IMA – Integrated Motor Assist

Koncepcja napędu hybrydowego IMA oferowanego przez Hondę to już piąta generacja tego rozwiązania.

Hybryda równoległa w Hondzie Insight to piąta generacja napedu IMA
Fot. Motocaina

W Hondzie Insight zastosowano sprawdzone już rozwiązanie hybrydy równoległej IMA (Integrated Motor Assist). Podstawowym źródłem napędu jest silnik spalinowy o pojemności 1,3 i mocy 98 KM. Silnik ten jest stosunkowo niewielki podobnie jak wytwarzany przez niego moment napędowy 78 Nm. W przypadku zwiększonego zapotrzebowania na moc wspiera go silnik elektryczny o mocy 13 KM. Podczas hamowania silnik elektryczny może odzyskiwać energię, pracując jako prądnica i przesyłając energię do 100V akumulatora. Aby silnik benzynowy nie odbierał energii hamowania zastosowano system VCM (Variable Cylinder Management), który zostawia uchylone zawory-coś co dział jak „wolne koło” . Do prędkości 50 km/h auto może jechać korzystając wyłącznie z energii elektrycznej.

Najnowsze

Co powinnaś zrobić zanim kupisz samochód?

Chciałabym mieć nowy samochód! To już wiesz, ale poszukiwanie nowego pojazdu nie jest łatwym zadaniem.  Może więc warto spojrzeć na krótką listę, a zakup stanie się znacznie łatwiejszy...

Może Kuga?
fot. Ford

Nieodpowiednie auto może pozostać z Tobą przez długie lata i za każdym razem, kiedy do niego wsiądziesz będziesz nieszczęśliwa, bo pojazd nie będzie spełniał Twoich wymagań. To poważna sprawa, przemyśl więc decyzję, zanim Twoje nowe cztery kółka zaparkujesz przed domem.

1. Określ Twoje praktyczne potrzeby
Do czego będziesz używać auta? Ilu pasażerów będziesz przewozić? Po jakich drogach najczęściej jeździsz? Jaki dystans pokonujesz co tydzień? Czy istnieją ograniczenia rozmiaru za względu np. na garaż? Czy przewozisz dużo bagażu?

2. Określ Twoje potrzeby „emocjonalne” – jakim samochodem naprawdę chciałabyś jeździć?

Bagażnik – przecież wozisz tysiące różnych potrzebnych rzeczy
fot. Ford

Dzisiejsze samochody są znacznie solidniejsze niż wytwarzane kiedyś. Przy dobrej opiece mogą więc być używane przez lata. Średni „wiek” używanych przez klientów samochodów wynosi w tej chwili około 8 lat. Dobrze się więc zastanów, zanim wpędzisz się w jazdę nielubianym samochodem przez następną dekadę. Upewnij się, że jesteś szczęśliwa w tym pojeździe!

3. Przeprowadź poszukiwania
W Internecie znajduje się wiele stron o nowych i używanych samochodach. Możesz odwiedzić strony dilerów, blogi i fora, z których można się naprawdę wiele dowiedzieć. Znajomi bywają także świetnym źródłem wiedzy, mają swoje doświadczenia i spostrzeżenia. Może któreś z nich ma taki samochód, jaki chciałabyś także mieć. Może pozwolą Ci sprawdzić jak się go prowadzi i czy oprócz tego, że Ci się podoba, to spełni Twoje wymagania.

4. Określ budżet (i trzymaj się go!)
Pamiętaj, że koszt zakupu to tylko jeden z wydatków. Paliwo, serwis, ubezpieczenie, naprawy to wszystko sprawy, które trzeba wziąć pod uwagę.

5. Sporządź listę potencjalnych kandydatów
Zakup następnego samochodu nie powinien być zadaniem, nad którym spędzisz tylko chwilę. Po analizie Twoich potrzeb, upodobań i budżetu przygotuj listę tych aut, które mogłyby spełniać Twoje wymagania.

Dowiedz się, ile będzie Cię kosztować to cudo
fot. Fiat

6. Zastanów się, w jaki sposób zapłacisz za Twoje następne autko?
Masz przeznaczoną gotówkę, czy potrzebujesz pożyczki? Zamierzając wziąć kredyt w banku, warto, abyś sprawdziła jak wyglądają oferty instytucji finansowych. Z listą faworytów udaj się do banków i sprawdź ile będzie wynosiła miesięczna rata.

7. Testuj, testuj, testuj
Z listą potencjalnych kandydatów musisz udać się teraz na polowanie. Przejrzyj oferty w Internecie i odwiedź dilerów. Umów się na jazdy próbne. Postaraj się je zorganizować tak, abyś mogła jechać autem w miarę w podobnych warunkach, a najlepiej po tych samych drogach. Sprawdź jak prowadzą się

Sprawdź, jak tam z tyłu…
fot. Ford

różne samochody, kiedy jedziesz swoim ulubionym skrótem i jak radzisz sobie z parkowaniem w Twoim garażu albo tam, gdzie samochód będzie miał swoje stałe miejsce. Przyjrzyj się uważnie bagażnikowi i miejscu gdzie siedzieć będzie Twoje dziecko.

8. Testuj nie spiesząc się, nie narzucaj sobie żadnego limitu czasowego.
Pamiętaj, że 10 minutowa przejażdżka to za mało, żeby sprawdzić czy to właśnie to, czego oczekujesz. Musisz zdążyć przyzwyczaić się nieco do fotela i ustawień kierownicy i lusterek. Dopiero wtedy, kiedy poczujesz się swobodniej, będziesz w stanie ocenić czy polubisz ten pojazd.

9. Nie testuj samochodów ze swoim mężem czy partnerem
Zrób to sama. Nikt nie będzie wpływał na Twoją decyzją, a do tego masz wymówkę dla sprzedającego, że musisz skonsultować swoją decyzję z „drugą połówką”. Taki argument jest niepodważalny.

10. Nie pozwól, aby osoba sprzedająca Ci samochód wywierała presję.
W przypadku diealera, kiedy nie czujesz się komfortowo, bo sprzedawca koniecznie chce, abyś kupiła specjalny pakiet możesz poprosić, aby obsługiwał Cię ktoś inny. Przy tak poważnym zakupie musisz czuć się swobodnie. Jeśli kupujesz używane auto od jego właściciela, także daj sobie czas na podjęcie decyzji. Nie dokonuj transakcji pod wpływem emocji. Opanuj się na widok Twojego wymarzonego Volkswagena Garbusa i nie tłumacz sobie, że on tylko ma troszeczkę rdzy, troszeczkę coś z tyłu dzwoni, ale wszystko to drobiazgi…
Poza tym sprzedawcy mogą być bardzo różni…

11. Samochód możesz kupić w wielu miejscach
Pamiętaj, że jeśli nie jesteś odpowiednio traktowana przez sprzedawcę, powinnaś udać się do innego salonu. Kobiety to wielka siła nabywcza. Według amerykańskich badań, odpowiadamy ponoć za 80 procent decyzji dotyczących kupna samochodu. Nie sądzę, żeby u nas było zupełnie inaczej…

12. Porównaj notatki i upewnij się, że w 100 procentach chcesz spędzić następne kilka lat i zaprzyjaźnić się z wybranym pojazdem.

Trzymamy kciuki! A może podzielisz się z nami swoimi doświadczeniami na ten temat?

PS. Dokładnie przeczytaj umowę, zanim ją podpiszesz.

Najnowsze

Kierowcy na przyszły sezon

Zespoły, które będą występować w przyszłym roku na torach Formuły 1 zaczynają na poważnie myśleć o tym, których kierowców powinny zatrudnić.

Campos Meta Team, jedna z ekip zaakceptowanych przez FIA do udziału w Mistrzostwach Świata F1 w sezonie 2010 zaczyna głośno mówić o swoich rozmowach z kierowcami. Team został założony w 1998 roku przez Adriana Camposa i występuje obecnie pod nazwą Campos F3 Racing. Po zaangażowaniu jako kierowcy Włocha Giorgio Pantano w 2007 roku team zdobył 3. miejsce w klasyfikacji generalnej i okazał się najlepszym zespołem 2008. Na liście zawodników branych pod uwagę przez szefa hiszpańskiego teamu znajdują się Pedro de la Rosa, Marc Gene i Bruno Senna.

Marc Gene w rozmowie z kolegami z zespołu (drugi z prawej)
fot. Ferrari

Marc Gene ma 35 lat i jeździł w swojej karierze dla zespołów Minardi i Williams. Katalończyk ma za sobą oczywiście doświadczenia kartingowe, a ponadto występy w Formule Ford i tytuł najlepszego nowicjusza sezonu 1994 w brytyjskich mistrzostwach Formuły 3. Natępne lata przyniosły mu mistrzostwo Formuły 3000
i w serii FISA Superformula. Koniec lat 90-tych i początek 21. wieku to czas współpracy z Minardi i kilku wyścigów w barwach Williamsa. Występy w zastępstwie kontuzjonowanego Ralfa Schumachera w latach 2003 i 2004 miały mu przynieść angaż stałego kierowcy. W opinii szefów zespołu Williams lepszy od niego okazał się jednak Antonio Pizzonia. Pięc lat spędzonych w F1 przyniosły mu jednak tylko kilka punktów w 36 startach. Marc Gene od 2004 roku jest kierowcą testowym Ferrari.

de la Rosa to z pewnością doświadczenie
fot. Daimler

Pedro de la Rosa rozpoczął starty na torach F1 w Australii w 1999 roku. Ma 38 lat i chociaż w swojej karierze był już zawodnikiem zespołów Jordana, Arrows Grand Prix i Jaguar Racing ostatnie 8 lat związany jest jako kierowca testowy z teamem McLarena. W wieku 17 lat zdobył tytuł kartingowego mistrza Hiszpanii, potem jeździł w serii Formula Fiat Uno, Formule Ford i Renault, Formule 3 oraz F3000.
Do tej pory wystąpił w 72 Grand Prix, w których zdobył 29 punktów. Ostatni jego występ w wyścigu miał miejsce w Bahrajnie w 2005 roku, gdzie zastępując Juana Pablo Montoy’ę został autorem najlepszego czasu okrążenia i zameldował się na mecie jako czwarty. 

Bruno Senna ma prawie 26 lat i jest siostrzeńcem wielkiego Ayrtona. Brazylijczyk już jako mały chłopiec próbował swoich sił w kartingu. Po śmierci wuja na torze Imola rodzina zdecydowała, że Bruno nie będzie jednak jeździł. Podobno osobą, która wpłynęła na zmianę decyzji był Gerhard Berger, były kierowca F1 i póżniejszy współwłaściciel Toro Rosso. Czy będzie miał szansę zmierzyć się z legendą swojego wujka? Póki co, w trakcie tegorocznego Festiwalu w Goodwood (kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o tym wydarzeniu) jeździł McLarenem-Hondą MP4/4, którym Ayrton zdobył mistrzostwo w 1988 roku.

W 2004 roku Bruno zadebiutował w mistrzostwach Brytyjskiej Formuły BMW, co utorowało mu drogę do startów w następnym sezonie w zespole Kimi Raikkonena w Formule 3. Sezon 2006 zakończył na 3. pozycji. Naturalnym następnym krokiem było przejście Brazylijczyka do serii GP2. Debiut w teamie Arden

Bruno, Seria LeMans, Algarve, Portugalia, 2009
fot. Oreca Matmut Team

był bardzo udany. Niestety, w dalszej części sezonu szło mu gorzej, co spowodowało chwilowy powrót do F3 na Macau Grand Prix. Senna miał jednak poważny wypadek już w kwalifikacjach i nie wystartował w wyścigu. Znacznie lepiej zaprezentował się w tym samym roku podczas Ferrari Challenge Trofeo Pirelli na Silverstone wygrywając obydwie odsłony zawodów. Zima 2007/2008 okazała się być także niezbyt szczęśliwa dla Senny. Mimo niezłej dyspozycji miał pecha. Jedno zwycięstwo zostało mu odebrane na skutek decyzji sędziów, a w 4. wyścigu sezonu, w Istambule, na tor wybiegł pies, którego Bruno nie był w stanie ominąć. Dziesięcio-rundową serię zakończył mimo to na 2. miejscu.
Brazylijczyk jest obecnie kierowcą francuskiego Oreca Team występującego w serii LeMans. Na początku sierpnia, wspólnie z portugalczykiem Tiago Monteiro zagwarantował zespołowi trzecie miejsce w wyścigu w Algarve. Czeka go następnie występ na Nuerburgring i ostatni w tym roku we wrześniu na Silverstone.

Niebawem przekonamy się jakiego wyboru dokona Adrian Campos. Lista kierowców, którzy mogą pojawić się w przyszłym sezonie na torach F1 jest oczywiście znacznie dłuższa. Ponownie okazuje się jednak, że zespoły zatrudniając dwóch kierowców chcą łączyć doświadczenie i młodość.

 

Najnowsze

Chcą zostać w F1

Można sobie wyobrazić jak bardzo demotywująca dla członków zespołu BMW Sauber może być obecna sytuacja teamu. Z drugiej strony, aby przetrwać, muszą oni właśnie teraz pokazać, że stać ich na znacznie więcej niż w ostatnich miesiącach.

Nick Heidfeld nie przypuszczał na początku sezonu, że już w lipcu może pojawić się wizja bezrobocia…
fot. BMW

Jak podają zachodnioeuropejske źródła, prace nad zagwarantowaniem przyszłości zespołowi BMW Sauber, albo raczej Sauber……., trwają. W piątek 14 sierpnia, Dr Mario Theissen powiedział, że team jest bardzo zawiedziony podjętą przez BMW decyzją.  Szef szwajcarsko – niemieckiego zespołu jasno stwierdza, że w ciągu trzech lat team dotarł na sam szczyt F1, a tegoroczne słabe rezultaty są przejściowym kryzysem. Theissen potwierdził, że nadal poszukiwane są, jak się wyraził „sposoby rozwiązania obecnej trudnej sytuacji”
i zapewnił, że zespół nadal pracuje, aby pokazać się potencjalnym nabywcom z jak najlepszej strony.
Na wyścig o GP Europy w Walencji zostaną planowane jest wprowadzenie kolejnych zmian technicznych w samochodach Nicka Heidfelda i Roberta Kubicy, a w Singapurze nowy pakiet aerodynamiczny.

Najnowsze

Wojskowe święto i pokazy

15 sierpnia z okazji Święta Wojska Polskiego mieszkanki Warszawy będą mogły wziąć udział w ciekawych imprezach i przyjrzeć się bliżej sprzętowi wojskowemu. Zamieszczamy harmonogram wydarzeń.

Niestety w tym roku nie będzie defilady…
fot. MON

W Łazienkach Królewskich odbędzie się Festyn Żołnierski. W programie m. in.:
Aleja główna: (w godz. 12.00-18.00):

  • stoiska informacyjno-promocyjne: Ministerstwa Obrony Narodowej, Rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwa Garnizonu Warszawa;
  • stoiska informacyjno-promocyjne akademii wojskowych;
  • stoisko informacyjno-promocyjne Wojskowego Centrum Szkolenia na potrzeby Sił Pokojowych im. gen. broni Władysława Sikorskiego;
    • stoisko informacyjno-promocyjne Stowarzyszenia Kombatantów Misji Pokojowych ONZ;
    • stoisko informacyjno-promocyjne Caritas Ordynariatu Polowego WP;
    • punkt informacyjno-promocyjny Domu Żołnierza Polskiego;
    • namiot wystawienniczy Domu Żołnierza Polskiego – wystawa „10 lat Polski w NATO”;
    • wystawy plastyczne i fotograficzne;
    • stoiska informacyjno-promocyjne prasy wojskowej / militarnej;
    • kiermasz książek historycznych i wydawnictw multimedialnych Domu Wydawniczego BELLONA;
    • stoisko informacyjno-promocyjne Muzeum WP;
    • punkt medyczny;
    • kuchnia polowa z punktem wydawania posiłków (15.00-18.00).

    Hipodrom: (godz. 12.00-18.00):

    • pokazy dynamiczne wyszkolenia Oddziałów Specjalnych ŻW (Mińsk Mazowiecki), SG, Policji;
    • pokaz dynamiczny wyszkolenia psów służbowych Oddziału Specjalnego ŻW;
    • pokaz pojazdów patrolowo-interwencyjnych ŻW: Opel Vivaro, Land Rover soft – top; Land Rover hard-top;
    • stoisko informacyjno-promocyjne Centralnej Grupy Działań Psychologicznych;
    • stoisko informacyjno-promocyjne Żandarmerii Wojskowej;
    • pokaz musztry kawaleryjskiej Szwadronu Kawalerii WP;
    • ćwiczebny tor przeszkód (2. Mazowiecka Brygada Saperów w Kazuniu);
    • stanowiska grup rekonstrukcyjnych;
    • punkt informacyjno-promocyjny Jurajskiej Grupy GOPR.

    AGRYKOLA (ul. Myśliwiecka) :

    • stoisko promocyjne Muzeum Wojska Polskiego (wystawa sprzętu);
    • stoisko informacyjno-promocyjne Agencji Mienia Wojskowego;
    • stanowiska i prezentacje pojazdów grup rekonstrukcji historycznych;
    • pokaz sprzętu i wyposażenia wojskowego, w tym wojskowych straży pożarnych Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej,
    • kuchnia polowa z punktem wydawania posiłków (15.00-18.00).
    • punkt krwiodawstwa.

    MUZEUM WOJSKA POLSKIEGO – dzień otwarty (wstęp bezpłatny): siedziba główna – Al. Jerozolimskie 3: Prezentacja unikatowego historycznego sprzętu wojskowego z kolekcji prywatnych:

    • TK- 3 lekki czołg rozpoznawczy (tankietka) konstrukcji polskiej
    • Citroen Kegresse
    • Armata polska 105 mm
    • Ciągnik artyleryjski C2P
    • Kolekcja Adama Rudnickiego:
    • Daimler Dingo – brytyjski samochód pancerny
    • Halftrack
    • Armata Bofors
    • Kolekcja Sławomira Handke
    • M113 – amerykański transporter opancerzony
    • Hotchkins – transporter opancerzony
    • Ciągnik siodłowy REO
    • Jeep Willis
    • Dodge Commander
    • Ferret – brytyjski samochód pancerny.

    Ponadto prezentacja uzbrojenia i wyposażenia używanego przez współczesne jednostki specjalne WP w wykonaniu byłych żołnierzy „Gromu”. Pokaz sprawności i wyszkolenia w wykonaniu ZS „Strzelec”. Godz. 14.00,16.00,18.30.

    Udostępnienie zwiedzającym kabin; samolotu Mig – 29, śmigłowców Mi-2 i Mi-8 oraz pojazdu bojowego Hummera M1151. Pokazy grup rekonstrukcji historycznej. Wojskowa grochówka.

    Wykaz sprzętu wojskowego planowanego do użycia w czasie pokazu na Agrykoli:

    • czołg średni „PT-91″;
    • bojowy wóz piechoty „BWP -1;
    • 122mm haubica samobieżna 2S1 „Goździk”;
    • KTO „Rosomak”;
    • samochód ciężarowo – osobowy „HMMWV”;
    • zdalnie sterowany pojazd rozminowania „Inspektor”;
    • 2 pojazdy samochodowe „Honda – TRX-300FW”;
    • 1 ciężki pojazd ratowniczo – gaśniczy;
    • 1 pojazd ratownictwa technicznego;
    • pojazd podwodny ROV typu Sea Falcon;
    • pneumatyczna łódź ratownicza typu S-7500 (na przyczepie) z makietą nurka;
    • pojazd typu Quad (wersja gąsienicowa);
    • autobus sztabowy;
    • kuchnia polowa (KPŻ 100);
    • pojazd patrolowo – interwencyjny Land Rover soft-top;
    • pojazd patrolowo – interwencyjny Land Rover hard-top;
    • pojazd Dzik 2;
    • ambulans kryminalistyczny ED;
    • pokaz wyposażenia specjalistycznego ŻW – stymulator zderzeń, sprzęt kryminalistyczny.

     

    Najnowsze