Honda CB500X 2021 - kompaktowy motocykl typu adventure w nowych barwach. Dane techniczne

Honda CB500X 2021 - kompaktowy motocykl typu adventure w nowych barwach. Dane techniczne

07 września 2020
6
Po gruntownym przeprojektowaniu w 2019 roku, kompaktowy motocykl Hondy klasy adventure, przeznaczony dla kierowców z prawem jazdy kategorii A2, otrzyma w roku 2020 nową grafikę i trzy nowe wersje kolorystyczne, a wśród nich nawiązanie do Africa Twin.
Loading module...

CB500X jest gotowy na wszystko – może być równie dobrze miejskim środkiem transportu i weekendowym towarzyszem przygód. Nadano mu znacznie ostrzejszą stylistykę, podkreślającą przygodowy charakter klasy adventure i wzmocnio od strony technicznej dzięki większym skokom zawieszeń, wydajnemu amortyzatorowi jednorurowemu, ulepszonej ergonomii miejsca kierowcy i 19-calowemu przedniemu kołu.

Silnik o mocy 35 kW pozwala korzystać z CB500X kierowcom dysponującym prawem jazdy kategorii A2. Napęd w roku 2019 doczekał się udoskonaleń układów dolotowego i wydechowego oraz rozrządu. Podniosły one moc i moment obrotowy o 4% w porównaniu z poprzednim modelem w zakresie 3000‑7000 obr/min. Dodano też sprzęgło antyhoppingowe.

W zestawie wskaźników LCD znajduje się funkcja wyświetlenia rekomendacji zmiany biegu na wyższy i oznaczenia aktualnie załączonego biegu. Całe oświetlenie wykorzystuje technologię LED.

Dzięki ulepszonym właściwościom aerodynamicznym, obniżone zostało nadciśnienie powietrza wokół owiewki i szyby, co poprawiło ochronę kierowcy przed wiatrem przy prędkościach autostradowych. Profil siedzenia został odchudzony poprzez zwężenie go z przodu, co pozwala na łatwe poruszanie się kierowcy i ułatwia komfortowy dostęp stóp do nawierzchni. Aby ułatwić manewrowanie CB500X, zwiększono kąt skrętu kierownicy o 3°, do 38° od pozycji na wprost do blokady skrętu, a dodanie stalowej stożkowej kierownicy w kolorze spiżu ułatwiło kontrolę nad pojazdem.

Zestaw trójwymiarowych wskaźników LCD, harmonizujących ze stylistyką modelu, informuje o aktualnie załączonym biegu i wyświetla rekomendacje zmiany biegu na wyższy. Wskaźnik zmiany biegu jest ustawiony na domyślną wartość 8 750 obrotów na minutę, ale punkt ten można regulować w krokach, co 250 obr./min., w zakresie 5 000 – 8 750 obr./min. Rurowa konstrukcja wspornika szyby może również służyć do montażu nawigacji satelitarnej nad zespołem wskaźników.

Rama główna ze stalowych rurek o średnicy 35 mm jest lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością, dającą wiele informacji zwrotnych kierowcy przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy zmniejszają przenoszone na nią drgania.

Rozstaw osi, wynoszący 1 445 mm oraz kąt pochylenia główki ramy 27,5° i wyprzedzenie 108 mm gwarantują sprawne i precyzyjne kierowanie. Centralizacja masy przy silniku znajdującym się blisko osi obrotu wahacza, zapewnia zwrotność, a optymalny rozkład masy na przednie i tylne koło jest gwarancją stabilności. Masa własna wynosi 197 kg.

SILNIK

 

Typ

Rzędowy, dwucylindrowy, chłodzony cieczą

Pojemność skokowa

471 cm3

Średnica cylindra i skok

67 mm x 66,8 mm

Stopień sprężania

10,7: 1

Moc maksymalna

35 kW przy 8 600 obr/min

Maksymalny moment obrotowy

43 Nm przy 6 500 obr/min

Pojemność układu smarowania

3,2 l

SYSTEM PALIWOWY

 

Zasilanie

PGM FI

Zbiornik paliwa

17,5 l (z rezerwą)

Zużycie paliwa (cykl WMTC)

27,8 km/litr

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Pojemność akumulatora

12 V 7,4 Ah

Moc alternatora

25A/2000 obr/min

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Typ sprzęgła

Mokre wielopłytkowe

Typ skrzyni biegów

6-biegowa

Przeniesienie napędu

łańcuchowe

RAMA

 

Typ

Stalowa dwubelkowa rurowa (diament)

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2155 mm x 825 mm x 1410 mm (niska szyba), 1445 mm (wysoka szyba)

Rozstaw osi

1445 mm

Kąt pochylenia kolumny

27,5 stopnia

Wyprzedzenie

108 mm

Wysokość siedziska

830 mm

Prześwit

180 mm

Masa własna

197 kg

ZAWIESZENIE

 

Przednie

Konwencjonalny widelec teleskopowy 41 mm, regulacja napięcia wstępnego

Tył

System Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego, wahacz stalowy o przekroju skrzynkowym

KOŁA

 

Przednie

Aluminiowe, odlewane wieloramienne

Tył

Aluminiowe, odlewane wieloramienne

Obręcz przednia

19 X MT2.5

Obręcz tylna

17 X MT4.5

Opona przednia

110/80R–19M/C (bieżnik on-off)

Opona tylna

160/60R–17M/C (bieżnik on-off)

HAMULCE

 

Układ ABS

Dwukanałowy

Przednie

Pojedyncza tarcza typu wave 310 mm, dwutłoczkowy zacisk hamulcowy

Tył

Pojedyncza tarcza typu wave 240 mm, dwutłoczkowy zacisk hamulcowy

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY

 

Zespół wskaźników

Cyfrowy prędkościomierz, cyfrowy obrotomierz, podwójny licznik przebiegów dziennych, cyfrowy wskaźnik poziomu paliwa i wskaźnik zużycia paliwa, zegar cyfrowy, wskaźnik załączonego biegu

System zabezpieczeń

HISS (Honda Intelligent Security System)

Reflektory

Mijania 4,8 W Drogowy 12 W LED

 

Silnik napędzający CB500X, zestrojony z myślą o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2, to chłodzona cieczą dwucylindrowa, 8-zaworowa, rzędowa jednostka napędowa, zapewniająca dobrze przemyślaną równowagę między gabarytami i możliwościami, o charakterystyce gwarantującej przyjemną jazdę, entuzjastycznie wkręcająca się na wysokie obroty, aż po obroty maksymalne. 

Mimo że silnik świetnie sprawował się już od najniższych obrotów, model 2019 uzyskał lepsze przyspieszenia, dzięki zwiększeniu mocy i momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich obrotów. W zakresie 3000-7000 obr/min uzyskano wzrost o 4% dzięki modyfikacji faz rozrządu. Zamknięcie zaworów przyspieszono o 5°, a wznios zwiększono o 0,3 mm do 7,8 mm.

Wtrysk paliwa systemu PGM-FI wykonuje teraz mniej więcej prosty strzał w strumień powietrza przepływającego przez komorę powietrzną i korpusy przepustnic. W roku 2019 przesunięto akumulator dalej od tylnej ściany kanału wlotowego skrzynki zasysu powietrza, aby zwiększyć jego przepływ. Tłumik ma podwójne rury wylotowe, odpowiadające za sportowe brzmienie. Moc maksymalna 35 kW pojawia się przy 8 600 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 43 Nm występuje przy prędkości obrotowej 6 500 obr/min.

Średnica cylindra i skok tłoka nadal wynoszą odpowiednio 67 mm i 66,8 mm, a stopień sprężania 10,7:1. Wykorbienia wału korbowego są przesunięte o 180°, natomiast wałek wyrównoważający znajduje się za cylindrami, blisko środka masy motocykla. Oba koła zębate napędzające wałek wyrównoważający wykonano jako dwuczęściowe, redukując w ten sposób wytwarzany przez nie hałas. Przeciwciężary wału korbowego zaprojektowano do współpracy z wałkiem wyrównoważającym, więc ich niewielka masa pozwala silnikowi łatwiej wchodzić na wyższe obroty, dzięki niższej bezwładności.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!