przedszkolnych w Katowicach.

Inspektorzy skontrolowali w sumie siedemnaście pojazdów. Z powodu wykrytych usterek technicznych konieczne był zatrzymanie siedmiu dowodów rejestracyjnych. Śląska inspekcja zapowiada kolejne kontrole autobusów szkolnych z użyciem mobilnej stacji diagnostycznej.

Najnowsze

Kobiety są wyjątkowe! Poznajmy finalistki konkursu She’s Mercedes

W Polsce jest wiele wyjątkowych kobiet, które swoją postawą udowadniają, że warto mierzyć wysoko i konsekwentnie realizować swoje cele. Są spełnione zawodowo, mają czas na swoje zainteresowania i rozwój osobisty, pomagają potrzebującym, promują kulturę i aktywizują innych do działania.

Pod szyldem She’s Mercedes marka inspiruje do działania, zachęca do dzielenia się swoimi zainteresowaniami, marzeniami i doświadczeniem, zwraca także uwagę na ważne dla kobiet kwestie.

W Polsce jest wiele wyjątkowych kobiet, które swoją postawą udowadniają, że warto mierzyć wysoko i konsekwentnie realizować swoje cele. Są spełnione zawodowo, mają czas na swoje zainteresowania i rozwój osobisty, pomagają potrzebującym, promują kulturę i aktywizują innych do działania. Zarażają entuzjazmem, energią i optymizmem. – mówi dr Ewa Łabno-Falęcka, Dyrektor ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych, Mercedes-Benz Polska. – Nagrody She’s Mercedes trafią właśnie do nich – kobiet biznesu, menedżerek, przedsiębiorczyń, innowatorek, artystycznych dusz i społecznic, które chcą i mogą więcej.

W konkursie wyróżniane są kobiety, które umiejętnie łączą karierę zawodową z życiem rodzinnym i realizacją pasji. Kandydatki są zgłaszane przez dealerów Mercedes-Benz z całej Polski w czterech kategoriach: BIZNES INDYWIDUALNY, BIZNES KORPORACYJNY, KULTURA I SZTUKA oraz STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). O zwycięstwo w tegorocznej, pierwszej edycji konkursu walczy osiem finalistek wybranych przez Jury spośród wszystkich zgłoszonych.

W kategorii BIZNES INDYWIDUALNY nagradzane są właścicielkii współwłaścicielki działających na rynku przedsiębiorstw. Spośród nominowanych, jury wybrało trzy finalistki.

  • Irmina Ochenkowska, jest prezeską zarządu Browarów Regionalnych Jakubiak, przedsiębiorstwa prowadzonego z pasją i poszanowaniem dla polskich tradycji piwowarskich. Jest promotorką honorowego krwiodawstwa, prowadzi też wiele prospołecznych działań na rzecz dzieci.
  • Beata Śniechowska, z wykształcenia doktor inżynier, sześć lat temu postanowiła zrealizować swoją pasję i profesjonalnie zajęła się gastronomią. Jest restauratorką, autorką książek kucharskich, zwyciężczynią drugiej edycji programu MasterChef.
  • Ilona Termińska, prezeska zarządu toruńskiego klubu żużlowego Get Well Toruń oraz Stowarzyszenia FST Sport Team, które promuje sport wśród dzieci i młodzieży, ze szczególnym naciskiem na tenis ziemny.

BIZNES KORPORACYJNY to kategoria dla kobiet zatrudnionych w firmach na różnych stanowiskach, które swoimi osiągnięciami zawodowymi przyczyniają się do ich rozwoju.

  • dr Małgorzata Kluska-Nowicka, wicekanclerz i wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. Jej misją jest szerzenie idei przedsiębiorczości wśród studentek, promuje świadomy rozwój osobisty oraz aktywnie uprawia kolarstwo.
  • Beata Żywicka – stylistka w firmie Van Graaf. Moda jest jej pasją, śledzi aktualne trendy, jest orędowniczką dobrego stylu. Regularnie bierze udział w biegach ulicznych, terenowych i survivalowych. Swoją pasją zaraziła już liczne grono kobiet.

Finalistkami w kategorii KULTURA I SZTUKA są:

  • Wanda Stypułkowska, prezeska koszalińskiej firmy MPS International. Niezwykle aktywna w środowisku biznesowym, realizuje też szereg inicjatyw na rzecz lokalnej społeczności. Jedną z nich jest utworzenie w przestrzeni firmy Galerii MPS – wyjątkowego miejsca, w którym regularnie gości sztuka lokalnych i krajowych artystów.
  • Joanna Reczek-Szwed, trenerka i animatorka kultury, prezeska zarządu Fundacji Sztukmistrze. Jest jedną z inicjatorek Nowego Cyrku w Lublinie, środowiska, które promuje metodę pedagogiki cyrku, jako efektywnej i efektownej formy edukacyjno-terapeutycznej pracyz dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, także z dzielnic o utrudnionym dostępie do kultury. Jest pomysłodawczynią i organizatorką wielu wydarzeń artystycznych.

Kategoria STEM przeznaczona jest dla kobiet związanych z nauką, inżynierek, autorek wynalazków i liderek projektów naukowych. Finalistką
w tej kategorii została Paula Kurant, prezeska i dyrektor zarządzająca lubelskiej spółki Evotec, która zajmuje się produkcją innowacyjnych pokrowców ochronnych do robotów przemysłowych. Wraz z zespołem firmy EVOTEC opracowałai zaprojektowała materiał, który do tej pory nie został użyty ani opatentowany przez żadną firmę na świecie. Prywatnie miłośniczka przyrody. Od wielu lat działa jako wolontariuszka na rzecz Domu Dziecka im. Ewy Szelburg Zarembiny w Lublinie.

Jury złożone z najważniejszych managerów Daimlera w Polsce podjęło decyzję o przyznaniu nagrody w jeszcze jednej kategorii: WYJĄTKOWA KOBIETA. W tym przypadku brano pod uwagę dotychczasowe osiągnięcia społeczne i zawodowe, wpływ kandydatki na otoczenie oraz nietypowe pasje i zainteresowania. Zwyciężczyni tej kategorii zostanie ogłoszona 4 października podczas Gali.

Najnowsze

Pijany jechał tirem i nie chciał się zatrzymać!

Mało któremu kierowcy mieści się w głowie, jak można wsiąść za kierownicę pod wpływem alkoholu. Ten nie tylko wsiadł, ale jeszcze pił w czasie jazdy!

Kierowca białoruskiej ciężarówki bardzo nie chciał zostać poddany kontroli przez inspektorów ITD. Zatrzymał się dopiero po trzecim wezwaniu. Już po otwarciu kabiny można było wyczuć woń alkoholu, przy kierowcy stała opróżniona puszka po piwie.

Badanie wykazało obecność 1,87 promila alkoholu w wydychanym powietrzu, zatem prowadzący ciężarówkę był kompletnie pijany. Inspektorzy wezwali na miejsce policję, która zajęła się nietrzeźwym kierowcą. Ciężarówkę z ładunkiem nici, które były przewożone z Białorusi do Polski, usunięto na parking strzeżony.

Najnowsze