Jak siedzi i ubiera się dobry kierowca?
Bezpieczeństwo ruchu drogowego zależy w sposób szczególny od tego, czy kierowca jest w stanie odpowiednio sprawnie reagować na to, co dzieje się na drodze. Dlatego tak ważna jest jego pozycja za kierownicą. Duże znaczenie ma także odpowiedni ubiór i obuwie.
Przygotowując się do jazdy, wielu kierowców przysuwa swój fotel zbyt blisko do kierownicy, co nie sprzyja ani wygodzie, ani bezpieczeństwu. Kiedy fotel jest prawidłowo ustawiony, osoba prowadząca pojazd może lewą nogą swobodnie, bez prostowania kolana, wcisnąć do końca pedał sprzęgła. Oparcie fotela powinno być ustawione możliwie jak najbardziej pionowo – kierowca nie może „leżeć” za kierownicą.
Nie można również bagatelizować roli zagłówka, który w razie wypadku chroni kark i kręgosłup kierowcy oraz pasażerów. Zagłówek powinien być ustawiony blisko potylicy, na takiej wysokości, aby jego środek znajdował się na wysokości ucha, lub aby jego wierzchołek był ustawiony na równi ze szczytem głowy: dotyczy to wszystkich osób podróżujących samochodem.
Optymalna do prowadzenia auta jest pozycja zasadnicza, w której lewa noga kierowcy oparta jest na podnóżku lub nadkolu, a prawa noga obsługuje pedał gazu i hamulca. To właśnie lewa noga, siedzenie oraz oparcie stabilizują kierowcę w samochodzie. Warto zwrócić uwagę także na ułożenie rąk: kierownicę należy trzymać obiema rękami; najlepsze jest ustawienie „za piętnaście trzecia”. Nie powinno się również zaciskać ręki na drążku zmiany biegów – po włączeniu odpowiedniego biegu ręka ma od razu wrócić na koło kierownicy.
Właściwy ubiór
Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym kierowca powinien zwrócić uwagę na ubiór odpowiedni do jazdy. Gruby płaszcz czy kurtka może krępować ruchy, co spowalnia reakcję kierowcy. Oprócz tego utrudnione staje się prawidłowe zapięcie pasów – dlatego jeżeli to możliwe, przed podróżą autem lepiej zdjąć okrycie wierzchnie.
Ogromne znaczenie podczas prowadzenia samochodu mają także buty. Najlepsze w tej sytuacji są niekrępujące kostek buty sportowe na równej, płaskiej i niezbyt śliskiej podeszwie. Nie sprawdzą się natomiast popularne w chłodne dni, wysokie, dopasowane do kształtu nogi kozaki, które usztywniają kostkę, przez co krępują i spowalniają ruchy. Niebezpieczne są także buty z długimi noskami oraz na wysokich obcasach, które utrudniają wciskanie pedałów oraz mogą zaczepić się o elementy znajdujące się pod nimi, np. dywanik. Buty na grubej i wysokiej podeszwie, czyli na przykład obuwie na koturnie oraz buty trekkingowe, nie pozwalają wyczuć jego siły i praktycznie nie nadają się do jazdy.
Źródło: trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault
Najnowsze
-
Podatek od samochodów spalinowych jednak nie wejdzie w życie? Jasna deklaracja minister
Coraz częściej mówi się o nowych podatkach od samochodów, z których pierwszy miałby zostać wprowadzony już w tym roku. Teraz okazuje się, że polscy kierowcy mogą nie zostać obciążeni kolejnymi opłatami. -
Co się stanie, gdy wrzucisz wsteczny podczas jazdy? Spróbował przy 120 km/h
-
Policja zatrzymała auto pijanego kierowcy. Odtrąbiła sukces, a dzień później musiała auto oddać
-
Motocyklista przeciska się między samochodami w korku. Należy mu się mandat czy nie?
-
Jest pierwszy kierowca, któremu zabiorą auto za jazdę po pijaku. Tylko jest problem z przepisami
Zostaw komentarz: