Jak spakować samochód na wyjazd wakacyjny?

Niby łatwa to czynność, ale zwykle przysparza przed wyjazdem sporo nerwów. Zamieszczamy kilka ważnych wskazówek dotyczących bezpiecznego przewożenia bagażu oraz na przykładzie Chevroleta Captiva pokazujemy przydatne wyposażenie, które zabezpieczy nasz bagaż przed przemieszczaniem.

Wygląda znajomo? Co możesz zrobić, aby pakowanie się na wakacje nie było takim strasznym wyzwaniem?
fot. Chevrolet

Obecnie kierowcy wiedzą już, że wszyscy pasażerowie muszą mieć zapięte pasy, dzieci muszą siedzieć na specjalnych fotelikach, a zagłówki muszą być odpowiednio ustawione. Niestety, wciąż zdarzają się osoby, które ignorują zasady bezpieczeństwa w czasie pakowania bagażu. Przykładowo Chevrolet Captiva, popularny samochód rodzinny, posiada wiele różnych opcji wyposażenia, które pomogą przewieźć bagaż w sposób bezpieczny i wygodny. 

Trzeba przyznać, że gdy ma się bagażnik tak duży, jak ten w Captivie, o objętości powyżej 456 litrów, ma się ochotę po prostu wrzucić do środka bagaże, czy inne pakunki.

Cięższy bagaż należy umieszczać za tylnymi siedzeniami.
fot. Chevrolet

Kierowcy, którzy naprawdę dbają o bezpieczeństwo – swoje i swoich pasażerów – dwa razy przemyślą najmądrzejszy sposób załadowania samochodu. Najważniejsza zasada bezpieczeństwa brzmi: ciężkie przedmioty powinny zawsze znajdować się na dole bagażnika i być dokładnie dociśnięte do tylnego siedzenia, w celu ograniczenia ryzyka związanego z ich wdarciem się do przodu w czasie ewentualnego wypadku. Dlaczego: pełen pojemnik z wodą waży 17 kilogramów. W czasie wypadku te 17 kilogramów przekształca się w ponad pół tony masy uderzającej w tylne siedzenie. Aby ograniczyć siłę uderzenia takiego ładunku, ciężkie przedmioty należy umieścić bezpośrednio przy tylnym siedzeniu, oraz zastawić innym bagażem lub przywiązać tak, żeby nie zjechały do tyłu.  Jeśli się tego nie zrobi, wszystko może wypaść do przodu w czasie raptownego hamowania lub wypadku.

Pakowanie ułatwiają takie akcesoria jak bagażnik rowerowy czy bagażnik dachowy
fot. Chevrolet
Jeśli z tyłu nie ma pasażerów, należy zapiąć pasy krzyżowo, dla zapewnienia dodatkowej stabilności.
fot. Chevrolet

 

 

 

 

 

 

 

Poza ciężkimi walizkami, bagaże wakacyjne często składają się z lżejszych przedmiotów, takich jak torby sportowe, maty plażowe, dmuchane materace i gumowe pontony. Powinno się je zapakować w taki sposób, żeby wypełniły puste miejsce wokół cięższych przedmiotów – tak mocno i ciasno, jak tylko się da. Należy unikać pakowania bagaży powyżej linii tylnych siedzeń. Wszystko wystające ponad nimi może wpaść do przodu, narażając pasażerów na obrażenia, w czasie gwałtownego hamowania lub stłuczki. Wersja siedmioosobowa Captivy wyposażona jest w siatkę bagażową w standardzie, aby zapobiec tego typu sytuacjom. Wersja pięcioosobowa może zostać doposażona u dealerów. Zaleca się zabezpieczenie bagażu za pomocą pasów bagażowych.

Captiva wyposażona jest w standardzie w uchwyty mocujące, zaś pasy bagażowe także można dokupić u dealerów. Jeśli z tyłu nie ma pasażerów, należy zapiąć pasy krzyżowo, dla dodania tylnemu siedzeniu dodatkowej stabilności. Aby bezpiecznie przewieźć np. rowery dostępnych jest kilka dogodnych systemów załadunkowych, takich jak bagażniki rowerowe czy bagażniki dachowe.

Przedmioty potrzebne w nagłych przypadkach, takie jak trójkąt ostrzegawczy, odblaskowa kamizelka ostrzegawcza czy zestaw pierwszej pomocy, należy schować w łatwo dostępnym miejscu.
fot. Chevrolet
Napompuj koła. W pełni załadowany samochód potrzebuje większego ciśnienia w oponach.
fot. Chevrolet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ważne: trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę ostrzegawczą i zestaw pierwszej pomocy należy pakować tak, aby zawsze można było łatwo się do nich dostać! 

Dodatkowe wskazówki dotyczące bezpiecznego prowadzenia w czasie wakacji:
ze względu na cięższy ładunek, należy dostosować ciśnienie w oponach.
– Obciążenie tyłu podnosi przód samochodu. Aby uniknąć oślepiania samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka w nocy, światła powinny być odpowiednio ustawione. Captiva (poza wersją podstawową) jest wyposażona w funkcję automatycznego poziomowania świateł.

Najnowsze

Sebastien Loeb i Dani Sordo na Karowej

Sebastien Loeb i Dani Sordo w Polsce? Wszystko jest możliwe! Na kilka dni przed Rajdem Polski rajdowy zespół Citroena odwiedził Warszawę - zawodnicy wzięli udział w konferencji prasowej, następnie zrobili wielkie i wspaniałe widowisko na najbardziej rajdowej ulicy w Polsce - Karowej.

Fot. Magda Geringer

Odkąd Sebastien Loeb pojawił się w rajdowym światku, natychmiast wiele kobiet baczniej zaczęło oglądać relację z mistrzostw świata. Pięciokrotny mistrz świata może pochwalić się oprócz swoich niesamowitych umiejętności jazdy samochodem, także pięknymi niebieskimi oczami i zniewalającym uśmiechem. Nie mniej uroku mają w sobie jego koledzy z zespołu – okrąglutki na buzi Daniel Elena, najwyższy z team’u Dani Sordo oraz jego pilot Marc Marti. Wszyscy przybyli na konferencję prasową odciągnięci od telewizora, na którym obserwowali start wyścigu Formuły 1. Następnie z cierpliwością i uśmiechem odpowiadali na pytania prowadzącego oraz dziennikarzy.

Ariel Piotrowski z Anną Wódkiewicz walczyli o tytuł Najszybszego na Karowej
fot. Magda Geringer

Kilka godzin później przenieśli się z Okęcia do centrum Warszawy. Na zamkniętej dla ruchu ulicy Karowej dali wspaniałe show, jeżdżąc swoim Citroenem C4 WRC. Podziwiać najlepszych z najlepszych przybyło kilka tysięcy osób, które spoglądały w mocno zachmurzone niebo. Na szczęście spadło tylko kilka kropel deszczu… Choć temperatura jak na początek lata nie rozpieszczała fanów, emocje, jakich dostarczyli zawodnicy rozgrzały każdego. Zanim jednak mistrzowie wyjechali na trasę pojawiły się rajdówki znane z polskich oesów. Zawodnicy walczący w mistrzostwach naszego kraju w Citroenach C2 R2 rywalizowali o tytuł Najszybszego Kierowcy na Karowej. Zwycięzcami zostali Tomasz Gryc i Krzysztof Zubik. Wśród walczących o ten tytuł była także jedna kobieta – Anna Wódkiewicz, która pilotowała Ariela Piotrowskiego.

Loeb z Sordo dali niezłe show!
fot. Magda Geringer

Po zaciętej walce mniejszych Citroenów, na trasę w końcu wyjechali nasi goście zza granicy. Na prawy fotel swojej rajdówki zapraszali znane polskie twarze. Niesamowitych emocji dostarczył Sylwi Gruchale Sebastien Loeb. – To jest prawdziwe życie – powiedziała od razu po wyjściu z C4 WRC Sylwia. – To niesamowite uczucie jechać z 5-krotnym Mistrzem Świata! Nadal jestem w szoku, że taki styl jazdy jest w ogóle możliwy. To inaczej wygląda, gdy się obserwuje z boku, a zupełnie inaczej, gdy siedzisz w środku i czujesz jak działają na ciebie wszystkie siły – powiedziała mistrzyni olimpijska Sylwia Gruchała. Wśród szczęśliwców, którzy mogli usiąść na fotelu pilota byli także Artur Żmijewski, Leszek Blanik, Pascal Brodnicki i Marcin Prokop.

Najnowsze

Podwójne zwycięstwo Red Bull

Sebastian Vettel nie dał szans swoim konkurentom na torze w Northampton. Od samego początku Niemiec narzucił tempo, któremu nikt nie był w stanie sprostać.

Mark Webber, Sebastian Vettel i Rubens Barrichello po wyścigu o GP Wielkiej Brytanii
fot. Red Bull

Silverstone należało dzisiaj do Red Bull. Adrian Newey, konstruktor samochodów Sebastiana Vettela
i Marka Webbera jeszcze raz udowodnił, że jego bolid i zmiany wprowadzone specjalnie na wyścig w Wielkiej Brytanii nie mają sobie równych.
Sebastian Vettel stwierdził, że mimo prowadzenia od początku do końca, nie był to dla niego łatwy wyścig. Dla „samotnego jeźdźca” wyzwanie stanowi utrzymanie nieprzerwanej koncentracji i uzyskanie możliwie jak największej przewagi nad goniącymi go przeciwnikami. Po dotankowaniu i zmianie opon, kiedy raptem okazuje się, że na torze panuje naprawdę duży ruch, trzeba wykazać się cierpliwością i zachować spokój pomiędzy walczącymi o jak najlepsze lokaty innymi kierowcami. 

Jenson Button po uzyskaniu najgorszego w tym sezonie, 6-tego miejsca, przyznał, że jego samochód był bardzo podsterowny i nie pozwolił mu walczyć o wyższą pozycję. Jego kolega z zespołu, Rubens Barrichello startując z 2-go pola niestety nie uzyskał na początkowych okrążeniach wystarczającej przewagi nad Markiem Webberem i stracił swoją pozycję już po pierwszym tankowaniu, kiedy Australijczykowi udało się wyjechać przed kierowcą Brawn GP.

Ciekawa walka odbywała się także w dalszej części stawki, pomiędzy Fernando Alonso i Lewisem Hamiltonem. Manewr wyprzedzania wykonany przez idola Brytyjczyków, pomimo że była to walka
o dalekie pozycje, wzbudził owację widzów. Fernando Alonso nie pozostał jednak dłużny byłemu koledze z McLaren Mercedes i ukończył wyścig o dwie pozycje wyżej od obecnego Mistrza Świata.

Robert Kubica miał na starcie bardzo dużą ilość paliwa, wskazującą na to, że będzie dotankowywał tylko jeden raz. Pojawił się jednak w pit lane dwukrotnie. Strategię jednego postoju przyjął za to zespół Renault dla Nelsinho Piquet, jadącego za Polakiem. Z drugiego pit stopu kierowca BMW Sauber wyjechał niestety za Brazylijczykiem i pomimo lepszych czasów jednego okrążenia Robertowi nie udało się go wyprzedzić. 

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Liczba okrążeń

Czas

Poz. start

Punkty

1

15

Sebastian Vettel

Red Bull

60

1:22:49,328

1

 10  

2

14 

Mark Webber

Red Bull

60

+15,1 sek

3

3

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

60

+41,1 sek

2

6

4

3

Felipe Massa

Ferrari

60

+45,0 sek

11

5

5

 16

Nico Rosberg

Williams

60

+45,9sek

7

4

6

22

Jenson Button

Brawn GP

60

+46,2 sek

6

3

7

9

Jarno Trulli

Toyota

60

+68,3 sek

4

2

8

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

60

+69,6 sek

9

 1 

9

10

Timo Glock

Toyota

60

+69,8 sek

9

10

 21

Giancarlo Fisichella

Force India

60

+71,5 sek

16

11

17

Kazuki Nakajima

Williams

60

+74,0 sek

5

12

8

Nelsinho Piquet

Renault

59

+1 okrążenie

 14

13

5

Robert Kubica

BMW Sauber

59

+1 okrążenie

12

14

7

Fernando Alonso

Renault

59

+1 okrążenie

10

15

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

59

+1 okrążenie

15

16

1

Lewis Hamilton

McLaren Mercedes

59

+1 okrążenie

18

17

20

Adrian Sutil

Force India

59

+1 okrążenie

20

18

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

59

+1 okrążenie

19

Wyc.

11

Sebastien Bourdais

Toro Rosso

37

+23 okrążenia

17

Wyc.

2

Heikki Kovalainen

McLaren Mercedes

36

 +24 okrążenia

13

Najnowsze

Kobieca edycja Car of the Year?

Po raz pierwszy w historii odbędzie się kobieca, światowa edycja konkursu na Samochód Roku. Dziennikarki motoryzacyjne oddadzą głosy na swojego faworyta. Trudno je zignorować. Tych 11 pań ma w sumie przeszło 30 milionów czytelników na świecie.

fot. Volvo

Jedenaście dziennikarek motoryzacyjnych z takich krajów jak m.in. USA, Wielka Brytania, Australia, Nowa Zelandia, Indie czy Południowa Afryka spośród krókiej listy 21 aut mają wskazać czterech zwycięzców w poszczególnych kategoriach: samochodu rodzinnego roku, sportowego samochodu roku, luksusowego samochodu roku oraz najbardziej ekonomicznego samochodu roku. Warunkiem jest aby samochód był wprowadzony na rynek w przynajmniej 10 krajach między wrześniem 2008 a wrześniem 2009r.

– „Będziemy oceniać własności jezdne samochodu, to czy jest przyjazny dzieciom, czy jest wart swojej ceny. Zwrócimy uwagę na to jaki ma wpływ na środowisko – począwszy od sposobu produkcji, poprzez eksploatację po utylizację. Skupimy się na tych wszystkich aspektach, które interesują kobiety, zanim zdecydują się kupić samochód. Nie chcemy się natomiast zbytnio zagłębiać w kwestie liczby koni mechanicznych czy wielkości momentu obrotowego” – mówi Sandy Mhyre która koordunuje konkurs: – ” Ta nagroda odwierciedla zmiany jakie nastąpiły w ostatnich czasach, gdy kobiety mają wpływ na ostateczną decyzję zakupu 85% samochodów”.

Zwycięzca zostanie wyłoniony i ogłoszony pod koniec roku.  

W poszczególnych kategoriach startują:

Samochód rodzinny:
Dodge Journey
VW Jetta
Volvo XC60
Honda Accord
Chevrolet Cruze

Samochód sportowy:
Audi TTS
BMW M3
Mazda MX-5
Porsche Boxster
Mitsubishi Lancer Evo

Samochód luksusowy:
Aston Martin Vantage
Jaguar XF
Saab 9-3
Audi A6
Porsche Cayenne

Samochód ekonomiczny:
Toyota Prius
Honda Insight
Hyundai i30
Ford Fiesta
Mazda3
VW Golf diesel

Najnowsze

Vettel ma najcięższy bolid

Sebastian Vettel ruszy do GP Wielkiej Brytanii z pierwszego miejsca i z większą ilością paliwa niż którykolwiek z jego konkurentów w pierwszej dziesiątce, ma duże szanse wygrać ten wyścig.

Sebastian Vettel
fot. Red Bull

Tysiące fanów Formuły 1, które zbiorą się jutro na Silverstone Circuit raczej nie będą miały okazji wysłuchać po wyścigu hymnu God Save the Queen. Jenson Button startuje z szóstego pola i ma
w samochodzie ilość paliwa podobną  do ilości jaką mają jego najbliżej startujący konkurenci. Chyba, że wydarzy się coś nieoczekiwanego.
Według tabeli opublikowanej przez FIA Sebastian Vettel będzie kierowcą, który biorąc pod uwagę pierwszą dziesiątkę zawodników najpóźniej zjedzie do pitlane, aby dotankować swój samochód.

Od podanych poniżej liczb należy odjąć 2 okrążenia, ze względu na zapas paliwa na okrążenie instalacyjne i zjazd na dotankowanie i wymianę opon.  

Poz. startowa

Kwalifikacje

Kierowca

Waga (kg)

Paliwo (kg)

Liczba okrążeń

1

1

Sebastian Vettel

666,5

61,5

24

2

2

Rubens Barrichello

657,5

52,5

20

3

3

Mark Webber

659,5

54,5

21

4

4

Jarno Trulli

658

53

20

5

5

Kazuki Nakajima

652,5

47,5

18

6

6

Jenson Button

657,5

52,5

20

7

7

Nico Rosberg

661,5

56,5

22

8

8

Timo Glock

660

55

21

9

9

Kimi Raikkonen

654

49

19

10

10

Fernando Alonso

654

49

19

11

11

Felipe Massa

675*

70

27

12

12

Robert Kubica

689,5*

84,5

33

13

13

Heikki Kovalainen

695,5*

90,5

35

14

14

Nelson Piquet

682,5*

77,5

30

15

15

Nick Heidfeld

665,5*

60,5

23

16

16

Giancarlo Fisichella

668*

63

24

17

17

Sébastien Bourdais

687,5*

82,5

32

18

18

Adrian Sutil   

692*

87

34

19

19

Lewis Hamilton

666*

61

23

20

20

Sebastien Buemi 

672,5*

67,5

26

*waga zadeklarowana przez zespoły

Najnowsze