Honda U3-X – kobiecy jednoślad

Jest alternatywą dla samochodów, wygląda niczym Segway i ma siodełko, jak tradycyjny rower. Honda U3-X, nowy prototyp Hondy, zapowiada kolejną rewolucję w poruszaniu się po drogach.

Przyjemnie jest sobie wyobrazić, ile czynności stanie się prostszych, kiedy UX-3 wejdzie na rynek. Ten ważący niecałe 10 kg unicykl elektryczny, ze starczającą na godzinę ciągłej jazdy baterią, pomoże nam ominąć najgorsze korki i ułatwi wycieczkę na zakupy do pobliskiego sklepu. Od Segwaya, poza wagą i gabarytami, różni go wmontowane, zapewniające wygodę podróżowania siodełko. Co ciekawe i trudne do wyobrażenia, pojazd wyposażony jest w jedno koło, zbudowane z kilkunastu, niezależnie skręcających mniejszych kółek. Dzięki nim, a także odchylaniu się kierowcy w odpowiednią stronę, może poruszać się nie tylko do przodu i do tyłu, ale i po skosie oraz na boki – co odzwierciedla ludzki chód. Poprzez odpowiednie przenoszenie ciężaru górnej części ciała, można dostosować prędkość jazdy do swoich potrzeb.

fot. Honda

Takie rozwiązanie otrzymano przy zastosowaniu technologii kontroli równowagi, którą opracowano na podstawie badań nad humanoidalnym robotem Hondy ASIMO, czy też systemem wielokierunkowego koła napędowego (Honda Omni Traction Drive System lub HOT Drive System), umożliwiającego przemieszczanie się we wszystkich kierunkach – na wprost, do tyłu, w bok i na ukos.

To kompaktowe, jednokołowe urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o wygodzie użytkowania, przez co osoba kierująca może w prosty sposób zejść z podnóżka na nawierzchnię, a linia wzroku siedzącego kierowcy pozostaje mniej więcej na linii wzroku stojącego przechodnia.

Honda planuje prezentację U3-X przy okazji 41. Salonu Samochodowego w Tokio, który rozpocznie się 24 października 2009 roku w Makuhari Messe w mieście Chiba w Japonii. 

fot. Honda

Główne cechy U3-X

1. Urządzenie zawiera technologię kontroli równowagi znaną z robota ASIMO. Czujnik pochylenia wykrywa stopień przechyłu urządzenia w oparciu o zmianę obciążenia powodowanego przez kierowcę. Następnie ustala jego zamiary odnośnie prędkości i kierunku jazdy. W oparciu o uzyskane dane, system przywraca urządzenie do pionowej pozycji, co pozwala uzyskać płynne i zwinne ruchy.

2. System wielokierunkowego koła napędowego (HOT Drive System), umożliwia przemieszczanie się we wszystkich kierunkach – na wprost, do tyłu, w bok i na ukos. Składa się z wielu napędzanych kół o małej średnicy, które połączono ze sobą rzędowo, co tworzy jedno koło o dużej średnicy. Urządzenie porusza się do przodu poprzez wprawienie w ruch dużego koła, podczas gdy uruchomienie małych kół powoduje przemieszczenie się w bok. Połączenie tych ruchów skutkuje wykonaniem ruchu na ukos.

3. Wąska konstrukcja urządzenia umożliwia umieszczenie go pomiędzy nogami kierującego, a także przenoszenie go jedną ręką. W samonośnym nadwoziu zawarto składane siedzenie, podnóżek oraz obudowę konstrukcji pełniącą także rolę ramy. Wszystko to wpływa na uzyskanie niskiej masy własnej i pozwala na łatwy transport.

Specyfikacja Hondy U3-X

Długość × szerokość × wysokość (mm)

315×160×650

Waga

poniżej 10 kg

Rodzaj baterii

Bateria litowo-jonowa

Czas pracy (bateria w pełni naładowana)

1 godzina

Czy taki pojazd ma szansę na popularyzację w świecie zdominowanym przez samochody i czy zyska sprzymierzeńców wśród obecnych rowerzystów, lub wielbicieli jednośladów?

Na razie możemy tylko obejrzeć zasady funkcjonowania unicykla:



Źródło: honda.com

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze