GP Japonii, wyścig: podium pełne niespodzianek

Wyścig o GP Japonii obfitował w niespodziewane zwroty akcji. Zacięta walka na pierwszym okrążeniu, kolizje i niespełnione ambicje kilku kierowców nadały rywalizacji rumieńców.

Wszystko rozegrało się na pierwszym zakręcie. Kimi Raikkonen miał kontakt z Fernando Alonso, wskutek czego Hiszpan przebił oponę i zakończył swoją przygodę na pierwszym okrążeniu. Drugi Lotus prowadzony przez Romaina Grosjeana z impetem staranował Webbera, co skończyło się sporymi uszkodzeniami auta Australijczyka, który – mimo wszystko – ukończył wyścig i karą dla Francuza za staranowanie Webbera. Kolejnym, który odpadł na pierwszych metrach był Nico Rosberg, który jak się okazało wdał się w „bójkę” z Senną, za co Brazylijczyk także został ukarany.

Sebastian Vettel na pierwszym stopniu podium GP Japonii.
fot. Pirelli

Sporo szczęścia miał Felipe Massa, który ominął całe to zamieszanie, Vettel, który jako lider szybko uciekł stawce, Hamilton, który o mało nie wjechał w tył Ferrari prowadzone przez Massę, oraz Schumacher, który przez moment był na ostatniej pozycji z powodu całego zamieszania. Po wszystkich tych incydentach i zjeździe samochodu bezpieczeństwa zaczęło się prawdziwe ściganie.

Walka toczyła się do ostatnich metrów wyścigu. O miejsca na podium walczyło 5 kierowców: Vettel – który był niezagrożony, Kobayashi – który musiał na ostatnich metrach uciekać przed szalejącym Buttonem, Massa – który dzięki sprawnej pracy mechaników i strategi zajął fantastyczne drugie miejsce i po dwóch latach wrócił na podium, Button – który nie dał rady w końcówce wyprzedzić Kobayashiego i Perez – niestety Perez próbując wyprzedzić Hamiltona zaliczył pobocze, co zakończyło się utknięciem w pułapce żwirowej.

Sporo działo się też za plecami czołowej czwórki. Button co jakiś czas zgłaszał problemy ze skrzynią jednak jego inżynier twierdził, że wszystko jest ok. Michael Schumacher został poinformowany, że zespół stracił telemetrię, tj. boks stracił łączność z bolidem, co spowodowało, że Schumi nie bardzo wiedział na ile może sobie pozwolić. Problemy w końcówce miał także Vettel, który zbyt mocno katował opony a cała załoga próbowała studzić młodego Niemca na wszelkie sposoby.

Ostatecznie z dość dużą przewagą wygrał Vettel, przed Massą i Kobayashim, dla którego jest to pierwsze podium czym spracił niesamowitą radość rodakom znajdującym się na torze, bo warto przypomnieć, że Kamui pierwszy raz znalazł się na podium i to podczas swojego rodzimego GP. Czwarty był natomiast Button, któremu nie udało się wyprzedzić Japończyka. Na brawa zasługuje również Mark Webber, który mimo wszystko dojechał na dziewiątym miejscu. Teraz parę dni przerwy i zawitamy do Korei.

 1            S.Vettel                    Red Bull         1:28:56.242     25

   2          F.Massa                   Ferrari             +20.6              18

   3          K.Kobayashi           Sauber             +24.5              15

   4          J.Button                   McLaren         +25.0              12

   5          L.Hamilton              McLaren         +46.4              10

   6          K.Raikkonen           Lotus              +50.4               8

   7          N.Hulkenberg          Force India     +51.1              6

   8          P.Maldonado           Williams          +52.3              4

   9          M.Webber                Red Bull         +54.6              2

   10        D.Ricciardo             Toro Rosso      +1:06.9           1

   11        M.Schumacher        Mercedes        +1:07.7          

   12        P. di Resta               Force India     +1:23.4          

   13        J.E.Vergne               Toro Rosso      +1:28.6          

   14        B.Senna                   Williams          +1:28.7          

   15        H.Kovalainen          Caterham        +1 okr.

   16        T.Glock                    Marussia         +1 okr.

   17        W.Pietrow               Caterham        +1 okr.

   18        P.de la Rosa             HRT F1           +1 okr.

   19        R.Grosjean              Lotus              +2 okr.

   20        C.Pic                                   Marussia         +16 okr.         

   21        N.Karthikeyan         HRT F1           +21 okr.         

   22        S.Perez                    Sauber             +35 okr.         

   23        F.Alonso                  Ferrari             +53 okr.         

   24        N.Rosberg               Mercedes        +53 okr.

Kolizja Webber – Grosjean 

 Kolizja Raikkonen – Alonso

Strategia doboru opon podczas wyścigu o GP Japonii:

Vettel: SU       HN (17)          HN (37)                                                                    2

Massa: SN       HN (17)          HN (36)                                                                    2

Kobayashi:      SU                  HN (14)          HN (31)                                             2

Button:           SU                  HN (13)          HN (35)                                             2

Hamilton:        SU                  HN (16)          HN (31)                                             2

Räikkönen:     SU                  HN (13)          HN (30)                                             2

Hülkenberg:    SN                  HN (13)          HN (31)                                             2

Maldonado:    SU                  SN (16)           HN (33)                                             2

Webber:          SU                  HN (1)                        HN (26)                                             2

Ricciardo:       SN                  SU (17)           HN (34)                                             2

Schumacher:   HN                  SN (17)           SN (36)                                              2

Di Resta:         SN                  HN (13)          HN (32)                                             2

Vergne:           HN                  SN (18)           SU (35)                                              2

Senna: SN       HN (1)                        HN (16)          DT (21)           SN (34)                       4

Kovalainen:    SN                  HN (18)          HN (41)                                             2

Glock: SN       HN (20)          HN (40)                                                                    2

Petrov:            SN       HN (19)          SU (42)           DT (48)                                             3

De La Rosa:    SN                  SU (17)           HN (36)                                             2

Grosjean:        SU                  HN (1)                        SG (7)             HN (22)                     3                                                                      

Pic:      HN      SN (14)           HN (31)                                                                    2 NC

Kartikeyan:     SN                  SU (15)                                                                     1 NC

Perez:  SU       HN (15)                                                                                            1 NC

Alonso:           SU                                                                                                     0 NC

Rosberg:         SN                                                                                                     0 NC

S  – miękka mieszanka

 H – twarda mieszanka

 N – nowy komplet

 U – używany komplet

NC – niesklasyfikowany

DT – kara przejazdu przez boksy

SG – kara stop and  go

Najnowsze

GP Japonii: kwalifikacje zdominowane przez Vetella

Sebastian Vettel i Mark Webber wyruszą jutro w pierwszej linii do wyścigu o GP Japonii.

Pole Position w GP Japonii dla Sebastiana Vettela
fot. Pirelli

Dzisiejsze kwalifikacje przebiegały w innych warunkach niż poranny trening. Niebo było zachmurzone, a temperatura sprawiała spore problemy w dogrzewaniu opon.

Pierwszym pechowcem, którzy dołączył już do etatowej szóstki był Bruno Senna, który – jak się później okazało – był blokowany przez Vernia. Francuz za swoje postępowanie otrzymał karę przesunięcia o trzy pozycje do tyłu na starcie, rozpocznie więc wyścig z 20 miejsca.

W drugiej części kwalifikacji doszło do pewnego rodzaju sensacji, ponieważ do Q3 nie zakwalifikowali się obaj kierowcy Mercedesa oraz Felipe Massa. Po sesji kwalifikacyjnej Brazylijczyk przyznał, że miał sporo problemów ze świeżym kompletem opon.

– Jestem strasznie rozczarowany tym jak przebiegły dzisiejsze kwalifikacje. Do czasu drugiego przejazdu w Q2, wszystko szło dobrze. Bolid wydawał się szybki, a ja byłem zadowolony z balansu. Nagle, gdy założyłem świeży zestaw miękkich opon, straciłem przyczepność z przodu auta. Nastąpiło to już na pierwszym zakręcie, a przyczepność w ogóle nie powróciła. Nie dostanie się do Q3 o zaledwie 21 tysięcznych sekundy jest kolejnym ciosem. Frustrujący jest brak wyników, gdy się wie, że można polegać na bolidzie. Z całą pewnością nie będzie łatwo nadrobić pozycji na tym torze, ale dam z siebie wszystko i postaram się przywieść mnóstwo punktów do mety – powiedział zasmucony Brazylijczyk, który nadal nie ma podpisanego kontraktu z teamem Ferrari.

Sporego pecha ma również Michael Schumacher, którego czeka przesunięcie o 10 pozycji na starcie za kolizję z Vergniem podczas GP Singapuru. Wiele za to działo się podczas Q3. Kierowcy, którzy zdecydowali się na przejazd w ostatnich sekundach niestety nie mogli go wykonać, bo pojawiła się żółta flaga, której sprawcą był Kimi Raikkonen. Jak przyznał Fin, obrócenie bolidu było spowodowane jego błędem. Ostatecznie kwalifikacje wygrał Vettel przed Webberem i Buttonem, jednak Anglika czeka kara przesunięcia do tyłu za wymianę skrzyni biegów co powoduje, że z P3 wystartuje Kamui Kobayashi.

Po kwalifikacjach zrobiło się tłoczno w siedzibie sędziów sportowych. Nico Hulkenberg został ukarany przesunięciem o 5 pozycji na starcie za wymianę skrzyni biegów. Schumacher doniósł na Hamiltona, że ten go blokował, jednak nadal nie ma informacji o karze dla Anglika. Fernando Alonso poskarżył się na Vettela, jednak ten dostał tylko reprymendę. Hamilton poskarżył się na Pica. Młody kierowca Marussi dostał upomnienie, a jego team karę finansową za niepoinformowanie o zagrożeniu.

   1          S.Vettel                    Red Bull         1:30.839

   2          M.Webber                Red Bull         1:31.090

   3          J.Button*                 McLaren         1:31.290

   4          K.Kobayashi           Sauber             1:31.700

   5          R.Grosjean              Lotus              1:31.898

   6          S.Perez                    Sauber             1:32.022

   7          F.Alonso                  Ferrari             1:32.114

   8          K.Raikkonen           Lotus              1:32.208

   9          L.Hamilton              McLaren         1:32.327

   10        N.Hulkenberg**      Force India     -:–.—

   11        F.Massa                   Ferrari             1:32.293

   12        P. di Resta               Force India     1:32.327

   13        M.Schumacher***  Mercedes        1:32.469

   14        P.Maldonado           Williams          1:32.512

   15        N.Rosberg               Mercedes        1:32.625

   16        D.Ricciardo             Toro Rosso      1:32.954

   17        J.E.Vergne****       Toro Rosso      1:33.368

   18        B.Senna                   Williams          1:33.405

   19        H.Kovalainen          Caterham        1:34.657

   20        T.Glock                    Marussia         1:35.213

   21        P.de la Rosa             HRT F1           1:34.385

   22        C.Pic                                   Marussia         1:35.429

   23        W.Pietrow               Caterham        1:35.432

   24        N.Karthikeyan         HRT F1           1:36.734

* kara przesunięcia za nieregulaminową wymianę skrzyni biegów

** kara przesunięcia za nieregulaminową wymianę skrzyni biegów

*** kara przesunięcia za kolizję z Vergniem podczas GP Singapuru      

**** kara przesunięcia za blokowanie Senny w kwalifikacjach

Vettel blokuje Alonso

PP Vettela

Najnowsze

GP Japonii – Vettel i Webber najszybsi w treningach

Jenson Button z teamu McLaren Mercedes i Mark Webber byli dziś najszybsi podczas dwóch pierwszych sesji treningowych.

Zarówno podczas pierwszego jak i drugiego treningu pogoda sprzyjała kierowcom. Było dość ciepło i słonecznie.

Q1
Podczas pierwszego treningu mogliśmy zauważyć, że team Lotus powrócił do testowania podwójnego systemu DRS. Jak poinformował Team, jeżeli wszystkie wyniki będą pozytywne system zostanie użyty także w wyścigu. Kolejnym teamem, który testował dziś nowe części aerodynamiczne było HRT, które do Japonii przywiozło nową podłogę.

Jenson Button
fot. Pirelli

Pierwszy trening został zdobyty przez Jensona Buttona i Lewisa Hamiltona, którzy na mecie treningu wyprzedzili Webbera. Australijczyk wyprzedził natomiast Nico Rosberga, który mając problemy w końcówce treningu zmuszony był zatrzymać swój bolid na torze. Za młodym Niemcem znalazł się Michael Schumacher, który… na wczorajszej konferencji ogłosił – po raz drugi w karierze – iż po tym sezonie wycofuje się z F1, co bardzo zmartwiło wielu kibiców na świecie, bo wielu nadal miało nadzieję, że stary mistrz znajdzie się w stawce na przyszły sezon. Lpierwszą szóstkę zamknął lokalny bohater – Kamui Kobayashi. Słabo w tej sesji wypadli keirowcy Ferrari, ale jak to się mówi „to tylko treningi”. Tradycyjnie koniec stawki uzupełnili kierowcy Marussi, Hrt oraz Caterhama. Natomiast kierowcy Lotusa wylądowali z nową podłogą na piczątku drugiej dziesiątki.

Warto też dodać, że na torze mieliśmy nową twarz wśród obecnej stawki. Za sterami bolidu Caterham zasiadł van der Garde, który uplasował się na przedostatnim miejscu.

   1          J.Button                   McLaren         1:34.507          20

   2          L.Hamilton              McLaren         1:34.740          26

   3          M.Webber                Red Bull         1:34.856          24

   4          N.Rosberg               Mercedes        1:35.059          18

   5          M.Schumacher        Mercedes        1:35.122          20

   6          K.Kobayashi           Sauber             1:35.199          27

   7          F.Massa                   Ferrari             1:35.283          24

   8          P. di Resta               Force India     1:35.299          18

   9          N.Hulkenberg          Force India     1:35.474          22

   10        P.Maldonado           Williams          1:35.478          24

   11        F.Alonso                  Ferrari             1:35.484          26

   12        S.Perez                    Sauber             1:35.584          24

   13        K.Raikkonen           Lotus              1:35.691          22

   14        R.Grosjean              Lotus              1:35.724          21

   15        D.Ricciardo             Toro Rosso      1:36.123          19

   16        J.E.Vergne               Toro Rosso      1:36.222          25

   17        S.Vettel                    Red Bull         1:36.366          23

   18        V.Bottas                  Williams          1:36.389          24

   19        T.Glock                    Marussia         1:37.716          17

   20        W.Pietrow               Caterham        1:38.295          23

   21        C.Pic                                   Marussia         1:38.616          25

   22        N.Karthikeyan         HRT F1           1:39.043          25

   23        G.van der Garde     Caterham        1:39.374          22

   24        P.de la Rosa             HRT F1           1:39.688          19

Q2
Drugi trening był już dominacją Marka Webbera. Australijczyk o przeszło 0,2 sekundy wyprzedził drugiego Buttona oraz trzeciego Vettela. Podczas tej sesji kierowcy testowali już dwa rodzaje opon. Warto nadmienić, że na ten weekend wyścigowy firma Pirelli dostarczyło mieszankę miękką oraz twardą. Według wyliczeń specjalistów, miękka mieszanka jest szybsza o 1,5 sekundy od mieszanki twardej.

Mark Webber
fot. Pirelli

Za czołową trójką uplasował się Nico Hulkenberg, który od pewnego już czasu wyrasta na nową gwiazdę wyścigów F1. Czołową dziesiątkę uzupełnił Michael Schumacher. Jedna Niemiec zaliczył dziś mały wyjazd poza tor. Schumacher wypadł na zakręcie Spoon i rozbił swojego Mercedesa na bandzie z opon. Podobną przygodę na początku sesji przeżył Paul di Resta, który zaliczył tylko dwa okrążenia instalacyjne. W przypadku Szkota, po jego wypadku sędziowie wywiesili nad torem czerwoną flagę.

Sporo pecha miał również Kimi Raikkonen, który zmuszony był z powodu awarii systemu KERS opuścić znaczną część treningu i spędzić go w garażu. Podczas drugiego treningu za stery Caterhama powrócił Heikki Kovalainen, który pokazał młodemu zastępcy z porannego treningu jak się jeździ.

   1          M.Webber                Red Bull         1:32.493          34

   2          L.Hamilton              McLaren         1:32.707          32

   3          S.Vettel                    Red Bull         1:32.836          37

   4          N.Hulkenberg          Force India     1:32.987          30

   5          F.Alonso                  Ferrari             1:33.093          28

   6          R.Grosjean              Lotus              1:33.107          35

   7          J.Button                   McLaren         1:33.349          22

   8          B.Senna                   Williams          1:33.499          35

   9          F.Massa                   Ferrari             1:33.614          32

   10        M.Schumacher        Mercedes        1:33.750          13

   11        N.Rosberg               Mercedes        1:33.866          19

   12        S.Perez                    Sauber             1:33.903          36

   13        K.Kobayashi           Sauber             1:33.983          33

   14        K.Raikkonen           Lotus              1:34.291          12

   15        P.Maldonado           Williams          1:34.300          33

   16        D.Ricciardo             Toro Rosso      1:34.863          32

   17        J.E.Vergne               Toro Rosso      1:35.080          34

   18        H.Kovalainen          Caterham        1:35.711          41

   19        W.Pietrow               Caterham        1:35.870          37

   20        T.Glock                    Marussia         1:36.194          32

   21        C.Pic                                   Marussia         1:36.636          28

   22        P.de la Rosa             HRT F1           1:37.342          30

   23        N.Karthikeyan         HRT F1           1:37.701          35

   24        P. di Resta               Force India     -:–.—              2

Q3
Obaj kierowcy Red Bull Racing okazali się dziś najszybsi podczas trzeciego treningu przed kwalifikacjami do GP Japonii.

Podobnie jak wczoraj tak i dziś kierowcy nie narzekali na panujące warunki atmosferyczne. Problemem mogła być za to temperatura, która obniżyła się w stosunku do wczorajszej o parę stopni co mogło nieco przeszkadzać w odpowiednim dogrzaniu opon. 

Sporo pecha na torze Suzuka ma zespół Force India. Wczoraj swój bolid rozbił di Resta a dziś pracy swoim mechanikom dostarczył Nico Hulkenberg, który rozbił swój bolid na bandzie na łuku zakrętu zwanego Degner.  Sporo pracy miał za to dziś Kimi Raikkonen, który po wczorajszych problemach z Kersem musiał nadrobić sporo zaległości. 

Sesja zakończyła się zwycięstwem Vettela, za którym uplasował się Mark Webber. Oczywiście jak to bywa koniec stawki należał do 3 najsłabszych teamów. Dość słabo spisał się również Lewis Hamilton. Według wielu dziennikarzy od czasu ogłoszenia decyzji o tym, że Brytyjczyk przechodzi do Mercedesa nie może się on dogadać z mechanikami – jednak team temu zaprzecza.

  1             S.Vettel                             Red Bull               1:32.136               17

  2             M.Webber                       Red Bull               1:32.371               20

  3             F.Massa                             Ferrari                  1:32.824               13

  4             M.Schumacher              Mercedes           1:32.918               23

  5             S.Perez                              Sauber                 1:32.920               19

  6             K.Kobayashi                     Sauber                 1:32.924               15

  7             R.Grosjean                       Lotus                     1:33.008               21

  8             J.Button                            McLaren              1:33.025               16

  9             P. di Resta                        Force India         1:33.094               17

  10           P.Maldonado                  Williams               1:33.160               16

  11           F.Alonso                            Ferrari                  1:33.184               14

  12           K.Raikkonen                    Lotus                     1:33.224               15

  13           L.Hamilton                        McLaren              1:33.589               14

  14           J.E.Vergne                       Toro Rosso         1:33.722               18

  15           N.Rosberg                        Mercedes           1:33.899               23

  16           B.Senna                             Williams               1:33.984               19

  17           D.Ricciardo                       Toro Rosso         1:34.023               19

  18           N.Hulkenberg                 Force India         1:34.369               11

  19           H.Kovalainen                   Caterham           1:35.568               19

  20           W.Pietrow                        Caterham           1:36.355               18

  21           T.Glock                              Marussia             1:36.389               11

  22           C.Pic                                   Marussia             1:36.517               18

  23           N.Karthikeyan                                HRT F1                  1:36.649               12

  24           P.de la Rosa                     HRT F1                  1:36.875               16

Najnowsze

Kaski motocyklowe w stylu retro

Dla wszystkich, którym kaski integralne wydają się zbyt nudne i powszechne, firma Les Ateliers Ruby przygotowała ofertę, która łączy w sobie zarówno modę, jak i bezpieczeństwo. Producent przedstawił model Castel, który ucieszy przede wszystkim wszystkie fanki i fanów motocykli typu Cafe Racer.

Kilka ostatnich lat to bardzo pomyślny czas dla francuskiego producenta kasków Les Ateliers Ruby. Teraz, w piątą rocznicę powstania marki designerzy zaproponowali kolejny,topowy projekt kasków w stylu retro.

fot. materiały prasowe

Podobnie jak poprzednie modele, klasyczny design modelu Castel zawdzięczamy materiałom wykorzystanym podczas produkcji, między innymi włókna karbonowego i tytanowym elementom. We wnętrzu zaś znajdziemy logo firmy w czerwonym kolorze wykonane z miękkiej skóry jagnięcej. Jakkolwiek nie wydawałoby się to modne i luksusowe, kaski te nie otrzymały jednak stosownego certyfikatu bezpieczeństwa wystawiany przez FIA.

fot. materiały prasowe

Mimo tego, nie da się ukryć, że kaski bez wątpienia mają duszę i charakter, czyli coś, czego po części oczekujemy od zakupionych akcesoriów, choćby miały stać jedynie na półce.

Cena kasku to 770 funtów.

Najnowsze

Targi Intermot: nowości Suzuki na 2013 rok

Podczas targów Intermot w Kolonii marka Suzuki zaprezentowała kilka zupełnie nowych odsłon swoich motocykli i skuterów przygotowanych na 2013 rok. Te modele to Hayabusa, Intruder C1500T oraz Burgman 650. Ponadto, Japończycy przedstawili specjalną wersję sportowego motocykla Suzuki GSX-R1000.

Podczas targów INTERMOT w Kolonii, które odbywają się w dniach 2-7 października 2012 r., Suzuki przedstawia nowości motocyklowe na rok 2013. W kolejnym sezonie w gamie modelowej znajdą się nowe wersje skuterów oraz motocykli Suzuki. Podczas targów można także zobaczyć koncepcyjną wersję popularnego turystyka V-Strom o zwiększonej pojemności silnika, która wynosi 1000 cm3. 

Skuter Suzuki – nowy Burgman 650/Executive

Według informacji producenta, jedną z większych zmian to wprowadzenie udoskonaleń w technologii silnika, dzięki którym obniżono spalanie paliwa o 15% względem poprzedniej wersji tego modelu. Burgman 650 standardowo wyposażony jest w czytelny wyświetlacz ze wskaźnikiem jazdy ekologicznej Eco Drive, system ABS, elektrycznie regulowane lusterka i szybę. Wersja Executive ponadto posiada również oparcie dla pasażera, podgrzewane siedzenie oraz manetki.

fot. Suzuki

Intruder C1500T

Silnik o pojemności 1462 cm3 ma zapewnić najwyższą moc i moment obrotowy w klasie cruiserów o pojemności 1000 do 1600 cm3 . W standardowym wyposażeniu znajdziemy kufry boczne, dużą szybę przednią i kanapę.

fot. Suzuki

Suzuki Hayabusa 

Nowa wersje tego sportowego motocykla została wyposażona w system ABS oraz układ hamulcowy Brembo Monoblock, dzięki czemu hamulce mają zyskać wyższą efektywność.

fot. Suzuki

Suzuki GSX-R1000 

Z okazji wyprodukowania milionowego egzemplarza motocykla z serii GSX-R (GSX-R600/750/1000/1100) Suzuki wprowadza limitowaną wersję modeli GSX-R1000 
– GSX-R 1 Million Commemorative Edition. Cechą charakterystyczną motocykla jest malowanie oraz detale takie, jak Czerwona pokrywa przedniego zawieszenia, złote rury zawieszenia i sprężyny tylnego zawieszenia w kolorze czerwonym. Dostępnych jest tylko 1985 modeli GSX-R1000 w tej serii. 

fot. Suzuki

 

 

Najnowsze