Hamowanie w zimę na letnich, zimowych i całorocznych oponach – jakie są różnice?

Opony to część pojazdu, która bywa przez część kierowców bagatelizowana - szczególnie w obecnych czasach, gdy wielu sądzi, że wyposażenie auta w nowoczesne systemy bezpieczeństwa jest wystarczające. Opona nie jest jednak zwykłym kawałkiem gumy, a jednym z najistotniejszych dla bezpieczeństwa elementów samochodu i jedynym, który łączy samochód i jego systemy bezpieczeństwa z drogą.

W sezonie jesienno-zimowym tylko opony zimowe oraz całoroczne z symbolem alpejskim są w stanie zagwarantować odpowiedni margines bezpieczeństwa i lepsze osiągi podczas chłodniejszych temperatur, opadów deszczu lub śniegu. Dobry stan techniczny opon jest ważny dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu drogowego.

Według Raportu Komisji Europejskiej używanie opon zimowych w okresie zimowym zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 procent[1]! Dlatego,
kiedy średnia dobowa temperatura powietrza utrzymuje się długotrwale na poziomie poniżej 7°C, kierowcy powinni zmienić ogumienie z letniego na zimowe. Jakie opony wybrać?

Opony zimowe to lepsza przyczepność jesienią i zimą
Opony zimowe są dokładnie testowane pod kątem parametrów wpływających na bezpieczeństwo – czyli przyczepności i drogi hamowania na mokrej, suchej, zaśnieżonej czy oblodzonej nawierzchni. Badane są też efektywność paliwowa i odporność na zużycie. Dobre opony zimowe mają nie tylko wysokie parametry bezpieczeństwa, ale zapewniają zużycie paliwa czy poziom hałasu nie gorszy od tego opon letnich. Ponadto dają istotną przewagę przy ruszaniu z miejsca, utrzymaniu przyczepności w zakręcie i skracają drogę hamowania. Nie spóźnij się w tym roku! Pora zmienić opony!
Opony należy wymieniać tylko w profesjonalnych warsztatach, które dbają, by nie doszło do uszkodzenia żadnego elementu samochodu i nie używają starych maszyn wątpliwej jakości. Podczas niefachowego zdejmowania ogumienia z felgi łatwo uszkodzić stopkę opony lub przerwać jej drutówkę.
Jeśli masz dwie dobrej jakości opony i dwie nieco gorsze, to pamiętaj – zawsze te lepsze powinny być założone na tył – bez względu czy masz napęd przedni czy tylni. Dlaczego? Tylko dzięki temu na zakrętach lub w czasie ostrego hamowania samochód będzie lepiej trzymał tor jazdy, a tył nie zacznie uciekać. Lepsza przyczepność i przewidywalność samochodu są ważniejsze niż szybkie ruszanie – potem trzeba się jeszcze przecież zatrzymać.  

Jak SUV-y z napędem 4×4 radzą sobie bez opon zimowych?
Samochody typu SUV są cięższe i mają wyżej położony środek ciężkości w porównaniu do zwykłych aut osobowych. Tym ważniejsze jest używanie dobrej jakości opon, gdyż potrzebują odpowiedniej przyczepności na drodze – na deszczu, śniegu lub lodzie. Napęd na wszystkie osie na nic się nie zda, gdy letnie opony stwardnieją niemal jak plastik – nawet jeśli samochód ruszy do przodu, to takie opony niewiele pomogą podczas hamowania i pogorszą przyczepność na zakręcie. Droga hamowania w przypadku ciężkich SUV-ów może być nawet dłuższa niż lżejszych aut posiadających napęd na jedną oś. Bez względu na to, jakim samochodem jedziemy, jazda na oponach nieprzystosowanych do warunków klimatycznych to hazard z własnym życiem.

Pułapki używania opon letnich zimą
Podczas jazdy na letnich oponach, gdy temperatura spada poniżej 7 st. C zagrożenie rośnie wraz z prędkością samochodu. Dotyczy to nie tylko zaśnieżonych dróg, ale także mokrej czy śliskiej nawierzchni. Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania – obarczając kierowcę winą za rażące niedbalstwo i niedostosowanie opon do warunków na drodze i przez to doprowadzenie do kolizji lub wypadku. Ponadto na oponach bez homologacji zimowej nie można wjechać do większości krajów europejskich – wymóg ten jest stosowany już w 26 państwach Europy i u wszystkich sąsiadów Polski z wyjątkiem Ukrainy. Szybciej zahamujesz na zimowych, gdy zrobi się chłodno! Pora zmienić opony!

– W taką pogodę jak teraz, gdy poranki są już coraz bardziej chłodne i często pada deszcz, dobre opony zimowe lub całoroczne z homologacją zimową są gwarancją bezpiecznej jazdy. Nie czekajmy na pierwsze mrozy czy pierwszy śnieg. Cóż z tego, że rano na całkowicie suchej drodze opona letnia daje przewagę 20-30 cm w długości hamowania, jeśli wieczorem przy powrocie do domu ta droga może być mokra, a wtedy różnica w drodze hamowania na ogumieniu letnim przekracza znacznie długość naszego samochodu? Ilu z nas zmienia opony kilka razy dziennie, jak kierowcy rajdowi w czasie zawodów? – alarmuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Nowoczesne opony zimowe renomowanych producentów zapewniają bezpieczeństwo w szerokim zakresie warunków pogodowych – są skuteczne już nawet przy 10-15 st. C na suchej drodze, ale też na mokrym asfalcie i kiedy robi się jeszcze chłodniej, aż do typowo zimowej scenerii. Różnica w długości hamowania między oponami letnimi i zimowymi to także „żyć albo nie żyć” dla pieszego przy przechodzeniu przez przejście. Naprawdę nie warto tak ryzykować odkładając wizytę w warsztacie i kierując się mitami na temat opon zimowych. Gdy pogoda się pogorszy, możemy do niego nie dojechać.

 


[1] Komisja Europejska, Raport Studium wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem, grudzień 2014

Najnowsze

Tenisistka Naomi Osaka otrzymuje Nissana GT-R

Pochodząca z Florydy, lecz reprezentująca Japonię, młoda tenististka - Naomi Osaka, zapisała się już w historii światowego tenisa. We wrześniu zdobyła tytuł Wielkiego Szlema, a kilka dni temu odebrała kluczyki do równie sportowego jak ona sama, samochodu.

Wielki Szlem to w tenisie odniesienie zwycięstw przez zawodnika lub zawodniczkę we wszystkich czterech turniejach wielkoszlemowych. Należą do nich następujące turnieje: międzynarodowe mistrzostwa Australii, Francji, Anglii i Stanów Zjednoczonych.

We wrześniu złotymi zgłoskami zapisała się w historii tej elitarnej dyscypliny sportu Naomi Osaka. 21-letnia tenisistka jest czwartą w historii kobietą, która dokonała tego wyczynu (poniżej trzy poprzednie) w grze pojedynczej i pierwszą Japonką z takim trofeum. Zaraz po osiągnięciu tego sukcesu Nissan zaproponował sportsmence stanowisko ambasadora marki.

W poniedziałek 12 listopada, odbyła się uroczystość przekazania Naomi Osace kluczyków do jej nowego Nissana GT-R, w najbardziej pożądanej, flagowej wersji – GT-R Nismo. Silnik V6 o pojemności 3,8 litra z podwójnym turbodoładowaniem wytwarza 600 KM – o 30 KM więcej niż jakakolwiek inna z obecnych wersji GT-R. Auto w tym wariancie jest szczytowym rozwinięciem modelu GT-R, wyczynowym samochodem wyścigowym dopuszczonym do ruchu drogowego. Czerpie on to, co najlepsze z dziedzictwa legendarnego japońskiego super coupé. Cóż, podziwiamy i zazdrościmy.

GT-R Nismo kosztuje w Polsce 775 000 złotych.

Dotychczasowe zdobywczynie klasycznego Wielkiego Szlema w grze pojedynczej

  • Stany Zjednoczone Maureen Connolly (1953)
  • Australia Margaret Smith Court (1970)
  • Niemcy Steffi Graf (1988)

Najnowsze

Chciał zaoszczędzić klika sekund, doprowadził do stłuczki

Niektórych kierowców czasami korci, aby trochę „nagiąć” przepisy i ułatwić sobie życie. To wideo pokazuje, że nie warto tego robić.

Bohater tego nagrania postanowił zrobić coś, co ma na sumieniu niejeden kierowca. Chciał wyprzedzić kilka aut stojących w korku, aby szybciej móc skręcić w lewo. Ignorując przy tym ciągłą linę.

Miał pecha i te kilkanaście metrów wystarczyło, aby cały manewr zakończył się kolizją. Z prawej strony wjechał na drogę inny pojazd, który nie mógł spodziewać się samochodu wyprzedzającego na zakazie.

Najnowsze

Rowerzysta wjeżdża pod maskę auta. Na przejściu dla pieszych

Czasami można odnieść wrażenie, że niektórzy rowerzyści uważają się za pieszych. Zapominając o własnym bezpieczeństwie oraz o tym, że poruszają się znacznie szybciej, niż pieszy.

Jednym z nagminnie popełnianych przez rowerzystów wykroczeń jest przejeżdżanie przez przejście dla pieszych, co zwykle łączą z jazdą po chodniku. Dlaczego takie zachowanie jest groźne możecie zobaczyć na tym nagraniu.

Samochody stoją w niewielkim korku, a kierowca auta z kamerą prawidłowo zatrzymał się przed przejściem, aby w czasie postoju nie utrudniać pieszym poruszania się. Pozostałe pojazdy ruszają, rusza i on, kiedy nagle przed maskę wjeżdża mu rowerzysta. Z przebiegu rozmowy można domyślić się, że nie widział on nic złego we wtargnięciu na rowerze na przejście dla pieszych tuż przed ruszający samochód.

Najnowsze

Abarth 124 spider w roli gwiazdy u boku Stinga i Shaggy’ego

Abarth 124 Spider wystąpił w roli gwiazdy u boku Stinga i Shaggy'ego. Prezentuje się w całej swojej okazałości w oficjalnym wideoklipie do ich nowego singla „Gotta Get Back My Baby".

Singiel „Gotta Get Back My Baby”, wyprodukowany został przez Teflon (Wyclef Jean, Fat Joe, Ruff Ryders) i Martina Kierszenbauma (Sting, Mylène Farmer, Lady Gaga) i pochodzi z albumu 44/876, który od 17 tygodni zajmuje pierwsze miejsca na liście utworów Reggae Billboardu.

Dla opublikowanego na YouTube oficjalnego wideoklipu, który w ciągu kilku dni odnotował ponad 2,3 miliona odsłon, inspiracją były filmy i seriale telewizyjne z lat 80. i 90., których bohaterami byli tzw. Buddy Cop (dosłownie: przyjaciele policjanci). Przykładem tego typu filmów mogą być „Miami Vice” czy „Bad Boys”.

Reżyseria wideoklipu została powierzona Michaelowi Garcii. Bohaterami rozgrywającego się w Miami filmu są Sting i Shaggy, występujący w charakterze detektywów, którzy chcą przekonać swojego przełożonego, by dał im spidera („going to need the spider”), to znaczy Abartha 124 spider, którym jeździliby po South Beach, czyhając na najbardziej niebezpieczną kobietę w kraju („the most dangerous woman in the country”). Co mogłoby się nie udać?

Także marka Fiat promuje video na całym świecie za pośrednictwem swoich kanałów cyfrowych i społecznościowych, na przykład w Stanach Zjednoczonych na Instagramie,TwitterzeFacebooku i YouTubie.

Album Stinga i Shaggy’ego zatytułowany 44/876 (Cherrytree/A&M/Interscope Records) można pobrać w formie cyfrowej digital dowload za pośrednictwem usług streamingu i cyfrowej subskrypcji. Pierwotną koncepcją było po prostu nagranie nowej piosenki „Don’t Make Me Wait”, (która zadebiutowała na pierwszym miejscu w zestawieniu cyfrowych singli reggae), jako hołd dla karaibskich brzmień, które miały wpływ na dorobek obu artystów. Z bardzo udanego początkowego eksperymentu powstał album, przepełniony łatwo wpadającymi w ucho, radosnymi melodiami. Tytuł nawiązuje do międzynarodowych numerów kierunkowych (44 do Wielkiej Brytanii, kraju, w którym urodził się Sting i 876 na Jamajkę, skąd pochodzi Shaggy). Płyta 44/876 jest hołdem dla Ich głębokiego uczucia do Jamajki, miejsca, gdzie urodził się Shaggy, i gdzie Sting stworzył kilka ze swoich najsłynniejszych piosenek, w tym „Every Breath You Take”. 

Sting i Shaggy postanowili rozszerzyć swoją współpracę i wyruszyć w głośną światową trasę koncertową, łącząc swoje zespoły, które teraz na przemian towarzyszą im podczas wykonywania najbardziej znanych przebojów oraz najnowszych utworów z albumu 44/876

Więcej informacji na temat owacyjnie przyjętej przez krytykę trasy 44/876 World Tour, dostępnych jest tutaj.

Najnowsze