Historia marki Maserati

Firma Maserati została założona 1 grudnia 1914 roku w Bolonii przez Alfieri Maserati i jego braci. Dziś jej siedzibą jest Modena, a przedsiębiorstwo jest częścią grupy Fiata. Symbolem Maserati jest trójząb Neptuna, przejęty z fontanny Neptuna w Bolonii, rodzinnym mieście braci Maserati.

Początki (1902-1936)
Alfieri Maserati rozpoczął swoją przygodę ze sportowymi samochodami w roku 1902, gdy polecony przez starszego brata Carlo podjął pracę w manufakturze Isotta-Fraschini. Imał się różnych zajęć, był mechanikiem i kierowcą testowym, a w 1908 roku, mając zaledwie 16 lat wziął udział w pierwszym wyścigu, w którym mimo awarii gaźnika dotarł do mety.

Pięciu z braci Maserati związanych było z przemysłem motoryzacyjnym, dlatego gdy Alfieri postanowił założyć własną firmę, dysponował młodym lecz doświadczonym zespołem fachowców. Bracia byli zarówno konstruktorami, jak i specjalistami w budowaniu sieci sprzedaży, projektowania karoserii a nawet samodzielnie produkowali skomplikowane elementy układów elektrycznych ówczesnych samochodów. Pracę we własnej firmie rozpoczęli od modyfikowania samochodów Isotty, głównie pod kątem wyczynu sportowego. Wkrótce pojawił się kolejny klient, marka Diatto. Tym razem zadanie było poważniejsze, w firmie braci Maserati zamówiono bowiem kompletny projekt samochodu, jego produkcję a nawet prowadzenie zespołu wyścigowego łącznie z wyborem kierowcy. Został nim Alfieri i odnosił znaczne sukcesy.

Przełomem był rok 1924, gdy na skutek fałszywego oskarżenia samochód Diatto został zdyskwalifikowany pod zarzutem wymiany silnika dwulitrowego na trzylitrowy. Dyskwalifikację wprawdzie odwołano po kilku miesiącach wyjaśnień, jednak rozczarowany Alfieri zarzucił współpracę z Diatto i zajął się projektowaniem samochodu własnej marki. W roku 1926 z zakładu Maserati wyjechał Tipo 26, pierwszy samochód Maserati (wtedy jeszcze bez znaczka z trójzębem). Za jego kierownicą Alfieri wygrał pierwszy wyścig, do którego zgłoszono Tipo 26, Targa Florio.

Od tej pory sukcesy przychodziły jeden po drugim. Choć w połowie sezonu 1927 Alfieri miał poważny wypadek w trakcie wyścigu Messina Trofeo (wcześniej zajął m.in. trzecie miejsce podczas Targa Florio 1927), Maserati i tak zdobyło mistrzostwo producentów tego sezonu. W 1929 roku zaprezentowano model V4, wypsoażony w szesnastocylindrowy silnik. Ten samochód, prowadzony przez Baconina Borzacchini, ustanowił rekord świata prędkości na dystansie 10 km z wynikiem 246,069 km/h. Maserati zaczęło produkować seryjnie samochody przeznaczone do sportu – czyni to firmę jedną z tylko czterech w historii motoryzacji a równocześnie najstarszą spośród tych, które wywodzą się z czystej rywalizacji (pozostałe to Ferrari, Lotus i McLaren).

W roku 1931 Maserati pokazało przełomowe auto 8C 2500, pierwszy włoski samochód z napędem na przednie koła. Był to równocześnie ostatni projekt Alfieri Maserati, który zmarł w 1932 roku. Został pożegnany z honorami podczas pogrzebu, który zgromadził tłumy mieszkańców Bolonii, możnych tego świata, sportowców i pracowników firmy.

Po jego śmierci bracia Maserati kontynuowali dziedzictwo pozostawione przez Alfieri. Nowy projekt trzylitrowego silnika ośmiocylindrowego zainteresował również Tazio Nuvolariego, który wniósł do zespołu wielką wiedzę techniczną i przyczynił się do epokowej zmiany w postrzeganiu konstrukcji samochodu. Nuvolari poświęcał długie godziny na doskonalenie układu jezdnego i zawieszenia samochodów, kładąc tym samym fundament pod współczesne rozumienie mechaniki działania tych kluczowych w sportowej jeździe elementów samochodu. Jego poprawki, ściśle dopasowane do charakterystyki nowego silnika, przyniosły znakomite efekty: Nuvolari zwyciężył jeszcze w tym samym roku w Grand Prix Belgii, Coppa Montenero i w Grand Prix Nicei, mimo ogromnych wysiłków niemieckich firm – Mercedesa-Benza i Auto Union – wchodzących właśnie na najwyższy poziom rywalizacji na międzynarodowej scenie wyścigowej. Z czasem niemiecka potęga zdominowała sport motorowy, Maserati skupiło się więc na niższych klasach, w których wciąż mogło wygrywać. Dzięki inwestycji Gino Rovere w firmę i mianowaniu Nino Fariny na stanowisko prezesa Maserati Sp. A., szybko zaprojektowano model 6CM, który szturmem zajął pierwsze miejsce w swojej klasie.

Złote lata (1937-1967)
W 1937 roku bracia Maserati sprzedali udziały w firmie rodzinie Orsich z Modeny. Firmę przeniesiono z Bolonii do Modeny, do historycznej siedziby na Viale Ciro Menotti. Bracia pozostali pracownikami firmy aż do 1948 roku, projektując między innymi silniki modeli 4CL i 8CL. Dzięki nim firma wróciła do gry w zawodach najwyższej rangi. W maju 1939 roku Wilbur Shaw zwyciężył prestiżowy wyścig Indianapolis 500 prowadząc Maserati 8CTF (powtórzył zresztą ten wyczyn w kolejnym roku).

Wojna przerwała przedwcześnie powrót Maserati na szczyty sportu motorowego, produkcję przestawiono z samochodów na narzędzia, układy elektryczne i świece zapłonowe na potrzeby wojska. Po jej zakończeniu Maserati miało jednak gotowy już projekt samochodu A6 1500, auta nowej klasy GT, które prowadzone przez Alberto Ascariego zwyciężyło w swym dziewiczym starcie na torze w Modenie. Konkurentami Maserati były wtedy już Alfetty, Ferrari i Talboty, które szybko nadganiały straty i stawały się coraz groźniejszymi rywalami. Zespół Maserati wzmocniono więc przyjmując w 1953 roku na stanowisko głównego konstruktora Gioacchino Colombo, który zmodyfikował A6 do wersji A6GCM, a kierowcami zostały postaci takiego kalibru jak Fangio, Gonzalez, Marimon, Bonetto i de Graffenried. Rok 1953 przyniósł szereg zwycięstw, Fangio zdobył mistrzostwo Włoch wyprzedzając samochody Ferrari w wyścigu, który rozstrzygnął się na ostatnim zakręcie. Colombo stworzył więc dla niego model 250F, a Fangio nie zawiódł i wygrał nim swój debiut w Grand Prix Argentyny. Cztery lata później Fangio zdobył swój piąty tytuł mistrza świata (i pierwszy dla Maserati) kolejną wersją tego samochodu.

W tym samym 1957 roku Maserati ogłosiło wycofanie się ze sportu. Firma nadal dostarczała i dostarcza silniki i samochody dla zespołów i zawodników, jednak od tamtej pory nie występuje oficjalnie w zawodach. Jednym z takich silników była słynna 12-cylindrowa jednostka zaprojektowana dla Coopera, z nowatorskim rozrządem trzech zaworów i trzema świecami zapłonowymi na cylinder.

Maserati 3500GT
fot. Maserati

Nową erą dla Maserati stał się cywilny model 3500GT. Jego produkcja rozpoczęła się w 1958 roku i spowodowała, że firma zaczęła się szybko rozwijać. Skupiono się na samochodach cywilnych i działalność sportowa zeszła na drugi plan. Było to zresztą posunięcie trafne, gdyż samochody Maserati po dwudziestu latach sukcesów sportowych miały znakomitą markę. Dlatego z aplauzem przyjęto pojawienie się w modelu Sebring w 1962 roku i Quattroporte – pierwszego Maserati z czterema drzwiami – rok później. Quattroporte było też pierwszym samochodem marki wyposażonym w silnik V8 o kącie rozwarcia 90 stopni i pojemności skokowej 4163 ccm.

Historia najnowsza (1968 do dziś)
Zasadniczą zmianą, jaka nastąpiła w 1968 roku była sprzedaż należących do rodziny Orsich udziałów w Maserati. Nabywcą był francuski Citroën. Pod jego rządami Maserati pokazało podczas targów genewskich w 1971 roku swój pierwszy cywilny samochód z centralnie umieszczonym silnikiem: Maserati Bora. Bazując na silniku konstruowanym do sportu, Maserati dostarczyło jednostkę napędową do słynnego Citroëna SM; wersja wyczynowa tego samochodu zwyciężyła w tym samym roku rajd Maroka. Wkrótce po Borze rozpoczęto produkcję kolejnych modeli: Merak i Khamsin, jednak w 1973 roku na przeszkodzie stanął kryzys naftowy, wywołany wojną Yom Kippur.

Przyszłość firmy stanęła pod znakiem zapytania – choć wystarczało zasobów na zaprezentowanie prototypu  Quattroporte II, zaprojektowanego przez Bertone i mocniejszej wersji Merak SS, 23 maja 1973 roku Citroën ogłosił upadłość Maserati – francuska firma wybrała połączenie z Peugeotem.

Jednak Maserati nie zostało samotne. Naciski grup przemysłowców i związków zawodowych spowodowały interwencję rządu Włoch, który wsparł i zrestrukturyzował firmę. W 1975 roku jej udziały sprzedano funduszowi Benelli a szefem nowego Maserati został Alejandro De Tomaso, Argentyńczyk, były kierowca wyścigowy (również za kierownicą Maserati). De Tomaso rozruszał firmę – w 1976 roku Maserati zaprezentowało model Kyalami, a zaraz potem, podczas targów w Turynie, zaprojektowane przez Giugiaro Quattroporte III. Jeszcze w tym samym roku produkcja zaczęła wyraźnie rosnąć, a w 1980 roku Maserati zaprezentowało samochód będący wzorem dla innych marek i bodaj pierwszym samochodem klasy „entry-premium” w historii motoryzacji. Było to atrakcyjne cenowo lecz bardzo szybkie Maserati Biturbo. Powstało ponad 30 wersji tego samochodu, zarówno coupé, jak i czterodrzwiowych oraz kabrioletów, nazywanych przez Maserati „spyder”.

Kluczową chwilą w najnowszej historii Maserati był rok 1993, w którym całość firmy została przejęta przez koncern Fiat. Pierwszym samochodem, który powstał pod nowymi rządami było kolejne Quattroporte, zaprojektowane przez Marcello Gandini, niosące w sobie ducha doskonałości, luksusu i sportowego charakteru, tak charakterystycznego dla marki. Po czterech latach, w 1997 roku Fiat oddał kontrolę nad Maserati firmie Ferrari, co rozpoczęło nową erę. Po raz pierwszy zamknięto czasowo zakład na Viale Cire Menotti w Modenie, aby zainstalować w nim ultranowoczesną linię produkcyjną, z której zjeżdżać miał nowy samochód Maserati: 3200GT. Zaprezentowano go podczas targów paryskich w 1998 roku. Był to prawdziwy, czystej krwi samochód GT, z silnikiem z przodu i napędem na tylną oś, wykorzystujący sprawdzoną już technologię turbodoładowania dwoma sprężarkami silnika V8 o pojemności 3,2 litra. Prawdziwe Maserati. W tym samym roku dołączyło do niego Quattroporte Evoluzione a produkcja firmy przekroczyła 2000 samochodów rocznie. Przeprowadzono całkowitą reorganizację struktur sprzedaży i marketingu, i powiększono fabrykę. Ten proces zakończył się w roku 2000, gdy oddano do użytku nowe biura Maserati. Również w roku 2000 zaprezentowano 3200GT w odmianie Spyder, który stał się przebojem frankfurckiej wystawy samochodowej. Podczas tej imprezy Maserati ogłosiło swoje plany powrotu na rynek USA, a dwa lata później, podczas Detroit Motor Show, coupé debiutowało na amerykańskiej ziemi. Był to już nowy model, wyposażony w silnik V8 4,2 litra o mocy 390 KM, z zaawansowanym zawieszeniem i skrzynią biegów F1. Poza udanym powrotem na rynek amerykański, Maserati z sukcesami powróciło do sportu modelem MC12, zdobywając czołowe miejsca w mistrzostwach FIA GT i ALMS, uruchomiło serię Maserati Trofeo dla amatorów na torach Europy i Brazylii oraz Trofeo Light, jeżdżące równolegle we włoskich mistrzostwach klasy GT oraz Grand-Am.

W 2003 roku na targach we Frankfurcie, publiczność i fachowców zelektryzował samochód, który stał się kluczowym elementem w strategii wzrostu Maserati: nowe Quattroporte. Auto natychmiast stało się ogromnym sukcesem, zebrało liczne nagrody i słowa uznania od klientów i dziennikarzy na całym świecie. Rok 2005 był rekordowy dla Maserati – sprzedano 5659 samochodów na całym świecie i był to rok najlepszej dynamiki wzrostu sprzedaży, która wzrosła 22,8% w stosunku do znakomitego 2004. Jakże daleko to od wyników z 1998, w którym sprzedano tylko 518 samochodów.

Z działu sportu docierały również znakomite wiadomości – dzięki wytężonej pracy zespołu, Maserati zostało mistrzem wśród konstruktorów a Team Vitaphone/Maserati – najlepszym zespołem świata. Jednym z sukcesów był niezapomniany finisz dwóch samochodów Maserati, które niemal równocześnie przejechały linię mety podczas wyścigu 24h du Spa. Trofeo Light z kolei zdominowało klasę GT3 włoskich mistrzostw GT. Firma zbierała również cenne doświadczenia z prowadzenia już czwarty rok cyklu Trofeo Maserati.

W 2005 roku, w ramach porządkowania portfolio całej grupy Fiata, aktywa Maserati zostały ponownie przejęte od Ferrari przez markę Fiat, co zaowocowało znaczącymi oszczędnościami i synergią między marką Alfa Romeo a Maserati. Dzięki dostępowi do zasobów całej grupy i intensywnej współpracy konstruktorów, Maserati mogło sięgnąć po pozycję lidera rynku. Nowe modele – GranSport,  GranSport Spyder i MC Victory, seria specjalna stworzona jako uczczenie sukcesów w serii FIA GT, pozwoliły na mocniejsze zakorzenienie na rynkach międzynarodowych. W 2007 roku Maserati nadal zarabiało na produkcji aut, a nowe GranTurismo stało się jednym z fundamentów sukcesu. To supersamochód, którym można poruszać się na co dzień, znakomicie prowadzący się, świetnie wykonany z materiałów najwyższej jakości, mieszczący cztery dorosłe osoby. Prasa całego świata nie posiadała się z zachwytu nad zaletami tego samochodu.

Maserati nadal odnosi sukcesy sportowe – w 2007 roku w cyklu FIA GT zdobyło cztery tytuły tylko w najwyższej klasie GT1, trzy zwycięstwa w 24h du Spa (2005, 2006 i 2008), cztery mistrzostwa kierowców (Bartels-Bertolini w 2006, Thomas Biagi w 2007, Bartels-Bertolini w 2008 I 2009), 5 tytułów drużynowych (Vitaphone Racing Team od 2005) Puchar Citation w 2007 zdobyty w przez Bena Aucotta (JMB Racing).

Na rynku światowym Maserati ma nadal dobrą passę. Ostatnia wersja Quattroporte, napędzana silnikiem 4,7 l z automatyczną skrzynią biegów otrzymała ponad 60 nagród międzynarodowej prasy. Linię modeli GranTurismo wzbogacono o oszałamiające GranCabrio i wyczynową wersję MC Stradale a ostatnio o jej odpowiednik z otwartym dachem GranCabrio MC Stradale. To auto uznawane jest za jeden z najpiękniejszych samochodów ostatnich lat, zresztą nie bez przyczyny – jego wygląd, wyposażenie i osiągi zmieniły reguły obowiązujące do tej pory w klasie GT. GranCabrio jest zresztą sukcesem samo w sobie – na wszystkich 60 rynkach, na których jest dostępny, jego sprzedaż przekroczyła założenia menadżerów firmy. A w najbliższych miesiącach i latach Maserati zaprezentuje nowe modele, które pozwolą osiągnąć jeszcze większe sukcesy na trudnym światowym rynku motoryzacyjnym. Niektóre z nich pojawią się w ciągu kilkunastu tygodni.

Jest październik 2012 roku. Maserati oficjalnie wchodzi do Polski.

Najnowsze

Katarzyna Glinka w Lagunie Coupe Monaco GP

Życie celebrytki lubiącej jazdę samochodem może być wspaniałe. Katarzyna Glinka, ambasadorka marki Renault w Polsce, testuje kolejny model Renault: Lagunę Coupé w wersji Monaco GP. Auto zostało przekazane aktorce, która ponoć jest miłośniczką dynamicznej jazdy.

Katarzyna Glinka przy Renault Laguna Coupé w wersji Monaco GP.
fot. Renault

Renault Laguna Coupé w wersji Monaco GP użyczone Katarzynie Glince to auto napędzane jednostką 2.0 dCi 175 ESM z automatyczną skrzynią biegów, wyposażone w system 4Control. Samochód dodatkowo doposażono w audio Bose.

– Laguna Coupé Monaco GP to bardzo sportowy i jednocześnie elegancki samochód. Jazda sprawia mi dużo przyjemności, jest bardzo dynamiczna, a przy tym mam poczucie bezpieczeństwa – mówi Katarzyna Glinka.

Pierwszym autem aktorki było żółte Renault Mégane Coupé, a ostatnio jeździła modelem Grand Scénic w wersji Privilege Energy dCi 130, również użyczonym przez Renault Polska.

Czy celebryci nie mają idealnie?

fot. Renault

Najnowsze

Warszawa nadal w czołówce najbardziej zakorkowanych miast

W drugim kwartale Warszawa zajęła 2. miejsce, jeśli chodzi o poziom zakorkowania. Średni czas podróży w Warszawie jest dłuższy o 45 procent niż wtedy, gdy ruch przepływa swobodnie, oraz dłuższy o 93 procent podczas porannych godzin szczytu.  

Pierwsze miejsce zajął Stambuł, gdzie średni czas podróży jest dłuższy o 57 proc. niż wtedy, gdy ruch przepływa swobodnie, oraz o 89 proc. podczas porannych godzin szczytu. Jest to debiut Stambułu w raporcie Congestion Index.

Warszawa w porównaniu do pierwszego kwartału okazała się być jeszcze bardziej zakorkowana. Średnia wzrosła o 3 punkty proc. z 42 do 45 proc., w porannym korku o 4 punkty proc. Z 89 do 93 proc., natomiast w wieczornym z 86 do 91 proc.

„Komentując wyniki od strony psychologicznej należy zwrócić uwagę przede wszystkim na ogromną ilość zmarnowanego w korkach czasu, i niepotrzebnie zużytego paliwa. Sytuację pogarsza brak dobrej informacji i czytelnych oznakowań” – tłumaczy dr hab. Adam Tarnawski, psycholog transportu, Uniwersytet Warszawski. – „W analizach zwraca uwagę nieduża różnica między drogami szybkiego ruchu i zwykłymi. Sugeruje to małą drożność nawet na stosunkowo niedawno modernizowanych arteriach. Subiektywnie jednak dla mieszkańca kolejne inwestycje polepszają komfort komunikacji, i można mieć nadzieję że za pewien czas przełożą się na obiektywne wskaźniki”.

fot. materiały prasowe

Oto dziesięć najbardziej zakorkowanych miast, według ogólnego poziomów zatorów, między kwietniem a czerwcem 2012 roku:

1. Stambuł 57%

2. Warszawa 45%

3. Marsylia 42%

4. Palermo 40%

5. Rzym 34%

6. Paryż 34%

7. Stuttgart 33%

8. Bruksela 33%

9. Hamburg 32%

10. Sztokholm 30%

„Warszawa ponownie znalazła się w pierwszej dziesiątce najbardziej zatłoczonych miast Europy, tym razem na drugim miejscu. Poruszając się po stolicy w czasie godzin szczytu tracimy prawie dwa razy więcej czasu, niż normalnie. Kierowca podróżujący każdego dnia przeciętnie 2 godziny, ponosi dodatkowe koszty w wysokości ok. 17 zł dziennie, a rocznie prawie 4300 zł” – mówi Jan Jakiej, prezes SISKOM

Raport TomTom Congestion Index, łącznie z charakterystyką poszczególnych miast, można znaleźć pod adresem: www.tomtom.com/congestionindex.

Najnowsze

Dlaczego warto skorzystać z samochodowego wideo rejestratora?

Wideo rejestrator samochodowy to urządzenie elektroniczne służące do nagrywania wideo w ruchu lub na parkingu. Stosowany jest głównie do zapisu wideo, jednak przeważająca większość nowoczesnych rejestratorów jest w stanie rejestrować również dźwięk z wbudowanych mikrofonów. (Art. spon.)

Prestigio Roadrunner 300
fot. Prestigio

W rezultacie użytkownik otrzymuje kompleksowe sprawozdanie wszystkiego, co dzieje się wokół i może korzystać z otrzymanych danych do rozstrzygania na swoją korzyść ewentualnych sytuacji konfliktowych.

Wideo rejestratory są przeznaczone głównie do poprawy bezpieczeństwa kierowców. Zapis dźwięku i obrazu mogą być wykorzystane jako dowód w sądzie, argument w sporze z innymi kierowcami, policją lub towarzystwem ubezpieczeniowym.

Dlatego kompaktowy rejestrator jest konieczny podczas jazdy samochodem do pracy, do centrum handlowego bądź w trakcie wakacyjnej podróży.

Zawartość zestawu
W zestawie wraz z wideo rejestratorem, zależnie od modelu, użytkownik może znaleźć różnorodne kabelki, ładowarkę, kartę flash, a nawet wodoodporne etui, służące do podwodnego filmowania.

Jak wybrać?
Dziś producenci oferują szeroki wybór rejestratorów samochodowych we  wszystkich kształtach, na każdy gust i w różnych cenach.  Sprzedawcy detaliczni  podkreślają  „nowe unikalne cechy” swoich produktów, ale czy te dodatkowe funkcje są naprawdę potrzebne?

Prestigio Roadrunner 500
fot. Prestigio

Przede wszystkim, rejestrator samochodowy jest urządzeniem do nagrywania obrazu, więc większość funkcji jest po prostu zbędna … ale może niektóre z nich są naprawdę bardzo potrzebne? Rzućmy okiem na najbardziej popularne i najważniejsze funkcje rejestratorów samochodowych i oszacujmy  ich przydatność. Jako przykład wykorzystamy trzy nowe rejestratory samochodowe Prestigio: Roadrunner 500, 300 i HD1.

Składane ekrany i pojedyncze jednostki
Tak jak telefony komórkowe rejestratory samochodowe mogą mieć różne kształty, ze składanymi ekranami, bądź być wykonane jako spójna całość. Na przykład Prestigio Roadrunner HD1 posiada składany ekran, natomiast Prestigio Roadrunner 500 i 300 to w praktyce jednolite struktury z zabudowanym ekranem. Oczywiście pojedyncza konstrukcja urządzenia jest znacznie „silniejsza”, jednak Prestigio Roadrunner HD1 jest również niezawodny konstrukcyjne, za sprawą użytych części spojonych metalowym zawiasem.  Należy dodać, że większość tanich rejestratorów samochodowych ze składanymi ekranami posiada zawiasy plastikowe, więc trudno im przetrwać kilka miesięcy intensywnego użytkowania. Warto również wspomnieć, że wszystkie trzy produkty Prestigio zostały uznane za wykonane dokładnie i solidnie, co jest naprawdę ważne, gdyż dziesiątki producentów próbowało uruchomić własne rejestratory samochodowe, ale liczba przeciętnych produktów przeważa nad kilkoma urządzeniami naprawdę dobrymi jakościowo. Tymczasem Prestigo to duża, międzynarodowa marka prestiżowych urządzeń i akcesoriów komputerowych. Na podstawie wyników z ostatniego półrocza stała się w rejonie centralnej i wschodniej Europy (CEE) liderem sprzedaży nawigacji samochodowych. Zajmuje też piąte miejsce na rynku dostawców tabletów.

Ekrany, rozmiary i regulatory
Dziwne, ale nie wszystkie rejestratory samochodowe posiadają wyświetlacze. Mimo to ekran jest obowiązkowy, ponieważ pozwala użytkownikowi ustawić kamerę prawidłowo,  wyświetlić menu dostępnych opcji i odtworzyć nagranie wideo „na miejscu” – aby przekonać policjanta z drogówki lub innych kierowców o swojej niewinności. Najbardziej typowe są 2” ekrany (tak jak w Prestigio Roadrunner 500 i 300), ponieważ oferują najbardziej optymalne parametry i komfort użytkowania. Jednak, 2 cale nie są limitem, gdyż na przykład, Prestigio Roadrunner HD1 ma 2,5” ekran, co oczywiście, jest jeszcze wygodniejsze. Nawiasem mówiąc, większe wyświetlacze są bardziej typowe dla modeli ze składanymi ekranami.

Prestigio Roadrunner HD1
fot. Prestigio

Na marginesie, wielkość jest również ważna. Kierowca musi pamiętać, że większe rejestratory pogarszają  pole widzenia. Obecnie wielu kierowców posiada nawigację GPS, które również zajmują trochę miejsca w samochodzie. Wnioski prowadzą do tego że kompaktowy rejestrator jest dużo bardziej wygodny i znacznie bezpieczniejszy niż duży. Dobrze skonstruowany rejestrator powinien mieć również łatwy dostęp do przycisków funkcyjnych („start” i „stop” procesu nagrywania, „zapis nagrania”, „usunięcie fragmentu”, etc.). Prowadzenie samochodu jest dość niebezpieczne, więc konieczność klikania przez niekończące się opcje menu jest po prostu niedopuszczalna.

Jakość nagrywania
Jakość obrazu ma bezpośredni wpływ na to, czy kierowca może udowodnić swoją niewinność – innymi słowy jest to najważniejsza funkcja rejestratorów. Dlatego, przed zakupem konkretnego modelu, powinniśmy obejrzeć przykładowe filmy na dużym ekranie (telewizor, monitor PC). Jakość nagrania powinna umożliwić zobaczenie tablic rejestracyjnych, znaków drogowych, oznaczeń pasa ruchu, jak również twarzy ludzi. Pół roku temu najczęściej obsługiwaną rozdzielczością był format VGA, obecnie są dwa główne standardy: HD720p (1280×720 pikseli) i Full HD1080p (1920×1080 pikseli). Oczywiście, im wyższa jakość, tym lepiej, ale w większości modeli, ze względów praktycznych  HD720p zupełnie wystarcza – jest to standardowa rozdzielczość obsługiwana przez Prestigio Roadrunner HD1 i 300. Prestigio Roadrunner 500 obsługuje Full HD. Dla dobra wymiaru sprawiedliwości należy wspomnieć, że  wyższa rozdzielczości pozwala zobaczyć więcej szczegółów, liczb, twarzy, itp. Należy również podkreślić, że rejestratory samochodowe obsługujące Full HD są zwykle droższe niż modele z HD.

Prestigio Roadrunner HD1
fot. Prestigio

Ważna uwaga: niektórzy producenci stosują marketingowe sztuczki używając mechanizmu interpolacji. Zakłada on, że wideo zapisane w niskiej rozdzielczości (np. VGA) za pomocą specjalnych, cyfrowych algorytmów zostaje powiększone, co rzutuje na jego jakość. Naturalnie, oryginalna jakość HD jest znacznie lepsza od obrazu nagranego z interpolacją. Nawiasem mówiąc, niektórzy producenci wykorzystujący metody interpolacji nanosili na swoje produkty sygnatury „HD” lub „Full HD”, aby wprowadzić klientów w błąd. Prestigio nie używa mechanizmu interpolacji w swoich rejestratorach samochodowych oferując prawdziwe HD i obsługę FullHD.

Kąt
Szerszy kąt aparatu pozwala kontrolować większą część drogi. Optymalnym standardem jest przekątna 120 stopni (jak w Prestigio Roadrunner HD1, 300 i 500). Oznacza to, że zapisane wideo będzie zawierać obraz  zarówno z drogi jak i pobocza, oczywiście bez zniekształceń. Na rynku oferowane są również 160-stopniowe  modele z jeszcze lepszym widokiem na pobocze, jednak obraz jest nieco zniekształcony i wygląda nienaturalnie.

Przechowywanie nagranego materiału
Z reguły, rejestratory samochodowe nie mają wbudowanej pamięci, aczkolwiek są nieliczne wyjątki. Na przykład Prestigio Roadrunner 300 ma 64 MB pamięci wewnętrznej, która umożliwia testowanie urządzenia przed zakupem bez wkładania karty flash. Prestigio Roadrunner 300, 500 i Prestigio Roadrunner HD1 posiadają sloty na karty microSD / microSDHC do 32GB, co jest aktualnym standardem dla nowoczesnych rejestratorów samochodowych.

W przypadku cyklicznego zapisu, po zapełnieniu karty pamięci flash, nowy film jest nagrywany w miejsce starego – użytkownik musi usuwać czegokolwiek. Prawie wszystkie rejestratory samochodowe, w tym modele Prestigio, dzielą zapis zdarzeń drogowych na fragmenty. Nagrany film wideo jest podzielony na kilkuminutowe pliki, każdy z datą i godziną dodania. W niektórych przypadkach podane dane mogą być widoczne na wideo, tak jak w modelu Prestigio Roadrunner 500.

Prestigio Roadrunner 500
fot. Prestigio

Ważna uwaga: rejestratory z dolnej półki cenowej nie będą nagrywać wideo podczas zapisywania wcześniejszego pliku, przez co mogą powstać luki od 1 do 5 sekund między plikami. Przy prędkości 60 km / h podczas 5 sekund samochód może pokonać dystans około 80 metrów, a dystans ten może być pełny niespodziewanych wydarzeń. Dlatego, jeśli ktoś potrzebuje „niezawodnego świadka podróży” lepiej wybrać rejestrator samochodowy, który zapisuje filmy bez luk, wykorzystując tzw. zakładkę, która identyczny fragment – około 1 sekundy – dodaje  na końcu jednego pliku i na początku drugiego. Funkcja nakładających się nagrań jest wykorzystywana przez wszystkie trzy rejestratory Prestigo.

Bateria
Wbudowany akumulator jest bardzo ważny, gdyż pozwala na autonomiczne działanie bez używania ładowarki samochodowej. To może być bardzo przydatne, jeśli trzeba zarejestrować uszkodzenia lub położenie samochodów po wypadku drogowym. Wbudowany akumulator jest również potrzebny w przypadku wystąpienia usterki lub awarii zasilania po wypadku. Czas pracy na baterii zależy od pojemności akumulatora. W tanich urządzeniach może bateria starcza na około godzinę, podczas gdy droższe urządzenia mogą pracować przez 2-3 godziny na jednym cyklu akumulatora. Prestigio Roadrunner 500, 300 i HD1 oferują 2,5 godziny pracy urządzenia na baterii. Uwaga: bateria może być wbudowana i wyjmowana, jak na przykład w Prestigio Roadrunner 500, który jest wyposażony w baterię kompatybilną z akumulatorami firmy Nokia (można kupić baterię zapasową).

Prestigio Roadrunner 300
fot. Prestigio

Zdjęcia
Bateria jest również potrzebna do korzystania z rejestratora samochodowego jako przenośnego aparatu. Dlaczego nie? Wszakże urządzenia te mogą robić zdjęcia nie gorsze niż w wielu nowoczesnych telefonach komórkowych. Prestigio Roadrunner 300 oferuje zdjęcia robione matrycą 1,3 MPx, Prestigio Roadrunner HD1 – do 1 MPx, a model Roadrunner 500 – do 12MPx.

G-Sensor i czujnik ruchu
Niektórzy użytkownicy mylą te pojęcia: G-Sensor reaguje na gwałtowne zmiany prędkości i zapisuje pliki chronione w razie uderzenia. Jest to przydatna funkcja, ale zły stan dróg może powodować utworzenie licznych plików, które później muszą zostać usunięte ręcznie. Detektor ruchu jest używany na parkingu, gdy reaguje na dźwięk bądź  ruch i robi serię zdjęć. Wszystkie trzy rejestratory Prestigio są wyposażone w czujnik ruchu i nie posiadają G-Sensor’ów.

Podświetlenie diodą IR i dioda LED
Sporny jest fakt niezbędności podświetlenia diodą IR podczas nagrywania w trybie nocnym. Nawet maksymalna ilość ośmiu diod, nie jest w stanie podświetlić całej drogi przed pojazdem. Co więcej światło może odbijać się refleksami i mieć negatywny wpływ na jakość nagrania. W zasadzie podświetlanie nagrywanych manewrów ma rację bytu jedynie na parkingu.

Jedynym modelem rejestratora Prestigio, który posiada funkcję podświetlenia  jest model HD1. Za to model Roadrunner 500 ma wbudowaną klasyczną diodę LED służącą do podświetlenia obiektów znajdujących się na zewnątrz auta. Nie jest ona wystarczająco silna, aby oświetlić dostatecznie wszystkie zjawiska na drodze, ale wystarczająca, aby na przykład doświetlić twarz policjanta czy przechodnia.

GPS
To popularna, lecz niezbyt przydatna funkcja. Odbiornik GPS zapisuje prędkość pojazdu i obraną trasę zapisując dane w pliku wideo (niektóre modele rejestratorów do prawidłowego działania tej funkcji wymagają zainstalowania dodatkowej aplikacji).

Który model wybrać?
Jak widzicie nie wszystkie funkcje wideo rejestratorów są nieodzowne. Niektórzy producenci reklamują swoje urządzenia jako produkty posiadające na przykład diodę doświetlającą drogę podczas jazdy w nocy lub „oszukane” Full HD. Wszystkie rejestratory Prestigio posiadają pełne parametry konfiguracyjne dla każdej z poszczególnych funkcjonalności.

 

Prestigio

Roadrunner HD1

Prestigio

Roadrunner 300

Prestigio

Roadrunner 500

Rodzaj urządznia

Składany ekran z metalowym zawiasem

Jednorodne urządzenie

Jednorodne urządzenie

Przyciski funkcyjne

Tak

Tak

Tak

Wyświetlacz

2,5’’

2‘’

2’’

Rozdzielczość

HD720p

HD720p

FullHD1080p

Kąt widzenia

120 stopni

120 stopni

120 stopni

Pamięć

Karta microSD

+ 64 MB wbudowanej pamięci

Karta microSD

Karta microSD

Praca na baterii

Do  2,5 godziny

 Do 2,5 godziny

Do 2,5 godziny (kompatybilność z bateriami Nokii)

Zdjęcia

Do 1 MPx

Do 1,3 MPx

Do 5 MPx

Do 12 MPx (z interpolacją)

Detektor ruchu

          +

          +

          +

G-Sensor

          –

          –

          –

IR-light

          +

          –

          –

Dioda LED

          –

          –

          +

GPS

          –

          –

          –

Interfejs / łączność

AV

AV

HDMI

AV

HDMI

Etui

          –

          –

          +

Cena

220 zł

249 zł

299 zł

 Artykuł sponsorowany

Najnowsze

Karolina Lampel-Czapka wraca w na tor!

Podobnie jak w ubiegłym roku, dziewięciokrotna mistrzyni Polski zaliczy Epilog - sześciogodzinny wyścig na Automotodromie Brno, tradycyjnie kończący sezon w Czechach. Zmienniczką Karoliny będzie Słowaczka Michaela Peskova.

Samochód na wyścig w Brnie – Porsche Cayman w wersji wyścigowej.
fot. Karolina Autosport

– Jestem bardzo szczęśliwa, że pierwszy raz w tym sezonie pościgam się na torze. Od początku tygodnia o niczym innym nie myślę. Po długiej przerwie, wreszcie będę mogła pojeździć. Tyle frajdy ile ten wyścig, już dawno nie dał mi żaden inny. Startujemy w Brnie, żeby przetestować samochód, trochę pojeździć i doładować swoje baterie. Nie ukrywam, że wyścigi są moim małym prywatnym prostownikiem! Będziemy zmieniać się z Michaelą i być może jeszcze jedną  zawodniczką. Trochę popracowaliśmy nad Caymanem, ale bez testów. Dzisiaj sprawdzimy samochód podczas wolnych treningów. Żałuję tylko, że będę musiała dzielić się miejscem. Chyba nie zjadę do depo! – opowiada Karolina.

Na dzisiaj zaplanowano sześć sesji treningowych. Jutro odbędą się dwie, a następnie czasówka podzielona na trzy sesje. Wyścig rozpoczyna się w sobotę o 14.00.

Drugi polski team w stawce, Fuchs Star Moto Racing zgłosił Ferrari 430 GT3 w obsadzie Maciej Stańco/Artur Janosz/Luis Scarpaccio. Na liście zgłoszeń nie brakuje atrakcji. MenX Scuderia Praha przedstawi nowe Ferrari 458 GT3. Ferrari 430 wystawiają Flex Motorsport (2), K & K Racing (2), Team Purum Sport i X-Racing. ARC Bratislava zgłosił dwa Porsche 997 GT3 R. Austriacki G Private Racing przywozi dwa Mercedesy SLS AMG GT3, a Grasser Racing Team – Lamborghini Gallardo GT3. Zespół Rock Media Motors wraca z Pagani Zondą. 

Najnowsze