Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

Honda CRF450R 2021 - motocross w nowej odsłonie zyskał jeszcze więcej mocy

16 lipca 2020
Honda właśnie zaprezentowała duże zmiany w modelu CRF450R na 2021 rok, wiele z nich bezpośrednio zaczerpniętych z CRF450RW, na którym Tim Gajser oraz team HRC w 2019 roku zdobyli tytuł mistrza świata. Znamy szczegóły!
Loading module...

Model CRF450R na rok 2021 otrzymał szereg usprawnień i ulepszeń, którym przyświecało hasło ‘Razor-sharp Cornering’. Przede wszystkim odchudzono motocykl o 2 kg dzięki zastosowaniu nowej ramy oraz ramy pomocniczej. Nowa, sztywniejsza rama oraz wahacz, w połączeniu ze zwiększonym prześwitem i zmianami w zawieszeniu. 

Rozmiary sprzęgła hydrauliczne zostały zwiększone, a dźwignia pracuje jeszcze lżej, co przy odciążeniu wielu komponentów, w tym mniejszej pompy paliwa, a także elementów nadwozia oraz siedziska, wpływa na zwiększenie swobody kierowcy podczas jazdy. Dopełnieniem zmian w modelu 2021 jest zastosowanie nowego malowania, w całości czerwonego.

Dzięki zastosowaniu węższego ramienia ramy głównej, zaoszczędzono 700 gram i obecnie jest to 8,4 kg, również zmniejszono wagę ramy pomocniczej o 320 g – obecnie waga wynosi 910 g. Geometria podwozia jest również nowa, zmiany dotyczą przede wszystkim usprawnienia sztywności bocznej, dzięki czemu motocykl może pokonywać zakręty z wyższą prędkością, lepszą trakcją oraz większą sterownością. Wprowadzono także udoskonalenia w tylnym zawieszaniu typu Pro-Link. 

Siedzenie jest teraz nieco krótsze, lżejsze i zapewnia więcej swobody podczas poruszania się na motocyklu. Jest także prostsze w zdejmowaniu i zakładaniu. Łatwiejsza jest także konserwacja, liczba 8 mm śrub mocowanych do nadwozia została zmniejszona do 4 z 6 z każdej strony. Motocykl jest również węższy o 70 mm (50 mm z lewej strony, 20 mm ze strony wydechu).

Osłony chłodnicy są teraz zbudowane z jednego kawałka plastiku (wcześniej dwa kawałki) i charakteryzują się mniejszym otworem wentylacyjnym, przy zoptymalizowanym kącie przepływu powietrza. Zmianą uległ także tytanowy bak paliwa o pojemności 6,3 litra.

Będąca standardem lekka kierownica Renthal Fatbar zapewnia elastyczność wymaganą dla uzyskania optymalnego komfortu prowadzenia maszyny. Górne mocowanie kierownicy posiada dwa położenia umożliwiające jej przemieszczanie do tyłu i do przodu o 26 mm. Gdy mocowanie zostanie obrócone o 180 stopni, kierownica może zostać przesunięta o dodatkowe 10 mm od pozycji podstawowej, co daje cztery różne pozycje kierownicy.

Zwiększenie mocy maksymalnej o 1,8 kW i momentu obrotowego o 2 Nm w czterozaworowym silniku Unicam o pojemności 449,7 cm³ motocykla CRF450R 2019 było znaczące.

Wzrost mocy maksymalnej (o 0.6kW) w zakresie powyżej 5 000 obr./min. przy jednoczesnej poprawie wyczucia momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów, to zasługa zwiększenia air boxa, z 1,8 litra do 4,1 litra po „czystej” stronie. 

System kontroli momentu obrotowego (HSTC) zastosowany w modelu 2020 pozostał niezmieniony. Trzy dostępne tryby działania różnią się poziomami ingerencji odpowiednimi dla różnych warunków jazdy:

  • W trybie 1 system interweniuje najmniej wyczuwalnie i po najdłuższym czasie, co jest przydatne do zmniejszenia poślizgu kół i utrzymania kontroli w ciasnych zakrętach. 
  • Tryb 3 zapewnia szybszą i bardziej zdecydowaną interwencję systemu, skuteczniejszą przy jeździe po śliskich i błotnistych nawierzchniach.
  • Tryb 2 pozwala uzyskać stan pośredni między trybami 1 i 3 pod względem szybkości i siły interwencji. 

System kontroli startu HRC, daje każdemu kierowcy możliwość najszybszego ruszania ze startu zatrzymanego, oferując do wyboru 3 poziomy działania:

  • Poziom 3 – 8250 obr/min, odpowiedni dla warunków startu w błotnistym terenie i dla początkujących adeptów wyścigów terenowych.
  • Poziom 2 – 8500 obr/min, sucha nawierzchnia gruntowa, ustawienie podstawowe.
  • Poziom 1 – 9500 obr/min, sucha nawierzchnia gruntowa, dla kierowcy z dużym doświadczeniem.

Aktywacja kontroli startu HRC jest łatwa - aby ją włączyć, wystarczy rozłączyć sprzęgło i nacisnąć przycisk Start umieszczony po prawej stronie kierownicy. Fioletowa dioda LED będzie migać pojedynczymi impulsami sygnalizując poziom 1. Ponowne naciśnięcie i przytrzymanie przycisku Start przez co najmniej 0,5 sekundy spowoduje, że dioda LED będzie wysyłać dwa impulsy oznaczające wybór poziomu 2. Powtarzając tę procedurę uzyskamy trzy impulsy diody LED wskazujące na wybór poziomu 3.

SILNIK

 

Typ

Chłodzony cieczą 4-suwowy, jednocylindrowy uni-cam

Pojemność skokowa

449,7 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka

96,0 mm x 62,1 mm

Stopień sprężania

13,5 : 1

SYSTEM PALIWOWY

 

Zasilanie

Wtrysk paliwa

Zbiornik paliwa

6,3 litra

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Zapłon

Elektroniczny CDI

Rozrusznik

Elektryczny

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Typ sprzęgła

Mokre wielopłytkowe

Typ skrzyni biegów

O stałym zazębieniu

Przełożenie główne

Łańcuchowa

RAMA

 

Typ

Aluminiowa podwójna kołyskowa

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2182 mm x 827 mm x 1267 mm

Rozstaw osi

1481 mm

Kąt pochylenia kolumny

27,1° 

Wyprzedzenie

114 mm

Wysokość siedziska

965 mm

Prześwit

336 mm

Masa własna

110,6 kg

ZAWIESZENIE

 

Przednie

Widelec Showa 49 mm USD

Tył

Zespolone Showa typu Honda Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem  

KOŁA

 

Przednie

Aluminiowe szprychowe

Tył

Aluminiowe szprychowe

Opona przednia

80/100-21-51M Dunlop MX33F

Opona tylna

120/80-19-63M Dunlop MX33

HAMULCE

 

Przednie

Hydrauliczne, z pojedynczą tarczą 260 mm

Tylne

Hydrauliczne, z pojedynczą tarczą 240 mm

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!