Jak sprawdzić ważność polisy OC?

Chcesz kupić używany samochód, ale sprzedawca konsekwentnie omija temat OC? A może zostałeś poszkodowany w kolizji drogowej i przed podpisaniem oświadczenia sprawcy chcesz się upewnić, że posiada on aktualne OC? Prezentujemy 4 sposoby, które pozwolą Ci sprawdzić ważność ubezpieczenia OC.

Sposób 1 – sprawdzenie polisy OC za pomocą bazy UFG

Właściciele pojazdów doskonale wiedzą, że współcześnie wiele spraw związanych z samochodem mogą załatwić bez wychodzenia z domu. Doskonałym przykładem jest zakup polisy OC – darmowy kalkulator OC pozwala porównać oferty ubezpieczycieli i wybrać najtańszą z nich. Online można sprawdzić również ważność ubezpieczenia OC. Pomocna będzie w tym baza Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Na stronie internetowej UFG znajduje się specjalna wyszukiwarka, która umożliwia sprawdzenie ważności polisy OC.

Jak sprawdzić, do kiedy jest ważna polisa OC, korzystając ze strony UFG? Po przejściu na tę witrynę, wystarczy podać:

  • numer rejestracyjny pojazdu lub
  • numer VIN pojazdu.

Wpisanie jednego z wymienionych numerów pozwala szybko sprawdzić, czy na dany dzień dany samochód posiadał ubezpieczenie OC. Za pomocą bazy UFG nie można sprawdzić, do kiedy jest OC – należy wybrać konkretną datę.

Jeżeli dla sprawdzanego pojazdu zostało wykupione ubezpieczenie OC, to w odpowiedzi wyświetlona zostanie również nazwa zakładu ubezpieczeniowego, który udziela ochrony ubezpieczeniowej. Użytkownik może też pobrać identyfikację umowy w formacie PDF.

Sposób 2 – sprawdzanie OC przez aplikację mobilną UFG „Na wypadek”

Wystarczy chwila nieuwagi innego kierowcy, aby kolizja z naszym udziałem stała się faktem. Wówczas należy zweryfikować słowa sprawcy dotyczące tego, że ma on aktualną polisę OC. Jak sprawdzić, czy jego ubezpieczenie OC jest ważne?

Przed wyruszeniem w trasę, warto zainstalować na smartfonie stworzoną przez UFG aplikację „Na wypadek”. Korzystając z niej, można dokonać sprawdzenia OC sprawcy kolizji – analogicznie jak na stronie internetowej UFG. To jednak nie jedyna funkcja aplikacji. Została ona zaprojektowana w taki sposób, aby przeprowadzić osobę poszkodowaną przez wszystkie czynności, jakie są niezbędne do późniejszej likwidacji szkody. Prawidłowe i szczegółowe udokumentowanie zdarzenia umożliwi firmie ubezpieczeniowej szybką wypłatę odszkodowania.

Aplikacja mobilna „Na wypadek” jest udostępniana kierowcom bezpłatnie, a pobrać można ją ze sklepów Play lub Appstore. Aktualnie aplikacja jest dostępna na smartfony z systemem operacyjnym Android i iOS.

Sposób 3 – jak sprawdzić do kiedy jest OC za pomocą usługi Historia Pojazdu?

Każda osoba kupująca używany samochód powinna skorzystać z usługi Historia Pojazdu. Za jej pomocą można sprawdzić m.in. czy dla pojazdu została zakupiona polisa OC. Jak sprawdzić auto przy użyciu tej usługi?

Po przejściu na stronę internetową historiapojazdu.gov.pl, użytkownik musi podać następujące dane z dowodu rejestracyjnego:

  • numer rejestracyjny,
  • numer VIN,
  • datę pierwszej rejestracji.

W odpowiedzi otrzyma on obszerny raport. Jak sprawdzić, do kiedy jest OC? Wspomniany raport składa się z dwóch części:

  • informacyjnej – w tej sekcji znajdują się dane techniczne pojazdu, a także informacje o dokumentach wydanych dla pojazdu,
  • osi czasu – z tej sekcji raportu można się dowiedzieć, czy pojazd ma aktualne badanie techniczne, poznać stan drogomierza, ilość dotychczasowych właścicieli, nazwę województwa, w którym pojazd został zarejestrowany oraz czy w pojeździe doszło do powstania tzw. szkody istotnej.

Aby dowiedzieć się, do kiedy ważne jest ubezpieczenie OC, należy przejść do drugiej części raportu. Na samym dole strony znajduje się informacja o polisie OC i dacie jej ważności.

Wygenerowanie raportu jest bezpłatne, użytkownik może też pobrać go w formie pliku PDF.

Sposób 4 – ubezpieczyciel powie, do kiedy jest ważne ubezpieczenie OC

Jak sprawdzić, do kiedy jest OC? Wymienione wyżej sposoby pozwalają zweryfikować, czy samochód na dany dzień był objęty ochroną ubezpieczeniową przy pomocy internetu. Aby sprawdzić, do kiedy jest OC, można także skierować pismo do firmy ubezpieczeniowej. Wniosek taki można złożyć na kilka sposobów, np. za pośrednictwem poczty czy elektronicznie. Niektórzy ubezpieczyciele udzielą takiej informacji podczas telefonicznego kontaktu z konsultantem.

Aby usprawnić obsługę ubezpieczonych, większość firm ubezpieczeniowych umożliwia swoim klientom stworzenie konta klienta na stronie internetowej. Jak sprawdzić ważność polisy OC? Wystarczy zalogować się na swoje konto – znajduje się tam informacja o produktach, z których użytkownik aktualnie korzysta.

Warto pamiętać, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych nakłada na firmy ubezpieczeniowe obowiązki informacyjne. Jednym z nich jest obowiązek wysłania (nie później niż na 14 dni przed upływem okresu 12 miesięcy, na który umowa została zawarta) informacji o ubezpieczeniu na kolejny rok. W tym piśmie również znajdzie się informacja, do kiedy ubezpieczenie OC jest ważne.

Najnowsze

Można już zamawiać ID.3 w wersji limitowanej 1ST. Znamy ceny!

Osoby, które zdecydowały się zarezerwować możliwość zakupu ID.3 w limitowanej wersji 1ST, od 17 czerwca mogą zamówić swój samochód. Sprawdźcie, ile kosztuje i co znajdzie się w wyposażeniu standardowym!

Udostępnienie możliwości zamówienia ID.3 w wersji 1ST to ważny krok, związany z wprowadzeniem modelu ID.3 na polskie drogi. W następnej kolejności, na przełomie lipca i sierpnia opublikowany zostanie cennik modelu ID.3, zgodnie z pierwotnymi deklaracjami marki obejmujący wersję dostępną za mniej niż 130.000 złotych.

Można już zamawiać ID.3 w wersji limitowanej 1ST. Znamy ceny!

Volkswagen ID.3 w wersji 1ST jest oferowany w trzech kolorach i w trzech wersjach wyposażenia, w każdej wersji z obręczami kół o dużej średnicy oraz z bogatym wyposażeniem.

Można już zamawiać ID.3 w wersji limitowanej 1ST. Znamy ceny!

ID.3 1ST w podstawowym wariancie kosztuje 167.190 złotych i oferuje wiele rozwiązań z zakresu komfortu, m.in. system Voice Control oraz system nawigacyjny, aktywny tempomat czy możliwość wyboru profilu jazdy. ID.3 1ST Plus (w cenie 194.390 zł) oferuje dodatkowo m.in. reflektory IQ.LIGHT oraz nadwozie lakierowane w dwóch kolorach, z kolei wersja ID.3 1ST Max oferowana w cenie 215.990 zł została wyposażona w duży, panoramiczny szklany dach oraz wyświetlacz head-up display wykorzystujący technologię rozszerzonej rzeczywistości. Szczegółowa informacja na temat wyposażenieaID.3 1ST w poszczególnych wersjach trafiła już do osób, które posiadają rezerwację modelu.

Można już zamawiać ID.3 w wersji limitowanej 1ST. Znamy ceny!

Osoby, które skorzystały z „pre-bookingu” i zdecydują się na zakup samochodu, Volkswagen doceni przekazując jako integralną część zamówienia Wallbox o maksymalnej mocy ładowania 11 kW. Wszystkie osoby które zdecydują się na zakup ID.3 1ST (niezależnie od momentu podjęcia decyzji zakupowej), otrzymają rok bezpłatnego zasilania samochodu energią elektryczną do 2.000 kWh. Oferta dotyczy wszystkich publicznych stacji ładowania, na których działa aplikacja WeCharge Volkswagena oraz w europejskiej sieci stacji IONITY.

Najnowsze

Goodc

Jamie Chadwick wystartuje w Formula Regional Europe! To początek drogi do F1?

Mistrzyni kobiecej W Series podpisała kontrakt z zespołem Prema Power Team.

Jamie Chadwick wystartuje w drugim sezonie Formula Regional Europe. 22-letnia Brytyjka podpisała kontrakt z zespołem Prema Power Team. Jej partnerami zespołowymi będą Arthur Leclerc, Gianluca Petecof i Oliver Rasmussen.

W Formula Regional Europe, podobnie jak w W Series, zawodnicy ścigają się Tatuusami T-318 z 270-konnym silnikiem Alfy Romeo.

Nowy sezon Formula Regional Europe powinien wystartować 2 sierpnia na Misano World Circuit Marco Simoncelli. Organizatorzy zaplanowali osiem rund zawodów, z trzema wyścigami w trakcie każdej z nich.

Przeczytaj też: Jamie Chadwick oraz Alice Powell przetestowały samochód Formuły E

Uczestnictwo Jamie Chadwick w tegorocznej Formula Regional Europe oznacza początek współpracy Prema Power Team z Rodin Cars, w ramach której Rodin Cars w pełni wesprze finansowo karierę Jamie w wyścigach. Australijski milioner i założyciel Rodin Cars, David Dicker, jest gotów finansować karierę Chadwick po to, by w końcu zrealizowała swoje marzenie i pojawiła się w Formule 1:

Filozofią Rodin Cars jest tworzenie wyjątkowych samochodów, które wymagają wyjątkowego zespołu. Jamie to wyjątkowy talent wyścigowy. Patrząc na to z długofalowego punktu widzenia, w pełni wspieramy jej podróż, gdy wspina się po szczeblach wyścigowej kariery w kierunku F1.

Po ogłoszeniu kontraktu z Prema Power Team, Chadwick wyznała:

Jestem absolutnie szczęśliwa, że w tym roku mogę połączyć siły z Prema Power Team w Formula Regional Europe. Przy tak niesamowitym kalendarzu, bardzo konkurencyjnej stawce kierowców i oczywiście wsparciu zespołu Prema, naprawdę nie mogę się doczekać powrotu do ścigania w sierpniu.

Jestem niezwykle wdzięczna Rodin Cars i Davidowi Dickerowi za tę zmieniającą moje życie okazję i ich wsparcie w następnym rozdziale mojej wyścigowej kariery. Tak się cieszę, że mogę razem z nimi rozpocząć tę podróż i mam nadzieję, że możemy wspólnie cieszyć się sukcesem.

Po wygraniu W Series przed Jamie Chadwick otworzył się ogrom możliwości.  Została między innymi zauważona przez Williamsa. Zespół z Grove zaoferował jej pracę w symulatorze F1 i rolę kierowcy rozwojowego.

Przeczytaj też: Jamie Chadwick pozostaje w Williamsie

Ponieważ Chadwick nie posiada superlicencji, na razie może zapomnieć o jeździe w Formule 1 czy nawet testowaniu bolidów. Jednak dzięki wsparciu Rodin Cars znacznie wzrastają jej szanse zdobycia licencji i startów w Formule 1.

Najnowsze

Alfa Romeo 8C. To właśnie ten model Jeremy Clarkson nazwał „najpiękniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek powstał”

Świat motoryzacji stojący przed wyzwaniami trzeciego tysiąclecia zatrzymał się na chwilę, by podziwiać klejnot w kolekcji Alfy Romeo: „Nazywa się 8C i myślę, że jest to po prostu najpiękniejszy samochód, jaki kiedykolwiek powstał"... to wymowna opinia Jeremy'ego Clarksona z BBC. Przyjrzyjmy się zatem historii tego modelu.

Historia 8C Competizione rozpoczyna się od jej nazwy. „8C” odnosi się do ośmiocylindrowych samochodów zaprojektowanych przez Vittorio Jano, które w latach 30. XX wieku wygrywały na torach całego świata (cztery pierwsze miejsca z rzędu w Le Mans i trzy w Mille Miglia). „Competizione” była natomiast nazwą 6C 2500, którą Juan Manuel Fangio prowadził w 1950 roku w Mille Miglia.

Będąca kwintesencją Alfy Romeo, 8C od samego początku była swego rodzaju „odzwierciedleniem” od zawsze drogich marce rozwiązań technicznych. Takich, jak na przykład lekkość, podkreślona przez „dual frame” oraz zastosowanie aluminium, tytanu, włókna węglowego i materiałów kompozytowych, czy równowaga masy pomiędzy osią przednią a tylną, uzyskana dzięki systemowi „transaxle” (silnik montowany wzdłużnie z przodu i skrzynia biegów z tyłu), czy też precyzja jazdy, udoskonalona dzięki zastosowaniu zawieszenia z podwójnymi poprzecznymi ramionami na obu osiach.

Alfa Romeo 8C. To właśnie ten model Jeremy Clarkson nazwał

W 8C zamontowano okazały silnik (4,7-litrowy V8 o mocy 450 KM), ale przede wszystkim model ten naznaczył powrót do napędu tylnego, którego brakowało w modelach cywilnych marki od początku lat 90.. W rezultacie powstał samochód o optymalnym stosunku masy do mocy, mogący osiągnąć 100 km/h podczas startu z miejsca w 4,2″.

Obszerna maska wydaje się gryźć asfalt. Jego linie są miękkie i falowane. Poziome nacięcie łączy nadkola, biegnąc w stronę muskularnego kształtu tylnego błotnika. Tylne szyba wygląda jak otulona słupkami, które rozszerzają się z tyłu, by później zwęzić się u dołu.

Jest wiele odnośników do historii marki. „Oczy”, nawiązujące do 33 Stradale, umieszczone są nieco powyżej linii maski; tył przypomina Giuliettę SZ z 1961 roku, pierwsze w historii motoryzacji auto ze „ściętym” tyłem, okrągłe tylne światła są hołdem dla Giulii TZ, kolejnej królowej toru wyścigowego. Model 8C jest pełen fascynujących nawiązań i stanowi hołd Centrum Stylu Alfy Romeo dla całego historycznego etapu wzornictwa samochodów.

Alfa Romeo 8C. To właśnie ten model Jeremy Clarkson nazwał

Przód Alfy Romeo jest charakterystyczny: wszyscy na pierwszy rzut oka rozpoznają centralny grill w kształcie tarczy i dwa poziome wloty powietrza z obu stron. Kombinacja ta (być może najsłynniejsza „buzia” w motoryzacyjnym świecie) nosząca nazwę trilobo, powstała w latach 30. XX wieku.

Projektanci Alfa Romeo postanowili nie maksymalizować mocy, lecz zamiast tego obniżyli masę: nieco ponad 1000 kg w stanie gotowym do jazdy, uzyskując stosunek masy do mocy poniżej 4 kg/KM. 

Ultralekki był również silnik 4C: czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1750 cm3, w całości wykonany z aluminium, generujący moc do 240 KM. Dla zapewnienia optymalnego rozkładu ciężaru, silnik umieszczono poprzecznie z tyłu.  W skrzyni biegów zastosowano natomiast podwójne suche sprzęgło.

Alfa Romeo 8C. To właśnie ten model Jeremy Clarkson nazwał

Model miał sportowy układ zawieszenia: podwójne trójkątne wahacze z przodu, z zespołem resor-amortyzator mocowanym bezpośrednio do ramy typu „monocoque” oraz ewolucja klasycznego układu McPhersona na osi tylnej. Alfa 4C osiągała prędkość maksymalną powyżej 255 km/h z zadziwiającym przyspieszeniem: rozpędzała się bowiem od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5”.

Najnowsze

Goodc

Kay Petre: gwiazda toru Brooklands

Jedną z najbardziej znanych pionierek wyścigów samochodowych wśród kobiet była urodzona w Kanadzie brytyjska zawodniczka Kay Petre. Jej niezwykła determinacja uczyniła ją jednym z najwybitniejszych kierowców wyścigowych na brytyjskiej scenie w latach 30. XX wieku.

W latach 30. prędkość rozpaliła nieugaszany ogień w sercach wielu kobiet-kierowców. Część z nich szczególnie upodobała sobie tor w Brooklands. W ciągu krótkich lat aktywności toru ścigało się tam 80 kobiet. Jednak zaledwie garstka z nich zyskała szacunek zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet, za swoją prędkość i umiejętność kontroli nad samochodem. Wśród nich była Kay Petre.

Mistrzyni prędkości
Kay Petre była gwiazdą legendarnego toru Brooklands. Brała tam udział w co najmniej 48 zawodach. Ścigała się często i regularnie ustanawiała rekordy prędkości. Dzięki temu stała się medialną sensacją tamtych czasów.

Entuzjastom zawodów w Brooklands utrwaliła się w pamięci, jako malutka kobieta siedząca za kierownicą ogromnego 10,5-litrowego V12 Delage.

To był samochód, w którym walczyła o rekord kobiet w Outer Circuit na Brooklands. Rywalizowała o niego razem z Gwendą Stewart-Hawkes. 26 października 1934 roku Kay uzyskała przewagę nad Gwendą, pokonując okrążenie z prędkością 129,58 mil na godzinę, ale rok później w sierpniu Stewart-Hawkes pobiła jej rekord. Zdeterminowana Petre odzyskała swój rekord jeszcze tego samego dnia, uzyskując prędkość 134,75 mil na godzinę, ale trzy dni później Gwenda, jadąca Derby-Miller, osiągnęła prędkość 135,95 mil na godzinę.

Przeczytaj też: Doreen Evans: skazana na motoryzacyjną karierę

W Brooklands Kay Petre ustanowiła trzy rekordy okrążeń: pierwsze dwa w 1934 roku – najpierw w Bugatti z prędkością 124 mil na godzinę, a następnie w Delage przy 129,58 milach na godzinę. W 1935 roku wykorzystała Delage do osiągnięcia prędkości 134,75 mil na godzinę.

Gwiazda kierownicy
Chociaż Kay Petre zazwyczaj kojarzona jest z Delage, to karierę wyścigową zaczęła w Wolseley Hornet Special, kupionym jej przez męża. Ścigała się także Invictą i Bugatti, w którym wygrała wyścig handicap w 1935 roku. Jednak największe sukcesy Petre odniosła w samochodach Riley Motor.

W 1934 roku była dziewiąta w Mountain Grand Prix w Brooklands w Riley 1.5. W tym samym roku Kay wzięła udział w swoich pierwszych zawodach w Le Mans. Ona i Dorothy Champney zajęły 13 miejsce, prowadząc Riley Ulster Imp. Rok później Petre również wystartowała w Le Mans Riley’em, ale nie ukończyła zawodów z powodu awarii silnika.

Kay Petre: gwiazda toru Brooklands

W latach 1934–1936 Kay regularnie uczestniczyła we wszystkich znanych brytyjskich wyścigach, takich jak Brooklands 500 Miles czy Double Twelve Hours, a także w wyścigach samochodów sportowych w Donington Park i Crystal Palace. Jeździła także w rajdach i była znakomitym kierowcą wspinaczkowym – dwukrotnie zdobyła rekord kobiet w Shelsley Walsh.

Przeczytaj też: Mary Anderson i Charlotte Bridgwood: kobiety, które wynalazły wycieraczki samochodowe

Ostatni sezon
W 1937 roku Petre pojechała ze swoim Riley do Południowej Afryki na sezon wyścigów samochodowych Grand Prix. Tam zaprzyjaźniła się z legendarnym Berndem Rosemeyerem, który ścigał się w Auto Union. Rywalizując z nim i innymi czołowymi kierowcami tamtych czasów, wzięła udział w trzech Grand Prix. Zdobyła szóste miejsce w GP Grosvenor w Kapsztadzie, pozostałych dwóch Grand Prix nie ukończyła.

We wrześniu wyjechała do Francji, by w „Grasshopper” Austin wziąć udział w rajdzie Paryż-Nicea.

W tym samym miesiącu Kay jechała dla zespołu Austin w Brooklands, kiedy jej karierę zakończył straszny wypadek.

Podczas treningu do 500 kilometrowego wyścigu Reg Parnell źle oceniła manewr wyprzedzania, straciła prędkość, ześlizgnęła się po zakręcie i mocno rozbiła. Kay Petre odniosła poważne obrażenia głowy. Po kilku dniach w śpiączce i dwóch operacjach wyzdrowiała, a jedynym trwałym uszkodzeniem był paraliż jednej strony twarzy. Nigdy więcej nie wróciła do ścigania.

Po wypadku Petre zajęła się dziennikarstwem. Została korespondentką motoryzacyjną magazynu „The Daily Graphic”.

Na początku lat pięćdziesiątych została zatrudniona przez Austina jako „konsultant ds. kolorów”, w celu zaproponowania kombinacji kolorów dla nowego A40/A50 Cambridge. Zaakceptowano jej pomysły dotyczące kolorów i tkanin do wnętrza samochodu. Później została wyznaczona na konsultanta ds. kolorów w British Motor Corporation, gdzie jej zadaniem było rozjaśnienie wizerunku Austina, tak aby przemawiał do kobiet-kierowców. Zaprojektowała również wzory tkanin do wnętrza Mini.

W późniejszych latach mieszkała samotnie w Londynie i niechętnie mówiła o swojej karierze wyścigowej. Zmarła w wieku 91 lat w 1994 roku.

Najnowsze