Grand Prix elektromotocykli
Elektryczny motocykl? I to wyścigowy? Po raz pierwszy w 102-letniej historii imprezy Time Trials Xtreme Grand Prix 2009, które zorganizowano na Wyspie Man, w szranki stanęły motocykle z napędem elektrycznym. Zgłoszono 20 jednośladów, 12 zakwalifikowało się, 10 ukończyło wyścig.
Wyspa Man, słynny Tourist Trophy, to także trasa w Sneafell Mountain, jedynego w swoim rodzaju wyścigu motocyklowego. Przeszło 60 km wijącej się dwupasmowej drogi pełnej nierówności, wzniesień, agrafek i ponad 6 km wspinaczki przez góry. Pierwszy raz zamiast rasowego dźwięku wysooobrotowego silnika sportowego, wśród skał rozlegało się… bzyczenie jednostek elektrycznych (podobne nieco do dźwięku skutera). Do wyścigu stanęły zespoły projektantów motocykli z napędem ekologicznym.
Pierwsze miejsce w klasie Best Buy Pro zajął zespół Agni Motors. Motocykl do zwycięstwa poprowadził Robert „Bullet” Barber, który praktycznie zdominował cały wyścig. Wygrał dwie sesje kwalifikacyjne i nie dał sobie odebrać prowadzenia także podczas wyścigu. Maszyna Agni była świetnie przygotowana do tej trudnej trasy. Projektantem zarówno tego motocykla, jak i unikalnego silnika, jest Cedric Lynch, człowiek-legenda wśród twórców pojazdów z napędem elektrycznym – od samochodów po łodzie.
Na drugim miejscu linię mety przeciął Thomas Schoenfelder z teamu XXL Racing, bijąc jednocześnie rekord prędkości na motocyklu elektrycznym (170,6 km/h). Poniżej oczekiwań podczas TTX GP pojechały natomiast maszyny Mission One EV oraz Motoczysz E1pc (nie ukończył wyścigu), które prześladowały problemy techniczne. Mark Buckley z Brammo’s TTR i Thomas Montano kierujący Mission One EV zajęli odpowiednio trzecią i czwartą pozycję.
W klasie Open zwyciężył Chris Heath z Teamu Electric Motorsport, na drugim miejscu wyścig ukończył zespół Barefoot Motors Racing z motocyklem kierowanym przez Chrisa Pettiego, trzeci dojechał John Crellin z Team’u Tork (John zginął tragicznie podczas Senior TT tego samego dnia).
Trzeba przyznać, że prototypowe maszyny często ulegały awariom, niemniej TTX GP było ciekawym wydarzeniem, a może nawet prognozą pewnych zmian w świecie wyścigów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, podobne zawody odbędą się już w lipcu w Ohio w USA.
Wyniki TTX GP 2009
BEST BUY PRO Class
1 AGNI X01 – Rob Barber 25:53:50
2 XXL Racing Team – Thomas Schoenfelder 29:04:93
3 Brammo – Mark Buckley 30:02:64
4 Mission Motors – Thomas Montano 30:33:26
5 Htblauva – Paul Dobbs 36.10.63
6 Brunel X-team – Stephen Harper 56:27:89
OPEN Class
1 Electric Motorsport – Chris Heath 34:17:30
2 Barefoot Motors – Chris Petty 36:23:06
3 TORK – John Crellin 37:26:01
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: