Honda CB500F 2021 - „mini-myśliwiec” przeznaczony dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2. Dane techniczne

Honda CB500F 2021 - „mini-myśliwiec” przeznaczony dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2. Dane techniczne

04 września 2020
8
Naked – CB500F, w formie zbliżonej do obecnej, wprowadzony został na rynek w 2013 roku wraz z modelem adventure – CB500X i w pełni obudowanym modelem CBR500R. Motocykle te dowiodły, że jedna ze sprawdzonych receptur Hondy na popularny motocykl nie straciła na aktualności. Jaka to receptura?
Loading module...

Model CB500F na rok 2019 otrzymał bezkompromisową stylistykę, która dodatkowo uwypukla jego techniczne i mechaniczne detale, wprowadzając także szereg ulepszeń, które jeszcze skutecznie zwiększają przyjemność jazdy. W 2020 roku jedna z najpopularniejszych maszyn Hondy otrzyma nową grafikę, dwa nowe rzucające się lakiery i homologację EURO5.

Silnik CB500F o mocy 35 kW pozwala korzystać z motocykla kierowcom posiadającym prawo jazdy kategorii A2. Napęd otrzymał udoskonalenia układu dolotowego, wydechowego i rozrządu, jakie wprowadzono w modelu z 2019 r., a które w zakresie 3000‑7000 obr/min podniosły jego moc i moment obrotowy o 4% w porównaniu z poprzednim modelem. Dodano też sprzęgło antyhoppingowe.

W zestawie wskaźników LCD znajduje się funkcja wyświetlenia rekomendacji zmiany biegu na wyższy i oznaczenia aktualnie załączonego biegu. Całe oświetlenie wykorzystuje technologię LED. Chociaż zarówno silnik, jak i podwozie pozostają niezmienione w modelu na rok 2021, który uzyskał homologację EURO5, atrakcyjność nowego rocznika podnoszą dwa nowe jaskrawe lakiery.

Stożkowa kierownica pozwala na intuicyjne wyczucie motocykla i kontrolę jazdy. Zestaw wskaźników LCD informuje o aktualnie załączonym biegu i wyświetla ew. rekomendację zmienienia go na wyższy. Wskaźnik zmiany biegu jest ustawiony na domyślną wartość 8 750 obrotów na minutę, ale punkt ten można regulować w krokach co 250 obr/min w zakresie 5000-8750 obr/min.

Stalowa dwubelkowa rama (diament) z rur o średnicy 35 mm pozostała niezmieniona na rok 2020. Jest lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością, dająca wiele informacji zwrotnych kierowcy przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy zmniejsza też przenoszone na nią drgania.

Rozstaw osi wynoszący 1410 mm oraz kąt pochylenia główki ramy 25,5° i wyprzedzenie 102 mm gwarantują sprawne i precyzyjne kierowanie. Centralizacja masy przy silniku znajdującym się blisko osi obrotu wahacza zapewnia zwrotność, a optymalny rozkład masy na przednie i tylne koło jest gwarancją stabilności. Masa własna wynosi 189 kg.

Pozostawiono niską pozycję siedzenia na poziomie 785 mm, dzięki czemu CB500F jest bardzo łatwy do opanowania, a neutralna pozycja kierowcy zapewnia wygodną jazdę niezależnie od jego wzrostu. Ogólne wymiary to 2080 mm x 790 mm x 1060 mm, z prześwitem 145 mm. Zbiornik paliwa mieści 17,1 litra łącznie z rezerwą, co dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa, wynoszącemu 3,5 l/100 km, zapewnia zasięg rzędu 480 km.

Zestrojony z myślą o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2, silnik napędzający CB500F to chłodzona cieczą dwucylindrowa, 8-zaworowa rzędowa jednostka napędowa, zapewniająca dobrze przemyślaną równowagę między gabarytami i możliwościami, o charakterystyce gwarantującej przyjemną jazdę, entuzjastycznie wkręcająca się na wysokie obroty, aż po obroty maksymalne. 

Mimo że dotychczasowy silnik świetnie sprawował się już od najniższych obrotów, model z roku 2019 uzyskał lepsze przyspieszenia dzięki zwiększeniu mocy i momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich obrotów. W zakresie 3000-7000 obr/min uzyskano wzrost o 4% dzięki modyfikacji faz rozrządu. Zamknięcie zaworów przyspieszono o 5°, a wznios zwiększono o 0,3 mm do 7,8 mm.

Wtrysk paliwa systemu PGM-FI wykonuje teraz mniej więcej prosty strzał w strumień powietrza przepływającego przez komorę powietrzną i korpusy przepustnic. W roku 2019 przesunięto akumulator dalej od tyłu kanału wlotowego skrzynki zasysu powietrza, aby zwiększyć jego przepływ. Tłumik ma podwójne rury wylotowe odpowiadające za sportowe brzmienie. Moc maksymalna 35 kW pojawia się przy 8600 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 43 Nm występuje przy prędkości obrotowej 6500 obr/min.

SILNIK

 

Typ

Rzędowy, dwucylindrowy, chłodzony cieczą

Pojemność skokowa

471 cm3

Średnica cylindra i skok

67 mm x 66,8 mm

Stopień sprężania

10,7: 1

Moc maksymalna

35 kW przy 8 600 obr/min

Maks. moment obrotowy

43 Nm przy 6 500 obr/min

Pojemność układu smarowania

3,2 l

SYSTEM PALIWOWY

 

Zasilanie

PGM FI

Zbiornik paliwa

17,1 l (z rezerwą)

Zużycie paliwa (cykl WMTC)

28,6 km/litr

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Pojemność akumulatora

12 V 7,4 Ah

Moc alternatora

23,4 A/2000 obr/min

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Typ sprzęgła

Mokre wielopłytkowe

Typ skrzyni biegów

6-biegowa

Przełożenie główne

Łańcuchowa

RAMA

 

Typ

Stalowa dwubelkowa rurowa (diament)

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2080 mm x 790 mm x 1060 mm

Rozstaw osi

1410 mm

Kąt pochylenia kolumny

25,5 stopni

Wyprzedzenie

102 mm

Wysokość siedziska

785 mm

Prześwit

145 mm

Masa własna

189 kg

ZAWIESZENIE

 

Przednie

Konwencjonalny widelec teleskopowy 41 mm, regulacja napięcia wstępnego

Tył

System Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego, wahacz stalowy o przekroju skrzynkowym

KOŁA

 

Przednie

Aluminiowe, odlewane wieloramienne

Tył

Aluminiowe, odlewane wieloramienne

Obręcz przednia

17 x MT 3,5

Obręcz tylna

17 x MT 4,5

Opona przednia

120/70ZR–17M/C

Opona tylna

160/60ZR–17M/C

Hamulce

 

Układ ABS

Dwukanałowy

Przednie

Pojedyncza tarcza typu wave 320 mm, dwutłoczkowy zacisk hamulcowy

Tył

Pojedyncza tarcza typu wave 240 mm, dwutłoczkowy zacisk hamulcowy

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW
I UKŁAD ELEKTRYCZNY

 

Zespół wskaźników

Cyfrowy prędkościomierz, cyfrowy obrotomierz, podwójny licznik przebiegów dziennych, cyfrowy wskaźnik poziomu paliwa i wskaźnik zużycia paliwa, zegar cyfrowy, wskaźnik załączonego biegu

System zabezpieczeń

HISS (Honda Intelligent Security System)

Reflektory

Mijania 4,8 W Drogowy 12 W LED

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!