Honda Africa Twin 2021 - jeszcze lżejsza i bardziej terenowa. Dane techniczne

Honda Africa Twin 2021 - jeszcze lżejsza i bardziej terenowa. Dane techniczne

05 października 2020
15
Minęły ponad trzy dekady, odkąd Honda XRV650 Africa Twin po raz pierwszy wjechała na rynek europejski. Motocykl, który odziedziczył tę nazwę, pojawił się w sprzedaży w 2016 roku jako CRF1000L Africa Twin i był zupełnie nową konstrukcją, w którą tchnięto ducha popularnego pierwowzoru. Czas na model 2021!

CRF1100L Africa Twin z roku modelowego 2020 skupia się na właściwościach terenowych, co wpłynęło na ogólny wygląd i styl prawdziwej maszyny rajdowej. Mniejszy, węższy i lżejszy o 4 kg od poprzednika, motocykl oferuje bardziej sportowe osiągi, również dzięki zmianom w silniku, który osiąga o 7% większą moc, o 6% wyższy maksymalny moment obrotowy i prezentuje lepsze parametry w całym zakresie prędkości obrotowych. Jest to pierwszy silnik Hondy, zgodny z wymogami normy EURO5.

Rama również została przekonstruowana – wprowadzono przykręcaną aluminiową ramę pomocniczą. Nowy aluminiowy wahacz oparto na rozwiązaniu znanym z crossowego modelu CRF450R. Istotnym elementem zmian w Africa Twin jest sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU), który pozwala kontrolować nie tylko 7-poziomowy system HSTC, ale także 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła, działanie ABS w czasie pokonywania zakrętów (z terenowym trybem jazdy), układ kontroli podnoszenia tylnego koła i wykrywanie zakrętów przez przekładnię DCT. Do standardowych trybów TOUR (turystyka), URBAN (miasto) i GRAVEL (szuter) dołączył tryb OFF-ROAD (teren).

Agresywna i zwarta – dwa słowa, które podsumowują pełną napięcia sylwetkę Africa Twin. Dzięki tym cechom maszyna lepiej sprawdza się w terenie. Regulowana szyba jest krótsza niż wcześniej, przez co nie utrudnia obserwacji terenu przed kołem. Wysokość siedziska pozostała bez zmian (850-870 mm), jednak kierownica jest teraz zamontowana o 22,5 mm wyżej, dzięki czemu kierowca zachowuje bardziej pionową pozycję jazdy i wygodną kontrolę, zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej.

W porównaniu z CRF1000L, część tylna motocykla została zwężona, a samo siedzenie jest węższe o 40 mm, co ułatwia dosięgnięcie podłoża. Jego kształt został również starannie wyprofilowany, aby umożliwić łatwiejsze przesuwanie się do przodu lub do tyłu. Jako akcesoria, dostępne są siedzenia niskie (825-845 mm) i wysokie (875-895 mm).

Podwójne reflektory LED, umieszczone wysoko i wyposażone w światła do jazdy dziennej (DRL), automatycznie dostosowują się do jasności otoczenia i zapewniają dobrze widoczne światło w każdych warunkach. Osłony dłoni są wyposażeniem standardowym.

Kolorowy 6,5-calowy ekran dotykowy TFT (MID) zapewnia kierowcy wygodną kontrolę nad wszystkimi systemami Africa Twin. Wybór trybu jazdy zlokalizowano w lewym górnym rogu ekranu. MID można również skonfigurować tak, by wyświetlał różne poziomy informacji, dotyczące wybranego trybu jazdy. Ekran jest łatwy w użyciu, nawet w rękawiczkach.

Podstawowa architektura 8-zaworowego, rzędowego silnika SOHC pozostała niezmieniona w modelu 2020, ale zyskał on nieco większą pojemność skokową, wynoszącą 1084 cm3, zamiast wcześniejszych 998 cm3. W rezultacie, moc maksymalna wzrosła z 70 kW do 75 kW przy 7 500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy z 99 Nm do 105 Nm przy 6 250 obr/min. Co ważne, wyraźny wzrost zarówno mocy, jak i momentu obrotowego stał się odczuwalny od 2 500 obr/min, aż do obrotów maksymalnych.

Aby uzyskać większą pojemność, nie zmieniano średnicy cylindrów, wynoszącej 92 mm, natomiast powiększono skok tłoka do 81,5 mm (z 75,1 mm), przy stopniu sprężania wynoszącym 10,1:1. 

Wykonane z aluminium, zabierak i tarcza dociskowa sprzęgła, wykorzystują krzywki „wspomagające”, aby ułatwić zmianę biegu na wyższy oraz krzywki „poślizgowe”, używane przy hamowaniu silnikiem i przy redukcji biegów. Średnica sprzęgła została zmniejszona w porównaniu z poprzednim modelem, a sprężyny sprzęgłowe pracują przy zmniejszonej sile napięcia, dzięki czemu dźwignia sprzęgła pracuje delikatniej. Sześciobiegowa przekładnia manualna korzysta z krzywkowego mechanizmu zmiany biegów o konstrukcji analogicznej do modelu CRF450R, co zapewnia łatwość zmiany przełożeń, a wprowadzone w modelu 2020 przełożenia samych biegów są krótsze. Koła zębate otrzymały zmienioną geometrię i wykonane są z mocniejszego materiału. System umożliwiający zmianę biegu na wyższy, bez użycia sprzęgła i zamykania przepustnicy (tzw. Quickshifter), pozostaje dostępny jako element dodatkowy.

Wprowadzono cztery domyślne ustawienia trybów jazdy: TOUR, URBAN, GRAVEL i OFF‑ROAD, które obejmują większość warunków jazdy i sytuacji drogowych oraz dwa konfigurowalne ustawienia użytkownika. Nawet w domyślnych trybach jazdy można zmienić niektóre parametry – w systemie HSTC między poziomami 1-7 (plus wyłączenie), w Wheelie Control między poziomami 1-3 (plus wyłączenie) i w przekładni DCT w trybie S między poziomami 1-3 zmiany biegów.

Wśród najważniejszych elementów, które miały doprowadzić do uzyskania jeszcze lepszych parametrów terenowych i drogowych Africa Twin, jest sześcioosiowa inercyjna jednostka pomiarowa Bosch MM7.10, umieszczona centralnie w motocyklu. Urządzenie to mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia przód-tył, kąt obrotu (znoszenia) oraz prędkość ich zmian.

SILNIK

Typ

SOHC chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam

Pojemność skokowa

1084 cm3

Średnica cylindra x skok tłoka

92 mm x 81,5 mm

Stopień sprężania

10,1:1

Moc maksymalna

75 kW przy 7 500 obr/min

Maks. moment obrotowy

105 Nm przy 6 250 obr/min

Poziom hałasu

73 dB

Pojemność układu smarowania

4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT)

SYSTEM PALIWOWY

Zasilanie

PGM-FI

Zbiornik paliwa

18,8 l

Emisja CO2

112 g/km MT; 110 g/km DCT

Zużycie paliwa

4,9 l/100 km MT

4,8 l/100 km DCT

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Rozrusznik

Elektryczny

Pojemność akumulatora

12V-6Ah akumulator litowo-jonowy (20h)

Moc alternatora

 0.49 kW przy 5 000 obr/min

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

Typ sprzęgła

Mokre wielotarczowe ze sprężynami walcowymi, krzywkowe wspomaganie i antyhopping

DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe ze sprężynami walcowymi

Typ skrzyni biegów

6-biegowa manualna (6-biegowa DCT)

Przełożenie główne

Częściowo podwójna, kołyskowa

RAMA

Typ

Częściowo podwójna, kołyskowa

PODWOZIE

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2330 mm x 960 mm x 1395 mm

Rozstaw osi

1575 mm

Kąt pochylenia kolumny

27,5°

Wyprzedzenie

113 mm

Wysokość siedziska

850/870 mm (opcjonalne siedzenie obniżone 825 mm, opcjonalne siedzenie podwyższone 895 mm)

Prześwit

250 mm

Masa własna

226 kg (DCT 236 kg)

ZAWIESZENIE

Przednie

Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45 mm z kartridżem, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie dobicia, skok 230 mm

Tył

Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm.

KOŁA

Przednie

21M/C x 2.15 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz

Tył

18M/C x 4,00 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz

Obręcz przednia

21"

Obręcz tylna

18"

Opona przednia

90/90-21M/C 54H (bezdętkowa)

Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER / AX41T Metzler KAROO STREET

Opona tylna

150/70R18M/C 70H (bezdętkowa)

Bridgestone BATTLAX ADVENTURECROSS TOURER / AX41T Metzler KAROO STREET

HAMULCE

Układ ABS

2-kanałowy współpracujący z IMU
Wybór trybu pracy ABS z ustawieniami drogowym i terenowym

Przednie

Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu

Tył

Falista tarcza hamulcowa 256 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. Dwukanałowy ABS z możliwością wyłączenia ingerencji w hamowanie tylnego koła

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY

Zespół wskaźników

Wyświetlacz LCD, TFT 6,5 calowy multiinformacyjny ekran dotykowy

System zabezpieczeń

Immobilizer, opcjonalnie system alarmowy

Reflektory

LED

Światła tylne

LED

Wyposażenie elektryczne

Światła do jazdy dziennej, Bluetooth dla urządzeń audio i Apple Carplay, gniazdo USB, automatyczne anulowanie sygnału skrętu, tempomat, sygnał hamowania awaryjnego, IMU, kontrola momentu obrotowego HSTC (kontrola unoszenia kół)

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!