Honda HR-V w mocnej wersji Sport

Honda ujawniła szczegóły na temat nowego HR-V Sport - wersji wyposażonej w 1,5-litrowy silnik VTEC TURBO oraz zmodyfikowane pod kątem sportowych osiągów podwozie i zawieszenie.

Nową Hondę HR-V napędza, znany z najnowszej generacji modelu Civic, 1,5-litrowy silnik VTEC TURBO, zapewniający maksymalną moc 182 KM, dostępną przy 5500 obr./min dla wersji z sześciobiegową przekładnią manualną oraz przy 6000 obr./min dla wersji z przekładnią bezstopniową CVT. Maksymalny moment obrotowy 240 Nm (w wersji z 6-biegową przekładnią manualną) jest dostępny w przedziale od 1900 do 5000 obr./min, zaś w modelach wyposażonych w skrzynię CVT wynosi on 220 Nm i jest uzyskiwany w przedziale od 1700 do 5500 obr./min.

Częścią pakietu, który ma poprawiać prowadzenie, jest specjalny system zawieszenia „Performance Damper”. Układ amortyzujący działa w zintegrowany sposób dla przednich i tylnych kół, ograniczając względne ruchy boczne i skrętne zawieszenia. Zmniejsza on podatność na przechyły, poprawia stabilność podczas nagłych zmian pasa ruchu i obniża drgania na nierównych nawierzchniach.

Układ kierowniczy modelu wykorzystuje zębatkową przekładnię kierowniczą ze zmiennym przełożeniem i elektrycznym wspomaganiem. Dodatkowo w aucie zastosowano system Agile Handling Assist, który wspomaga kierowcę w szybkim pokonywaniu zakrętów.

Dodające dynamiki elementy stylistyczne HR-V Sport, takie jak: wąski przedni splitter, boczne listwy progowe, obramowania nadkoli i bardziej agresywny tylny zderzak, wykonano w czarnym kolorze. Charakter modelu podkreślają również czarne obudowy lusterek, podwójna końcówka układu wydechowego oraz 18-calowe felgi aluminiowe o charakterystycznym dla tej wersji wzorze.

Dostępne w standardzie oświetlenie w technologii LED obejmuje: światła drogowe, światła mijania, kierunkowskazy oraz światła do jazdy dziennej. Z tyłu, chromowany na ciemno element ozdobny drzwi bagażnika nawiązuje do czarnej przedniej kraty wlotu powietrza o strukturze plastra miodu, a tylne światła znajdują się w ciemniejszych oprawach, z czarnym wewnętrznym sektorem, odróżniającym je od opraw standardowej wersji HR-V 2019.

W przeprojektowanych przednich siedzeniach kierowcy i pasażera – przeniesionych ze standardowego HR-V – wprowadzono zmiany w poduszce siedziska i w oparciu, zapewniając lepsze podparcie pleców kierowcy. Wykończono je tapicerką w kolorze czarnym i ciemnoczerwonym.

Pierwsze egzemplarze Hondy HR-V Sport trafią do klientów w kwietniu 2019 roku.

Najnowsze

Toyota Corolla – polska cena i specyfikacja

Corolla 12. generacji zadebiutuje w salonach w pierwszym kwartale przyszłego roku jako hatchback, kombi i sedan.

W podstawowym wyposażeniu nowej Corolli znajdziemy system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall, pakiet Toyota Safety Sense 2. generacji m.in. z inteligentnym tempomatem adaptacyjnym i systemem zapobiegającym kolizjom z innym pojazdami, pieszymi oraz rowerzystami, a także światła do jazdy dziennej LED, tylny dyfuzor i spojler oraz system audio z CD, USB i Bluetooth.

W gamie modelu znajdą się silniki benzynowe oraz napędy hybrydowe. Corolla sedan będzie napędzana silnikiem 1.6 132 KM lub napędem hybrydowym 1.8 o mocy 122 KM. Nowy model z nadwoziem hatchback i kombi będzie dostępny z silnikiem 1.2 Turbo o mocy 116 KM lub dwoma układami hybrydowymi do wyboru, w tym zupełnie nowym napędem o mocy 180 KM z silnikiem 2.0.

Corolla Hatchback będzie kosztowała od 75 900 zł za bazową wersję Active.

Najnowsze

Toyota Prius z napędem na cztery koła

Zaktualizowana wersja hybrydowego modelu będzie oferowana w przyszłym roku z nowym napędem na wszystkie koła AWD-i. Model trafi również do polskich salonów Toyoty.

W 2019 roku zadebiutuje odświeżony Prius z przeprojektowanym pasem przednim oraz tylnym. W jego ofercie po raz pierwszy pojawi się też wersja z napędem na wszystkie koła.

AWD-i korzysta z dodatkowego silnika elektrycznego o dużym momencie obrotowym, który współpracuje z pełnym układem hybrydowym napędzającym przednią oś. Układ włącza się automatycznie, gdy wymagają tego warunki na drodze.

Napęd 4×4 jest dołączany podczas ruszania, przy prędkości do 10 km/h oraz przy wyższych, gdy czujniki wykryją śliską nawierzchnię. AWD-i nie wymaga przy tym zastosowania wału napędowego ani centralnego mechanizmu różnicowego. Dzięki temu Prius z napędem 4×4 ma praktycznie tak samo przestronną kabinę pasażerską co wersja 4×2 i porównywalne zużycie paliwa oraz emisję spalin.

Prius Hybrid AWD-i jest wyposażony w nową kompaktową baterię niklowo-wodorkową, dostosowaną do pracy w niskich temperaturach. Prius 2019 z przednim napędem otrzymuje nową baterię litowo-jonową.

Najnowsze

Audi e-tron GT – wizja nieodległej przyszłości

Audi zaprezentowało czterodrzwiowe, napędzane elektrycznie coupé - Audi e-tron GT concept. Seryjna produkcja odpowiednika tego samochodu rozpocznie się za około dwa lata.

Audi e-tron GT concept ma 4,96 m. długości, 1,96 m. szerokości i 1,38 m. wysokości. Całą część dachową wyprodukowano z karbonu, wiele podzespołów jest aluminiowych, a wszystkie wsporniki zrobiono z wysokowytrzymałej stali. Rozwiązania techniczne tego pojazdu powstawały w ścisłej współpracy z Porsche.

Delikatnie opadająca linia dachu prototypu, rozciągająca się aż do samego tyłu pojazdu, jest motywem charakterystycznym dla całej linii modeli Sportback. Diodowe reflektory Matrix LED mają laserowe światła drogowe w kształcie grota strzały oraz funkcję animacji – auto wita kierowcę krótką sekwencją – falą światła rozchodzącą się poziomo. Ta nowa sygnatura świateł w przyszłości znajdzie zastosowanie w seryjnie produkowanych pojazdach Audi.

Konsola środkowa, duży ekran dotykowy w górnej części oraz linia ciągnąca się od drzwi przez kokpit, otaczają miejsce kierowcy, „łącząc” go z całym systemem sterowania oraz systemami infotainment. Konsola środkowa oraz deska rozdzielcza wyglądają jakby były zawieszone w powietrzu. Zarówno ekran tablicy rozdzielczej, jak i wyświetlacz dotykowy umieszczony nad konsolą środkową mają czarne, błyszczące powierzchnie. W celu prezentacji różnych funkcji ustawić można – w zależności od preferencji kierowcy – różne style ekranu. Mogą tu dominować wirtualne zegary i wirtualne pokrętła, mapy nawigacji z informacjami na temat zasięgu pojazdu, czy też zróżnicowane menu funkcji infotainment. Steruje się nimi z poziomu ekranu dotykowego z funkcją haptycznej informacji zwrotnej.

Audi e-tron GT concept ma w całości „wegańskie” wnętrze. Na fotelach i na innych powierzchniach wykończenia użyto sztucznej skóry, tkaniny zrobione z włókien pochodzących z recyklingu posłużyły do wyściełania siedzisk foteli oraz podłokietnika na konsoli środkowej. Podsufitka i okładziny filarów okiennych wykończone są mikrofibrą. Nawet wykładzina o długim włosie zrobiona jest z trwałego Econylu – włókna wyprodukowanego ze zrecyklingowanych starych sieci rybackich.

Audi e-tron GT ma dwa bagażniki – tylny z charakterystyczną, dużą klapą zapewnia nawet 450 litrów przestrzeni ładunkowej, a pod maską z przodu pojazdu znajdziemy dodatkowe 100 litrów.

Do przedniej i do tylnej osi dopasowano dwa osobne silniki elektryczne o łącznej mocy 590 KM. Koncepcyjny pojazd to „elektryczne quattro”, ponieważ pomiędzy przednią, a tylną osią nie ma żadnego mechanicznego połączenia. Sposób pracy napędu oraz koordynacja działania obu osi oraz prawych i lewych kół, to zadanie elektronicznego systemu kontroli i sterowania.

W przyszłości, od 0 do 100 km/h pojazd przyspieszał będzie w około 3,5 sekundy, a do 200 km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna, by zapewnić maksymalny zasięg, została ograniczona do 240 km/h. Jedną z cech e-tron GT concept jest możliwość pełnego wykorzystania potencjału przyspieszenia kilka razy z rzędu. Podczas gdy w innych autach napęd ze względów zarządzania temperaturą przestawia się na funkcję nadbiegu, Audi e-tron GT concept dzięki zaawansowanej strategii chłodzenia jest w stanie zapewnić pełną wydajność zarówno silników, jak i akumulatora.

Zasięg modelu, mierzony według założeń nowego cyklu testowego WLTP, będzie wynosił ponad 400 km. Energia z litowo-jonowego, bardzo płaskiego akumulatora o pojemności ponad 90 kWh, zajmującego całą powierzchnię pod podłogą – od przedniej do tylnej osi. Zaletą takiej konstrukcji jest bardzo nisko – porównywalnie do modelu R8 – umieszczony środek ciężkości auta.

System rekuperacji zwiększa zasięg modelu o 30 procent, a obejmuje on dwa silniki elektryczne i elektrohydraulicznie zintegrowany system sterowania hamulcami. Połączono tu różne tryby rekuperacji: rekuperację manualną w trybie żeglowania z użyciem manetek przy kierownicy, rekuperację automatyczną w trybie żeglowania kontrolowaną przez system asystenta wydajności i rekuperację w trybie hamowania, w której przejście pomiędzy hamowaniem elektrycznym, a hydraulicznym jest bardzo łagodne.

Akumulator Audi e-tron GT concept może być ładowany na dwa sposoby: z użyciem kabla, przez przykryte klapką gniazdo umieszczone po lewej stronie przodu pojazdu albo bezprzewodowo – indukcyjnie z wykorzystaniem układu Audi Wireless Charging. W tym przypadku płyta ładująca z zatopioną w niej cewką elektryczną zamontowana jest na stałe w podłodze miejsca, w którym parkuje auto i podłączona do sieci elektrycznej. Zmienne pole magnetyczne indukuje wtedy zmienne napięcie w drugiej cewce zamontowanej w podłodze samochodu. Dzięki mocy ładowania 11 kW, akumulator Audi e-tron GT concept ładuje się do pełna w ciągu jednej nocy.

Ładowanie przewodowe jest znacznie szybsze z racji tego, że czterodrzwiowe coupé podłącza się do systemu 800-woltowego. System ten, w porównaniu do obecnie używanych, wydatnie skraca czas ładowania. Do naładowania akumulatora do wartości ok. 80 procent jego pojemności wystarcza ok. 20 minut, co pozwala na przejechanie kolejnych 320 kilometrów.

Najnowsze

Psy dotrzymują towarzystwa kierowcom vanów

Zawodowi kierowcy walczą z poczuciem samotności, która nierozerwalnie łączy się z ich zawodem. Ciekawy pomysł na rozwiązanie tego problemu pojawił się w Wielkiej Brytanii.

Według danych Mercedesa, który poprosił o opinię ponad 2000 kierowców vanów, średnio spędzają oni 17 godzin na dobę w samotności. 35% z nich jest zupełnie sama przez 20 godzin. Odpowiedzią na ten problem może być psie towarzystwo.

Co piąty kierowca przyznaje, że obecność czworonoga pozytywnie wpływa na jego zdrowie psychiczne, a ponad połowa zabiera ze sobą psa po prostu dlatego, że sprawia im to przyjemność. 45% osób przyznało, że obecność zwierzaka zrelaksuje ich, według 33% wręcz pomaga im w ciągu dnia, a 52% uważa, że dzięki psu udało im się pozyskać nowych kontrahentów.

Według statystyk 65% kierowców vanów posiada psa, a 36% więcej, niż jednego. W sumie szacuje się, że każdego dnia na brytyjskie drogi wyjeżdża ponad 200 tys. vanów z merdającym pasażerem.

Najnowsze