Jak w przyszłości znajdziemy idealne miejsce parkingowe?

Jak w przyszłości znajdziemy idealne miejsce parkingowe?

12 września 2015
Znalezienie wolnego i dopasowanego do wielkości pojazdu miejsca parkingowego to wyzwanie dla wielu kierowców. Dla przykładu w Niemczech średni czas poszukiwania odpowiedniego wolnego miejsca parkingowego wynosi dziesięć minut.

Według sondażu przeprowadzonego przez europejskiego lidera w dziedzinie zarządzania parkingami, aby znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe trzeba przejechać średnio 4,5 kilometra, co kosztuje 1,35 euro. Dzięki opracowanemu przez Boscha systemowi aktywnego zarządzania parkingiem, kierowcy mogą znaleźć idealne miejsce parkingowe bez straty czasu i skorzystać z aplikacji w smartfonie, aby poprowadzić auto do miejsca postojowego, co pozwala zaoszczędzić czas, pieniądze i jest korzystne dla środowiska.

Kluczem do aktywnego zarządzania parkingiem jest wykrywanie dostępnych miejsc postojowych. Opracowano więc specjalny czujnik wykrywający wolne miesjce postojowe, którego średnica jest zbliżona do średnicy płyty CD, a wysokość wynosi zaledwie trzy centymetry. Czujniki montuje się na przykład na parkingach ulicznych i wielopoziomowych i są one zamieszczone w asfalcie lub bezpośrednio na nim, w zależności od potrzeb. Cechą szczególną tego rozwiązania jest to, że czujniki wykrywające to czy dane miejsce postojwe jest zajęte czy nie, działają bezprzewodowo i są zasilane z baterii, co eliminuje konieczność układania kabli. Okres żywotności baterii wynosi do siedmiu lat. Dzięki wytrzymałej obudowie z tworzywa sztucznego czujniki są odporne na zróżnicowane warunki atmosferyczne, a ponadto wytrzymują zwiększone obciążenie pod naporem samochodów ciężarowych lub pługów śnieżnych. We wnętrzu obudowy Bosch instaluje dwa różne czujniki, które wzajemnie potwierdzają zebrane informacje. Zaletą tego rozwiązania jest odporność na zakłócenia i pewniejsze rozpoznawanie czy dane miejsce jest wolne czy nie.



Czujnik sprawdza w regularnych odstępach czasu, czy miejsce parkingowe jest wolne lub zajęte. Korzystając z bramki sieciowej (ang. gateway), podobnie jak w przypadku routera internetowego, czujnik bezpiecznie przesyła zaszyfrowane informacje do serwera, na którym zostaje utworzona w czasie rzeczywistym mapa ze wszystkimi wolnymi i zajętymi miejscami. Mapa jest dostępna w aplikacji lub online. Dla każdego miejsca są dostępne dodatkowo metainformacje, na przykład czy jest to miejsce przeznaczone dla rodzin, kobiet, lub osób niepełnosprawnych, jakie są koszty parkowania, czy jest stacja ładowania pojazdów elektrycznych. Możliwe są również inne usługi, na przykład funkcja płatności. Korzystając z aplikacji kierowcy mogą bezgotówkowo płacić za parkowanie.

Aktywne zarządzanie parkingiem jest doskonałym przykładem na to, w jaki sposób kształtuje się cyberprzestrzeń. Jednak usługa jest przeznaczona nie tylko dla kierowców, ale także dla operatorów parkingów. Kluczem do tego jest inteligentna analiza danych. Portal sieciowy zapewnia operatorom parkingu podgląd miejsc postojowych i określenie tego jak często i na jak długo były one zajmowane przez pojazdy. Inżynierowie Boscha opracowują również prognozy parkingowe na podstawie wcześniej zebranych danych. W przyszłości może to wyeliminować wyścig do miejsc postojowych, który towrzyszy imprezom masowym.

W niedalekiej przyszłości kierowcy będą po prostu zostawiać swoje pojazdy przy wjeździe na parking. Następnie za pomocą aplikacji w smartfonie przekażą informację do samochodu, aby ten sam odnalazł wolne miejsce parkingowe. W ten sam sposób samochód będzie przywoływany z powrotem (ang. Automated Valet Parking). Aby skorzystać z tej usługi, samodzielnie poruszające się pojazdy będą potrzebowały rzetelnych informacji na temat wolnych miejsc.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!