GP Węgier 2013, treningi

Pierwsze dwa treningi należały do Red Bulla, natomiast przed kwalifikacjami najlepszy okazał się Romain Grosjean.

I trening: Red Bull na czele

Sebastian Vettel oraz Mark Webber z Teamu Red Bull Racing byli dziś najszybsi podczas porannego treningu na torze Hungaroring pod Budapesztem.

Po 3 tygodniach przerwy Formuła 1 wróciła na tor. Tym razem do Węgier, gdzie debiutował Robert Kubica. W pierwszych minutach trwania treningu na torze był tylko Daniel Ricciardo, który aspiruje do zajęcia fotela po odchodzącym po tym sezonie Webberze.

Wiele problemów podczas tego weekendu będzie stwarzać temperatura zarówno toru jak i powietrza. Jak zapowiadają synoptycy, w niedzielę ma być aż 40 stopni. Już dziś słupek rtęci pokazywał 30 stopni Celsjusza, a tor miał prawię 44 stopnie.

Mark Webber
fot. Pirelli

Pierwsza sesja przebiegała spokojnie, nie licząc drobnych wyjazdów poza tor. Ekipy – po testach młodych kierowców – mają spory materiał do przeanalizowania. Przypomnijmy, że wiele ekip testowało również ustawienia na Hungaroring.

Jako trzeci za plecami dwójki z Red Bulla uplasował się Kimi Raikkonen, który prawdopodobnie zostanie w Lotusie na przyszły sezon. Za nim znalazł się Fernando Alonso, który wczoraj wraz z Markiem Gene oddali hołd ofiarom katastrofy kolejowej w Hiszpanii. Również Lotus pamięta o ofiarach umieszczając flagę Galicji na tylnym skrzydle.

Słabo poszło Felipe Massie, który uplasował się na 15 pozycji. Warto również dodać, że za sterami Marussi pojawił się Rodolfo Gonzalez, jednak zajął on ostatnią pozycję.

 

 

Poz.        Kierowca                 Zespół             Czas                Okr.

1          S.Vettel                    Red Bull         1:22.723          19

2          M.Webber                Red Bull         1:22.982          24

3          K.Raikkonen           Lotus              1:23.010          20

4          F.Alonso                  Ferrari             1:23.099          22

5          R.Grosjean              Lotus              1:23.111          20

6          J.Button                   McLaren         1:23.370          26

7          A.Sutil                     Force India     1:23.390          20

8          N.Rosberg               Mercedes        1:23.531          28

9          S.Perez                    McLaren         1:23.591          26

10        P.Maldonado           Williams          1:23.911          21

11        E.Gutierrez              Sauber             1:24.119          21

12        V.Bottas                  Williams          1:24.150          27

13        L.Hamilton              Mercedes        1:24.157          28

14        J.E.Vergne               Toro Rosso      1:24.204          15

15        F.Massa                   Ferrari             1:24.299          19

16        N.Hulkenberg          Sauber             1:24.314          23

17        D.Ricciardo             Toro Rosso      1:24.383          24

18        P. di Resta               Force India     1:24.608          21

19        C.Pic                      Caterham        1:25.827          24

20        G.van der Garde     Caterham        1:26.808          25

21        J.Bianchi                  Marussia         1:27.617          20

22        R.Gonzalez              Marussia         1:28.927          25

 

 

II trening: Red Bull po raz drugi najszybszy

Sebastian Vettel oraz Mark Webber również podczas drugiego treningu pokazali, że mają sporą ochotę na dublet na Hungaroringu.

Temperatura podczas drugiego treningu nie rozpieszczała kierowców. Temperatura asfaltu wynosiła 46 stopni, powietrza 33.. a to nie koniec.

Jak to tradycyjnie bywa, drugi trening przebiegał pod znakiem testowania miękkiej mieszanki, która okazało się być o ponad sekundę szybsza niż twardsza.

Na trzeci miejscu uplasował się Romain Grosjean, a za nim Fernando Alonso i Felipe Massa. Warte uwagi są czasy kierowców Mercedesa, którzy ze względu na karę nałożoną przez FIA nie mogli brać udział w teście młodych kierowców a co za tym idzie, testować mieszanek Pirelli.

Weekend na Hungaroringu jest również małym świętem dla Adriana Sutil, który świętuje swoje 100 Grand Prix. Sporo problemów miął podczas drugiego treningu Bottas, który zmagał się z awarią systemu KERS. Tradycyjnie stawka zamknęli kierowcy Marussi.

 

Poz.      Kierowca                 Zespół             Czas                Okr.

1          S.Vettel                    Red Bull         1:21.264          34

2          M.Webber                Red Bull         1:21.308          42

3          R.Grosjean              Lotus              1:21.417          40

4          F.Alonso                  Ferrari             1:21.426          34

5          F.Massa                   Ferrari             1:21.544          37

6          L.Hamilton              Mercedes        1:21.802          42

7          N.Rosberg               Mercedes        1:21.199          40

8          K.Raikkonen           Lotus              1:22.011          32

9          J.Button                   McLaren         1:22.180          41

10        A.Sutil                     Force India     1:22.304          41

11        P. di Resta               Force India     1:22.526          39

12        S.Perez                    McLaren         1:22.529          37

13        P.Maldonado           Williams          1:22.781          36

14        E.Gutierrez              Sauber             1:22.837          42

15        N.Hulkenberg          Sauber             1:22.841          39

16        J.E.Vergne               Toro Rosso      1:23.369          34

17        D.Ricciardo             Toro Rosso      1:23.411          41

18        V.Bottas                  Williams          1:23.646          34

19        C.Pic                      Caterham        1:24.324          38

20        G.van der Garde     Caterham        1:25.065          36

21        J.Bianchi                  Marussia         1:25.143          39

22        M.Chilton                Marussia         1:26.647          33

 

III trening: Grosjean najszybszy przed kwalifikacjami

Romain Grosjean okazał się najszybszy podczas trzeciej sesji treningowej na torze Hungaroring.

Wysoka temperatura asfaltu prawdopodobnie nie służy bolidom Red Bulla. Jak zauważyli nasi komentatorzy, im wyższa temperatura toru, tym bolidy „Czerwonych Byków” są wolniejsze.

Romain Grosjean
fot. Pirelli

Za Francuzem uplasował się Fernando Alonso, a trzeci był Sergio Perez, który na dwie minuty przed końcem treningu rozbił swojego McLarena. Wysoka temperatura – nie tylko ze względu na pogodę panuje również z boksach. Na torze zjawili się bowiem Jean Todt oraz Bernie Ecclestone, którzy poinformowali o sfinalizowaniu nowego Concorde Agreement.

Jak to zawsze bywa, trzecia sesja treningowa przebiegła pod znakiem wyjazdów kwalifikacyjnych oraz testowaniu miękkiej mieszanki. Stawkę tradycyjnie zamknęli kierowcy Marussi, Caterhama oraz Esteban Gutierrez – w jego bolidzie konieczna była wymiana silnika.

 

Poz.       Kierowca                 Zespół             Czas                Okr.

1          R.Grosjean              Lotus              1:20.730          20

2          F.Alonso                  Ferrari             1:20.898          13

3          S.Perez                    McLaren         1:21.052          10

4          S.Vettel                    Red Bull         1:21.125          27

5          F.Massa                   Ferrari             1:21.151          14

6          L.Hamilton              Mercedes        1:21.158          19

7          M.Webber                Red Bull         1:21.254          17

8          N.Rosberg               Mercedes        1:21.356          23

9          J.Button                   McLaren         1:21.499          15

10        A.Sutil                     Force India     1:21.519          20

11        K.Raikkonen           Lotus              1:21.589          17

12        P.Maldonado           Williams          1:21.646          19

13        P. di Resta               Force India     1:21.963          21

14        N.Hulkenberg          Sauber             1:21.964          21

15        D.Ricciardo             Toro Rosso      1:22.180          18

16        J.E.Vergne               Toro Rosso      1:22.423          19

17        V.Bottas                  Williams          1:23.028          16

18        G.van der Garde     Caterham        1:23.975          21

19        C.Pic                     Caterham        1:23.987          19

20        J.Bianchi                  Marussia         1:24.298          20

21        M.Chilton                Marussia         1:25.122          20

22        E.Gutierrez              Sauber             -:–.—              2

Najnowsze

GP Węgier 2013: Hamilton z pierwszego miejsca

Po trzecim treningu wielu typowało Romaina Grosjeana na zwycięzcę kwalifikacji. Jednak niespodziankę sprawił Lewis Hamilton, który minimalnie wyprzedził drugiego Vettela.

Temperatura toru dochodziła do 47 stopni Celsjusza, a powietrza do 34 stopni. Jednak naprawdę gorąco zrobiło się pod koniec trzeciej części czasówki, gdzie toczyła się zacięta walka o pierwsze pole startowe, a Mark Webber wypadł w furii z garażu Red Bulla.

Pierwsza część kwalifikacji przebiegła pod znakiem problemów Australijczyka i jego dyskusji radiowej z inżynierem wyścigowym, który poinformował Australijczyka, że nie dostrzeżono w telemetrii niczego niepokojącego. W pierwszej części czasówki odpadł Paul di Resta, co było sporym zaskoczeniem. Również pechowo kwalifikacje zakończyły się dla Estebana Gutirreza, który wraz z kierowcami Marussi oraz Caterhama pożegnał się z kwalifikacjami.

Hamilton zdobywa pole position
fot. Pirelli

Druga część czasówki to ogromny pech kierowców Williamsa, którzy znów nie weszli do finałowej części rywalizacji. Również Jenson Button nie zaliczy tych kwalifikacji do udanych, nie wspominając Adriana Sutila, który świętuje na Hungaroringu swoje 100 GP.

Trzecia część  to już popis Lewisa Hamiltona oraz Sebastiana Vettela. Obaj Panowie robili wszystko by wywalczyć pierwsze pole, jednak ta sztuka udała się Anglikowi, który – notabene – był bardzo zaskoczony końcowym sukcesem. Za tą dwójką ustawi się jutro Romain Grosjean. Słabo spisali się kierowcy Ferrari. Alonso wystartuje jutro z piątej, a Felipe Massa z siódmej pozycji. O sporym zaskoczeniu można mówić także w przypadku Raikkonena, który zmagał się z podsterownością i wylądował na szóstej pozycji..

 

 

Poz.        Kierowca                 Zespół  Czas

1          L.Hamilton                Mercedes        1:19.388

2          S.Vettel                     Red Bull          1:19.426

3          R.Grosjean               Lotus               1:19.595

4          N.Rosberg                Mercedes        1:19.720

5          F.Alonso                   Ferrari             1:19.791

6          K.Raikkonen            Lotus               1:19.851

7          F.Massa                   Ferrari             1:19.929

8          D.Ricciardo              Toro Rosso      1:20.641

9          S.Perez                     McLaren          1:22.398

10        M.Webber                Red Bull           -:–.—

 

11        A.Sutil                      Force India      1:20.569

12        N.Hulkenberg           Sauber             1:20.580

13        J.Button                    McLaren          1:20.777

14        J.E.Vergne                Toro Rosso      1:21.029

15        P.Maldonado            Williams           1:21.133

16        V.Bottas                   Williams           1:21.219

 

17        E.Gutierrez               Sauber             1:21.724

18        P. di Resta                Force India      1:22.043

19        C.Pic                       Caterham         1:23.007

20        G.van der Garde       Caterham         1:23.333

21        J.Bianchi                   Marussia          1:23.787

22        M.Chilton                 Marussia          1:23.997

Najnowsze

GP Węgier: Hamilton wygrywa wyścig

Lewis Hamilton – po sensacyjnym pole position – utarł nosa Sebastianowi Vettelowi i wygrał po raz czwarty w karierze GP Węgier, wyrównując tym samym rekord Schumachera.

Jest to już 22. zwycięstwo w karierze młodego Anglika. Jednak Vettel nie miał szans nawet na drugie miejsce, ponieważ Kimi Raikkonen dzielnie bronił swojej pozycji – zwłaszcza w końcówce wyścigu.

Za podium znaleźli się Mark Webber, który po starcie z 10. pozycji pokazał, że Red Bull jest w błędzie, stawiając wszystko na Niemca. Słabo widoczny dziś Alonso uplasował się na piątej pozycji. Znacznie gorzej szło Felipie Massie, który na pierwszym okrążeniu wdał się w bójkę z Nico Rosbergiem oraz Kimi Raikkonenem, a potem z Grosjeanem, który otrzymał karę za wyjazd poza tor i zyskanie pozycji na niekorzyść Massy. Po wyścigu poinformowano również, że Ferrari musi zapłacić karę w wysokości 15 tyś euro za to, że Alonso używał systemu DRS, mimo iż jego strata do rywala wynosiła więcej niż 1 sekundę.

Triumfujący Lewis Hamilton
fot. Pirelli

Dużo pisałyśmy na temat pogody. Niedziela okazała się najgorętsza – asfalt miał prawie 50 stopni, a temperatura powietrza aż 35 stopni. Jednak słabiutki wiatr bardzo pomógł przeżyć te temperatury. Warto zauważyć, że Sebastian Vettel przejechał cały wyścig z uszkodzonym przednim skrzydłem, które uszkodził podczas manewru wyprzedzania jednego z rywali.

Pechowo wyścig zakończył się dla Rosberga, który nie dosyć, że na pierwszym kółku – po kolizji z Massą – spadł aż o osiem oczek, to aby tego było mało awarii uległa prawdopodobnie jednostka napędowa.

Pechowo zakończył się również wyścig dla dzisiejszego jubilata – Adriana Sutila, który musiał się wycofać z powodu awarii bolidu.

Teraz czas na cztery tygodnie przerwy i wracamy na legendarny tor Spa, w Belgii.

 

Poz.        Kierowca                 Zespół             Czas                Pkt.

1          L.Hamilton              Mercedes        1:42:29.445     25

2          K.Raikkonen           Lotus              +10.9              18

3          S.Vettel                    Red Bull         +12.4              15

4          M.Webber                Red Bull         +18.0              12

5          F.Alonso                  Ferrari             +31.4              10

6          R.Grosjean              Lotus              +52.2              8

7          J.Button                   McLaren         +53.8              6

8          F.Massa                   Ferrari             +56.4              4

9          S.Perez                    McLaren         +1 okr.            2

10        P.Maldonado           Williams          +1 okr.            1

11        N.Hulkenberg          Sauber             +1 okr.

12        J.E.Vergne               Toro Rosso      +1 okr.

13        D.Ricciardo             Toro Rosso      +1 okr.

14        G.van der Garde     Caterham        +2 okr.

15        C.Pic                     Caterham        +2 okr.

16        J.Bianchi                  Marussia         +3 okr.

17        M.Chilton                Marussia         +3 okr.

18        P. di Resta               Force India     +4 okrr.

19        N.Rosberg               Mercedes        +6 okr.

20        V.Bottas                  Williams          +28 okr.

21        E.Gutierrez              Sauber             +42 okr.

22        A.Sutil                     Force India     +51 okr.

Najnowsze

Indie wypadną z kalendarza F1 w sezonie 2014?

Bernie Ecclestone stwierdził, że istnieje spore ryzyko wyrzucenia GP Indii z kalendarza na sezon 2014.

Indie rozgrywają GP od 2011 roku, jednak sprawia to coraz więcej problemów. Wszystko za sprawą podatków, które zespoły muszą płacić na granicy, ponieważ władze Indii nie uznają F1 za dyscyplinę sportową.

W rozmowie z agencją Reuters szef F1 przyznał, że Indie prawdopodobnie nie będą gościły F1 w swoim kraju w przyszłym sezonie.

Tor w Indiach
fot. Pirelli

„Czy w przyszłym roku będzie wyścig w Indiach? Najprawdopodobniej nie” – powiedział Ecclestone.

Władze toru zaprzeczyły jednak tym doniesieniom, stwierdzając, że to „wredne i bezpodstawne plotki”. Gdyby GP Indii wypadło z kalendarza, wzrosłyby wówczas notowania toru w Rosji, ponieważ – jak się okazuje – kalendarz F1 na sezon 2014 nadal nie został w pełni ustalony.

Najnowsze

Super-męski wózek Skody

Wedle badań przeprowadzonych przez Skodę, wśród świeżo upieczonych tatusiów nadal panuje przekonanie, że wożenie dziecka w wózku to przywilej kobiety. Czeski producent postanowił temu zaradzić, projektując wózek o męskim i zdecydowanym kształcie.

Skoda przeprowadziła ankietę wśród 1000 ojców i aż 75% z nich odpowiedziało, że chętniej angażowaliby się w spacery z dzieckiem, gdyby wózki nie sprawiały tak… niemęskiego wrażenia. Jedna trzecia respondentów przyznała wręcz, że czuje się zażenowana, popychając spacerówkę z dzieckiem.

fot. Skoda

Dajcie nam coś maksymalnie wyczesanego i cieszącego oko, a sytuacja się zmieni. I dostali – teraz już wymówki nie będzie.  VRS Mega Man-Pram to już nie wózek, to niemal instytucja. Zaprojektowany „na miarę króla”, z całą pewnością przykuje uwagę każdego przechodnia w parku. Wózek jest dumnie osadzony na 20-calowych kołach i pełen dodatkowych bajerów, jak boczne lusterka, hydrauliczne zawieszenie, światła hamulcowe i reflektor z myślą o rozświetleniu nocnych przechadzek.

fot. Skoda
fot. Skoda

Skoda nie planuje jednak wypuszczenia tego imponującego obiektu do stałej sprzedaży. Wózek został zaprojektowany przede wszystkim dla potrzeb reklamy nowej Octavii, w duchu strategii „nadajmy nowe życie przedmiotom codziennego użytku”. Czyżby – niezależnie od wyników ankiety – firma nie spodziewała się dużego zainteresowania wózkami o linii Transformersa?

Najnowsze