
Jak dbać o szyberdach – poradnik nie tylko na zimę
Szyberdach to praktyczne i zmyślne rozwiązanie, które ułatwia cyrkulację powietrza w kabinie, a także świetnie działa na zaparowane szyby. Element ten musi być jednak na bieżąco serwisowany - w przeciwnym razie może przysporzyć sporo uciążliwych kłopotów.
Prawie trzydzieści lat temu szyberdach był prawdziwym hitem. Był – podobnie zresztą jak klimatyzacja i elektrycznie otwierane szyby – synonimem luksusu i zamożności posiadacza samochodu. Nie oznacza to, że nie było to rozwiązanie również praktyczne. Wręcz przeciwnie! Podczas upałów jego otwarcie powoduje wyssanie ciepłego powietrza z wnętrza samochodu i zastąpienia go chłodniejszym. Co więcej podmuch wiatru nie powoduje tak dużego hałasu jak w przypadku uchylonych szyb bocznych.
Szyberdach – nie tylko fabryczne rozwiązanie
Szyberdach to uniwersalne rozwiązanie pasujące do większości samochodów. Jeżeli więc posiadana wersja auta nie została w niego wyposażona można w łatwy i stosunkowo niedrogi sposób zamontować ten element.
– Na rynku można spotkać kilka rodzajów szyberdachów. Podstawowe otwierane są ręcznie za pomocą korbki lub uchylane za pomocą tak zwanego gryfu. W przypadku naszych produktów oferuje on cztery różne pozycje otwarcia oraz indywidualną regulację. Dla bardziej wymagających klientów przeznaczone są rozwiązania wyposażone w obsługę elektryczną. Tutaj szyberdachem steruje się za pomocą przełącznika. Jednym z topowych rozwiązań jest sterowanie „soft-touch”. Otwieranie i zamykanie okna odbywa się poprzez panel dotykowy, całość posiada zabezpieczenie przed przytrzaśnięciem, a także możliwość zaprogramowania dwóch ulubionych pozycji otwarcia – wyjaśnia Kamil Kleczewski, dyrektor handlowy i marketingu w Webasto Petemar.
Sam montaż nie jest nadmiernie skomplikowany, ale warto – szczególnie w przypadku nowszych samochodów – zlecić to zadanie specjaliście. Dzięki temu można mieć pewność, że zarówno pasowanie tego elementu, jak i przeróbka podsufitki zostaną wykonane zgodnie ze sztuką i w przyszłości – jeżeli szyberdach będzie odpowiednio konserwowany nie pojawią się niemiłe niespodzianki w postaci plam wody na siedzeniach.
Jak dbać o szyberdach?
Będąc szczęśliwym posiadaczem szyberdachu należy pamiętać, że w większości przypadków dostęp do podzespołów nie jest może utrudniony, ale znalezienie tak zwanych zamienników lub tanich części może być w niektórych przypadkach po prostu niemożliwe. Warto więc poświęcić temu elementowi samochodu trochę czasu kilka razy w roku, najlepiej przed okresem zimowym – w ten sposób uniknie się niepotrzebnych kosztów.
Przede wszystkim należy szyberdach utrzymywać w czystości. Nie chodzi tu oczywiście o polerowanie szyby, ale o dbaniu o to, by w zakamarkach uszczelek i przylegających do siebie elementów nie zalegały resztki np. liści, czy pyłu. Brud utrudnia działanie systemu odprowadzania wody – zatkane kanaliki sprzyjają powstawaniu korozji.
Uszczelki szyberdachu to jeden z ważniejszych elementów konstrukcji dlatego warto o nią systematycznie dbać. W jaki sposób? Przede wszystkim należy od czasu do czasu zabezpieczać ją odpowiednimi specyfikami – nigdy tłustym smarem, ale sylikonem.
Również mechanizmy otwierania wymagają odpowiedniego traktowania. Pierwszym z niepokojących objawów jest opór przy otwieraniu i zamykaniu. Należy wtedy niezwłocznie usunąć brud oraz nasmarować prowadnice preparatem smarującym, który nie pozostawia lepkiej warstwy.
Jak widać bieżąca obsługa szyberdachu nie należy do najtrudniejszych i najdroższych. Systematyczność jest tu kluczowa i to właśnie dzięki niej można cieszyć się tym rozwiązaniem przez długie lata bez większych problemów.
Najnowsze
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
65% Polaków decyduje się prowadzić po alkoholu, wierząc w mity o "trzeźwieniu". Tłusty obiad, godzina czekania - czy to wystarczy? -
Tranzyt przez Warszawę to koszmar? Nowy wariant trasy S7 dzieli mieszkańców i kierowców!
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
-
Jelcz walczy z niemieckimi producentami: kto wygra wyścig o kontrakty NATO? Prawda o miliardowych inwestycjach
-
Chery TIGGO 7 vs europejska konkurencja: czy niska cena wystarczy, by pokonać Skodę, Volkswagena i Hyundaia? Prawda o technologii, bezpieczeństwie i ryzyku zakupu
Zostaw komentarz: