Hamilton przed Vettelem

Sebastian Vettel pokazuje, że mimo różnicy 26 punktów dzielących go od prowadzącego Jensona Buttona nie zamierza składać broni. Jest skoncentrowany i szybki.

Lewis Hamilton podczas treningu
fot. Mercedes

Niezależnie od tego jak bardzo różnią się kierunki prac nad bolidami podczas treningów i w związku z tym uzyskiwane czasy nie oddają prawdziwego układu sił na torze, młody kierowca Red Bull walczy nawet w trakcie treningów. Mimo, że w sobotnie popołudnie na torze Marina Bay Circuit to Lewis Hamilton był najszybszy i wyprzedził o prawie 0,3 sekundy Sebastiana Vettela, Niemiec jest pełen chęci do walki. Tylko ci dwaj kierowcy uzyskali czasy poniżej 1 minuty 48 sekund na jednym okrążeniu podczas ostatniej sesji treningowej przed GP Singapuru. Vettel jest o tyle w trudnej sytuacji, że nie ma już do dyspozycji silników na wymianę. Miejmy więc nadzieję, że jego samochód nie przysporzy mu kłopotów.

Trzecia sesja treningowa przebiegała dość pomyślnie dla zespołu BMW Sauber. Robert Kubica wykazywał swój kunszt w najbardziej krętym i natrudniejszym technicznie Sektorze 3, uzyskując tam świetne czasy. Oby nowy pakiet rozwiązań technicznych przygotowany przez BMW Sauber umożliwił walkę o punkty. Robert i Nick w 3. sesji treningowej uplasowali się na 5. i 6. miejscu.

Kłopoty zdaje się mieć Ferrari. Zarówno Kimi Raikkonen jak i Giancarlo Fisichella uzyskali czasy o ponad sekundę gorsze od najlepszych. Ferrari nie rozwija już swojego bolidu – nie mają więc chyba szans na walkę o czołowe pozycje i nie należy spodziewać się nadzwyczajnych osiągnięć po kierowcach włoskiego zespołu. 

Nie zachwycili także zawodnicy Brawn GP. Jenson Button uzyskał dopiero 14 czas, a Rubens Barrichello 7. Barrichello będzie mieć dodatkowo utrudnione zadanie w kwalifikacjach, ponieważ na skutek wymiany skrzyni biegów w jego bolidzie zostanie cofnięty o 5 miejsc na starcie do Grand Prix Singapuru.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba
okrążeń

1

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:47.632

15

2

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:47.909

0.277

17

3

16

Nico Rosberg

Williams

1:48.332

0.700

18

4

2

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

1:48.420

0.788

14

5

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:48.501

0.869

16

6

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:48.526

0.894

13

7

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:48.551

0.919

16

8

10

Timo Glock

Toyota

1:48.673

1.041

17

9

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:48.754

1.122

17

10

9

Jarno Trulli

Toyota

1:48.757

1.125

12

11

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:48.831

1.199

17

12

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

1:48.864

1.232

16

13

14

Mark Webber

Red Bull

1:48.876

1.244

15

14

22

Jenson Button

Brawn GP

1:48.921

1.289

17

15

7

Fernando Alonso

Renault

1:49.032

1.400

15

16

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:49.055

1.423

16

17

20

Adrian Sutil

Force India

1:49.122

1.490

17

18

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:49.399

1.767

17

19

8

Romain Grosjean

Renault

1:49.641

2.009

16

20

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:50.039

2.407

21

 

Najnowsze

Piątkowy wieczór na Marina Bay Circuit

Brudna, śliska nawierzchnia i mnóstwo wyboi na ulicznym torze w Singapurze przysporzyły sporo pracy inżynierom zespołów podczas piątkowej sesji treningowej.

Sebastian Vettel „nastrajał się” przed GP Singapuru w towarzystwie ZZ Top
fot. Red Bull

Tym razem z dwóch kierowców BMW Sauber szybszy okazał się Nick Heidfeld. Pomimo problemów ze skrzynią biegów podczas pierwszego treningu, Niemiec odnotował 4. czas drugiej piątkowej sesji.
Nie zachwycali natomiast kierowcy Ferrari – Kimi Raikkonen uzyskał 14., a Giancarlo Fissichella 16. czas. Różnice pomiędzy zawodnikami były bardzo niewielkie – pierwsza jedenastka zmieściła się w zakresie 1 sekundy.

Najlepszy czas podczas drugiego, piątkowego treningu ustanowił Sebastian Vettel. Warto podkreślić, że młody Niemiec nie ma już w tym sezonie więcej silników do wykorzystania.

Druga sesja nie obyła się jednak bez kłopotów.
Tym razem to Mark Webber przesadził z prędkością i stracił kontrolę nad swoim samochodem, co spowodowało pojawienie się już po raz drugi czerwonej flagi.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata do lidera

Liczba
okrążeń

1

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:48.650

31

2

7

Fernando Alonso

Renault

1:48.924

0.274

27

3

2

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

1:48.952

0.302

30

4

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:49.098

0.448

31

5

22

Jenson Button

BrawnGP

1:49.311

0.661

34

6

14

Mark Webber

Red Bull

1:49.317

0.667

14

7

16

Nico Rosberg

Williams

1:49.333

0.683

33

8

10

Timo Glock

Toyota

1:49.342

0.692

30

9

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:49.358

0.708

28

10

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:49.609

0.959

24

11

23

Rubens Barrichello

BrawnGP

1:49.616

0.966

30

12

20

Adrian Sutil

Force India

1:49.710

1.060

31

13

9

Jarno Trulli

Toyota

1:49.795

1.145

29

14

4

Kimi Raikkonen

Ferrari

1:49.941

1.291

29

15

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:50.023

1.373

34

16

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:50.253

1.603

31

17

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:50.527

1.877

29

18

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:50.605

1.955

28

19

8

Romain Grosjean

Renault

1:50.972

2.322

17

20

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:51.423

2.773

31

Najnowsze

Honda U3-X – kobiecy jednoślad

Jest alternatywą dla samochodów, wygląda niczym Segway i ma siodełko, jak tradycyjny rower. Honda U3-X, nowy prototyp Hondy, zapowiada kolejną rewolucję w poruszaniu się po drogach.

Przyjemnie jest sobie wyobrazić, ile czynności stanie się prostszych, kiedy UX-3 wejdzie na rynek. Ten ważący niecałe 10 kg unicykl elektryczny, ze starczającą na godzinę ciągłej jazdy baterią, pomoże nam ominąć najgorsze korki i ułatwi wycieczkę na zakupy do pobliskiego sklepu. Od Segwaya, poza wagą i gabarytami, różni go wmontowane, zapewniające wygodę podróżowania siodełko. Co ciekawe i trudne do wyobrażenia, pojazd wyposażony jest w jedno koło, zbudowane z kilkunastu, niezależnie skręcających mniejszych kółek. Dzięki nim, a także odchylaniu się kierowcy w odpowiednią stronę, może poruszać się nie tylko do przodu i do tyłu, ale i po skosie oraz na boki – co odzwierciedla ludzki chód. Poprzez odpowiednie przenoszenie ciężaru górnej części ciała, można dostosować prędkość jazdy do swoich potrzeb.

fot. Honda

Takie rozwiązanie otrzymano przy zastosowaniu technologii kontroli równowagi, którą opracowano na podstawie badań nad humanoidalnym robotem Hondy ASIMO, czy też systemem wielokierunkowego koła napędowego (Honda Omni Traction Drive System lub HOT Drive System), umożliwiającego przemieszczanie się we wszystkich kierunkach – na wprost, do tyłu, w bok i na ukos.

To kompaktowe, jednokołowe urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o wygodzie użytkowania, przez co osoba kierująca może w prosty sposób zejść z podnóżka na nawierzchnię, a linia wzroku siedzącego kierowcy pozostaje mniej więcej na linii wzroku stojącego przechodnia.

Honda planuje prezentację U3-X przy okazji 41. Salonu Samochodowego w Tokio, który rozpocznie się 24 października 2009 roku w Makuhari Messe w mieście Chiba w Japonii. 

fot. Honda

Główne cechy U3-X

1. Urządzenie zawiera technologię kontroli równowagi znaną z robota ASIMO. Czujnik pochylenia wykrywa stopień przechyłu urządzenia w oparciu o zmianę obciążenia powodowanego przez kierowcę. Następnie ustala jego zamiary odnośnie prędkości i kierunku jazdy. W oparciu o uzyskane dane, system przywraca urządzenie do pionowej pozycji, co pozwala uzyskać płynne i zwinne ruchy.

2. System wielokierunkowego koła napędowego (HOT Drive System), umożliwia przemieszczanie się we wszystkich kierunkach – na wprost, do tyłu, w bok i na ukos. Składa się z wielu napędzanych kół o małej średnicy, które połączono ze sobą rzędowo, co tworzy jedno koło o dużej średnicy. Urządzenie porusza się do przodu poprzez wprawienie w ruch dużego koła, podczas gdy uruchomienie małych kół powoduje przemieszczenie się w bok. Połączenie tych ruchów skutkuje wykonaniem ruchu na ukos.

3. Wąska konstrukcja urządzenia umożliwia umieszczenie go pomiędzy nogami kierującego, a także przenoszenie go jedną ręką. W samonośnym nadwoziu zawarto składane siedzenie, podnóżek oraz obudowę konstrukcji pełniącą także rolę ramy. Wszystko to wpływa na uzyskanie niskiej masy własnej i pozwala na łatwy transport.

Specyfikacja Hondy U3-X

Długość × szerokość × wysokość (mm)

315×160×650

Waga

poniżej 10 kg

Rodzaj baterii

Bateria litowo-jonowa

Czas pracy (bateria w pełni naładowana)

1 godzina

Czy taki pojazd ma szansę na popularyzację w świecie zdominowanym przez samochody i czy zyska sprzymierzeńców wśród obecnych rowerzystów, lub wielbicieli jednośladów?

Na razie możemy tylko obejrzeć zasady funkcjonowania unicykla:



Źródło: honda.com

Najnowsze

Bolid F1 z ubrań Pumy

Kojarzycie ubrania Pumy sygnowane logiem Ferrari? Czerwone koszulki, buty, plecaki czy okulary słoneczne to modne gadżety dla fanki sportów motorowych i marki z Maranello. Czy równie wytrzymały jest stworzony z nich bolid Formuły 1?

fot. puma.com

Jest czerwony jak oryginalne Ferrari z równie charakterystycznymi, kontrastującymi czarnymi oponami. Ma ten sam kształt, lecz jego wytrzymałość budzi pewne wątpliwości. Także czas jego produkcji jest jest trochę szybszy…

Zobaczcie co można stworzyć, mając do dyspozycji setki czerwonych t-shirtów, czarne klapki, sygnowane znaczkiem Pumy torebki, okulary, sklepową podłogę i… dużo poczucia humoru.



Źródło: puma.com

Najnowsze

Pierwszy trening na ulicznym torze w Singapurze

GP Singapuru to specyficzny wyścig. Wąski uliczny tor, wieczorne godziny i przesunięcie czasowe, które ignorowane jest przez kierowców. Na tym azjatyckim torze naprawdę liczą się umiejętności zawodników.

Rubens w świetle… księżyca
fot. Brawn GP

Kierowcy Brawn GP byli najszybsi w piątkowy wieczór na torze w Singapurze. W niezłej formie wydaje się być także Sebastian Vettel i Mark Webber z zespołu Red Bull.
Jak na ironię, ku przypomnieniu zeszłorocznych niechlubnych wydarzeń na Marina Bay Circuit kierowca Renault  Romain Grosjean nie opanował samochodu na wyjściu z zakrętu numer 17 i uderzył w bariery(w tym samym miejscu rozbił swój bolid Nelsinho Piquet w trakcie GP Singapuru 2008) . Wypadek spowodował pojawienie się czerwonej flagi i wstrzymanie jazd na kilkanaście minut.

Zespół BMW Sauber przywiózł do Singapuru nowy pakiet aerodynamiczny. Dokonano także zmian w tylnym zawieszeniu i zamontowano nowe skrzynie biegów. W trakcie pierwszego treningu kierowcy szwajcarsko-niemieckiego zespołu uzyskali 8. i 14. czas.

Poz.

Nr

Kierowca

Zespół

Czas

Strata

Liczba
okrążeń

1

23

Rubens Barrichello

Brawn GP

1:50.179

19

2

22

Jenson Button

Brawn GP

1:50.356

0.177

22

3

14

Mark Webber

Red Bull

1:50.416

0.237

21

4

7

Fernando Alonso

Renault

1:50.567

0.388

16

5

15

Sebastian Vettel

Red Bull

1:50.614

0.435

16

6

2

Heikki Kovalainen

McLaren-Mercedes

1:50.699

0.520

21

7

1

Lewis Hamilton

McLaren-Mercedes

1:50.715

0.536

17

8

5

Robert Kubica

BMW Sauber

1:50.815

0.636

15

9

4

Kimi Räikkönen

Ferrari

1:50.865

0.686

19

10

17

Kazuki Nakajima

Williams

1:51.089

0.910

25

11

16

Nico Rosberg

Williams

1:51.427

1.248

23

12

20

Adrian Sutil

Force India

1:51.544

1.365

14

13

12

Sebastien Buemi

Toro Rosso

1:51.643

1.464

28

14

6

Nick Heidfeld

BMW Sauber

1:51.656

1.477

15

15

10

Timo Glock

Toyota

1:52.083

1.904

20

16

9

Jarno Trulli

Toyota

1:52.135

1.956

20

17

3

Giancarlo Fisichella

Ferrari

1:52.390

2.211

24

18

21

Vitantonio Liuzzi

Force India

1:52.905

2.726

23

19

11

Jaime Alguersuari

Toro Rosso

1:53.232

3.053

25

20

8

Romain Grosjean

Renault

1:53.458

3.279

9

Najnowsze