Honda CBR500R - "kieszonkowa rakieta" otrzymała agresywny, sportowy restyling na rok modelowy 2021. Dane techniczne

Honda CBR500R - "kieszonkowa rakieta" otrzymała agresywny, sportowy restyling na rok modelowy 2021. Dane techniczne

04 września 2020
17
Szybka, oszczędna, przystępna cenowo i wyposażona w komplet owiewek Honda CBR500R pojawiła się na rynku w 2013 roku. Model popularny jest wśród motocyklistów, którzy dojrzeli do przesiadki z mniejszego jednośladu. Oferuje emocje korzystania ze sportowego motocykla na co dzień, jednocześnie zapewniając rozsądne koszty eksploatacji. Co zmieni się w roku modelowym 2021?
Loading module...

Wygląd CBR500R charakteryzują kontrasty kątów i powierzchni - od bardzo delikatnych, po bardzo muskularne - od obudowy reflektora, aż po siedzenie. Regulowana kierownica (clip-on) jest teraz montowana poniżej przekonstruowanej górnej półki, a kierowca będzie pochylony nieco bardziej do przodu, w porównaniu z siostrzanymi modelami CB500.

Silnik o mocy 35 kW pozwala użytkować CBR500R kierowcom dysponującym prawem jazdy kategorii A2. Napęd korzysta z udoskonaleń układu dolotowego, wydechowego i rozrządu, jakie wprowadzono w modelu z 2019 r., a które podniosły moc i moment obrotowy o 4% w zakresie 3000‑7000 obr/min w porównaniu z poprzednim modelem. Dodano też sprzęgło antyhoppingowe.

W zestawie wskaźników LCD znajdziemy funkcje wyświetlenia rekomendacji zmiany biegu na wyższy i oznaczenia aktualnie załączonego biegu. Całe oświetlenie wykorzystuje technologię LED.

Zestaw wskaźników LCD informuje o aktualnie załączonym biegu i wyświetla rekomendacje ewentualnej zmiany go na wyższy. Wskaźnik zmiany biegu jest ustawiony na domyślną wartość 8 750 obrotów na minutę, ale punkt ten można regulować w krokach co 250 obr/min w zakresie 5 000 – 8 750 obr/min.

Rama główna ze stalowych rurek o średnicy 35 mm jest lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością, dającą wiele informacji zwrotnych kierowcy przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy zmniejszają przenoszone na nią drgania.

Rozstaw osi wynoszący 1 410 mm oraz kąt pochylenia główki ramy 25,5° i wyprzedzenie 102 mm gwarantują sprawne i precyzyjne kierowanie. Centralizacja masy przy silniku znajdującym się blisko osi obrotu wahacza zapewnia zwrotność, a optymalny rozkład masy na przednie i tylne koło jest gwarancją stabilności. Masa własna wynosi 192 kg.

Pozostawiono niską pozycję siedzenia na poziomie 785 mm, dzięki czemu CBR500R jest bardzo łatwy do opanowania, a pozycja kierowcy zapewnia wygodną jazdę niezależnie od jego wzrostu. Ogólne wymiary to 2 080 mm x 755 mm x 1 145 mm, z prześwitem 130 mm. Zbiornik paliwa mieści 17,1 litra łącznie z rezerwą, co dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa zapewnia zasięg rzędu 480 km.

Przedni widelec teleskopowy o średnicy 41 mm, ze 120-milimetrowym skokiem zapewnia wygodną i kontrolowaną jazdę, dbając o doskonałe wyczucie przyczepności przedniej opony. Jednorurowy amortyzator tylny (jak w przypadku maszyn sportowych o większej pojemności) z tłokiem o dużej średnicy, zapewnia doskonałą reakcję zawieszenia i kontrolę temperatury. Zastosowano 5-stopniową regulację napięcia wstępnego sprężyny działającej poprzez sztywny stalowy wahacz skrzynkowy, który otrzymał tłoczone stalowe końcówki regulacji łańcucha. Napęd jest przenoszony przez łańcuch 520.

Lekkie, 17-calowe koła z odlewu aluminiowego wykorzystują drążone ramiona o przekroju w kształcie litery "Y". Przednia obręcz ma szerokość 3,5 cala i funkcjonuje w parze z oponą 120/70-ZR17, a na tylną obręcz 4,5 cala zakładana jest opona 160/60-ZR17. Pojedyncza przednia tarcza hamulcowa „wave” o średnicy 320 mm i dwutłoczkowy zacisk hamulcowy dobrze współpracują z tylną tarczą 240 mm i z jednotłoczkowym zaciskiem hamulcowym. ABS jest wyposażeniem standardowym.

Zestrojony z myślą o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2 silnik napędzający CBR500R to chłodzona cieczą, dwucylindrowa, 8-zaworowa rzędowa jednostka napędowa o charakterystyce gwarantującej przyjemną jazdę. Zapewnia ona dobrze przemyślaną równowagę między gabarytami i możliwościami, entuzjastycznie wkręcając się na wysokie obroty, aż po obroty maksymalne. 

Mimo że dotychczasowy silnik świetnie sprawował się już od najniższych obrotów, rocznik 2019 uzyskał lepsze przyspieszenia dzięki zwiększeniu mocy i momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich obrotów. W zakresie 3000-7000 obr/min uzyskano wzrost o 4% dzięki modyfikacji faz rozrządu. Zamknięcie zaworów przyspieszono o 5°, a wznios zwiększono o 0,3 mm do 7,8 mm.

Wtrysk paliwa systemu PGM-FI wykonuje teraz mniej więcej prosty strzał w strumień powietrza przepływającego przez komorę powietrzną i korpusy przepustnic, w roku 2019 przesunięto akumulator dalej od tyłu kanału wlotowego skrzynki zasysu powietrza, aby zwiększyć jego przepływ. Tłumik ma podwójne rury wylotowe odpowiadające za sportowy brzmienie. Moc maksymalna 35 kW pojawia się przy 8600 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 43 Nm występuje przy prędkości obrotowej 6500 obr/min.

SILNIK

 

Typ

Rzędowy, dwucylindrowy, chłodzony cieczą

Pojemność skokowa

471 cm3

Liczba zaworów na cylinder

4

Średnica cylindra i skok

67 mm x 66,8 mm

Stopień sprężania

10,7:1

Dopuszczalna Maksymalna

35 kW przy 8 600 obr/min

Dopuszczalna Moment obrotowy

43 Nm przy 6 500 obr/min

Pojemność układu smarowania

3,2 l

SYSTEM PALIWOWY

 

Zasilanie

PGM FI

Zbiornik paliwa

17,1 l (z rezerwą)

Zużycie paliwa (cykl WMTC)

28,6 km/litr

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Pojemność akumulatora

12 V 7,4 Ah

Moc alternatora

25 A przy 2 000 obr/min

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Typ sprzęgła

Mokre wielopłytkowe

Typ skrzyni biegów

6-biegowa

Przełożenie główne

Łańcuchowa

RAMA

 

Typ

Stalowa dwubelkowa rurowa (diament)

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2080 mm x 755 mm x 1145 mm

Rozstaw osi

1410 mm

Kąt pochylenia kolumny

25,5 stopni

Wyprzedzenie

102 mm

Wysokość siedziska

785 mm

Prześwit

130 mm

Masa własna

192 kg

ZAWIESZENIE

 

Przednie

Konwencjonalny widelec teleskopowy 41 mm, regulacja napięcia wstępnego

Tył

System Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego, wahacz stalowy o przekroju skrzynkowym

KOŁA

 

Przednie

Aluminiowe, odlewane wieloramienne

Tył

Aluminiowe, odlewane wieloramienne

Obręcz przednia

17 x MT 3,5

Obręcz tylna

17 x MT 4,5

Opona przednia

120/70ZR–17M/C

Opona tylna

160/60ZR–17M/C

Hamulce

 

Układ ABS

Dwukanałowy

Przednie

Pojedyncza tarcza typu wave 320 mm, dwutłoczkowy zacisk hamulcowy

Tył

Pojedyncza tarcza typu wave 240 mm, dwutłoczkowy zacisk hamulcowy

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY

 

Zespół wskaźników

Cyfrowy prędkościomierz, cyfrowy obrotomierz, podwójny licznik przebiegów dziennych, cyfrowy wskaźnik poziomu paliwa i wskaźnik zużycia paliwa, zegar cyfrowy, wskaźnik załączonego biegu

System zabezpieczeń

HISS (Honda Intelligent Security System)

Reflektory

Mijania 7.6 W. Drogowy 12,8 W.LED

 

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!