Jak bezpiecznie jeździć skuterem
Szacuje się, że po polskich drogach jeździ już ponad milion skuterów. Kierujący tymi pojazdami narzekają, że prowadzący samochody mają tendencję do „spychania” ich na krawężnik. Z kolei w opinii kierowców samochodów skutery zajeżdżają im drogę, blokują pasy ruchu i pojawiają się przed maską znienacka.
Każdy kierowca powinien pamiętać o zachowaniu zasad bezpieczeństwa, szacunku dla innych uczestników ruchu, panowaniu nad emocjami, a w przypadku skuterów – że prowadzący taki pojazd jest bardziej narażonym na urazy uczestnikiem ruchu niż osoba jadąca w aucie. Prowadzący skutery (i motorowerzyści w ogóle) mają obowiązek jazdy poboczem, jeśli nadaje się ono do jazdy, a poruszanie się nim nie stwarza zagrożenia dla pieszych. Gdy jest inaczej, wolno poruszać się skuterem prawą krawędzią jezdni. Skutery w większej grupie powinny poruszać się jeden za drugim. Jechać obok siebie mogą tylko wtedy, gdy nie utrudniają ruchu i nie stanowią zagrożenia dla innych kierowców. Jazda środkiem pasa ruchu jest dopuszczalna wyłącznie bezpośrednio przed skrzyżowaniem, gdy chcą skręcić w lewo.
fot. Dariusz Golik
|
W sezonie wiosenno-letnim, gdy po drogach porusza się duża liczba skuterów, kierowcy samochodów powinni częściej spoglądać w boczne lusterka, dzięki temu unikną zaskoczenia i kolizji z tym stosunkowo cichym i niewielkim pojazdem. Koła skutera są małe, więc łatwo o utratę równowagi, dlatego konieczne jest np. omijanie dziur w nawierzchni. Z tego powodu prowadzący skuter może być zmuszony do wykonania nagłego manewru omijania. Niebezpieczne dla tych pojazdów mogą być także śliskie po deszczu, namalowane na asfalcie znaki, np. pasy.
Zgodnie z przepisami skuter wolno parkować na jezdni, przy jej prawej krawędzi. To może jednak okazać się ryzykowne ze względu na kierowców samochodów, którzy sami parkując mogliby skuter przewrócić. Trzeba więc szukać bezpiecznych miejsc dla tych niewielkich pojazdów, np. pod murem budynku czy przy wiacie przystanku. Jednak należy zawsze pamiętać, aby obok skutera pozostawić 1,5 m wolnego miejsca dla pieszych. W galerii handlowej najlepiej zostawić pojazd przy parkingu dla rowerów.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Ja bym dodał do tego, że warto zainwestować w monitoring motocykla, może niekoniecznie przy skuterze, ale mając coś bardziej wartościowego już zdecydowanie. Konsalnet ma bardzo dobrą ofertę, bodajże kilkanaście złotych za zabezpieczenie antykradzieżowe i monitoring motocykla w trasie.