GP Chin: Mercedes bierze wszystko

Nico Rosberg popisał się fenomenalnym okrążeniem i to on, wraz z Michaelem Schumacherem, wystartuje z pierwszej linii do GP Chin.

Pierwsza trójka: Hamilton, Rosberg i Schumacher
fot. Pirelli

Nico Rosberg. To imię i nazwisko jest dziś powtarzane od rana w każdych wiadomościach sportowych. Młody Niemiec poprzez zmianę ustawień w ostatniej chwili zdobył Pole Position, wyprzedzając Schumachera oraz Hamiltona. Brytyjczyk ze względu na karę za wymianę skrzyni biegów wystartuje jako siódmy, co oznacza, że trzeci na starcie ustawi się jutro Kamui Kobayashi.

Po Q3 odpadli Karthikeyan, De la Rosa, Pic, Glock, Pietrow, Kovalainen i Vergne. Mało brakowało, a sypnęłoby niespodziankami. Założenie miękkich opon przez wielu kierowców ze środka stawki spowodowało, że mało brakowało, a w Q2 nie zobaczylibyśmy Vettela, który ostatecznie zakwalifikował się z 15. czasem.

Drugą część czasówki ogólnie można nazwać jedną wielką niespodzianką. Do finałowej części nie awansował między innymi Vettel – według doniesień z toru, Vettel ma inne ustawienia niż Mark Webber. Czyżby liczył na deszcz? Do Q3 nie awansował również Felipe Massa, a oczy pełne łez mówią w tym wypadku wszystko… Do Q3 nie awansowali oprócz wymienionej dwójki Ricciardo, Hulkenberg, Di Resta, Senna i Maldonado.

Po zapaleniu zielonego światła pozwalającego na walkę o PP jako pierwszy na tor wyjechał Kimi Raikkonen, za którym podążyli kierowcy Mercedesa i Hamilton, który musiał walczyć o jak najlepsze miejsce, mając na uwadze karę przesunięcia o 5 pozycji za wymianę skrzyni biegów. Nim wyjechała reszta stawki, Rosberg wykręcił fantastyczny czas 1:35,121, który ostatecznie dał mu pierwsze pole startowe. Czas Niemca wprawił w osłupienie m.in. Schumachera, który skomentowało to krótkim „wow”. Pod wrażeniem był również Alonso, który po kwalifikacjach pogratulował Mercedesowi wspaniałego wyniku.  

Zanim skończyły się kwalifikacje, Rosberg – niczym Vettel w ubiegłym roku – wysiadł z bolidu i cieszył się zdobytym polem startowym. Jednak, jak przyznał Nico po kwalifikacjach, była to decyzja podyktowana taktyką:

 „To bardzo wyjątkowy dzień dla mnie, ponieważ to moje pierwsze pole position w Formule 1, a dla Srebrnych Strzał pierwsze od 1955 roku. To było dziwne uczucie, ponieważ oglądałem koniec Q3 z garażu FIA, gdyż zdecydowaliśmy się zaoszczędzić jeden komplet miękkich opon na wyścig i nie mogłem nic zrobić, tylko patrzeć!” – powiedział.

Należy przyznać, że pozycja Mercedesa nie jest zaskoczeniem. Mercedes od początku tego sezonu szukał doskonałego rozwiązania, które dałoby wysokie pozycje i widać, że to GP jest dobrym na to przykładem. Jedno jest pewne. Tak wyrównanej stawki nie było dawno. Jutro się przekonamy, czy Rosberg wytrzyma ciśnienie i nie popełni błędu na starcie, czy Schumacher pokaże młodszemu, jak się jeździ, oraz czy Vettel poradzi sobie, startując ze środka stawki. Przekonamy się również, co zrobi Alonso, który po kwalifikacjach narzekał na zmianę kierunku wiatru.

„Wiedzieliśmy, że czekają nas trudne kwalifikacje i rzeczywiście tak było. Udało się nam awansować do Q3, wyprzedzając Vettela o kilka setnych sekundy. Pomiędzy Q2 i Q3 zmienił się kierunek wiatru i to pokrzyżowało nam szyki” wyjaśniał.

Po wyścigu też wszystko zwali na wiatr i złe warunki pogodowe? O tym przekonamy się już jutro.

 

   Kierowca                                            Zespół        Q1       Q2          Q3

1. Nico Rosberg                                   Mercedes  1:36.875 1:35.725 1:35.121

2. Lewis Hamilton*                             McLaren   1:36.763 1:35.902 1:35.626

3. Michael Schumacher                       Mercedes  1:36.797 1:35.794 1:35.691

4. Kamui Kobayashi                            Sauber      1:36.863 1:35.853 1:35.784

5. Kimi Raikkonen                              Lotus        1:36.850 1:35.921 1:35.898

6. Jenson Button                                 McLaren   1:36.746 1:35.942 1:36.191

7. Mark Webber                                  Red Bull   1:36.682 1:35.700 1:36.290

8. Sergio Perez                                    Sauber      1:36.198 1:35.831 1:36.524

9. Fernando Alonso                             Ferrari      1:36.292 1:35.982 1:36.662

10. Romain Grosjean                           Lotus       1:36.343 1:35.903

11. Sebastian Vettel                            Red Bull   1:36.911 1:36.031

12. Felipe Massa                                 Ferrari      1:36.556 1:36.255

13. Pastor Maldonado                        Williams   1:36.528 1:36.283

14. Bruno Senna                                 Williams   1:36.674 1:36.289

15. Paul di Resta                                 Force India 1:36.639 1:36.317

16. Nico Hulkenberg                           Force India 1:36.921 1:36.745

17. Daniel Ricciardo                           Toro Rosso 1:36.933 1:36.956

18. Jean-Eric Vergne                          Toro Rosso 1:37.714

19. Heikki Kovalainen                        Caterham 1:38.463

20. Witalij Pietrow                             Caterham 1:38.677

21. Timo Glock                                  Marussia 1:39.282

22. Charles Pic                                   Marussia 1:39.717

23. Pedro de la Rosa                           HRT      1:40.411

24. Narain Karthikeyan                      HRT      1:41.000

*kara przesunięcia o 5 pozycji za wymianę skrzyni biegów.

Najnowsze

GP Chin: Hamilton pokazuje moc swojego McLarena

Lewis Hamilton podobnie jak wczoraj pokazał, że jest w świetnej formie i wygrał trzeci trening do GP Chin, wyprzedzając nieznacznie drugiego Buttona. Czołową trójkę uzupełnił Rosberg.

Hamilton wyrasta na zdecydowanego faworyta
fot. Pirelli

Mimo czarnego nieba (które równie dobrze mogło zwiastować deszcz, jak i być efektem smogu znad Szanghaju) kierowcy nie tracili czasu i od razu ruszyli do pracy. Pierwszy na torze pojawił się reprezentant HRT – Narain Karthikeyan, który, jak w każdy weekend wyścigowy, będzie wraz ze swoim partnerem walczył o zakwalifikowanie się do wyścigu.

Wraz z upływem czasu niebo nad torem przejaśniało, a zza chmur wyjrzało słońce. W czasie, kiedy czołówka pracowała nad ustawieniami kwalifikacyjnymi, w dolnej części ekipa w składzie Caterham – Marussia – HRT trwała jak starzy dobrzy znajomi. Symulacje okrążeń kwalifikacyjnych rozpoczęły się dopiero na 15 minut przed końcem treningu. Podczas gdy Button znajdował się na pierwszej pozycji z rekordem w drugim sektorze, Michael Schumacher został poproszony przez swojego inżyniera o jedno szybkie i składne okrążenie. Niestety Niemiec nie poprawił czasu, w przeciwieństwie do Buttona, który urwał kolejne dziesiąte.

Ostatecznie sesja zakończyła się zwycięstwem Hamiltona, który na kilka minut przed końcem sesji przebił czas Buttona o 0,1 sek. Gorąco było natomiast w ekipie Force India. Paul di Resta, kończąc swoje okrążenie, nie ustrzegł się błędu i musiał się ratować przed uderzeniem w bandę na dohamowaniu do przedostatniego zakrętu. Szkot jednak zdołał wyjść z opresji cało. Dość słabo w tej sesji spisała się ekipa Ferrari.

Kierowca                                Zespół             Czas                Strata              Okr.

1.         Lewis Hamilton         McLaren         1:35.940          –                      13

2.         Jenson Button           McLaren        1:36.063          0.123               12

3.         Nico Rosberg             Mercedes        1:36.389          0.449               16

4.         Michael Schumacher Mercedes       1:36.512          0.572               17

5.         Mark Webber             Red Bull         1:36.635          0.695               16

6.         Pastor Maldonado      Williams          1:36.765          0.825               17

7.         Sergio Perez              Sauber             1:36.781          0.841               19

8.         Kamui Kobayashi      Sauber            1:36.880          0.940               17

9.         Sebastian Vettel          Red Bull         1:37.039          1.099               15

10.       Kimi Raikkonen         Lotus             1:37.061          1.121               17

11.       Nico Hulkenberg        Force India    1:37.237          1.297               16

12.       Romain Grosjean        Lotus             1:37.274          1.334               19

13.       Paul di Resta             Force India     1:37.288          1.348               16

14.       Bruno Senna               Williams          1:37.425          1.485               14

15.       Fernando Alonso        Ferrari            1:37.465          1.525               12

16.       Jean-Eric Vergne        Toro Rosso     1:37.493          1.553               13

17.       Daniel Ricciardo        Toro Rosso     1:37.628          1.688               14

18.       Felipe Massa               Ferrari             1:37.831          1.891               14

19.       Witalij Pietrow           Caterham       1:38.701          2.761               19

20.       Heikki Kovalainen     Caterham       1:39.198          3.258               19

21.       Timo Glock                Marussia         1:39.796          3.856               18

22.       Charles Pic                 Marussia        1:40.048          4.108               17

23.       Narain Karthikeyan    HRT                1:41.263          5.323               14

24.       Pedro de la Rosa        HRT                1:41.499          5.559               18

Najnowsze

GP Chin: Drugi trening dla Schumachera

Michael Schumacher z teamu Mercedes był najszybszy podczas drugiego treningu do GP Chin. Za Niemcem uplasował się Hamilton, a trzeci był Vettel.

Michael Schumacher: jeden z faworytów?
fot. Pirelli

Drugi trening odbył się już na suchej nawierzchni, dzięki czemu wiele teamów mogło spokojnie pracować nad swoimi programami. Jednak wielu kierowców zapomniało o mokrych poboczach, co często kończyło się wyjazdem poza tor.

Ogólnie rzecz biorąc, drugi trening polegał głównie na poprawie osiągów z pierwszego treningu oraz testowaniu nowych elementów aerodynamicznych. Dość nudnawy trening „ożywił” nieco Timo Glock, który na 40 minut przed końcem wypadł z toru. Kierowca Marussi stracił przednie skrzydło na dohamowaniu do pierwszego zakrętu i po przejechaniu żwirowej pułapki uderzył w opony. Niemiec przez długi czas nie wysiadał z bolidu. Team na pytanie, czy wszystko w porządku, dostał odpowiedź, że coś nie tak z ręką – a głos Niemca nie był zbyt pewny. Jednak wszystko dobrze się skończyło i Glock wrócił do garażu. Przygody mieli również Di Resta i Pietrow, którzy obrócili bolid w ostatnim zakręcie. Warty odnotowania jest również czas Felipe Massy. Brazylijczyk zajął… 17. miejsce. Jego partner był 10.

Kierowca                                           Zespół             Czas                Strata  Okr.

 

1.         Michael Schumacher             Mercedes        1:35.973          –           32

2.         Lewis Hamilton                    McLaren         1:36.145          0.172   29

3.         Sebastian Vettel                    Red Bull         1:36.160          0.187   27

4.         Mark Webber                        Red Bull         1:36.433          0.460   24

5.         Nico Rosberg                        Mercedes        1:36.617          0.644   31

6.         Jenson Button                       McLaren         1:36.711          0.738   28

7.         Kamui Kobayashi                 Sauber             1:36.956          0.983   28

8.         Paul di Resta                        Force India     1:36.966          0.993   31

9.         Nico Hulkenberg                   Force India     1:37.191          1.218   31

10.       Fernando Alonso                   Ferrari             1:37.316          1.343   32

11.       Sergio Perez                           Sauber             1:37.417          1.444   22

12.       Daniel Ricciardo                   Toro Rosso      1:37.616          1.643   33

13.       Kimi Raikkonen                      Lotus              1:37.836          1.863   30

14.       Jean-Eric Vergne                  Toro Rosso      1:37.930          1.957   32

15.       Romain Grosjean                   Lotus              1:37.972          1.999   26

16.       Pastor Maldonado                 Williams          1:38.176          2.203   35

17.       Felipe Massa                          Ferrari             1:38.293          2.320   31

18.       Bruno Senna                          Williams          1:38.783          2.810   37

19.       Heikki Kovalainen                Caterham        1:38.990          3.017   36

20.       Witalij Pietrow                       Caterham       1:39.346          3.373   20

21.       Timo Glock                            Marussia         1:39.651          3.678   15

22.       Pedro de la Rosa                   HRT                1:40.343          4.370   25

23.       Charles Pic                             Marussia         1:40.753          4.780   30

24.       Narain Karthikeyan                HRT                1:41.125          5.152   26

Najnowsze

GP Chin: Pierwszy trening dla Hamiltona

Lewis Hamilton z Teamu McLaren wygrał pierwszy trening GP Chin. Drugi był Rosberg, a trzeci Schumacher.

Lewis Hamilton
fot. Pirelli

Po trzytygodniowej przerwie F1 znów wraca na tor – tym razem do Chin. Hamilton, który wygrał pierwszy trening, wykręcił swoje najszybsze kółko pod koniec sesji, gdzie po padającym wcześniej deszczu tor przeschnął. Za Brytyjczykiem uplasował się Rosberg, który, podobnie jak inni kierowcy, poprawił swój czas pod koniec sesji.

Sesja rozpoczęła się dość niemrawo, ponieważ padający dzień wcześniej deszcz i wilgotna nawierzchnia nie zachęcały zbytnio do jazdy. Dlatego też – jak to zawsze bywa – kierowcy przez pierwsze kilkadziesiąt minut skupiali się na okrążeniach instalacyjnych oraz na testowaniu nowych części aerodynamicznych. Jednym z takich kierowców był Jenson Button, który testował nowe rozwiązania w swoim McLarenie. Zmodyfikowane przednie skrzydło oraz nowa podłoga mają pomóc w uzyskaniu jeszcze lepszych osiągów. W czasie jazd Brytyjczyka kibice mogli też zaobserwować przyrządy pomiarowe, które widywało się wcześniej podczas testów, jednak obecne przepisy zezwalają na ich użycie także podczas treningów.

Przez długi czas na czele tabeli znajdował się Mark Webber, gdyż chwilę po uzyskaniu przez niego najlepszego czasu spadł deszcz, a warunki torze poprawiły się dopiero na 10 minut przed końcem sesji. Warto też dodać, że Mark testował najnowszą wersję wydechu, podczas gdy w Vettelu używał starego rozwiązania jeszcze z testów przedsezonowych…

Na torze w dniu dzisiejszym pojawił się również Jules Bianchi, dla którego był to debiut w roli testera w barwach Force India. Drugim debiutantem był Giego van der Garde, który reprezentował barwy Caterhama.

 

Kierowca                                Zespół             Czas                Strata  Okr.

 

1.         Lewis  Hamilton         McLaren         1:37.106          –           7

2.         Nico Rosberg            Mercedes        1:38.116          1.010   14

3.         Michael Schumacher  Mercedes        1:38.316          1.210   14

4.         Sergio Perez              Sauber             1:38.584          1.478   13

5.         Kamui Kobayashi      Sauber             1:38.911          1.805   12

6.         Mark Webber              Red Bull         1:38.977          1.871   15

7.         Sebastian Vettel         Red Bull         1:39.198          2.092   12

8.         Jenson Button           McLaren         1:39.199          2.093   6

9.         Daniel Ricciardo        Toro Rosso      1:39.748          2.642   16

10.       Jean-Eric Vergne        Toro Rosso      1:39.768          2.662   14

11.       Fernando Alonso        Ferrari             1:40.056          2.950   14

12.       Felipe Massa              Ferrari             1:40.153          3.047   14

13.       Valtteri Bottas             Williams          1:40.298          3.192   8

14.       Nico Hulkenberg        Force India     1:40.328          3.222   13

15.       Pastor Maldonado      Williams          1:40.540          3.434   12

16.       Heikki Kovalainen      Caterham        1:41.071          3.965   14

17.       Romain Grosjean        Lotus              1:41.204          4.098   14

18.       Timo Glock                 Marussia         1:42.330          5.224   14

19.       Giedo van der Garde Caterham        1:42.521          5.415   11

20.       Jules Bianchi              Force India     1:44.118          7.012   8

21.       Pedro de la Rosa        HRT                1:44.227          7.121   10

22.       Charles Pic                 Marussia         1:44.500          7.394   15

23.       Narain Karthikeyan    HRT                1:47.204          10.098 12

24.       Kimi Raikkonen         Lotus   1:50.465          13.359 11

 

Najnowsze

Galeria zdjęć z Motor Show Poznań 2012

Poznańska wystawa pełna była premier samochodów, ale największe zainteresowanie i tak wzbudziły stoiska na których prezentowane były Ferrari FF, Ferrari 458 Spider, Mercedes SLS AMG czy samochody tuningowane przez firmę ABT.

Największą atrakcją wśród stoisk produkentów było przygotowane przez Volkswagena miasteczko Auto City, gdzie zwiedzający mogli zobaczyć takie samochody jak: Porsche Boxter, Volkswagen up! (wersja 5cio drzwiowa), Skoda Superb Combi, VW Amarok, Audi A3.

Na zewnątrz wystawy można było spróbować własnych umiejętności zasiadając za kierownicą samochodu na trolejach – Skody Fabii, przetestować możliwości systemu Park Assist Volkswagena w Tiguanie. 

Dotąd niepokazywana w Polsce Klasa C 63 AMG była najjaśniejszą, ale nie jedyną gwiazdą na stoisku Duda-Cars w hali nr 5. Najstarszy dealer marki w Poznaniu, który jest jednym z największych w kraju sprzedawców modeli sygnowanych znakiem AMG, przedstawił kilka samochodów w tej odmianie, w tym kultowy już model SLS AMG.

Nie lada smaczkiem dla miłośników aktywnego wypoczynku były najnowsze i najbardziej luksusowe campery, przyczepy, akcesoria; to I Ogólnopolski Salon Caravaningowy i zlot caravaningowy w Polsce.

Najnowsze