Infrastruktura ładowania – jak wypada Polska na tle Europy?
Infrastruktura ładowania w Polsce rok do roku wzrosła aż o 41%. Super? Nie. To wolniej niż dla Europy. Na dodatek liczba punktów ładowania w naszym kraju nie stanowi nawet procenta europejskiej infrastruktury.
Spis treści
- Infrastruktura ładowania w Europie
- Infrastruktura ładowania – jak wypada Polska?
- Infrastruktura ładowania – Holandia europejskim liderem
- Infrastruktura ładowania – miasta z największą liczbą punktów ładowania
- Infrastruktura ładowania – udział szybkich stacji ładowania
Ładowarek samochodów elektrycznych w Polsce systematycznie przybywa. Jednak infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych w naszym kraju na tle wielu innych krajów Europy wygląda po prostu źle. Nie poprzestaniemy jednak na przymiotnikach. Oto twarde dane.
Infrastruktura ładowania w Europie
Serwis analityczny EV Markets Reports uruchomił stronę Charge Point Monitor, coś podobnego do prowadzonego przez PSPA i PZPM polskiego Licznika Elektromobilności, z tym że na skalę europejską. Dodajmy, że dane nie obejmują całej Europy, brak np. danych z Czech, Słowacji, Irlandii, krajów bałtyckich, czy wielu państw południowo-wschodniej Europy. Nas jednak bardziej interesuje to, że w danych znajdziemy również Polskę, a to pozwala porównać nasz kraj do innych uwzględnionych w Charge Point Monitor. Jakie dane obejmują dane wspomnianego serwisu? O tym informuje poniższa mapka:
Na koniec grudnia 2022 roku w łącznie w ujętych w statystykach EV Markets Reports krajach Europy, w tym w Polsce, działały 574 863 punkty ładowania samochodów elektrycznych. Liczba ta odzwierciedla wszystkie dostępne i działające stacje, zarówno AC jak i DC, a także publiczne oraz z ograniczonym dostępem (określane jako semi-public).
Infrastruktura ładowania – jak wypada Polska?
Mówiąc wprost: kiepsko. W naszym kraju na koniec grudnia działało 3848 punktów ładowania. Bardzo mało na tle całej Europy, jak również wielu innych krajów. Tylko jedno państwo ujęte w danych ze wspomnianego źródła wypada słabiej niż Polska i jest to Grecja, w której działa 1016 punktów ładowania. Więcej danych o Polsce zawiera poniższa grafika:
Co prawda liczba ładowarek w Polsce rośnie. Liczba punktów ładowania wzrosła pod koniec 2022 roku o 41,16% rok do roku. Z jednej strony wydaje się to dużo, ale w tym samym czasie w Europie (w państwach uwzględnianych przez dane) wzrost był jeszcze większy i wyniósł 43,81%. To o tyle niepokojące, że mimo iż ładowarek w Polsce jest bardzo mało na tle innych państw Europy, to jeszcze na dodatek ich liczba rośnie wolniej od europejskiej średniej. Na przykład Grecja może i wypada gorzej od nas, ale tam liczba ładowarek od kwietnia 2022 roku do końca 2022 roku wzrosła o ponad 90% i to w ciągu trzech kwartałów a nie całego roku (starsze dane dla Grecji nie zostały ujęte na witrynie Charge Point Monitor).
Infrastruktura ładowania – Holandia europejskim liderem
Zdecydowanym liderem jeżeli chodzi o europejską infrastrukturę ładowania jest Holandia. W tym niewielkim kraju pod koniec 2022 roku działało 114 639 punktów ładowania. Wzrost rok do roku nie jest taki jak w Polsce (35,36%), ale zwróćmy uwagę na imponujący wolumen. W ciągu zaledwie jednego miesiąca – grudnia 2022 – w Holandii przybyły 3752 punkty ładowania, czyli niemal tyle ile w ogóle działa w naszym kraju!
Infrastruktura ładowania – miasta z największą liczbą punktów ładowania
A jak wygląda sytuacja w europejskich miastach? Poniżej lista pięciu miast Europy z najbardziej liczną infrastrukturą ładowania:
- Amsterdam – 10473 punkty ładowania;
- Londyn – 9272 punkty ładowania;
- Rotterdam – 6463 punkty ładowania;
- Haga – 6161 punktów ładowania;
- Utrecht – 4552 punkty ładowania;
Warto zwrócić uwagę na fakt, że każde jedno z wyżej wymienionych miast ma bogatszą infrastrukturę ładowania niż cały nasz kraj.
Infrastruktura ładowania – udział szybkich stacji ładowania
Trzeba jednak też mieć na uwadze, że większość punktów ładowania w Holandii (94,84%) to powolne punkty ładowania AC o mocy do 22 kW. Udział szybkich stacji DC o mocy powyżej 100 kW jest tam niewielki (1,85%) co jednak i tak oznacza liczbę 2117 superszybkich stacji ładowania.
A jak wygląda Polska w tej kwestii? U nas udział najwolniejszych (AC do 22 kW) ładowarek to 64,79%, natomiast tych najszybszych stacji (DC >100 kW) jest 314, a ich udział w ogólnej infrastrukturze Polski to 8,16%. Polska jest krajem dość rozległym terytorialnie jak na standardy europejskie, a to oznacza, że potrzebna jest bardziej rozbudowana infrastruktura szybkiego ładowania przy trasach szybkiego ruchu. Dla porównania Niemcy, samych najszybszych punktów ładowania o mocy >100 kW mają 9648 – to niemal trzy razy tyle niż wszystkich punktów ładowania w Polsce.
Najnowsze
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
BMW Skytop to najnowszy, ściśle limitowany model niemieckiej marki, który zadebiutował na imprezie Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2024 na jeziorem Como. Pierwotnie, BMW nie miało w planach produkcji seryjnej, jednak pozytywny odzew publiczności zmienił decyzję. -
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
-
Lexus ES obchodzi 35. urodziny – opis modelu i dane techniczne
Zostaw komentarz: