Inteligentne łóżko wykorzystuje technologię znaną z samochodów

Pod koniec szalonego dnia większość z nas marzy tylko o tym, aby położyć się do łóżka i przytulić do ukochanej osoby. Jednak ci, którzy dzielą sypialnię z „wiercipiętami”, tracą niekiedy cenne godziny snu próbując odzyskać choć odrobinę materaca.

Badania pokazują, że aż 25% osób będących w stałych związkach lepiej sypia samemu. * Z czasem utrata snu zwiększa ryzyko wypadków w domu, w pracy i na drodze. ** Co robić, jeśli spanie w oddzielnych łóżkach – czyli rozwiązanie, które staje się ostatnio coraz bardziej popularne, a czasem nawet mówi się o zjawisku „rozwodu łóżkowego” – nie wchodzi w rachubę?

Jednym z rozwiązań mogłoby być łóżko z systemem utrzymywania śpiącego w strefie „Lane-Keeping Bed” firmy Ford, które wykorzystuje wiedzę techniczną z dziedziny motoryzacji, dając gwarancję, że nawet największy samolub pozostanie „na swoim pasie” przez całą noc.

Dostępny w większości modeli Forda system utrzymywania na pasie ruchu (Lane Keeping Aid) monitoruje oznakowanie poziome drogi przed samochodem i aktywnie pomaga kierowcy sprowadzać pojazd na środek pasa ruchu, delikatnie skręcając kierownicę we właściwą stronę. System ten stanowi uzupełnienie dla innych układów wykorzystujących kamery, które pomagają kierowcom uniknąć niezamierzonego zjechania z ich pasa.

Technologia ta była inspiracją dla projektantów łóżka „Lane-Keeping Bed”, które wykorzystuje sensory nacisku do określenia, kiedy ktoś za bardzo oddali się od swojej strony łóżka, a następnie delikatnie przesuwa tę osobę na właściwe miejsce, przy wykorzystaniu zintegrowanego przenośnika taśmowego.

„Podczas wspólnego spania, pary mają mniej miejsca na materacu niż małe dziecko w pojedynczym łóżku.” – przekonuje doktor Neil Stanley, niezależny ekspert ds. snu i autor książki How to Sleep Well. „Ludzie są najbardziej bezbronni podczas snu, więc jesteśmy zaprogramowani w taki sposób, że budzimy się, kiedy coś lub ktoś nas nieoczekiwanie dotknie. Jeśli ktoś przesunie się na naszą stronę łóżka, ten mechanizm obronny aktywuje się, przerywając sen. Jednocześnie druga osoba prawdopodobnie nadal będzie spać spokojnie. Spotkałem się z przypadkami, kiedy ten właśnie problem potrafił zniszczyć długotrwałe związki.”

Łóżko „Lane Keeping Bed”, będące na razie jedynie prototypem, to część serii rozwiązań Ford Interventions, wykorzystujących wiedzę motoryzacyjną do rozwiązywania codziennych, lub w tym wypadku conocnych, problemów.

„System utrzymywania pasa ruchu w naszych samochodach może sprawić, że jazda samochodem będzie łatwiejsza i bardziej komfortowa. Uznaliśmy, że pokazanie, jak podobne myślenie można zastosować podczas projektowania łóżka, będzie świetnym sposobem na zwrócenie uwagi kierowców na technologię, o której wcześniej być może nie wiedzieli.” – powiedział Anthony Ireson, dyrektor ds. komunikacji marketingowej, Ford of Europe.

* https://bettersleep.org/research/sleep-surveys/survey-american-couples-have-trouble-in-bed/

** https://www.nhs.uk/live-well/sleep-and-tiredness/why-lack-of-sleep-is-bad-for-your-health/

Najnowsze

BMW X3 M oraz X4 M – mocarne nowości

Oprócz nowych BMW X3 M i X4 M do salonów trafią również odpowiadające im modele Competition, oferujące jeszcze więcej emocji za kierownicą.

Najmocniejszy 6-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy w historii BMW, jaki znalazł się pod maskami tych SUV-ów, gwarantuje wyjątkowe osiągi. Wysokoobrotowa jednostka napędowa z doładowaniem M TwinPower Turbo generuje maksymalną moc 480 KM przy pojemności 3 litrów i momencie obrotowym 600 Nm. W wersji z dwoma turbosprężarkami opracowanej specjalnie do BMW X3 M Competition i X4 M Competition moc zwiększono do 510 KM. Nowe SUV-y BMW przyspieszają od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy, natomiast warianty Competition osiągają 100 km/h ze startu zatrzymanego w zaledwie 4,1 sekundy.

Silnik współgra z 8-stopniową skrzynią biegów M Steptronic z układem Drivelogic. Sprawne przenoszenie mocy na drogę zapewnia napęd na cztery koła M xDrive, który zadebiutował w BMW M5. System przekazuje większość momentu obrotowego na tylną oś oraz zapewnia właścicielom X3 M i X4 M dwa tryby jazdy z napędem na cztery koła. Współpracuje on z aktywnym mechanizmem różnicowym M na osi tylnej, co umożliwia układowi napędowemu na rozdzielanie mocy silnika na poszczególne koła w taki sposób, aby osiągnąć optymalną przyczepność i stabilność.

Dzięki trzem ustawieniom elektronicznie sterowanych amortyzatorów BMW X3 M i X4 M zapewniają komfort podczas codziennej jazdy, ale także pewne prowadzenie. Uzupełnieniem precyzyjnych właściwości jezdnych, jest układ kierowniczy obejmujący układ M Servotronic i zmienne przełożenie oraz mocne hamulce kompozytowe M. Oprócz tego w standardowej specyfikacji znalazły się 20-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich.

Podobnie jak w przypadku układów sterowania amortyzatorami i trybów M xDrive naciśnięciem przycisku można także regulować charakterystykę i konfigurację sterowania silnikiem i przekładnią. Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) pozwala na kontrolowany poślizg kół w trybie M Dynamic. Opcję można również wyłączyć. Kierowca może zapisać dwie opcje konfiguracyjne powyższych parametrów według własnych preferencji w menu iDrive oraz włączać je w razie potrzeby, korzystając z dwóch przycisków M na kierownicy.

Specjalne elementy stylistyczne M optymalizują dostarczanie powietrza chłodzącego w BMW X3 M, X4 M oraz Competition, a także aerodynamikę tych modeli. We wnętrzu samochodów sportowy klimat łączy się z luksusem dzięki elektrycznie regulowanym fotelom sportowym, tapicerce ze skóry Vernasca, unikatowemu dla M kokpitowi, skórzanej kierownicy M oraz drążkowi dźwigni zmiany biegów M.

Jeszcze więcej zwracających uwagę detali znajdziemy w wersji Competition – błyszczące, czarne obramowanie atrapy chłodnicy BMW w kształcie nerki, a także wykończenia lusterek zewnętrznych i skrzeli M oraz spojlera tylnego. W skład wyposażenia standardowego wchodzą także 21-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich w kolorze polerowanej czerni oraz układ wydechowy M Sport. Efektowny klimat wnętrza tworzą z kolei fotele sportowe M z tapicerką i dodatkowymi wykończeniami ze skóry Merino, unikatowe dla modelu listwy progowe oraz tabliczka z nazwą modelu w konsoli środkowej. W ramach wyposażenia opcjonalnego do modeli Competition zaprojektowano specjalne dwukolorowe wzory tapicerki z aplikacjami z alcantary.

Dodatkową indywidualizację zapewnia opcjonalny pakiet karbonowych elementów zewnętrznych M Carbon z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknami węglowymi, zawierający wykończenia przednich wlotów powietrza, lotki umieszczone w pasie przednim, dyfuzor tylny i obudowy lusterek zewnętrznych. W modelach BMW X4 M i X4 M Competition przewidziano dodatkowo spojler tylny wykonany z karbonu.

Najnowsze

Agnieszka Łyżwińska szefem polskiego oddziału Nissana

13 lutego 2019 roku Agnieszka Łyżwińska objęła funkcję dyrektora polskiego oddziału Nissan Sales Central & Eastern Europe.

Agnieszka Łyżwińska ma 23 lata doświadczenia w branży motoryzacyjnej. Przez ostatnie 5 lat pełniła funkcję zastępcy dyrektora wykonawczego w Renault Polska. Wcześniej, przez ponad 10 lat pracowała w Renault Retail Group – sieci firmowych salonów tego producenta. Piastowała tam stanowisko Dyrektora Handlowego odpowiedzialnego za sprzedaż samochodów nowych i używanych, zarówno do klientów indywidualnych, jak i firmowych. Odpowiadała również za działania związane z dystrybucją samochodów oraz marketingiem. Karierę w motoryzacji rozpoczęła w 1996 roku u pierwszego autoryzowanego dealera Renault w Polsce – Janusza Kiljańczyka.

{{ tn(18278) left }}Jako dyrektor polskiego oddziału Nissana Agnieszka Łyżwińska będzie odpowiedzialna za całokształt działalności tej japońskiej marki na rynku polskim. Obejmując nowe stanowisko powiedziała: „ Jestem przekonana, że marka Nissan ma ogromny potencjał, aby mocno zaznaczyć swoją obecność na rynku”.

Nowa dyrektor posiada olbrzymie doświadczenie w zakresie zarządzania oraz współpracy z siecią dystrybucji. „Wiele lat spędzonych zarówno w sieci dealerskiej, jak i w centrali importerskiej pozwoliło mi dogłębnie i z różnych perspektyw poznać zasady funkcjonowania biznesu motoryzacyjnego. To bardzo cenne doświadczenie, dzięki któremu zyskałam szerszą perspektywę” – dodała.

Agnieszka Łyżwińska jest magistrem ekonomii. Ma męża i 15-letniego syna. Jej pasją są stare samochody i nowe motocykle.

Najnowsze

Rajdowa Skoda Fabia R5 oraz Octavia RS i piosenkarka Bovska za kierownicą!

Bovska, wokalistka, kompozytorka i autorka przeboju „Kaktus”, podjęła rajdowe wyzwanie Mikołaja Marczyka i wsiadła do Skody Fabii R5. Czy rajdowy test zda śpiewająco? Czy zwycięży w wyścigu z kierowcą rajdowym zasiadając za kierownicą Octavii RS?

Spotkanie artystki i kameralny koncert w kokpicie wpłynęły rozluźniająco na wicemistrza Polski. Stało się to okazją do rozmowy na temat znaczenia odpoczynku w zawodzie kierowcy rajdowego.

W jaki sposób Bovska i Miko relaksowali się po przejechaniu w zawrotnym tempie zamkniętego betonowo-szutrowego toru w Mikołajkach? A potem – stając na starcie bezpośredniego wyścigu!

Wokalistka wsiadła do najmocniejszej Skody Octavia RS, zaś Marczyk do Skody Fabii 1.0 MPI. Co okaże się ważniejsze? Umiejętności czy ponadtrzykrotnie większa liczba koni mechanicznych?

Obejrzyj film i przekonaj się, kto pierwszy dojechał do mety!

 

Najnowsze

The Girls on Track – trzy Polki wystartują w finale na torze Le Mans

10 marca 27 finalistek z 9 krajów weźmie udział w Europejskim Finale projektu The Girls on Track – Karting Challenge w Le Mans. Wśród nich znajdują się 3 reprezentantki Polski: Joanna Piwowarek Michalina Sabaj oraz Natalia Lelek.

Finał projektu odbędzie się w dniach 8-10 marca w Le Mans (Francja). Uczestniczki wezmą udział w dwóch dniach warsztatów edukacyjnych oraz sesji treningowej przed kwalifikacjami do finału, który odbędzie się 10 marca o godz. 9.00. Na wydarzeniu będą obecne, między innymi: Jutta Kleinschmidt (pierwsza kobieta, która wygrała Rajd Dakar) oraz Gosia Rdest (najszybsza polska zawodniczka wyścigowa i ambasadorka polskich eliminacji).

W projekcie wzięły udział federacje z: Belgii, Finlandii, Niemiec, Holandii, Portugalii, Słowacji, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz Polski.

Trzymamy kciuki za wszystkie dziewczyny, a w szczególności za nasze reprezentantki – Asię, Michalinę oraz Natalię.

Więcej o polskich eliminacjach na  girlsontrack.pl

The Girls On Track – Karting Challenge to 2-letni program (2018/2019) mający na celu promocję motorsportu wśród dziewczyn w wieku 13-18 lat oraz przełamanie stereotypu o niskim uczestnictwie kobiet w sporcie motorowym. Projekt uzyskał wsparcie Unii Europejskiej w ramach projektu Erasmus+ .

Każde państwo biorące udział w projekcie między marcem, a październikiem zorganizowało krajowe eliminacje. W Polsce, Polski Związek Motorowy przygotował dla uczestniczek możliwość sprawdzenia swoich sił w karting slalomie w Tychach oraz w Rzeszowie. W sumie odnotowano ponad 170 przejazdów, a uczestniczki zaprezentowały bardzo wysoki poziom. PZM wraz z Gosią Rdest dla wybranych podczas eliminacji 14 uczestniczek przygotowało specjalne szkolenie podczas którego wybrano 3 półfinalistki, które pojadą do Le Mans – Joannę Piwowarek, Michalinę Sabaj oraz Natalię Lelek.

Podczas Europejskiego Finału we Francji dziewczyny będą się ubiegać o miejsca wśród szóstki kierowców w Zespole Europejskim. Szóstka zwycięzców weźmie udział w Obozach Szkoleniowych dla Kierowców FIA, gdzie otrzymają wsparcie FIA w postaci programu sportowego i edukacyjnego. Program zakończy konferencja podsumowująca projekt, która odbędzie się 2 października 2019 roku w Brukseli.

W ramach współpracy CIK z Komisją ds. Kobiet w Motorsporcie FIA, w 2019 roku jedna z finalistek konkursu Girls on Track Karting Challenge może również zdobyć trofeum Karting Academy, co pomoże jej w rozpoczęciu potencjalnej kariery w sporcie motorowym.

Więcej informacji można znaleźć na witrynie https://www.fia.com/thegirlsontrack

Najnowsze