Karolina Chojnacka

Jak prawidłowo wyczyścić wnętrze samochodu? Oto 6 prostych rad

Wnętrze auta szybko się brudzi, szczególnie jeśli często podróżują z nami dzieci lub nasi czwronożni pupile. Nieposprzątany samochód wygląda nieestetycznie, a co więcej, może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie i samopoczucie. W zanieczyszczonych wnętrzach pojazdów łatwo gromadzi się kurz, pleśń i alergeny… a przecież utrzymanie wnętrza samochodu w czystości nie jest wcale trudne!

Jak prawidłowo wyczyścić wnętrze samochodu?

Krok 1. Przygotowanie do pracy

Przygotuj potrzebne do sprzątania samochodu sprzęty i akcesoria. Przydadzą się:

  • Odkurzacz oraz akcesoria: końcówka szczelinowa, szczotka do uporczywego brudu, końcówka wielofunkcyjna oraz mała elektroszczotka.
  • Worki na śmieci lub te specjalnie przeznaczone do segregacji.
  • Torby lub pojemniki, w które na czas sprzątania przełożysz rzeczy znajdujące się w samochodzie.
  • Wilgotna ściereczka.

Krok 2. Sprzątanie samochodu

Otwórz wszystkie drzwi w aucie, żeby zapewnić dopływ świeżego powietrza w trakcie sprzątania. Zbierz i wyrzuć większe śmieci, a te które można poddać recyklingowi odłóż do segregacji. Zajrzyj też pod siedzenia, do schowków i uchwytów na kubki. Rzeczy, które wozisz w samochodzie, takie jak okulary przeciwsłoneczne lub instrukcje, wsadź do osobnej torby i odłóż ją na bok. Na koniec wyjmij z samochodu dywaniki i połóż je w czystym i suchym miejscu.

Krok 3. Zacznij od siedzeń

Najlepiej zacząć od wyczyszczenia  przednich foteli, przesuwając je jak najdalej do tyłu. Jeśli to możliwe, zamień swój odkurzacz w odkurzacz ręczny i dołącz do niego końcówkę szczelinową. Odkurz siedzenia wzdłuż szwów, starając się zrobić to jak najdokładniej. Zwróć szczególną uwagę na szew w miejscu, gdzie oparcie łączy się z siedziskiem, ponieważ często gromadzi się tam zaskakująco dużo brudu i zanieczyszczeń. Gdy skończysz, dołącz do odkurzacza małą elektroszczotkę i starannie odkurz obicia foteli. W ten sposób usuniesz zarówno większe śmieci, jak i niedostrzegalny gołym okiem kurz oraz alergeny, które mogą się gromadzić w tapicerce.

Po wyczyszczeniu siedzisk oraz oparć znów dołącz do odkurzacza końcówkę szczelinową i odkurz boki foteli, a także podłogę pod siedzeniami oraz ich prowadnice. Odkurzając wyjątkowo trudno dostępne miejsca, możesz użyć końcówki szczelinowej z lampką LED lub elastycznej końcówki szczelinowej. Dzięki temu uda Ci się dotrzeć w różne zakamarki pod siedzeniami. W ten sam sposób odkurz wszystkie pozostałe fotele.

Krok 4. Odkurz wszystkie zakamarki

Użyj końcówki wielofunkcyjnej z miękkim nylonowym włosiem, aby pozbyć się kurzu i brudu z wnętrza samochodu. Delikatnie odkurz deskę rozdzielczą oraz nawiewy układu wentylacji. Przy pomocy wilgotnej ściereczki delikatnie zetrzyj plamy z deski rozdzielczej i zostaw do całkowitego wyschnięcia.

Nie zapomnij o schowkach w drzwiach samochodu, które również mogą wymagać wyczyszczenia. Odkurz wszystkie ciasne zakamarki, tak aby usunąć z nich wszystkie okruszki i niedostrzegalne gołym okiem zanieczyszczenia. Jeśli są miejsca, w których zabrudzenia są mocno wtarte, dodatkowo wyczyść je przy pomocy wilgotnej ściereczki.

Krok 5. Usuń uporczywy brud

Następny krok to czyszczenie podłogi. Zacznij od usunięcia uporczywych zabrudzeń, takich jak zaschnięte błoto lub plamy z jedzenia. Szczotka ze sztywnym nylonowym włosiem do uporczywego brudu ułatwi pozbycie się zaschniętych i wtartych zabrudzeń. Jeśli nie masz szczotki przeznaczonej do usuwania uporczywego brudu, użyj końcówki wielofunkcyjnej ze schowanym miękkim nylonowym włosiem. Gdy pozbędziesz się trudniejszych zabrudzeń, odkurz resztę podłogi, korzystając z małej elektroszczotki lub szczotki do uporczywego brudu.

Krok 6. Gotowy do drogi

Za pomocą małej elektroszczotki odkurz dywaniki samochodowe, zanim włożysz je z powrotem na miejsce. Pamiętaj, by wyczyścić je z obu stron, aby nie nanieść brudu na dopiero co odkurzoną podłogę. Odłóż wszystkie przedmioty z powrotem na ich miejsce i ciesz się pięknie wysprzątanym autem.

Źródło informacji: Dyson, opracowanie własne

Najnowsze

Kolejny przeciążony transport. Ten był za ciężki o 38 ton!

Prawie 78 ton ważył zespół pojazdów zatrzymany do kontroli przez kujawsko-pomorskich inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. Na tak ciężki transport przedsiębiorca nie miał zezwolenia.

Z analizy dokumentów przewozowych zatrzymanej na autostradzie A1 ciężarówki wynikało, że w transportowanych kontenerach jest złom o masie 56 ton. Tymczasem zestaw ważył 77,8 tony, podczas gdy norma wynosi 40 ton! To się nazywa przeciążenie transportu.

Jechał 100-tonowym zestawem bez zezwolenia i wiózł jeszcze na nim osobówkę!

Dopuszczalne naciski siedmiu spośród ośmiu osi również były zbyt duże, począwszy od 1,65 tony do 4,8 tony. Brakowało także pilota, który jest wymagany w przypadku poruszania się pojazdu cięższego niż 60 ton.

Czy to rekord? Wiózł ładunek za ciężki o 65 ton!

Kontrola zakończyła się ukaraniem kierowcy mandatem karnym i wszczęciem postępowań administracyjnych o nałożenie kar pieniężnych na przewoźnika drogowego. Kara w tym przypadku może wynieść nawet 18 tys. zł. Zespół pojazdów nie mógł kontynuować jazdy, dopóki jego masa całkowita i naciski osi nie zostały przywrócone do wartości zgodnych z przepisami.

Najnowsze

Edyta Klim

Speed Evo JR Multicolor – motocyklowe buty dla dzieci od Stylmartin

Od najmłodszych lat warto używać ochronnej odzieży motocyklowej. Kolorowe buty dla dzieci i młodzieży Speed Evo JR Multicolor wyglądają odlotowo, ale przede wszystkim chronią ich stopy, podczas jazdy mini motocyklami.

Minibike, pitbike, crossbike itp. to małe motocykle, z których korzystać mogą także najmłodsi pasjonaci motocykli. Dla tego segmentu motocykli, a docelowo do użytku przez dzieci i młodzież – powstały buty Speed Evo JR Multicolor. Motocykle te, choć małe, to osiągają jednak spore prędkości, więc zakup ochronnej odzieży motocyklowej dla dziecka jest bardzo dobrym pomysłem.

Zobacz także: Przewożenie dziecka na motocyklu

Speed Evo JR Multicolor to następca bardzo popularnej wersji S1 Multicolor Special. Model ten dostępny jest w rozmiarach juniorskich od 29 do 42. Cholewka z microfibry ma energetyczne kolory, przyciąga wzrok, jak i łatwo dopasuje się do kolorów motocykla i odzieży. Zapięcie to suwak i zabezpieczający rzep, a podszewka ma właściwości oddychające.

Wzmacniana podeszwa jest antypoślizgowa, a wkładka z pianki EVA zadba o komfort stopy. Noski butów są zabudowane, chroniąc palce. Dodatkowo na bokach Speed Evo JR mają slidery, jak na sportowe obuwie przystało (drugi ich komplet znajdziecie w zestawie).

Najnowsze

Wjechała pod ciężarówkę, zjeżdżając z ronda. Była bardzo zdziwiona, gdy wylądowała na dachu

Rondo to najbezpieczniejszy rodzaj skrzyżowania. Niestety obowiązują na nim pewne zasady, co automatycznie oznacza, że również tu możemy być świadkami widowiskowych kolizji i wypadków.

Autor nagrania jechał samochodem ciężarowym i poruszał się zewnętrzną częścią obwiedni ronda. W przypadku tego konkretnego mogło to sugerować, że zamierza zjechać już na pierwszym zjeździe, ale prawo tego nie wymaga. Choć dla wielu osób to przejaw nieznajomości przepisów i nieobycia za kierownicą, pasem zewnętrznym zwykłego ronda, możemy jeździć dookoła.

Kierowca Citroena wjechał w BMW na rondzie, lecz najlepsze było potem

Taki sposób jazdy zaskoczył kierującą Fordem Fusion. Może sądziła, że kierowca ciężarówki zjedzie na pierwszym zjeździe? Może sądziła, że musi jej ustąpić (serio, zdarzają się takie przypadki), a może ciężarówka znajdowała się w jej martwym punkcie (takie przypadki także bywają)? Tego nie wiemy.

Rondo turbinowe to najbezpieczniejszy rodzaj skrzyżowania? Nie znacie możliwości tego kierowcy Golfa

Pewni niemal jesteśmy tego natomiast, że kierująca nie miała zapiętych pasów bezpieczeństwa. Natychmiast po dachowaniu wysunęła się przez otwarte i zaczęła rozglądać się z niedowierzaniem. Wygląda na to, że nic jej się w tym zdarzeniu nie stało i to jest najważniejsze. Brutalna lekcja z przepisów obowiązujących na rondzie to tylko bonus.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Masz pomysł na innowacje drogowe? Zgłoś się do konkursu i popraw stan polskich dróg!

Na całym świecie powstają innowacyjne technologie, które mogą przynieść ogromne korzyści dla infrastruktury drogowej. Również na polskich uczelniach rodzą się doskonałe pomysły i rozwiązania w zakresie budowy nowych dróg, a także utrzymania istniejącej już infrastruktury drogowej. Masz pomysł na innowacje w drogownictwie? Zgłoś się do konkursu i popraw stan polskich dróg! Kierowcy z pewnością będą ci wdzięczni!

Chcąc wykorzystać potencjał polskich uczelni technicznych, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza I edycję konkursu pod nazwą „Innowacje w drogownictwie”. Konkurs adresowany jest do studentów bądź absolwentów studiów pierwszego i drugiego stopnia, stacjonarnych lub niestacjonarnych w latach akademickich 2017/2018 – 2020/2021. Celem Konkursu jest wyłonienie najlepszych prac dyplomowych (magisterskich, inżynierskich, licencjackich), których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie. To również promowanie idei przedsiębiorczości i innowacyjności wśród społeczności akademickiej.

Konkurs obejmuje prace dyplomowe, które zostały obronione we wskazanych latach, w następujących kategoriach:

  • materiały i technologie drogowe,
  • inżynieria ruchu i rozwiązania BRD,
  • drogowe obiekty inżynierskie.

Do konkursu mogą być zgłaszane prace już obronione lub prace, których obrona nastąpi nie później niż do 23 sierpnia 2021 roku.

Konkurs będzie się składał z dwóch etapów. Nad poprawnym przebiegiem każdego z nich będzie czuwała Kapituła Konkursu składająca się z przedstawicieli Rady Naukowej działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, ekspertów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz stowarzyszeń branżowych.

I etap

W I etapie konkursu należy wypełnić i podpisać formularz zgłoszeniowy oraz przygotować maksymalnie dwustronicowe streszczenie swojej pracy dyplomowej. Następnie oba dokumenty należy przesłać na adres: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa lub na adres email: konkurs@gddkia.gov.pl w terminie do 23 lipca 2021 roku.

Kapituła konkursu do 23 sierpnia 2021 r. dokona oceny nadesłanych streszczeń i wybierze nie więcej niż pięć najlepszych prac z każdej kategorii, które zostaną zakwalifikowane do II etapu konkursu.

II etap

Uczestnicy zakwalifikowani do II etapu konkursu zostaną poproszeni o przesłanie pełnych prac dyplomowych (w formie elektronicznej). Kapituła konkursu dokona ich oceny, a następnie uczestnicy podczas 10-minutowego wystąpienia zaprezentują i omówią swoje prace dyplomowe na forum publicznym.

Więcej informacji o konkursie znajdziecie na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Najnowsze