Irańskie motocyklistki walczą o swoje prawa!
Irańskie kobiety stają w obliczu dyskryminacji w wielu dziedzinach życia. Często są karane także za jazdę motocyklem w miejscu publicznym, choć żaden przepis tego nie zabrania.
Mieszkanka Isfahanu musiała założyć sprawę w sądzie, ponieważ organy administracji nie wydały jej motocyklowego prawa jazdy. Sąd nakazał wydanie dokumentu, ponieważ żadne prawo w Iranie nie zakazuje kobietom prowadzenia pojazdów:
„Z uwagi na brak przepisów zakazujących kobietom prowadzenia lekkich lub ciężkich pojazdów, motocykli i innych środków transportu, prowadzenie motocykli przez kobiety jest dopuszczalne”.
Wyrok został szeroko interpretowany, jako decyzja na korzyść wszystkich kobiet, mających prawo ubiegać się o prawo jazdy na motocykl. Jednak to dopiero początek ich walki o swoje prawa, ponieważ policja odwołała się od tej decyzji i jasno określiła swoje zdanie, że wyrok dotyczy tylko jednej osoby.
Wszystko rozbija się o jedno słowo „men” w ustawie, które sąd interpretuje jako „ogół obywateli”, a policja jako „mężczyzn” – przyznając tym samym, tylko im, prawo do prowadzenia pojazdów.
Dlatego w praktyce kobiety na motocyklach często mają kłopoty ze strony policji. Są kontrolowane i upominane za „nieprzyzwoite czyny”. Dochodzi do absurdalnej sytuacji egzekwowania prawa zwyczajowego, a nie prawnych ustaleń, gdzie kobiety mogą prowadzić dowolne pojazdy.
W Dezful zdarzyła się sytuacja zatrzymania dwóch kobiet, które umieściły w internecie film ze wspólnej przejażdżki motocyklowej, a zawodniczka motocyklowa Behnaz Shafiei musiała kłócić się z policjantem, który nie uznał jej międzynarodowego prawa jazdy.
Kobiety w parlamencie postanowiły wziąć sprawy we własne ręce i walczyć o dokładny zapis prawny, który potwierdzi prawo kobiet do prowadzenia pojazdów, i którego przestrzegać będą musieli policjanci oraz organy administracji:
– Zgodnie z potrzebami kobiet w społeczeństwie nadszedł czas, aby Frakcja Kobiet wzięła pod uwagę tę sprawę. Wysłaliśmy list z prośbą o spotkanie ekspertów policji z Frakcją Kobiet w celu dokładnego rozwiązania tej kwestii – powiedziała Farideh Olaghobad.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: