Grubość klocków hamulcowych – jaki ma wpływ na skuteczność hamowania?
Klocki hamulcowe są istotnym elementem układu hamulcowego. Czy wraz z ich postępującym zużyciem spada jakość hamowania?
Trwałość klocków hamulcowych najczęściej jest mniejsza od tarcz. Oczywiście na tempo zużycia się tych elementów ma wpływ między innymi styl jazdy oraz miejsce eksploatacji auta. Inaczej zużywają się klocki hamulcowe w miejskich korkach a inaczej podczas dynamicznej jazdy po autostradzie. W związku z tym zdarza się, że na jedną zmianę tarcz przypadają dwie wymiany klocków. Jednak, czy ich grubość bezpośrednio przekłada się na skuteczność hamowania?

Jaka jest minimalna grubość klocków hamulcowych?
Eksperci przypominają, że określono minimum grubości warstwy ciernej klocka hamulcowego i wynosi ona około 1,5 milimetra. Poniżej tej wartości konieczna jest wymiana podzespołu na nowy bez względu na przejechany na tym komplecie dystans.
Klocki hamulcowe projektuje się w taki sposób, aby przez cały okres użytkowania, aż do minimalnej grubości, zachowały one taką samą efektywność działania. Jeśli wraz z pokonywanym dystansem spada skuteczność hamowania, konieczna jest wizyta u mechanika.

Sprawdź stan techniczny tarcz i klocków hamulcowych
Oczywiście podstawowa diagnostyka układu hamulcowego powinna zacząć się od dokładnego sprawdzenia kondycji tarcz i klocków hamulcowych. Osłabienie skuteczności hamowania może być spowodowane między innymi niewłaściwym montażem klocka hamulcowego w zacisku hamulcowym. Wpływ na efektywność pracy hamulców ma nierównomierne zużycie omawianych elementów.
Zadbaj o płyn i przewody hamulcowe
Wielu kierowców zapomina o regularnym kontrolowaniu poziomu płynu hamulcowego i przewodów hamulcowych. Eksperci przypominają, że na skuteczność hamowania mają ogromny wpływ stan przewodów hamulcowych i parametry płynu, który znajduje się w układzie hamulcowym.
Źródło: Steinhof
Najnowsze
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?
Mokry Tor Modlin, sześć finałowych modeli i jedna zwycięska tytułowa statuetka. Zdradzamy kulisy decyzji jury, emocje podczas jazd testowych i powody, dla których to właśnie Panda okazała się bezkonkurencyjna. -
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Prosty sposób na szybsze rozgrzanie kabiny samochodu. Trzeba wcisnąć jeden przycisk
-
Za co można dostać mandat na 30 tys. zł? Najwyższe kary, jakie można dostać w Polsce
-
Uważaj na znak D-13 – to podpucha, na którą łapie się wielu kierowców.
Zostaw komentarz: