Grażyna Torbicka i Katarzyna Bareja w Stacji Mercedes

Stacja Mercedes na warszawskim Powiślu stanie się centrum filmowego świata. Spotkanie z Grażyną Torbicką, Marcinem Dorocińskim i Arthurem Reinhartem, rozmowa z Katarzyną Bareją (córką Stanisława Barei), a także malowanie światłem  – to tylko niektóre atrakcje zaplanowane na ten dzień.

W najbliższy poniedziałek o godzinie 18.00 w Stacji Mercedes rozpocznie się malowanie światłem z Polską Światłoczułą – pomysłodawcą przedsięwzięcia polegającego na projekcji filmów w miejscowościach, w których mieszkańcy pozbawieni są możliwości spotkań z polskim filmem autorskim i jego twórcami. W wyciemnionym wnętrzu Czułka (który jest jednym z dwóch – obok Światka – światłoczułych samochodów Mercedesa) będzie można malować światłem. Jest to impresjonistyczna zabawa z fotografią, w której rejestrowane jest światło wprawione w ruch. W ciągu dziesięciu sekund można namalować światłem kolorowych latarek swój obraz, na którym uwieczniony będzie również portret samego „malarza”. W zabawie mogą wziąć udział zarówno najmłodsi, jak i starsi amatorzy światła.

fot. Mercedes

O godzinie 19.00 organizatorzy zapraszają na dyskusję „Mercedes w polskim Filmie”, którą poprowadzi Maciej Replewicz, autor biografii „Stanisław Bareja. Król krzywego zwierciadła”. W spotkaniu weźmie udział córka twórcy kultowych filmów – Katarzyna Bareja, redaktor naczelny magazynu Classicauto – Wojciech Jurecki oraz operator – Wojciech Jastrzębowski.

Natomiast o 20.30 Ewa Łabno-Falęcka porozmawia z Grażyną Torbicką, Arthurem Reinhartem, Edwardem Miszczakiem i Marcinem Dorocińskim o festiwalach filmowych w Polsce i o tym, jak przy okazji wspierać filmowe pasje, o udanych debiutach i gwiazdorskich obsadach oraz o projekcie Polska Światłoczuła, który juz trzeci rok kręci filmowo po polskich wsiach i miasteczkach, po remizach, kościołach i więzieniach.

Po spotkaniu odbędzie się projekcja francusko-niemieckiego dramatu fantasy w reżyserii Léos Caraxa „Holy Motors” (2012) –  laureata MFF w Cannes 2012 w kategorii Award of the Youth.

W programie poniedziałkowego wieczoru znajduje się też pokaz dwóch zabytkowych Mercedesów Jarosława Jaźwińskiego, które brały udział w kilku polskich filmach. Miłośnicy samochodów będą mieli okazję obejrzeć również klasyczne modele, które dumnie zaprezentują członkowie Klubu Zabytkowych Mercedesów.

17:00 – prezentacja zabytkowych Mercedesów Jarosława Jaźwińskiego

18:00 – malowanie światłem z Polską Światłoczułą

19:00 – dyskusja „Mercedes w Polskim Filmie”; moderator – Maciej Replewicz

20:30 – dyskusja nt. projektu Polska Światłoczuła i polskich festiwali filmowych; moderator – Ewa Łabno-Falęcka

21:30 – projekcja filmu „Holy Motors” Léos Caraxa

Najnowsze

Słownik motocyklowy Motocainy: Duolever

Prezentujemy wam słownik motocyklowy Motocainy. Codziennie przedstawimy nowe hasło, które pozwoli rozszerzyć wiedzę – nie tylko nowicjuszkom.

Zawieszenie przedniego koła Duolever ma dwa pchane wahacze, które są zamocowane w ramie za pośrednictwem łożysk rolkowych. Te wahacze, które z wyglądu przypominają zwykły wahacz rozwidlony (widelec), prowadzą wspornik koła wykonany z monolitycznego odlewu  o niezwykłej odporności na siły skręcające. Centralny amortyzator połączony jest z jednym z wahaczy pchanych (niższym) i oraz z ramą.

Konstrukcja Duolever
fot. materiały prasowe

Przegub o profilu trapezowym zamontowany na główce ramy oraz wspornik koła są połączone z kierownicą. Ten przegub trapezowy przenosi ruchy kierownicy na koło. A więc, w przeciwieństwie do konwencjonalnego widelca teleskopowego, konstrukcja Duolever nie wymaga kombinacji rur zamocowanych na stałe i rur ślizgowych. Jednocześnie rozdziela on funkcję kierowania i amortyzowania. W rezultacie kierowca korzysta z maksymalnego komfortu i przyczepności. Dodatkowo, dzięki  układowi łożysk wahaczy pchanych uzyskał odporność na „nurkowanie”.

Najnowsze

Catharina Felser: od toru do mikrofonu

Catharina Felser przyszła na świat w Niemczech w 1982. Jako piętnastolatka zasmakowała w atrakcjach kartingu i rok później zwyciężyła w mistrzostwach narodowych. Jednocześnie z dużym zaangażowaniem kontynuowała naukę w szkole – wykazując szczególne uzdolnienia lingwistyczne. Dzisiaj swobodnie posługuje się pięcioma językami.

Szczyt kartingowej kariery Cathariny przypadł na 1999 rok, kiedy to zajęła siódme miejsce w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Europy we Włoszech. Tak zakończyła przygodę z kartingiem, gotowa zmierzyć się z wyzwaniem wyścigów samochodowych.

Świeżo upieczona osiemnastolatka wyścigowe szlify zdobywała w Formule Forda, głównie w Austrii – trzykrotnie zajęła trzecie miejsce w Mistrzostwach Austrii i raz również trzecie podczas gościnnego występu w niemieckiej serii. Pod koniec 2000 roku w austriackiej klasyfikacji generalnej zajmowała czwarte miejsce. W następnym sezonie powróciła na stałe do kraju rodzinnego, tym razem mierząc się z Formułą BMW ADAC, gdzie ośmiokrotnie uplasowała się w pierwszej dziesiątce, ostatecznie lądując na 15. miejscu. Jak wielu innych zawodników, potraktowała te doświadczenia jako wstęp do dalszego rozwoju i 2002 rok przyniósł jej pierwsze występy w Formule 3. Dzisiaj wspomina ten sezon jako prawdziwy chrzest ognia. Pierwsze kroki stawiała w drużynie van Amersfoort.

Catharina Felser
fot. KTM

Jej najlepszym wynikiem okazało się 16. miejsce na torze Sachsenring. Ambitna Niemka nie była zadowolona z tego osiągnięcia. Zdecydowała się na zmianę: pod flagą KMS poprawiła swoje wyniki, osiągając kolejno czternastą i jedenastą pozycję na torze Hockenheim, ostatecznie kończąc z jedenastym wynikiem w generalce. To był trudny sezon, ale Catharina nie zamierzała się zniechęcać. W 2003 roku powróciła do niemieckiej F3. Od razu na wstępie zajęła trzecie i czwarte miejsce na torze Oschersleben. Nieco słabiej poszło jej na torze Lausitzring (siódme i piąte miejsce). Ponownie wyzwaniem okazało się Hockenheim (miejsca odpowiednio czternaste i szesnaste). Na Nurburgring jednego wyścigu nie ukończyła, drugi przyniósł jej dziesiątą pozycję. Potem jednak wróciła do formy, zapewniając sobie miejsce na podium na torze Spielberg. Był to sezon całkowicie zdominowany przez Brazylijczyka Joao Paulo de Oliveirę, Cathi jednak zebrała dość punktów, by zająć szóste miejsce w klasyfikacji generalnej.

W kolejnym sezonie Catharinę dopadła zmora wielu zawodników: kłopoty finansowe. Skupiła się na pojedynczych występach za kierownicą nowego samochodu, Seata Leon. Przez część sezonu z powodzeniem tworzyła zespół z Danielem Bauerem. Pod koniec roku spróbowała znowu jazdy solo, testując w Stanach Dodge’a Barbera. Nie przyniosło to jednak szczególnych efektów. Na sezon 2005 Cathi wróciła więc do Niemiec. Tym razem postawiła na wyścigi wytrzymałościowe. Tak się złożyło, że akurat w tym czasie strategia promocyjna Mazdy opierała się w dużej mierze na zatrudnianiu zdolnych zawodniczek: 23-letnia Cathi nadawała się do tego znakomicie. Jako część kobiecej drużyny, do której należały również Kati Droste i Steffi Halm, brała udział w długodystansowych wyścigach za kierownicą Mazdy RX-8.

W pełni kobieca ekipa Mazdy
fot. Mazda

Jednym z nich był 24-godzinny wyścig na torze Nurburgring, gdzie dziewczyny zajęły 55. miejsce w gronie dwustu startujących i czwarte w klasie. Niestety, 24-godzinnego wyścigu w Dubaju na początku 2006 roku nie ukończyły. Cathi ponownie połączyła siły z Kati Droste, mierząc się z Nurburgringiem. Pilotowane przez Kathi Konig i Christinę Surer za kierownicą Seata Leon zakończyły morderczy wyścig na 62. miejscu i trzecie w klasie. W 2006 roku Felser miała okazję testować Lamborghini Gallardo i, ku swojej wielkiej radości, również się nim ścigać podczas rundy Divinol Cup na torze w Salzburgu. Wzięła udział w dwóch wyścigach i oba ukończyła na ósmym miejscu. W 2007 roku wyraźnie przycichła, zamieniając potężne Lamborghini na ekologiczne Renault Megane RS 26, w którym wzięła udział w GP Tuner w Niemczech. Poza tym poświęcała się głównie jazdom testowym. W 2008 zebrała plon, wracając do gry: pod auspicjami zespołu KTM zasiadła za kierownicą sportowego X-Bow podczas europejskiej serii GT4. Zajęła wówczas trzecie miejsce w ogólnej klasyfikacji lekkich samochodów. W 2009 nadal jeździła dla KTM, chociaż już nie jako oficjalna członkini zespołu GT4. Występowała głównie na festiwalach szybkości, testując osiągi X-Bowsów. Pełniła również rolę instruktorki dla nowych adeptów.

Cathi jako dziennikarka motoryzacyjna
fot. materiały prasowe

W 2011 roku priorytety życiowe Catharine Felser uległy zmianie. Rozwinęła z sukcesem karierę telewizyjną w rodzinnych Niemczech. W 2012 została reporterką, m.in. relacjonując dla telewizji wyścigi DTM. Czy zdecyduje się kiedyś wrócić do gry? Z pewnością ma ku temu wszelkie predyspozycje.

 

Najnowsze

Odświeżony Nissan Micra w Polsce – znamy ceny

Nowy Nissan Micra został gruntownie odświeżony, zyskując szereg udoskonaleń zarówno w zakresie stylistyki, jak i rozwiązań technicznych. Ceny na polskim rynku rozpoczynają się od 39 990 zł.

Gama Nissana Micra na rynek polski opiera się na dwóch benzynowych wersjach silnikowych – wolnossącej 1,2 l o mocy 80 KM oraz 1,2 l z kompresorem o mocy 98 KM – obu dostępnych z manualną lub zautomatyzowaną (CVT) skrzynią biegów.

W podstawowym poziomie wykończenia – Visia – wyposażenie standardowe obejmuje między innymi:

  • 6 poduszek powietrznych,
  • systemy bezpieczeństwa ABS, ESP oraz BA (wspomaganie hamowania),
  • elektrycznie regulowane szyby przednie,
  • komputer pokładowy,
  • centralny zamek sterowany pilotem.
Odświeżony Nissan Micra
fot. Nissan

Na liście opcji dostępnych za dopłatą (w zależności od wersji) znalazły się:

  • system inteligentnego kluczyka I-Key, umożliwiający otwieranie auta bez wyjmowania kluczyka i uruchamianie silnika za pomocą przycisku Start/Stop,
  • system pomiaru wielkości miejsca parkingowego, ułatwiający manewrowanie wmieście,
  • multimedialny system NissanConnect 2.0 z 5,8-calowym ekranem dotykowym, gniazdem USB, kamerą cofania oraz 6 głośnikami,
  • automatyczna klimatyzacja.

Gama dostępnych do tej kolorów nadwozia powiększyła się o dwa nowe: metalizowany Szarość wolframu oraz perłowy Błękit Pacyfiku. Wnętrze z kolei zyskało dwie nowe tapicerki.

Ceny Nissana Micra na polskim rynku rozpoczynają się od 39 990 zł za wersję Visia z silnikiem 1,2 l 80 KM z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach. Model ten jest także dostępny w kredycie 0% 50/50 Nissan Finance.

Nowy Nissan Micra będzie dostępny u autoryzowanych dealerów pod koniec sierpnia, ale już dziś można go obejrzeć podczas Nissan Innovation Tour 2013: 11 sierpnia w Ełku podczas IV Mazurskiego Moto Show Nissan Edition oraz w dniach 17 – 18 sierpnia w Krynicy Górskiej w ramach imprez towarzyszących Festiwalowi Filmów Muzycznych im. Jana Kiepury.

Najnowsze

Rajd Finlandii: Kubica znów na podium

Po zwycięstwach w Rajdzie Akropolu i Rajdzie Sardynii, Robert Kubica i Maciek Baran finiszowali w Finlandii na drugim miejscu w kategorii WRC2. Polacy zbliżyli się do czołowej pozycji w klasyfikacji mistrzostw.

Około dwudziestu załóg biorących udział w Rajdzie Finlandii tworzyło wyjątkowo silną kategorię WRC2, a szczególnie konkurencyjni byli lokalni specjaliści, tacy jak Jari Ketomaa i Esapekka Lappi. Tylko mocne tempo mógł zakładać Robert Kubica, który wiedział, że musi stawić czoła coraz trudniejszemu wyzwaniu, jakim miała być kolejna lekcja rajdowego rzemiosła. Oprócz rywali kierowca Citroëna DS3 RRC obawiał się tego, co go spotka na odcinkach: “Jak można się było spodziewać, trudno jest przewidzieć, jak będzie się tutaj prowadzić samochód po przejechaniu odcinków z niskimi prędkościami. Nie wiem, czy jestem bardziej podekscytowany, czy przerażony tym, co nas czeka!”.

Rajd rozpoczął się we czwartek, etapem składającym się z sześciu odcinków specjalnych. Poprawiając tempo w trakcie dnia, Polak wspiął się na drugą pozycję, 24s za Jarim Ketomaa: “Nie przejechaliśmy dziś zbyt wielu kilometrów, a na trasie było bardzo trudno, szczególnie kiedy spadł deszcz pod koniec dnia. Drugi dzień będzie jeszcze bardziej skomplikowany. Musimy zachować koncentrację, ponieważ łatwo jest popełnić bardzo kosztowny błąd”.

Robert Kubica wciąż nabiera doświadczeń
fot. Citroen

Podczas piątkowego etapu Robert umocnił swoją pozycję. Będąc stale w czołówce, wytrzymał presję wywieraną przez Haydena Paddona. W efekcie mistrz świata z 2011 roku w kategorii P-WRC pod koniec dnia popełnił błąd. Będąc jedną minutę przed Ketomaa, Kubica utrzymywał dwuminutową przewagę nad kolejnym rywalem.

“Byłem zaskoczony, jak bardzo odcinki zmieniły się pomiędzy tym, co było rano i popołudniu, kiedy powstały głębokie koleiny. Nie wiem, czy tak jest co roku, bo nie mam doświadczenia – oglądałem Rajd Finlandii tylko w telewizji”, komentował po powrocie do parku serwisowego w Jyväskylä. “W końcu zostałem złapany w pułapkę na pierwszym, popołudniowym oesie. Samochód był zbyt niski. Na jednym z zakrętów zawadziliśmy podwoziem, przód samochodu podbiło i wypadliśmy prosto w drzewa! Po tym zmieniliśmy nieco set-up, ustawiając prawidłowo wysokość samochodu i wszystko zaczęło działać doskonale. To była dobra lekcja. Kiedy masz zero doświadczenia na tych specyficznych odcinkach, każdy kilometr robi dużą różnicę”.

Pomimo dużych różnic pomiędzy kierowcami, Robert kontynuował szybką jazdę ostatniego dnia. Po raz pierwszy cieszył się z możliwości przejechania legendarnego oesu Ouninpohja. “Jari Ketomaa powiedział mi, że przejechał niektóre odcinki już ponad piętnaście razy, startując w Mistrzostwach Finlandii, więc nie mogło być mowy o łatwej rywalizacji z nim”, podsumował Robert. “Tak naprawdę nie spodziewałem się, że będę finiszował tutaj na drugim miejscu, przed wieloma bardziej doświadczonymi kierowcami. Na szczęście znaleźliśmy od razu odpowiedni rytm. Biorąc pod uwagę, że mój pierwszy start na szutrze miał miejsce w kwietniu, wyraźnie widać, że idziemy w dobrym kierunku. Nie jest łatwo robić krok do przodu na każdym rajdzie. Jest jeszcze wiele do zrobienia, ponieważ każdy rajd WRC jest inny i musimy zdobywać kolejne doświadczenia”.

W mistrzostwach kategorii WRC2 Robert Kubica obecnie zajmuje trzecie miejsce, z 76 punktami zdobytymi w czterech startach. Jego średnia na rajd wynosi 19 punktów, a to więcej niż mają zajmujący pierwsze i drugie miejsce, którzy brali udział w większej liczbie imprez.

Najnowsze