GP Belgii: Button zdobywa pierwsze pole startowe na torze Spa

Jenson Button dość niespodziewanie uzyskał najlepszy czas podczas kwalifikacji na torze Spa w Belgii. Z drugiego pola wystartuje świetnie spisujący się Kobayashi, a jako trzeci - Maldonado.

Jenson Button po wielu problemach w trzecim treningu zdobył pierwsze pole startowe do wyścigu na torze Spa. Obok Brytyjczyka ustawi się Kobayashi, który świetnie spisywał się przez cały dzień. Za plecami tej dwójki ustawią się Maldonado oraz Raikkonen.

Czy Button zostanie dziś królem Spa?
fot. Pirelli

Niestety, mimo iż kwalifikacje się zakończyły, to nadal nie wiemy, czy nic się nie zmieni w klasyfikacji. FIA bowiem po sesji kwalifikacyjnej wezwała do siebie wielu kierowców w związku z blokowaniem, ścinaniem zakrętów oraz stwarzaniem zagrożenia na torze.

Kamui Kobayashi – jedna z sensacji
fot. Pirelli

Możemy jednak potwierdzić, że Button przed kwalifikacjami otrzymał nowe tylne skrzydło, o czym poinformował na swoim koncie Twitter Lewis Hamilton. Możemy także potwierdzić, że karę przesunięcia o 5 pozycji do tyłu za wymianę skrzyni otrzymają Webber oraz Rosberg.

Sporym zaskoczeniem na pewno są miejsca Vettela, Schumachera oraz Massy. Wszyscy trzej nie awansowali do Q3.

Obecnie klasyfikacja wygląda następująco:

 Poz.      Kierowca                             Zespół             Czas

   1          J.Button                              McLaren         1:47.573

   2          K.Kobayashi                       Sauber             1:47.871

   3          P.Maldonado                       Williams          1:47.893

   4          K.Raikkonen                       Lotus              1:48.205

   5          S.Perez                                Sauber             1:48.219

   6          F.Alonso                              Ferrari             1:48.313

   7          M.Webber                           Red Bull         1:48.392

   8          L.Hamilton                          McLaren         1:48.394

   9          R.Grosjean                          Lotus              1:48.538

   10        P. di Resta                           Force India     1:48.890

   11        S.Vettel                               Red Bull         1:48.792

   12        N.Hulkenberg                     Force India     1:48.855

   13        M.Schumacher                    Mercedes        1:49.081

   14        F.Massa                               Ferrari             1:49.147

   15        J.E.Vergne                           Toro Rosso      1:49.354

   16        D.Ricciardo                         Toro Rosso      1:49.543

   17        B.Senna                               Williams          1:50.088

   18        N.Rosberg                           Mercedes        1:50.181

   19        H.Kovalainen                      Caterham        1:51.739

   20        W.Pietrow                           Caterham        1:51.967

   21        T.Glock                               Marussia         1:52.336

   22        P.de la Rosa                         HRT F1           1:53.030

   23        C.Pic                                    Marussia         1:53.493

   24        N.Karthikeyan                    HRT F1           1:54.989

 

O jakichkolwiek zmianach i decyzjach sędziów sportowych będziemy informować na naszej stronie.

Aktualizacja. Po wielu godzinach oczekiwania sędziowie poinformowali, że tylko Pastor Maldonado otrzymał karę za blokowanie Nico Hulkenberga. Wenezuelczyk otrzymał karę przesunięcia o 3 miejsca do tyłu. W ten sposób z P3 wystartuje Raikkonen, z P4 Perez, a z P5 Alonso. Obok Hiszpana ustawi się ukarany Maldonado. Sędziowie przypatrywali się również Kimiemu Raikkonenowi, który ściął zakręt Eau Rouge, co miało mu dać kilka sekund przewagi. Sędziowie zdecydowali jednak, że Fin otrzyma tylko pouczenie.

 

Najnowsze

GP Belgii: Deszczowe przywitanie na Spa

Po prawie miesiącu przerwy powróciliśmy na tor. Niestety Spa przywitało wszystkich deszczową pogodą, która dała się we znaki głównie podczas drugiego treningu.

Pierwszy trening, który – jak to zwykle bywa – miał być wykorzystany na testowanie nowych rozwiązań na drugą część sezonu, częściowo przebiegał w boksach, gdzie kierowcy, nudząc się, czekali na poprawę pogody. Deszcz nie był jedyną przeszkodą. Od kilku dni w Spa, jak i w całej Belgii, panuje jesienna aura. Jest wietrznie, deszczowo, a temperatura nie przekracza 15 stopni Celsjusza.

Deszczowy tor Spa
fot. Pirelli

Kierowcy postanowili wyjechać na tor na 40 minut przed końcem sesji. W tym czasie nie padał już deszcz, ale warunki nadal nie był idealne. Pierwszy czas w tej sesji osiągnął Kamui Kobayashi z Saubera, który był najbardziej pracowitym kierowcą na torze – przejechał łącznie 20 okrążeń. Okrążenia nie zaliczył tylko Felipe Massa, którego bolid zapalił się pod koniec sesji – prawdopodobnie była to awaria silnika.

Jubileuszowy Schumacher
fot. Pirelli

Podczas tego treningu mogliśmy też poprzyglądać się nowemu malowaniu kasku Michaela Schumachera, który w ten sposób uświetnił swój występ w 300 GP. Warto także dodać, że Schumacher wystartował w 299 GP, ale licząc obecność w weekendach wyścigowych, jest to jego 300 GP.

Poz.        Kierowca                             Zespół             Czas                Okr.

   1          K.Kobayashi                        Sauber             2:11.389          20

   2          P.Maldonado                        Williams           2:11.941          14

   3          D.Ricciardo                          Toro Rosso      2:12.004          12

   4          J.E.Vergne                            Toro Rosso      2:12.824          15

   5          M.Webber                           Red Bull           2:13.191          13

   6          S.Perez                                Sauber             2:13.861          16

   7          N.Rosberg                           Mercedes        2:14.210          14

   8          V.Bottas                               Williams           2:14.660          16

   9          S.Vettel                                Red Bull           2:14.860          12

   10        M.Schumacher                     Mercedes        2:15.402          13

   11        P. di Resta                            Force India      2:15.812          11

   12        T.Glock                                Marussia          2:16.409          16

   13        N.Hulkenberg                       Force India      2:16.786          10

   14        W.Pietrow                            Caterham         2:16.788          16

   15        L.Hamilton                           McLaren          2:16.827          5

   16        J.Button                                McLaren          2:16.861          8

   17        C.Pic                                    Marussia          2:17.519          14

   18        H.Kovalainen                       Caterham         2:18.199          10

   19        P.de la Rosa                         HRT F1           2:19.546          12

   20        D.Clos                                 HRT F1           2:19.689          12

   21        R.Grosjean                           Lotus               2:38.701          9

   22        F.Alonso                              Ferrari             2:40.749          4

   23        K.Raikkonen                        Lotus               2:46.580          9

   24        F.Massa                               Ferrari             -:–.—             2

 Drugi trening to już istna droga przez mękę dla kierowców oraz przybyłych na tor kibiców. Deszcz i wiatr w porównaniu z porannym trening były nie do zniesienia, a kierowcy nudzili się w boksach przez prawie 50 minut. Jednak część z nich postanowiła… porobić zdjęcia, by następnie umieścić je na swoich kontach Facebook oraz Twitter. Zdjęcia z nudów wstawili między innymi Alonso oraz Hamilton.

fot. Pirelli

Ostatecznie swoje czasy uzyskało jedynie 10 kierowców, i to dopiero pod sam koniec sesji. Drugi trening wygrał Pic, który już przez pewne źródła jest typowany na faworyta wyścigu…

Poz.        Kierowca                 Zespół             Czas                Okr.

   1          C.Pic                                    Marussia          2:49.354          4

   2          D.Ricciardo              Toro Rosso      2:49.750          3

   3          F.Alonso                   Ferrari             2:50.497          3

   4          P. di Resta                Force India      2:51.333          3

   5          P.Maldonado            Williams           2:51.660          4

   6          T.Glock                    Marussia          2:52.076          4

   7          K.Kobayashi            Sauber             2:53.232          4

   8          J.E.Vergne                Toro Rosso      2:58.232          3

   9          N.Hulkenberg           Force India      2:59.125          5

   10        S.Perez                     Sauber             3:12.901          4

   11        N.Rosberg                Mercedes        -:–.—             3

   12        M.Schumacher         Mercedes        -:–.—             4

   13        H.Kovalainen            Caterham         -:–.—             1

   14        L.Hamilton                McLaren          -:–.—             2

   15        S.Vettel                     Red Bull           -:–.—             3

   16        J.Button                    McLaren          -:–.—             2

   17        F.Massa                   Ferrari             -:–.—             2

   18        B.Senna                    Williams           -:–.—             3

   19        M.Webber                Red Bull           -:–.—             0

   20        K.Raikkonen            Lotus               -:–.—             0

   21        R.Grosjean               Lotus               -:–.—             0

   22        W.Pietrow                Caterham         -:–.—             0

   23        P.de la Rosa              HRT F1           -:–.—             0

   24        N.Karthikeyan          HRT F1           -:–.—             0

O tym, że nad Spa świeci słońce, można się było dowiedzieć na 30 minut przed rozpoczęciem trzeciego treningu. A to za sprawą oficjalnego konta Facebook Timo Glocka, który wrzucił na swoją tablicę nagranie, ukazujące podróż boczną drogą na tor Spa. Niemiec opowiada w nim między innymi, że w końcu wyjrzało słońce oraz że porusza się po bocznej drodze, aby uniknąć korków. Pomimo słonecznej pogody temperatura wynosiła jedynie 14 stopni Celsjusza.

W tej sesji bardzo dobrze spisał się Fernando Alonso, który ustanowił najlepszy – jak dotąd – czas weekendu. Za plecami Hiszpana uplasował się Kimi Raikkonen oraz dwójka Saubera, która powoli jest typowana na czarnych koni dzisiejszych kwalifikacji. Sporego pecha miał Nico Rosberg, który zaparkował swój bolid na poboczu. Jak się później okazało, Niemiec – podobnie jak Mark Webber – zmuszony został do wymiany skrzyni biegów, przez co obaj zostaną cofnięci o 5 pozycji na starcie.

 

Poz.        Kierowca                 Zespół             Czas                Okr.

   1          F.Alonso                   Ferrari             1:48.542          18

   2          K.Raikkonen            Lotus               1:48.683          21

   3          S.Perez                     Sauber             1:48.850          23

   4          K.Kobayashi            Sauber             1:48.863          20

   5          J.Button                    McLaren          1:49.091          18

   6          F.Massa                   Ferrari             1:49.092          16

   7          M.Webber                Red Bull           1:49.164          21

   8          R.Grosjean               Lotus               1:49.266          23

   9          S.Vettel                     Red Bull           1:49.292          23

   10        P. di Resta                Force India      1:49.382          22

   11        P.Maldonado            Williams           1:49.561          23

   12        L.Hamilton                McLaren          1:49.615          19

   13        M.Schumacher         Mercedes        1:49.621          26

   14        N.Hulkenberg           Force India      1:49.674          23

   15        J.E.Vergne                Toro Rosso      1:49.710          21

   16        D.Ricciardo              Toro Rosso      1:49.776          22

   17        B.Senna                    Williams           1:50.027          20

   18        H.Kovalainen            Caterham         1:52.339          21

   19        C.Pic                         Marussia          1:52.566          20

   20        T.Glock                    Marussia          1:52.630          18

   21        W.Pietrow                Caterham         1:52.809          22

   22        P.de la Rosa              HRT F1           1:53.383          22

   23        N.Karthikeyan          HRT F1           1:53.562          23

   24        N.Rosberg                Mercedes        1:58.113          5

           

Najnowsze

Nowa Mazda6 przed premierą: zdjęcia

Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Moskwie debiutuje kolejna wersja modelu Mazda6. Wykorzystując pełen potencjał technologii Skyactiv i designu KODO, Mazda6 ma na celu, wedle zapewnień producenta, zwiększenie „radości z jazdy”. Na rynkach międzynarodowych model pojawi się pod koniec 2012 roku.

Nowa Mazda6 to model seryjny, następca koncepcyjnej Mazdy Takeri, po raz pierwszy zaprezentowanej podczas Salonu Samochodowego w Tokio w grudniu 2011 roku. O nadchodzącej premierze wstępnie pisałyśmy tutaj.

Nowa Mazda6 ma solidną ramę i niskie, szeroko rozstawione zawieszenie. Z przodu wykorzystano motyw ‘skrzydła’, wspólny element stylu nowej rodziny samochodów Mazda. Jest on umieszczony w głęboko wyrzeźbionej przedniej części. Załamania na masce rozciągają się od kątów ‘skrzydeł’ aż po boczne linie nadwozia. W widoku z boku dominują trzy charakterystyczne linie – rys zaznaczony do przodu od tylnego koła, linia tylnego oraz przedniego błotnika. Z przodu, po raz pierwszy w seryjnie produkowanym modelu Mazdy, zastosowano reflektory diodowe i podświetlane obramowania reflektorów. Po raz pierwszy zastosowano też czerwony lakier w nowym odcieniu „Soul Red”.

We wnętrzu w często dotykanych miejscach, takich jak panele drzwi czy górna część deski rozdzielczej, zastosowano miękkie materiały, a panel centralny wykonany jest w dwóch kolorach – ‘Bordeaux metal’ i ‘Dark metal’.

Nowa Mazda6
fot. Mazda

Pracom związanym z zagospodarowaniem przestrzeni przyświecały dwa główne cele. Pierwszym było stworzenie przestronnej, komfortowej kabiny, dokładnie spełniającej założenia filozofii designu KODO. Drugim celem było dopracowanie interfejsu człowiek – maszyna (Human Machine Interface – HMI), aby stworzyć otoczenie, w którym kierowca może poczuć się w pełni komfortowo.

Rozstaw osi o długości 2830 mm to dużo przestrzeni z tyłu, a 19-calowe koła dają wrażenie stabilności.

Przednie koła przesunięto do przodu o 100 mm w stosunku do słupka przedniego, co skróciło przedni zwis. Tył jest także krótszy niż w poprzednim modelu.

Bagażnik projektowano z myślą o ergonomii. Szerokość górnego otwarcia jest większa o 32 mm niż w poprzednim modelu. Konstrukcja zawiasów ułatwia otwieranie i zamykanie bagażnika.

Nowa Mazda6
fot. Mazda

Nowa Mazda6 wyposażona jest w podwozie Skyactiv z kolumnami w przednim zawieszeniu i wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu, a także kolumnowy, wyposażony w elektryczne wspomaganie układ kierowniczy.

Nowa Mazda6 to pierwszy model wykorzystujący system odzyskiwania energii „i-ELOOP”, który przyczynia się do znacznego obniżenia zużycia paliwa. To pierwszy system odzyskiwania energii w samochodzie osobowym wykorzystujący kondensator. Modele wyposażone w silnik SKYACTIV-G 2.5 są także wyposażone w system i-ELOOP.

W nowym modelu Mazda6 pojawia się także system „i-stop”, wyłączający silnik na postoju. Dzięki niemu silnik włącza się ponownie w czasie 0,35 sekundy.

Nanotechnologia zastosowana w katalizatorze poprawia proces oczyszczania spalin i zmniejsza liczbę potrzebnych metali szlachetnych.

Przesunięcie podstawy przedniego słupka do tyłu o 100 mm w porównaniu do poprzedniego modelu i zamocowanie lusterka na drzwiach, a nie na słupku ma pomagać polepszyć widoczność do przodu i na boki.

System kontroli świateł drogowych (HBC) wykorzystuje czujnik wykrywający pojazdy nadjeżdżające z przeciwnego kierunku i automatycznie zmienia światła drogowe na mijania, aby nie oślepiać kierowców podczas jazdy nocą.

Adaptacyjne przednie światła (AFS) wykrywają zakręty na podstawie położenia koła kierownicy oraz prędkości jazdy i kierują strumień światła w odpowiednią stronę.

Wspomaganie ruszania na wzniesieniu (HLA) pomaga zapobiec staczaniu się samochodu w chwili, gdy kierowca przenosi nogę z pedału hamulca na pedał gazu w momencie ruszania na pochyłości.

Nowa Mazda6
fot. Mazda

Sygnalizacja awaryjnego hamowania (ESS) – szybkie miganie świateł awaryjnych w przypadku nagłego hamowania przy prędkości powyżej 50 km/h w celu ostrzeżenia innych kierowców.

System monitoringu strefy za samochodem (RVM) działa powyżej 30 km/h i wykrywa pojazdy zbliżające się z tyłu lub znajdujące się w martwym polu po obu stronach i ostrzega kierowcę przed zmianą pasa.

System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS) wykorzystuje kamerę w celu ustalenia pozycji linii na drodze i ostrzega kierowcę o przypadkowym zjechaniu z pasa ruchu, zmniejszając ryzyko wypadku będącego efektem nieuwagi lub zmęczenia.

System automatycznego hamowania (SCBS) wykorzystuje czujnik na podczerwień i pomaga uniknąć lub ograniczyć skutki zderzeń czołowych (przy prędkości do 30 km/h), automatycznie uruchamiając hamulce.

 

Najnowsze

Nowy Mercedes-Benz Citan za 51.320 zł

Od pierwszego września u dealerów można zamawiać nowego Citana od 51.320 zł netto.  

Mercedes-Benz Citan pojawi się w ofercie już pierwszego września – będzie dostępny już od 51.320 zł netto za furgon w wersji kompaktowej. W ofercie pojawią się również wersje kombi oraz mixto (mieszana, towarowo-osobowa).

Mercedes-Benz Citan
fot. Mercedes

Poza kredytami, klientom proponowana jest formuła leasingowa Lease&Go: po zapłaceniu jednej raty mamy zapewniony nie tylko sam samochód, ale także ubezpieczenie i pełen serwis.

Mercedes-Benz Citan
fot. Mercedes

Citan zużywa 4,3 l/100 km. Interwały międzyprzeglądowe wynoszą 2 lata lub 40 tysięcy km. Citan zostanie również objęty programem MobiloVan.

Mercedes-Benz Citan
fot. Mercedes

 

Najnowsze

Sebastian Vettel gwiazdą teledysku

Sebastian Vettel rozszerza horyzonty. Możemy go mianowicie zobaczyć w teledysku. Efekty? Cóż, po gwieździe F1 spodziewałyśmy się czegoś odrobinę bardziej... dynamicznego.

Sebastian pojawia się w klipie do piosenki Melanie Fiony „Watch me work”, a jego głównym zadaniem jest obwożenie wokalistki w czerwonym modelu Infiniti G37. Z entuzjazmem kiwa głową w rytm muzyki i śmieje się, co tu kryć, trochę jak głupi do sera. Na popisy techniczne i energetyczny gaz do dechy nie ma za bardzo co liczyć.

Melanie Fiona i Sebastian Vettel w teledysku „Watch me work”
fot. youtube.com

O ile zatem sądzimy, że Vettel powinien raczej trzymać się własnej dziedziny, o tyle doceniamy, jak dobrze się przy tym doświadczeniu bawił:

„To było wspaniałe doświadczenie” – mówi z chłopięcym entuzjazmem. „Zupełnie odmienne od tego, do czego przywykłem. Muzyka bez wątpienia stanowi inspirację dla wielu ludzi i jestem dumny, że mogłem być częścią tego projektu. Myślę, że tekst piosenki znakomicie oddaje, do czego jesteśmy zdolni, jeśli naprawdę nam na czymś zależy”.

Jak wam się podoba Sebastian w nowej roli…?

 

Najnowsze