Honda prezentuje odważny projekt motocykla CB4X Concept

Eksperymentalna maszyna opracowana pod hasłem „zabawa przez siedem dni w tygodniu” łączy elementy motocykli sportowych i turystycznych z solidną porcją crossovera.

Jego silnik jest klasycznym rzędowym czterocylindrowcem, który nieodłącznie kojarzony jest z motocyklowym logo Hondy. Zbiornik paliwa pochyla się do przodu, jak kobra gotowa zaatakować zdobycz, podczas gdy w pełni regulowana szyba jest zintegrowana z owiewką.

Reflektor wyeksponowany dumnie, jak diament, wprowadza pierwiastek drapieżności wzmocniony światłami do jazdy dziennej (DRL).

Pełna technicznego piękna aluminiowa rama pomocnicza stanowi podstawę krótkiego, ostro zakończonego tyłu motocykla, a 17-calowe przednie koło maksymalizuje precyzję kierowania. 
Honda CB4X, to pomysł dedykowany kierowcom żyjącym sportową jazdą, którzy nie chcą rezygnować z relaksu, czy podróży z pasażerem, gdziekolwiek i kiedykolwiek taka podróż miałaby mieć miejsce.

 

Najnowsze

Rolls-Royce Cullinan Black Badge – mroczne alter ego

W 2016 roku w serii Black Badge zadebiutowały Wraith i Ghost, a rok później - Dawn. Rodzinę uzupełnia debiutujący teraz Black Badge Cullinan, najmroczniejszy z nich wszystkich.

Choć klienci mogą skorzystać z palety 44 tysięcy gotowych kolorów albo wręcz wybrać swój własny dzięki programowi Bespoke, wydaje się, że wielu wybierze klasyczną dla serii Black Badge czerń. Niespotykaną wcześniej w historii głębię koloru rzemieślnicy z fabryki Home of Rolls-Royce w Goodwood (West Sussex, Anglia) uzyskują przez naprzemienne nakładanie wielu warstw farby i lakieru oraz dziesięciokrotne ręczne polerowanie powierzchni.

Głębia i intensywność koloru nadwozia Cullinana Black Badge stanowi niejako gotowe płótno, na które ręcznie położona zostanie Coachline (czyli linia ozdobna ciągnąca się przez całą długość pojazdu). Maskę pojazdu wieńczy Spirit of Ecstasy, czyli legendarna dla marki figurka kobiety, tym razem w wersji Black Badge, czyli ze stali pokrytej czarnym, błyszczącym lakierem. Po raz pierwszy też malowanie to sięga podstawy Spirit of Ecstasy, tworząc najmroczniejszego Black Badge’a do tej pory.

Transformacji uległy też inne symbole serii. Znaczek z przodu, na bokach i z tyłu ma odwrócone kolory (srebrne napisy na czarnym tle), podczas gdy chromowane powierzchnie – takie jak otoczenie grilla na masce, wykończenie ramek szyb, rączka i ramka wokół bagażnika, wykończenie wlotu powietrza i rury wydechowe – są przyciemnione. Pionowe szczeble grilla tylko wydają się czarne – tak naprawdę są chromowane i polerowane, a jedynie odbijają otaczające je ciemne powierzchnie, dając złudzenie ruchu, zdradzające dynamikę pojazdu. Efekt finalny w gustowny sposób upraszcza i zarazem wzmacnia wygląd zewnętrzny samochodu, podkreślając majestatyczne proporcje i pewną postawę.

Kolejnym mocnym punktem wizualnym są 22-calowe obręcze z kutego aluminium, dostępne wyłącznie z tą wersją Cullinana. Rozświetlona podsufitka jest kolejną ikoną Rolls-Royce’a w tym modelu, obok figurki Spirit of Ecstasy, grilla w kształcie Panteonu oraz monogramu “Double R”. Jej obecność w kabinie Cullinana Black Badge wzmacnia atmosferę kabiny oświetlając dyskretnie luksusowe skórzane siedzenia.

Skórzana, z ręcznie wplecionymi włóknami światłowodowymi 1344 światełek, realistycznie odwzorowuje rozgwieżdżone nocne niebo z 8 gwiazdami spadającymi w przypadkowych kierunkach nad głowami osób jadących na przodzie.

Klucz do ekspresyjnego charakteru samochodu tkwi w platformie Architecture of Luxury stworzonej przez Rolls-Royce’a całkowicie aluminiowej architekturze, która została po raz pierwszy zastosowana w Phantomie. Podwozie nie tylko zapewnia niezwykłą sztywność konstrukcji, ale również na elastyczność i skalowalność pozwalającą wyposażyć Cullinana w napęd i sterowanie na cztery koła. Te cechy zostały w pełni przeprojektowane i wykorzystane w wersji Black Badge przy jednoczesnym zachowaniu niezrównanej jakości prowadzenia, która zbudowała sukces Rolls- Royce’a.

Architecture of Luxury to platforma, która została zaprojektowana, by sprostać wymiarom i wagom różnych układów napędowych. Gdy kierowca nowego Cullinana Black Badge wciśnie znajdujący się na lewarku zmiany biegów przycisk;, otwiera się przed nim pełna paleta technologicznych możliwości. Potwierdzeniem jest dźwięk wydobywający się z całkowicie nowego układu wydechowego, zapowiadającego przybycie napędzanego silnikiem V12 z podwójną turbiną i pojemnością 6,75 litra potężnym, głębokim basso profundo.

Choć zmiana pojemności silnika wydała się inżynierom niepotrzebna, to postanowili oni zwiększyć jego osiągi przez dodanie 29 koni mechanicznych, co dało moc 600 KM. Poczucie jednego, nieskończonego biegu zostało wzmocnione przez dodanie 50 Nm, co daje w sumie 900 Nm momentu obrotowego. Cullinan Black Badge ma zestrojony na swoje potrzeby układ przeniesienia napędu oraz szybciej reaguje na dodanie gazu, co zwiększa jego dynamikę nie podważając jednak stateczności prowadzenia klasycznej dla Rolls-Royc’a.

8-stopniowa przekładnia ZF oraz obie skrętne osie współpracują płynnie przenosząc napęd na koła w zależności od sygnałów wysyłanych im przez pedał gazu i układ kierowniczy. Zmiany w komponentach i zestrojeniu zawieszenia w stosunku do standardowej wersji to kolejne składniki zestawu łączącego dynamikę z najnowszymi technologiami, które sprawiają, że nowy Cullinan to – przy niskich prędkościach – statecznie prowadząca się limuzyna, która – po mocnym wciśnięciu gazu – zmienia się w świetnie reagujący na każdy sygnał kierowcy pocisk.

Najnowsze

Harley-Davidson prezentuje motocykle Pan America i Bronx

Na targach EICMA w Mediolanie pokazano modele w całkowicie nowych dla Harley-Davidson segmentach: Pan America (adventure touring) i Bronx (streetfighter) Oba motocykle napędzane są całkowicie nową jednostką napędową Revolution Max.

Ten potężny, całkowicie nowy silnik w układzie V (rozchylenie cylindrów 60°), zaprojektowany dla nowej serii motocykli Harley-Davidson, ma dwie pojemności: 1250 cm 3 wykorzystany w nowym motocyklu Harley-Davidson Pan America i 975 cm 3 wykorzystany w modelu Bronx. Obie te niesamowite maszyny, pokazano po raz pierwszy – jako prototypy – w lipcu 2018 r.

Model Pan America to całkowicie nowy, motocykl turystyczny typu adventure – doskonale dobrana mieszanka dla miłośników zapachu ogniska, włóczęgi i nieutwardzonej nawierzchni pod kołami. Pan America jest jak dwukołowe narzędzie wielofunkcyjne o wielkiej wytrzymałości, zaprojektowane do odkrywania i podróży w nieznane.

Nowy układ napędowy Revolution Max jest również sercem całkowicie nowego modelu Bronx. Ta miejska maszyna wagi średniej charakteryzuje się zadziornością i osiągami oraz oferuje moment obrotowy, prowadzenie i technikę w nowoczesnym wydaniu.

Oba motocykle napędzane są całkowicie nowymi, chłodzonymi cieczą silnikami Revolution Max o pojemności 975 cm 3 i 1250 cm 3 . Silnik ten, stworzony do napędzania serii nowych modeli motocykli Harley-Davidson, został zaprojektowany tak, aby oferować elastyczne osiągi w szerokim zakresie mocy generowanej przy wysokich obrotach silnika.

Dzięki zminimalizowanej masie i zmaksymalizowanej wydajności, silnik Revolution Max zapewnia wąski profil układu napędowego, który jest zintegrowany z motocyklem jako centralny element ramy, tak aby obniżyć środek ciężkości i poprawić prowadzenie. Ten lekki układ napędowy posiada wewnętrzne wałki wyrównoważające, które eliminują drgania silnika, zwiększając komfort jazdy i wytrzymałość pojazdu.

Docelowe parametry użytkowe silnika Revolution Max 1250

  • Pojemność 1250 cm 3
  • Moc – ponad 145 KM
  • Maksymalny moment obrotowy – ponad 120 Nm

Docelowe parametry użytkowe silnika Revolution Max 975  

  • Pojemność 975 cm 3
  • Moc – ponad 115 KM
  • Maksymalny moment obrotowy – ponad 95 Nm

Najnowsze

Lexus pracuje nad napędem na cztery koła dla samochodów hybrydowych

Nowy napęd na cztery koła nosi nazwę E-Axle. Układ jest połączony z jednostką hybrydową i tak jak znany obecnie z hybryd Lexusa system E-Four napędza tylną oś za pomocą dodatkowego silnika elektrycznego.

Taka konfiguracja eliminuje wał napędowy, co z kolei ułatwia zachowanie przestrzeni we wnętrzu auta. W układzie E-Axle moc tylnego motoru elektrycznego ma wynosić około 80-100 KW, czyli nawet 135 KM. Obecnie układ hybrydowy przednionapędowego modelu ES 300h wytwarza łącznie 218 KM. Debiut już wkrótce Inżynierowie Lexusa zapowiadają, że nowy napęd 4×4 E-Axle ma trafić do samochodów japońskiego producenta na początku przyszłej dekady.

Wykorzystanie modelu ES jako prototypu pozwala sądzić, że będzie on jednym z pierwszych aut, które otrzymają taką technologię. Japońscy dziennikarze, którzy mieli już okazję przetestować sedana z nowym napędem podkreślają, że samochód nie tylko prowadzi się pewnie, ale także zapewnia większe poczucie mocy.

Najnowsze

Po co ciągnąć przyczepę, skoro można załadować ją na pakę?

Nietypowy transport zatrzymał patrol wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Samochodem dostawczym przewożono przyczepę rolniczą ze sprzętem do prac polowych.

Inspektorzy ITD z Leszna zatrzymali do kontroli na ekspresowej „piątce” dostawczaka o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 ton. Wyróżniający się już z daleka wymiarami ładunek zwrócił ich uwagę.

Samochodem przewożono przyczepę rolniczą ze sprzętem do prac polowych, która znacznie wystawała poza skrzynię ładunkową (dyszel przyczepy!). Sposób zabezpieczenia ładunku również pozostawiał wiele do życzenia. Auto ważyło o pół tony za dużo.

Kierującego ukarano dwoma mandatami za niezabezpieczenie ładunku przed możliwością zmiany miejsca położenia oraz przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Kierowcy wydano zakaz kontynuowania przewozu do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w transporcie.

Najnowsze