Jak mierzyć ciśnienie w oponach – 7 porad

Opona to jedyne miejsce kontaktu samochodu z nawierzchnią, dlatego ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Odpowiednie ciśnienie w oponach zapewnia właściwe właściwą przyczepność oraz stabilność prowadzenia pojazdu, ale jak je zmierzyć?

Spadek ciśnienia w oponie jest zjawiskiem naturalnym i w związku z tym należy dokonywać regularnych pomiarów ciśnienia.

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach?

  1. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą.
  2. Zalecane wartości ciśnień znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu, na słupku bocznym, po wewnętrznej stronie drzwi, na wlewie paliwa lub w schowku.
  3. Ciśnienie trzeba sprawdzać „na zimno”, tzn. co najmniej po godzinie od momentu zatrzymania lub po przejechaniu 2-3 kilometrów przy niewielkiej prędkości.
  4. Kiedy opony są rozgrzane, do rekomendowanych wartości ciśnień należy dodać 0,3 atmosfery w każdej oponie.
  5. Do jazdy na autostradzie oraz przy dużym obciążeniu należy stosować maksymalne zalecane wartości ciśnień lub w razie braku zaleceń producenta podnieść ciśnienie w oponach o 0,3 atmosfery w każdej oponie.
  6. Trzeba pamiętać o napompowaniu koła zapasowego – do wartości 2,5 atmosfer.
  7. Gdy ciągnie się przyczepę, należy podnieść ciśnienie tylnych opon samochodu o 0,4 atmosfery na zimno w stosunku do ciśnienia „użytkowego”.

Jak wygląda jazda na oponach o zbyt małym ciśnieniu?

Najlepiej po raz pierwszy zmierzyć ciśnienie pod okiem fachowców. Do środy (30 października) można bezpłatnie zmierzyć poziom ciśnienia w oponach oraz stan bieżnika. Pomiary prowadzone są na 30 stacjach Statoil we wszystkich województwach w kraju w godzinach od 11:00 do 20:00.

Wszyscy kierowcy, którzy zbadają ciśnienie w oponach w ramach akcji „Ciśnienie pod kontrolą” Michelin, mogą wziąć udział w konkursie dotyczącym bezpieczeństwa jazdy, w którym do wygrania są bony paliwowe Statoil oraz komplety opon zimowych Michelin!

Lista stacji Statoil, na których można wziąć udział w akcji Michelin „Ciśnienie pod kontrolą”:

Lp.

Miasto

Adres

1

Białystok

ul. Słonecznikowa 2

2

Bydgoszcz

ul. Wojska Polskiego 20D

3

Częstochowa

Al. Wyzwolenia 1

4

Gdańsk

ul. Marynarki Polskiej 93

5

Gorzów Wielkopolski

ul. Piłsudskiego 12

6

Kielce

ul. Źródłowa 14

7

Kielce

ul. Warszawska 182

8

Kraków

ul. Armii Krajowej 10

9

Lublin

Al. Kraśnicka 3

10

Lublin

Al. Tysiąclecia 12

11

Łódź

Al. Wyszyńskiego 27

12

Łódź

ul. Prądzyńskiego 1-3

13

Olsztyn

ul. Lubelska 10A

14

Olsztyn

ul. Leonharda 9

15

Olsztyn

ul. Śliwy 2

16

Olsztyn

ul. Pstrowskiego 10

17

Opole

ul. Sosnkowskiego 18

18

Poznań

ul. Bobrzańska 21

19

Rzeszów

Al. Rejtana 18

20

Szczecin

ul. Gryfińska 60

21

Warszawa

ul. Gen. Fieldorfa/Jugosłowiańska

22

Warszawa

ul. Puławska 274

23

Warszawa

ul. Puławska 86

24

Warszawa

Al. Rodowicza „Anody” 6

25

Warszawa

ul. Ochocza 2

26

Warszawa

ul. Powstańców Śląskich 90

27

Warszawa

Al. Krakowska 269

28

Warszawa

ul. Kondratowicza 49

29

Wrocław

ul. Braniborska 84

30

Wrocław

ul. Sucha 15C

Najnowsze

Najdłuższy skok na motocyklu – Fiona Beale

Fiona Beale w 1997 roku ustanowiła rekord w dziedzinie motocyklowych skoków na odległość. Na motocyklu Kawasaki KX 500 przefrunęła nad dwunastoma ciężarówkami, a skok liczył sobie 57,9 metrów!

Fiona Beale

To naprawdę sporo. Jak dotąd żadna inna motocyklistka nie powtórzyła tego wyczynu. Może zawodniczki odstrasza fakt, że Fiona widowiskowy popis zakończyła spektakularnym upadkiem. Wideo z nagraniem skoku i jego finiszu w piachu jest dostępne w internecie – wyczyn Fiony z jednej strony jest wspaniały i zapierający dech, z drugiej upadek wyglądał bardzo groźnie.

Miłość Fiony do motocykli objawiła się bardzo wcześnie. Mając zaledwie dwa lata zapytała rodziców, czy mogliby jej sprawić motocykl. Oczywiście odmówili. Prośbę ponowiła rok później. Bezskutecznie. Dopiero po ukończeniu szesnastego roku życia dostała motocykl. Dziś mówi o tym, że po prostu jest bardzo cierpliwa.

Fiona poświęcała każdą wolną chwilę na jazdę motocyklem. Zjeździła Anglię i Walię, od czasu do czasu startowała w zawodach – trenowała stunt riding. Wypadki są wpisane w sporty motorowe i Fiona kilkukrotnie padała ich ofiarą. Rekordowy skok zakończony poważnym upadkiem skomentowała tak:
– To był zbieg dwóch czynników – zawiodła technika zaś resztę zrobiła prędkość. Jechałam za szybko. Na rampę wjechałam prawidłowo ale uderzenie przy lądowaniu, a właściwie jego siła spowodowała pęknięcie uchwytu gazu, moja ręka się przesunęła i motocykl się po prostu skręcił. Połamałam sobie kości pleców w trzynastu miejscach.

Wypadek unieruchomił Fionę na trzy miesiące. Na nowo musiała się nauczyć chodzić. Mimo sporych obrażeń, wyszła na prostą. Po prostu taki ma charakter – przezwyciężyć przeszkody i iść dalej. No i jest cierpliwa.

Wróciła do jazdy na motocyklach, ale nie na długo. Wiedziała, że z wypadku mogła wyjść zupełnie inaczej – mogła zginąć lub stracić możliwość poruszania się o własnych siłach. Zostawiła motocykle.

Dziś ma 42 lata. Jest entuzjastką sportu. Spływa kajakami, jeździ rowerem, wspina się. Lubi być w ruchu.

Najnowsze

Monisha Kaltenborn dogaduje się z Vitaly’em Petrov’em?

Szefowa zespołu Sauber przyznała, że spotkała się oraz rozmawiała z byłym kierowcą F1 Witalijem Pietrowem, za którym stoją pieniądze Gazpromu.

Jak donoszą różne źródła Kaltenborn miała rozmawiać z Rosjaninem o ewentualnym zatrudnieniu w jej zespole F1 na sezon 2014. Nieoficjalnie mówi się, że Pietrow mógłby wnieść do zespołu około 30 milionów dolarów od koncernu gazowego Gazprom, co dla borykającego się z kłopotami finansowymi Saubera może być cennym zastrzykiem.

– Widziałam się z Witalijem w Soczi we wrześniu i rozmawialiśmy, nic więcej – potwierdziła Monisha Kaltenborn dla serwisu f1news.ru.

Witalij miałby zastąpić innego rosyjskiego kierowcę, który niedawno podpisał kontrakt z byłym teamem Roberta Kubicy – Sergieja Sirotkina. Ze względu na problemy ze sponsorami Sirotkin może nie wystąpić w sezonie 2014 za sterami Saubera.

– Oczywiście nikt nie będzie na niego naciskał. Nie wszystkie plany udało się nam wspólnie zrealizować, ale są jeszcze inne elementy współpracy – dodała.

Inaczej sprawę widzi założyciel zespołu – Peter Sauber.

Jestem zadowolony z Nico Hulkenberga i Estebana Gutierreza. Zachowałbym ich obu na sezon 2014 – skwitował całą sprawę Sauber.

Monisha Kaltenborn ma ciężki orzech do zgryzienia.

Najnowsze

Sprawdź czy fotelik Twojego dziecka jest bezpieczny!

Nie tak dawno ukazał się wstrząsający film, na którym fantom udający dziecko podczas testów wypada z fotelika. Zapoznaj się z rankingiem najlepszych fotelików w roku 2013, aby mieć pewność, że Twoje dziecko jest bezpieczne.

Chociaż jesień na razie traktuje nas bardzo łagodnie, nie dajmy się zwieźć pogodzie. Śliska nawierzchnia, deszcz i śnieg stają się przyczyną wielu nieszczęśliwych zdarzeń na drodze. Jeżeli jeszcze przed Tobą zakup fotelika dla dziecka, to warto poświęcić chwilę na dobranie tego odpowiedniego. Policyjne statystki są nieubłagane. Tylko w zeszłym roku wydarzyło się ponad 3,5 tysiąca wypadków drogowych z udziałem dzieci, z czego aż 89 ze skutkiem śmiertelnym.

Kompendium wiedzy o mocowaniach fotelików dziecięcych ISOFIX – tutaj.

Dla przypomnienia wstrząsający film, który pokazywałyśmy już na łamach serwisu jakiś czas temu.

O śmiertelnie niebezpiecznych fotelikach pisałyśmy tutaj

Niezliczona liczba fotelików na rynku i różnorodność modeli powoduje zawrót głowy. Jak przebrnąć przez gąszcz tych informacji i wybrać najlepszy fotelik czyli taki, który zabezpieczy Twoje dziecko w razie wypadku, taki który uratuje mu życie?

Zapoznaj się z raportem ADAC 2013 i wybierz najbezpieczniejszy fotelik dla swojego dziecka. W testach pod lupę wzięto takie parametry jak bezpieczeństwo, ergonomia i łatwość obsługi, występowanie substancji szkodliwych czy łatwość czyszenia.

Kategoria wiekowa 0-13 kg (od urodzenia), 12/15 mięsiąc życia

  • OCENA 5
    PEG PEREGO Primo Viaggio SL & Baza Isofix
  • OCENA 4
    PEG PEREGO Primo Viaggio SL
    TAKATA Mini, bez Isofix
    TAKATA Mini & Isofix Base, Isofix
  • OCENA 3
    BÉBÉCAR Easymaxi ELS, bez Isfofix

Kategoria wiekowa 0-18 kg (od urodzenia), 4 lata

  • OCENA 4
    CYBEX Sirona (Isofix)
    MAXI COSI Milofix (Isofix)
  • OCENA 3
    CONCORD Ultimax Isofix

Kategoria wiekowa 9-18 kg, od 9 miesięcy do 4 lat

  • OCENA 5
    KIDDY Phoenixfix Pro 2 (Isofix)
  • OCENA 4
    BREVI Axo Ifix (Isofix)
    PEG PEREGO Viaggio 1 DUO-FIX K & Baza Isofix
    RÖMER Versafix (Isofix)
    TAKATA Midi & Isofix Base

Kategoria wiekowa 9-36 kg, od 9 miesięcy – 12 lat

  • OCENA 4
    CHICCO Oasys 2/3 Fixplus (Isofix)
    DIONO Monterey 2 (Isofix)
  • OCENA 3
    CHICCO Oasys 2/3
  • OCENA 2
    KLIPPAN Triofix

Najnowsze

No woman no drive – parodia, która nas nie śmieszy. Film

Pewien komik z Arabii Saudyjskiej wpadł na pomysł wsparcia prób kobiet, które postulują prawo do prowadzenia pojazdów, zamieniając tekst słynnej piosenki Boba Marleya.

W europejskiej rzeczywistości problem kobiet z Arabii Saudyjskiej jest dość odległy, ale szokujący. Bo gdy żeńska część kierowców wyobraziłaby sobie sytuację, w której nie może prowadzić samochodu i za każdym razem musi prosić mężczyznę o zawiezienie jej gdziekolwiek – to… nóż się w kieszeni otwiera.

Panie nie mogą też podjąć pracy bez zgody męża, otworzyć konta w banku, czy też wyjechać zagranicę. Na codzień jednak najbardziej doskwiera im brak mobilności. Władze Arabii Saudyjskiej oficjalnie prowadzenia samochodu kobietom nie zakazują, jednak nie wydają im praw jazdy, co jest równoznaczne z dyskryminacją.

Niedawno pisałyśmy – tutaj – o proteście, który podjęły odważne kobiety, chcąc zwrócić uwagę na problem, który ich dotyka na co dzień. Zebrało się w sumie ponad 60 kobiet. Wcześniej władze ostrzegły, że będą reagować na wszelkie akty zakłócenia spokoju publicznego i wytoczyły uzbrojonych policjantów na ulice. Protest skończył się aresztowaniem 14 aktywistek.

To nie pierwsze tego typu akcje: w 1990 roku 50 pań-kierowców wyjechało na ulice – zostały aresztowane na dobę, straciły paszporty i pracę. W czerwcu 2011 roku (czytaj tutaj) ponownie zaprotestowało 40 kobiet kierowców, aby ujawnić po raz kolejny światu problem – wówczas była to reakcja na aresztowanie kobiety wrzucającej filmy z jazdy samochodem na You Tube. We wrześniu 2013 roku Arabki znów wysłały na YT film nawołujący do protestu, zostały doprowadzone na policję, a ich mężowie wezwani do ich odbioru z posterunku – zrobiło się bardziej tolerancyjnie, ale daleko jest do normalności. Konserwatyści rozgniewani tym, że władze nie wymierzyły kary kobietom, stworzyli petycję w tej sprawie i uzyskali w sumie 16 tysięcy męskich podpisów.

Ale są w tym kraju również bardziej normalni mężczyźni (o saudyjskim milionerze i jego poparciu wspominałyśmy tu): arabski komik Hisham Fageeh postanowił wesprzeć kampanię kobiet pisząc alternatywny tekst do znanej piosenki Boba Marleya „No woman no cry” zamieniając tytuł na „No woman no drive”. W sarkastyczny sposób ujmuje problem, wyśmiewając ostatnie doniesienia, o potencjalnym zagrożeniu wynikającym z prowadzenia samochodu dla kobiecych jajników (czytaj o tym tutaj).

Pomysł na wykonanie tej piosenki – całkiem zabawny, ale treść niestety kompletnie nas nie bawi, tylko smuci…

I remember when you used to sit in the family car but in backseat.
In this bright future you can’t forget your past, so put your car key away.

Najnowsze