Gosia Rdest wraca ponownie do słonecznego Misano!

Zbliża się kolejny weekend wyścigowy W Series. Jest to trzeci z sześciu wyścigów nowo powstałej serii Formuły 3. Już jutro pierwsze treningi Gosi Rdest na torze w najgorętszym miejscu w tegorocznym kalendarzu – włoskim Misano.

Po dwóch majowych wyścigach W Series pora na słoneczne Włochy i tor Misano. Trzeci z sześciu wyścigów odbędzie się w już w najbliższą sobotę. Emocje sięgają zenitu – po wyścigu w Misano pozostaną już tylko trzy szanse na zdobycie kolejnych punktów. 
 
Półmetek tuż przed nami. Każdy kolejny wyścig przynosi coraz większe emocje. Stawka o którą walczy 18 zawodniczek jest w połowie swojej drogi. Po dwóch runach Polka znajduje się na 10. miejscu w klasyfikacji. Podczas ostatniego weekendu wyścigowego w belgijskim Zolder nie miała szansy ukończyć wyścigu, mimo udanych sesji kwalifikacyjnych i świetnego startu została wyeliminowana przez błąd innej zawodniczki. Teraz jest zmotywowana podwójnie.
 
Wracam do Misano po roku czasu. Ostatni raz byłam tutaj w sezonie 2018 podczas jednej z rund GT4 European Series. Wówczas wyścig zakończył się sukcesem, bo udało mi się ukończyć go razem z moim zespołowym kolegą na trzecim miejscu. W przeciwieństwie do Zolder tor ma zupełnie inną charakterystykę. Jest to tor MotoGP przez co jest bardzo płaski, ma szerokie wyasfaltowane strefy bezpieczeństwa oraz bardzo płaskie tarki. Zazwyczaj sędziowie są tutaj bardzo łagodni jeśli chodzi o track limity. Zapowiada się bardzo ciekawy i zarazem najgorętszy weekend w kalendarzu.
 
Na Misano nie będzie pierwszy raz. Rok temu Gosia Rdest zaliczyła tam bardzo udany weekend wyścigowy zajmując 3. miejsce w klasie ścigając się w GT4 European Series z zespołem Phoenix Racing. 

 
Po dwóch rundach Gosia Rdest znajduje się w połowie stawki. Klasyfikacja punktowa przed startem w Misano przedstawia się następująco:
 
1. Jamie Chadwick 43
2. Beitske Visser 37
3. Alice Powell 33
4. Marta Garcia 27
5. Sarah Moore 20
6. Fabienne Wohlwend 14
7. Tasmin Pepper 12
8. Miki Koyama 10
9. Vicky Piria 2
10. Gosia Rdest 2
11. Caitlin Wood 1
12. Naomi Schiff 1
13.Jessica Hawkins 0
14. Sabré Cook 0
15. Shea Holbrook 0
16. Esmee Hawkey 0
17. Megan Gilkes 0
18. Emma Kimilainen 0
19. R Vivien Keszthelyi 0
20. R Sarah Bovy 0

 
W Series, to nowy serial wyścigowy dedykowany tylko i wyłącznie dla kobiet. Podczas inauguracyjnego sezonu 2019, panie zmierzą się podczas sześciu rund, które towarzyszyć będą weekendom wyścigowym DTM. Osiemnaście kobiet z 13 różnych krajów będzie tworzyło historię motorsportu jako pierwsza w pełni kobieca seria wyścigowa single-seaterów. Każda z zawodniczek będzie miała do dyspozycji taki sam bolid Formuły 3 Tatuus T-318. Pojedynczy wyścig trwać będzie 30 minut. Wyścig poprzedzać będą kwalifikacje i dwa treningi. Pula nagród wynosi 1,5 mln dolarów. 
 

Najnowsze

BMW M8 debiutuje jako coupe i kabriolet!

BMW wprowadza do oferty aż cztery nowe samochody sportowe o doskonałych osiągach. Fani topowej ósemki z pewnością nie mogli się doczekać, aby zobaczyć nowe modele - tym razem debiutują luksusowe modele coupe i kabriolet z podwójnie doładowanym V8 pod maską.

BMW M GmbH podejmuje ofensywę w segmencie luksusowym, wprowadzając do oferty aż cztery nowe samochody sportowe o doskonałych osiągach, które idealnie dopełniają paletę modeli: nowe BMW M8 Coupé i nowe BMW M8 Competition Coupé, a także nowe BMW M8 Cabrio i nowe BMW M8 Competition Cabrio. 

Ogólnoświatowa premiera nowych modeli dopełniających ofertę BMW M GmbH odbędzie się 25–27 czerwca 2019 roku podczas imprezy #NextGen BMW Group w BMW Welt w Monachium.

Wysokoobrotowy silnik V8 z technologią M TwinPower Turbo rozwija moc 441 kW (600 KM) w nowym BMW M8 Coupé i nowym BMW M8 Cabrio oraz 460 kW (625 KM) w modelach Competition. Jednostka napędowa o doskonałych osiągach idealnie współpracuje z 8-stopniową skrzynią M Steptronic z układem Drivelogic, a moc generowana przez silnik jest przekazywana na drogę za pośrednictwem napędu na cztery koła M xDrive.

Dzięki nastawionemu na osiągi silnikowi, skrzyni biegów i układowi jezdnemu nowe BMW M8 Coupé i nowe BMW M8 Cabrio przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,3/3,4 sekundy. Z kolei nowe BMW M8 Competition Coupé rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy, a nowe BMW M8 Competition Cabrio w 3,3 sekundy.

Technologia M TwinPower Turbo, w którą wyposażono 4,4-litrową jednostkę napędową, obejmuje dwie turbosprężarki o zoptymalizowanej wydajności zamontowane w kształcie litery „V” pomiędzy bankami cylindrów, a także układ pośredniego chłodzenia powietrza doładowującego i bezpośredni wtrysk paliwa o maksymalnym ciśnieniu roboczym 350 barów. 

Silnik w nowym BMW M8 Coupé i nowym BMW M8 Cabrio osiąga maksymalny moment obrotowy 750 Nm w przedziale prędkości obrotowych od 1800 do 5600 obr/min i generuje maksymalną moc 441 kW (600 KM) przy 6000 obr/min aż do odcięcia obrotów przy 7200 obr/min. Jednostka napędowa w modelach Competition utrzymuje maksymalny moment obrotowy do 5800 obr/min i osiąga maksymalną moc 460 kW (625 KM) przy 6000 obr/min, gdy do głosu dochodzi czysty wyścigowy instynkt i apetyt na wysokie obroty. 

Kolejnym czynnikiem determinującym fenomenalne osiągi nowych modeli BMW M8 jest napęd na cztery koła M xDrive z dominującą osią tylną. Centralnie sterowana interakcja pomiędzy układem M xDrive a aktywnym mechanizmem różnicowym M odpowiada za bezstratne przenoszenie potężnej mocy silnika na koła. 

Nowe modele BMW M8 są także standardowo wyposażone w adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i elektromechanicznym układem kierowniczym M Servotronic. Układ DSC idealnie współgra z napędem na cztery koła M xDrive i aktywnym mechanizmem różnicowym M oraz obejmuje tryb M Dynamic. Ten tryb dopuszcza większy poślizg kół, a w połączeniu z napędem na cztery koła M xDrive z dominującą osią tylną umożliwia ultrasportową jazdę i pokonywanie zakrętów w kontrolowanym poślizgu.

Ekskluzywną otoczkę nowych modeli BMW M8 dodatkowo wzmacniają dostosowane do poszczególnych modeli elementy spełniające wymogi funkcjonalne samochodów sportowych o wysokich osiągach. Duże wloty powietrza, grill atrapy chłodnicy BMW w kształcie nerki z charakterystycznymi dla M podwójnymi poprzeczkami w przedniej części, atrakcyjnie rozszerzone nadkola kół przednich, skrzela M w przednich panelach bocznych, zoptymalizowane aerodynamicznie lusterka zewnętrzne, spojler tylny i pas tylny z elementami dyfuzora w kontrastującym kolorze tworzą efektowną wizytówkę, która zapowiada dynamiczny potencjał i ekskluzywny status nowych modeli spod znaku M. 

Specyfikacja standardowa BMW M8 Coupé, BMW M8 Cabrio i modeli Competition obejmuje tapicerkę skórzaną w wariantach dostosowanych do poszczególnych modeli, kluczyk BMW z wyświetlaczem, wyświetlacz BMW Head-Up z danymi specyficznymi dla M, system asystujący kierowcy i asystenta parkowania oraz pakiet BMW Live Cockpit Professional (z systemem nawigacyjnym i inteligentnym asystentem osobistym BMW). W ramach wyposażenia opcjonalnego dostępne są dodatkowe systemy wspomagające kierowcę, które podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Najnowsze

Maserati Levante Trofeo – superauto z potężną mocą

Już dziesiątego czerwca salon Maserati Chodzeń stanie się areną wyjątkowej prapremiery. Przez cały dzień będzie można spotkać się z jedynym w tej części Europy egzemplarzem Maserati Levante Trofeo: najmocniejszym i najbardziej fascynującym wcieleniem SUV-a tej kultowej włoskiej marki.

Legendarny producent z Modeny otwiera kolejny rozdział w pełnej sukcesów historii tego modelu. SUV Maserati zyskuje najmocniejszą i najbardziej ekskluzywną odmianę, która z rasowego gran turismo przekształca je w prawdziwe włoskie superauto. To Maserati Levante Trofeo.

Maserati Levante Trofeo to samochód, który powstał z pasji. I nie ma w tym zdaniu krzty przesady, jako że o jego powstaniu zdecydowali nie księgowi czy dział marketingu, a sami inżynierowie. Pierwszy egzemplarz Levante z silnikiem V8 zbudowali jeszcze przed publicznym debiutem tego projektu. Oficjalnym powodem była potrzeba sprawdzenia nowego podwozia przy ekstremalnych przeciążeniach, jakie zapewnia flagowy silnik Maserati, wykorzystywany w modelu Quattroporte GTS.

Tak naprawdę jednak połączenie atletycznego SUV-a z najmocniejszym napędem wydaje się zupełnie naturalne. Instalując więc podwójnie doładowane V8 o wydajnej pojemności 3,8 litra w tym modelu, konstruktorzy zdecydowali się jeszcze wzmocnić tę jednostkę oraz nadać całemu projektowi jeszcze bardziej ekstremalny wydźwięk.

Tak powstał Super-SUV, który jest jednocześnie jednym z najmocniejszych i najszybszych samochodów w całej, niezwykle bogatej historii Maserati. Przez ostatnie 104 lata tak naprawdę powstał tylko jeden mocniejszy samochód tej marki dopuszczony do ruchu drogowego: dziś kolekcjonerski, limitowany do zaledwie 50 sztuk wyścigowy model Maserati MC12.

Nowy najmocniejszy model w gamie Maserati dysponuje potężną mocą aż 580 KM. Niezrównaną elastyczność zapewnia natomiast moment obrotowy wynoszący aż 730 Nm. Należący do światowej czołówki technologicznej napęd opracowano przy udziale kultowej marki Ferrari. Silniki benzynowe Maserati budowane są w jej ultra-nowoczesnej fabryce w Maranello.

Tak potężne możliwości napędu przekładają się na osiągi zarezerwowane tylko dla wąskiego grona topowych supersamochodów. Maserati Levante Trofeo rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi aż 304 km/h. Nieprzeciętny dynamiczny talent tego modelu nie ogranicza się jednak tylko do przyspieszania w prostej linii. Przeprojektowane i usztywnione podwozie oraz skonfigurowany specjalnie dla tego modelu układ przeniesienia napędu gwarantują doznania godne prawdziwego superauta, co poświadcza pojawienie się nowego trybu jazdy: Corsa (wł. wyścigowy).

Najnowsze

Niebezpieczne zachowanie kierowcy z przyczepą

Poruszając się samochodem z przyczepą rozsądek nakazuje ostrożniejszą i spokojniejszą jazdę. Nie w przypadku tego kierowcy.

Kierujący autem z kamerą przez całe nagranie porusza się lewym pasem, co jest uzasadnione, ponieważ co chwilę wyprzedza kolejne pojazdy. Kiedy do następnego miał nieco większą odległość, prawym pasem wyprzedził go Volkswagen z przyczepą. Dla jego kierowcy najwyraźniej poruszanie się zestawem nie było przeszkodą w tym, aby starać się być najszybszym na drodze.

Ale naprawdę niebezpieczny był dopiero jego drugi manewr, kiedy zaczął zmieniać pas na lewy, chcąc wcisnąć się przed auto z kamerą. Miejsca było za mało, a drugi kierowca nie zamierzał ustępować mu pierwszeństwa. Do kolizji zabrakło dosłownie milimetrów.

Według autora nagrania zapis sytuacji zobaczyli funkcjonariusze policji, którzy ukarali kierującego Volkswagenem pouczeniem. Co sądzicie o takiej decyzji funkcjonariuszy?

Najnowsze

Nowe Audi A6 allroad quattro

20 lat od debiutu Audi A6 allroad quattro na rynku pojawia się czwarta generacja tego modelu. Standardowo wyposażone w napęd na cztery koła i pneumatyczne zawieszenie doskonale czuje się zarówno na drogach utwardzonych, jak i poza nimi.

Karoseria Audi A6 allroad quattro zawieszona jest nawet o 45 mm wyżej niż klasycznego A6 Avant. Standardowy prześwit wynosi tu 139 mm, ale kierowca może go regulować za pomocą systemu Audi drive select.  Oprócz tego model oferuje inne funkcje przydatne w terenie, w tym standardowo montowany układ kontroli zjazdu ze wzniesienia oraz asystenta kąta nachylenia, pomagające podczas jazdy poza asfaltem.  W trybie „offroad” wszystkie ważne systemy dynamicznego prowadzenia, aż po kontrolę stabilizacji, dostosowują się do warunków jazdy w terenie.

A6 allroad quattro na tle pozostałych wersji wyróżnia się osłoną chłodnicy o pionowym, aluminiowym użebrowaniu. Dolny przedni spojler oraz osłona podwozia również błyszczą kolorem aluminium. Typowe dla samochodów terenowych relingi na dachu, listwy okien, osłona podwozia, listwa dyfuzora oraz charakterystyczny pasek łączący ze sobą tylne światła, mogą być w kolorze aluminium lub w kolorze czarnym. Osłony krawędzi nadkoli standardowo utrzymane są w kolorze szarym „scandium”. Opcjonalnie zamówić je można w kolorze nadwozia lub w błyszczącym kolorze czarnym. Na kontrastowych kolorystycznie listwach progowych umieszczono logotypy allroad.

Dwa pakiety opcjonalne jeszcze bardziej podkreślają stylistykę samochodu. Są to pakiet zewnętrzny „aluminium” oraz czarny pakiet stylistyczny z ciemnymi dodatkami i ciemnymi listwami. Paleta lakierów nowego Audi A6 allroad quattro składa się z jedenastu kolorów, w tym z wyjątkowego koloru zielonego „gavial”, czerpiącego inspirację z unikalnej barwy, w której polakierowany był pierwszy model A6 allroad z roku 1999.

Wnętrze pojazdu dostępne jest w trzech kolorach – w czerni, w kolorze beżowym „pearl” lub w kolorze brązowym „okapi”. Standardowo fotele obite są czarną tkaniną z dodatkami skóry. Alternatywnie dostępne są obicia w kolorach beżowym lub brązowym. Opcjonalnie zamówić można również obicie z perforowanej skóry Valcona. Zamiast standardowych paneli tapicerki w kolorze szarego grafitu, dostępne są dwa warianty paneli drewnianych i jeden wariant aluminiowy.

Na rynkach europejskich A6 allroad quattro dostępne będzie z trzema wysokoprężnymi silnikami V6 TDI. Wszystkie te jednostki generują swą moc z trzech litrów pojemności i w porównaniu z poprzednimi modelami zostały gruntownie przeprojektowane.

Pierwsza z nich wytwarza 231 KM mocy oraz 500 Nm – wystarcza to do rozpędzenia samochodu od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i dalej do osiągnięcia prędkości maksymalnej 250 km/h. Wersja 50 TDI wytwarza 286 KM i dostarcza 620 Nm momentu obrotowego. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 5,9 sekundy, a ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Najmocniejsza z trzech wersji silnika 3.0 TDI generuje 349 KM mocy oraz 700 Nm momentu obrotowego. Audi A6 allroad quattro 55 TDI od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy.

Wszystkie trzy jednostki TDI przekazują moc za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów. Selektywny rozkład momentu obrotowego między kołami jest uzupełnieniem stałego napędu na cztery koła quattro. Oba te systemy są w A6 allroad quattro na wyposażeniu seryjnym. Z kolei opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy bezstopniowo rozdziela moc pomiędzy tylne koła.

Auto może być też wyposażone w układ czterech kół skrętnych, którym, podobnie jak sportowym mechanizmem różnicowym, steruje układ EFP – Elektroniczna Platforma Podwozia. Zarządza ona również pracą amortyzatorów i układu pneumatycznego. Kierowca, za pomocą systemu Audi drive select, w sześciu trybach (dynamic, automatic, comfort, efficiency, allroad i lift) ustawić może sposób działania podzespołów samochodu. Audi A6 allroad quattro standardowo wyposażane jest w 18-calowe felgi oraz w opony o rozmiarze 225/55. Opcjonalnie samochód posiadać może felgi z gamy oferowanej przez Audi Sport, w której największy ich rozmiar sięga 21 cali.

Wraz z rynkową premierą nowego A6 allroad quattro, Audi wprowadza również limitowaną serię tego modelu pod nazwą „20 lat allroad”. Tutaj zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wnętrze, mogą być dalece zindywidualizowane. Dostępne są trzy kolory lakieru: zielony „gavial”, biały „lodowiec” oraz brązowy „soho”. Czarny pakiet stylizacyjny został poszerzony o charakterystyczne pierścienie Audi oraz o obudowy lusterek zewnętrznych. Wyglądu samochodu dopełniają 19-calowe felgi. Czarne fotele sportowe obite skórą i alcantarą, aluminiowe panele stylistyczne i podświetlane listwy progowe, dodają wnętrzu wyrazistych akcentów.

Nowe Audi A6 allroad quattro w sprzedaży w Niemczech i w innych państwach europejskich znajdzie się jeszcze w czerwcu. Natomiast w pierwszej połowie roku 2020 samochód będzie miał swą rynkową premierę w Chinach oraz po raz pierwszy wejdzie do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.

Najnowsze