Jak technologia 5G wpłynie na motoryzację i kiedy zawita do Polski?

Większość z nas spotkała się z określeniem 5G, ale czy na pewno wiemy, o co dokładnie chodzi? Sprawdźmy zatem, kiedy technologia 5G będzie dostępna w Polsce, jakie mity towarzyszą jej wykorzystaniu w codziennym życiu i co z tego będziemy mieli my, kierowcy.

5G umożliwi połączenie z internetem nawet 100 urządzeń mobilnych na metr kwadratowy! To oznacza, że do wszędobylskich smartfonów i komputerów dołączą tysiące innych urządzeń – zaawansowanych systemów kontroli toru jazdy czy czujników umieszczonych przy drodze. 

W przypadku motoryzacji największe zainteresowanie dotyczy użycia nowej technologii w samochodowych centrach rozrywki. W dalszej kolejności – z perspektywą wprowadzenia w 3-5 lat od wejścia 5G – są takie rozwiązania jak szyby wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną (AR) oraz pojazdy autonomiczne. 4 na 10 uczestników badania twierdzi, że dostęp do sieci 5G będzie dla kierowców tak samo ważny jak zużycie paliwa czy moc silnika.

Dzięki technologii 5G i rozwojowi rzeczywistości rozszerzonej przednia i boczne szyby samochodu zmienią się w ekrany prezentujące informacje z różnych źródeł. Na przykład wyświetlą komunikat z pobliskiej restauracji o ostatnim wolnym stoliku lub pomogą bezpiecznie wyprzedzić inny pojazd. Szyby w naszym aucie będą przypominać ekrany z najlepszych gier komputerowych. 

Na liście wyczekiwanych rozwiązań z 5G znalazły się również tzw. przezroczyste auta. Brzmi jak magia, a w rzeczywistości polega na wykorzystaniu wielu kamer, transmisji danych w czasie rzeczywistym i zaawansowanego wyświetlacza. Dzięki temu nasz lub inny pojazd może być półprzezroczysty lub zniknie z pola widzenia. Dla wielu osób taka wizja to wciąż pomysł rodem z filmów science-fiction.

Sama technologia jest już w Polsce dostępna, ale konieczne jest jeszcze przydzielenie odpowiednich pasm i częstotliwości. Komisja Europejska oczekuje, że do 2025 r. kraje członkowskie będą posiadać szerokie pokrycie siecią 5G. W Polsce pierwszym miastem z niej korzystającym będzie Łódź. Jeżeli plany wprowadzenia nowej technologii powiodą się, to sieć komercyjna 5G zacznie działać nad Wisłą około 2022 roku. 

Najnowsze

Transport miejski wchodzi na wyższy poziom. Scania NXT z napędem elektrycznym.

Inżynierowie Scania opracowali pojazd koncepcyjny Scania NXT, który może zmieniać kształt w zależności od zadań wykonywanych w przestrzeni miejskiej.

Nowy, samobieżny pojazd miejski Scania NXT o napędzie elektrycznym z zasilaniem akumulatorowym może służyć do różnych zadań. Zaprojektowano go tak, aby możliwe było jego elastyczne wykorzystanie zarówno do obsługi transportu pasażerskiego w godzinach porannych i wieczornych, jak i do dostaw towarów w ciągu dnia, a w nocy – zbierania odpadów.

Postęp technologiczny i infrastrukturalny w dziedzinie pojazdów elektrycznych i autonomicznych będzie kluczowym czynnikiem umożliwiającym miastom przejście na zrównoważony system transportowy.

W koncepcji NXT przednie i tylne moduły napędowe mogą być dopasowane do potrzeb autobusu, pojazdu ciężarowego lub śmieciarki. Moduł autobusowy tego innowacyjnego pojazdu koncepcyjnego będzie prezentowany na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie w dniach 10–12 czerwca.

Moduł autobusowy o długości 8 metrów jest zbudowany jako jeden element kompozytowy, co powoduje znaczne zmniejszenie jego masy. Cylindryczne akumulatory umieszczono pod podłogą, pozwalając na lepsze wykorzystanie przestrzeni i przyczyniając się do optymalnego rozłożenia obciążenia. Przy niskiej masie pojazdu, wynoszącej poniżej 8 ton, zasięg z obecnymi akumulatorami szacuje się na 245 km.

Najnowsze

Kampania PrzECOnujemy Poznań! Dealer Toyoty zbudował pasiekę na dachu!

Praca pszczół jest niezwykle istotna dla funkcjonowania całego ekosystemu. Doskonale wie o tym jeden z poznańskich dealerów samochodowych, który słynie ze swoich eko-inicjatyw. W ostatnim czasie na dachu salonu Toyoty pojawiły się ule, w których zamieszkały pracowite rodziny.

Eksperci alarmują, że drastyczne zmniejszenie ich populacji może być jednym z największych ekologicznych kataklizmów. Naprzeciw tej sytuacji, w ramach lokalnych działań, wychodzi salon Toyota Bońkowscy z Poznania, który na dachu swojego budynku stworzył niewielką pasiekę. 

Montaż pasieki na dachu to kolejny projekt dealera, który odbywa się w ramach całorocznej kampanii „przECOnujemy Poznań”. Organizatorzy poprzez tę inicjatywę podkreślają, że los naszej planety nie jest im obojętny oraz pokazują okolicznym mieszkańcom, jak dbać o środowisko. 

Ule na dachu salonu powstały pod koniec maja we współpracy z pasieką „Miód od Kulmy” z Nekli nieopodal Wrześni. Za jej sukcesem stoi Jan Kulma – założyciel, pod którego okiem działają dziś wnukowie – Andrzej i Tomasz. Ich kilkadziesiąt uli jest rozsianych po wypełnionej kwiatami Dolinie Cybiny, czyli tam gdzie pszczoły czują się najlepiej, a ich produkty są nagradzane i polecane przez szefów kuchni. 

Cały projekt rozpoczął się już wcześniej, kiedy to Bońkowscy zaprosili do współpracy przedszkolaków. Maluchy miały za zadanie pomalować ule przed impregnacją oraz zadomowieniem się pszczelej rodziny na dachu. Dzięki temu udało się połączyć zabawę z nauką oraz przekazać szlachetne idee najmłodszemu pokoleniu. 

Pasieka na dachu to kolejny ekologiczny projekt dealera. Co więcej, ma on bezpośredni związek z poprzednimi, antysmogowymi przedsięwzięciami. Jak wynika z analiz opublikowanych w czasopiśmie naukowym „Atmospheric Environment”, zanieczyszczenia powietrza dezorientują pszczoły, co utrudnia proces zapylania. To kolejny powód, dla którego powinniśmy przerzucić się na hybrydy i przyczynić do tego, by pszczoły mogły spokojnie pracować, a my oddychać świeżym powietrzem. 
 

Najnowsze

Edyta Klim

Motocykl Action Team – Szkolenie Motocyklowe dla Kobiet

Kasia Kędzior zaprasza na kobiece szkolenie motocyklowe na torze Modlin. Odbędzie się ono 27 lipca i są jeszcze wolne miejsca!

Kasia Kędzior zaprasza na szkolenie dedykowane, tylko i wyłącznie, motocyklistkom – 27 lipca na Torze Modlin. Zadania dla siebie znajdą tam wszystkie kobiety, które chciałby popracować nad swoimi umiejętnościami jazdy motocyklem.

Harmonogram kobiecego szkolenia:

08:30 – 09:00 Przyjazd i rejestracja

09:00 – 09:10 Powitanie i omówienie programu dnia

09:10 – 09:30 Prezentacja partnerów

09:30 – 10:30 Szkolenie teoretyczne

10:30 – 10:50 Przygotowanie do zajęć

10:50 – 11:10 Regulacja dźwigni motocykla – przygotowanie do jazdy, pozycja na motocyklu, ergonomia

11:10 – 12:10 Jazdy z prędkościami poniżej progu równowagi bezpieczne ruszanie i zatrzymywanie, jazda z minimalną prędkością̨, slalom

12:10 – 12:25 Przerwa kawowa

12:25 – 13:55 Jazdy z prędkościami powyżej progu równowagi, skręcanie techniką „świadomego” przeciwskrętu, hamowanie awaryjne na prostej

13:55 – 14:20 Lunch

14:20 – 15:50 Jazda za instruktorem po sekcjach toru – łączenie elementów technicznych poznanych w trakcie szkolenia w praktyce, pozycja

15:50 – 16:10 Podsumowanie, rozdanie certyfikatów i zakończenie

16:10 – 17:00 Jazdy wolne

Więcej informacji: https://www.facebook.com/events/462686117860125/

 

Najnowsze

Edyta Klim

Patrycja Komko wygrała rajd Baja w Lądku Zdroju

Za namową Joanny Modrzewskiej, Patrycja Komko postanowiła zadebiutować w rywalizacji podczas rajdu Baja. Jednak pucharu za zwycięstwo zupełnie się nie spodziewała!

W dniach 7-8 czerwca w Lądku Zdroju rozegrany został samochodowy rajd cross-country. Równolegle była to także II runda rywalizacji motocyklowej Pucharu Polski w Rajdach Baja – „Cross-Country Rally Geotermia”. Na 6-ciu odcinkach specjalnych w grupie M zwyciężyła Patrycja Komko, która startowała motocyklem Husqvarna  FE 350:

– To mój debiut w rajdach Baja i wielka niespodzianka. Niespodziewane 1. miejsce w kategorii motocykli w 2. rundzie PPRB! Wystartowałam za namową Joanny Modrzewskiej, zupełnie bez spinki i wygórowanych oczekiwań. Rywalizacja na trasie rajdu była całkowicie odmienna od klasycznego enduro. Tu decydowała duża prędkość i umiejętność nawigacji, a ja z jednym i drugim nie jestem oswojona…

Trasy OS-ów były szybkie, na domiar złego padał deszcz, więc trasa zrobiła się bardzo śliska. Po piątkowym przejeździe byłam nieco zestresowana i miałam problem z koordynacją ruchów, tzn. jednoczesnym czytaniem rooadbooka i ściganiem się. W sobotę było już znacznie lepiej, choć tuż po starcie do pierwszego, mierzonego odcinka po chwili zawróciłam, bo nie wiedziałam gdzie jechać (śmiech). Jednak po kolejnych kilometrach jazda z rooadbookiem zaczęła sprawiać mi już ogromną frajdę!

Łącznie, przez dwa dni, zrobiłyśmy po 320 km, ja wywalczyłam 1-sze miejsce, a Asia 4-te. Jeszcze dużo nauki przede mną, ale wiem, że jako „Women Moto Rally Team”, możemy wiele zwojować!

Bardzo dziękuję Asi za pomoc w ogarnięciu i wypożyczeniu sprzętu rajdowego, i za cały team’owy wyjazd. Mojemu Maćkowi dziękuję za przygotowanie motocykla do rajdu – tempo pracy było zawrotne, wszystko w stresie (jak zwykle), ale udało się na ostatnią chwilę! (śmiech).

Dziękuję Andrzejowi Niskiemu – mojemu rywalowi za pomoc, odpowiadanie na pytania i za ściganie na trasie. Niebagatelny był również doping w trakcie zawodów od Wojciecha Rencza, któremu dziękuję za cenne wskazówki! Wielkie dzięki dla Quad-Cartel za serwisowanie naszych maszyn na miejscu oraz wsparcie od „Kobiety w Motorsporcie PZM” – podsumowuje Partycja.

Najnowsze