Honda GL1800 Gold Wing. Dane techniczne
Gold Wing - motocykl turystyczny Hondy odrodził się w 2018 roku. Po radykalnej redukcji masy, z nowym przednim zawieszeniem, podwójnymi wahaczami, nowym, sześciocylindrowym silnikiem typu bokser i 7-biegową przekładnią DCT.
Zoptymalizowany pod względem gabarytów, nowy sześciocylindrowy silnik typu bokser nie stracił nic z mocy, momentu obrotowego czy fascynującej charakterystyki. Dodano elektronicznie sterowaną przepustnicę (TBW) z 4 trybami jazdy: TOUR, SPORT, ECON i RAIN. Zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) zmienia charakterystykę działania w zależności od wybranego trybu jazdy.
Wspomaganie startu na wzniesieniu (HSA) i system wyłączania silnika na biegu jałowym (w motocyklach z opcjonalną przekładnią DCT), ułatwiają użytkowanie i poprawiają sprawność paliwową motocykla. Klasyczna, manualna skrzynia biegów dysponuje 6 przełożeniami, a przekładnia dwusprzęgłowa (DCT) posiada ich 7, przy czym czułość sprzęgła, szybkość zmiany biegów i zakres zmian prędkości obrotowych w górę i w dół dostosowano specjalnie do każdego z trybów jazdy. Motocykl w wersji z DCT posiada również funkcję pełzania do przodu i do tyłu. Motocykl z klasyczną przekładnią dysponuje takim samym systemem jazdy do tyłu, jak stosowany w poprzedniej generacji.
Całe oświetlenie wykonano w technologii LED. Dolna część reflektorów korzysta z 5 polerowanych soczewek optycznych po obu stronach, aby utworzyć świetlną sygnaturę „Jewel-Eye”. Korzystanie z wiązki świateł drogowych (w górnej części) daje wrażenie stereoskopowe. Przednie kierunkowskazy umieszczone są w obudowach lusterek. Ich działanie przerywane jest automatycznie po wyjściu z zakrętu – analiza różnicy prędkości przedniego i tylnego koła pozwala obliczyć, kiedy należy wyłączyć kierunkowskaz po zakończeniu manewru w każdej sytuacji drogowej.
Prędkość ustawiona przełącznikiem tempomatu (znajdującym się po prawej stronie kierownicy) jest pokazywana w lewym dolnym rogu prędkościomierza. Dzięki systemowi elektronicznej przepustnicy (TBW) udało się uzyskać płynne dochodzenie do określonej prędkości oraz bardzo stabilną pracę napędu, szczególnie podczas jazdy pod górę. W przypadku modeli z klasyczną przekładnią, rozłączenie sprzęgła lub obrócenie manetki przepustnicy anuluje działanie tempomatu.
Podwójna, odlewana rama aluminiowa Gold Winga pozwoliła zmieścić silnik w niewielkiej przestrzeni. Grubość ścianek ramy zoptymalizowano w każdej jej partii, zapewniając płynną i stabilną jazdę, od prędkości pełzania, aż do maksymalnej prędkości motocykla, biorąc pod uwagę zarówno uwarunkowania ruchu miejskiego, jak i jazdy autostradowej.
Oprócz przesunięcia przedniego koła do przodu przy pełnym ugięciu sprężyny, kolejną zaletą przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami jest redukcja tarcia ślizgowego (na nierównościach i przy skręcaniu kierownicy), które powstaje w standardowym widelcu teleskopowym w miarę zmiany pionowego położenia koła. We wszystkich obszarach występowania tarcia przy skręcie i skoku zawieszenia zastosowano łożyska, co dodatkowo redukuje tarcie.
Tryb TOUR używa domyślnych ustawień płynnego załączania sprzęgła i zmiany biegów w trybie AT w całym zakresie od niskich do wysokich obrotów.
Tryb SPORT korzysta z bardziej bezpośredniego załączania sprzęgła, z odpowiednio zaprogramowaną zmianą biegów w zakresie średnich i wysokich obrotów.
W trybie ECON załączanie sprzęgła jest delikatniejsze, utrzymane są niskie i średnie obroty silnika oraz standardowe wyczucie zmiany biegów.
W trybie RAIN załączanie sprzęgła jest również delikatniejsze, utrzymane są niskie i średnie obroty silnika, a zmiana biegów w trybie AT przebiega wolniej.
SILNIK |
|
Typ | Chłodzony cieczą 4-suwowy, 24-zaworowy DOHC, rzędowy 6-cylindrowy |
Pojemność skokowa | 1833 cm3 |
Liczba zaworów na cylinder | 4 |
Średnica x skok tłoka | 73 mm x 73 mm |
Stopień sprężania | 10,5:1 |
Moc maksymalna | 126 KM przy 5500 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 170 Nm przy 4500 obr/min |
Pojemność układu smarowania | 4,4 l (MT) / 5,6 l (DCT) |
Emisja CO2 | 127 g/km |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Zasilanie | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Średnica przepustnicy | 50 mm |
Filtr powietrza | Mokry, z papierowym wkładem |
Zbiornik paliwa | 21,1 litra |
Zużycie paliwa | 5,5 l/100 km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
|
Rozrusznik | Zintegrowany z alternatorem (ISG) |
Pojemność akumulatora | 12V/20AH |
Napięcie i prąd alternatora | 12V/120A |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Typ sprzęgła | (MT) Hydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ze sprężynami śrubowymi, wspomaganie krzywką ślizgową (DCT) Hhydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ciśnieniowe |
Typ skrzyni biegów | (MT) 6 biegów z nadbiegiem i z elektrycznym biegiem wstecznym DCT: 7 biegów do przodu i bieg wsteczny |
Przełożenie wstępne | 1.795 (79/44) |
Przełożenia | (DCT) 1: 2,167 2: 1,696 3: 1,304 4: 1,038 5: 0,821 6: 0,667 7: 0,522 wsteczny: 1,190 (MT) 1: 2,200 2: 1,417 3: 1,036 4: 0,821 5: 0,667 6: 0,522 |
Przełożenie główne | Przy silniku 0,972 Przy kole 2,615 |
Przeniesienie napędu | Zamknięty łańcuch |
RAMA |
|
Typ | Aluminiowa odlewana dwubelkowa |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | Dł.: 2475 mm Szer.: 925 mm (DCT) / 905mm (MT) Wys.: 1340 mm |
Rozstaw osi | 1695 mm |
Kąt pochylenia kolumny | 30,5° |
Wyprzedzenie | 109 mm |
Promień skrętu | 3,4 m |
Wysokość siedziska | 745 mm |
Prześwit | 130 mm |
Masa własna | MT 366 kg / DCT 367 kg
|
ZAWIESZENIE |
|
Przednie | Konstrukcja z podwójnym wahaczem |
Tył | Pro Link |
KOŁA |
|
Przednie | 130/70R 18 |
Tył | 200/55R 16 |
Obręcz przednia | 18 x MT3,5 |
Obręcz tylna | 16 x MT6,0 |
HAMULCE |
|
Typ układu | Elektronicznie sterowany D-CBS z systemem ABS |
Przednie | Podwójne pływające tarcze 320 mm x 4,5 mm, 6-tłoczkowe zaciski, klocki ze spieku metali |
Tył | Wentylowana tarcza hamulcowa 316 mm x 11 mm, 3-tłoczkowy zacisk, klocki ze spieku metali |
Najnowsze
-
Autostrada A2 w chaosie! Kierowcy wściekli na gigantyczne utrudnienia. Kiedy koniec tej drogi przez mękę?
Od soboty autostrada A2 między Poznaniem a Świeckiem to dla niektórych farsa. Kierowcy muszą mierzyć się z koszmarem organizacji ruchu. Tymczasowe pasy, zakazy dla ciężarówek, ograniczenia prędkości do 50 km/h i brak pasa awaryjnego – to tylko część problemów. Dlaczego rozbudowa trzeciego pasa zamienia się w drogę przez mękę? Sprawdzamy zmiany i to czy da się przejechać bez nerwów. -
Amortyzatory to nie tylko wygoda! Oto groźne mity, które mogą skutkować śmiertelnym wypadkiem!
-
Volvo ES90 – 700 km zasięgu w elektryku dzięki polskim innowacjom! Co jeszcze stworzyli eksperci z Volvo Tech Hub w Krakowie?
-
Kto buduje polskie drogi? Firmy z UE i… Chin. Kto jeszcze zarabia miliardy i czy zdąży do 2030 roku?
-
Nowa Mazda6e – czy elektryk z duszą sportowego sedana podbije rynek?
Zostaw komentarz: