Goodwood Festival of Speed – dla całej rodziny

Najbliższe Grand Prix odbędzie się 12 lipca, ale to nie oznacza, że zespoły Formuły 1 i ich wielbiciele zajęci są czym innym niż sporty motorowe. Goodwood Festival of Speed to największa i najbardziej prestiżowa impreza przyciągająca wielbicieli wyścigów i rajdów. To okazja, aby w jednym miejscu przyjrzeć się historii i teraźniejszości motoryzacji oraz spotkać byłych i obecnych mistrzów kierownicy.

Webber i Loeb w The Goodwood Estate
fot. Red Bull

Goodwood jest tym dla automobilizmu czym Ascott dla wyścigów konnych lub Wimbledon dla tenisa.
To jedyna okazja, aby jednocześnie spotkać tylu mistrzów kierownicy i zobaczyć najlepsze samochody w historii automobilizmu. To tutaj można oglądać dziewiętnastowieczne pojazdy parowe
i dzisiejsze bolidy F1, fantastyczne motocykle wyścigowe, klasyczne samochody rajdowe, dragstery wyposażone w silniki o mocy 3000 bhp. Sławne już dziś maszyny biorące udział w Le Mans, Indy i CanAm prezentowane są w oryginalnych wersjach. A do tego należy spodziewać się spotkania z legendami torów – Mossem, Surteesem, Fittipaldim i Andrettim przechadzającymi się ramię
w ramię z Hamiltonem, Buttonem i Pedro de la Rosą. 
Sport motorowy zawitał do Goodwood w 1936 roku, kiedy Książę Richmond po raz pierwszy zorganizował tutaj wyścig. Dwanaście lat później otwarty został Goodwood Motor Circuit. Te dawne wydarzenia zainspirowały wnuka księcia, hrabiego March, do zorganizowania w 1993 roku „Festival of Speed”. Spotkania stały się główną imprezą w towarzyskim kalendarzu wielbicieli sportów motorowych. 2,5 kilometrowa szutrowa trasa biegnąca przez park i kończąca się na wzgórzu zapewnia widzom przegląd historii automobilizmu. Zawody, w których bierze udział około 200 pojazdów w różnych klasach,rozpoczynają się treningiem w piątek. Najlepsi startują w niedzielnych wyścigach.

Silver Arrow, 3 czerwca 1934, Nuerburgring
fot. Daimler

Niektóre samochody są rzadkimi już dzisiaj okazami kolekcjonerskimi. Wśród specjalnych „gości” znalazła się w tym roku „srebrna strzała” czyli samochód będący poprzednikiem dzisiejszych Audi i Mercedes-Benz, z 1934 roku. W 75 rocznicę zwycięstwa
w wyścigu na Nuerburgring Mercedes był także głównym sponsorem festiwalu. Zwiedzający mogli podziwiać także Ferrari 312T3 Gilles Villeneuve’a i Matra-Cosworth MS10, w której Jackie Stewart wygrał w ulewnym deszczu wyścig na Nürburgring.
Zabytkowe i nowe pojazdy, które nie biorą udziału w zawodach można podziwiać w garażach. Na terenie posiadłości znajduje się więc paddock Formuły 1, WRC i Supercar – gdzie wielbiciele sportów motorowych poznają historię i najnowsze osiągnięcia technologiczne. Nieograniczony dostęp do garaży oznacza, że goście i łowcy autografów mogą być tak blisko różnego typu samochodów i kierowców jak nigdzie indziej. Kolekcja wczesnych maszyn biorących udział w Grand Prix składa się

Mark Webber startuje do wyścigu w trakcie festiwalu
fot. Red Bull

z wielu klasyków. Wśród nich znajdują się takie perły jak Maserati 250F. W tym roku w festiwalu biorą udział przedstawiciele sześciu zespołów F1 – Brawn GP, McLaren, Ferrari, Williams, Toyota i Red Bull. Lewis Hamilton prezentował widzom MP4 -23, w którym zdobył mistrzostwo w zeszłym sezonie. Kazuki Nakajima i Timo Glock zasiedli także w swoich bolidach. Jednym z gości jest  Alan Jones, który najpierw prowadził McLarena F1 w specyfikacji Le Mans a następnie starego Williamsa-Coswortha FW07 z 1978 roku. Sir Stirling Moss, który jeździł dla Mercedesa w latach piećdziesiątych zaprezentował się w kostiumie z tamtych czasów w modelu W196. 

W czasie tegorocznego Goodwood Festival of Speed specjalnym gościem był Sir Frank Williams.
Legenda Formuly 1 obchodzi czterdziestolecie startu w swoim pierwszym Grand Prix za kierownicą Brabhama. W trakcie wieloletniej kariery stał się także konstruktorem i włascicielem zespołu F1. 13 modeli samochodów Williamsa znalazło się w trakcie weekendu w Goodwood, w tym De tomaso-Cosworth Tipo 505 i FW08, który prowadził w 1982 roku Keke Rosberg.

Sir Frank Williams
fot. Williams
FW08, za kierownicą Keke Rosberg, 1982
fot. Williams

 

 

 

 

 

 

 

W tym roku goście festiwalu mogli uciąć sobie przyjacielską pogawędkę z takimi sławami jak David Coulthard, Jenson Button, Mark Webber, Sebastian Loeb, Damon Hill, Jacky Ickxs, Jackie Stewart.

Oprócz wyjątkowych emocji wyścigowych na gości czekają symulatory i samochody 4 x 4. Dzieci mają swój własny „Junior Festival”, gdzie spotykają się z ulubionymi postaciami bajkowymi w naturalnej wielkości pojazdach, biorą udział w zawodach deskorolkarzy i wielbicieli BMX. Młodociani artyści mogą wykazać się zaś zdolnościami graficznymi.

Więcej o Goodwood Festival of Speed można dowiedzieć się na stronie http://www.goodwood.co.uk

 

Najnowsze

Magda Lukas nie pojedzie w Karkonoszach

Poznaliśmy listę zgłoszeń do 4 rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Na starcie do Rajdu Karkonoskiego chce stanąć 36 załóg, w tym prawie cała krajowa czołówka. Zabraknie pilotowanego przez Magdę Lukas Tomka Czopika, który uległ wypadkowi w cywilnym samochodzie.

Fot. cersanitrally.pl

Z numerem 1 wystartuje Peugeot 207 S2000 prowadzony przez mistrza Europy Michała Sołowowa. Tuż za nim na trasy wyjedzie obecny lider klasyfikacji RSMP Bryan Bouffier. Zwycięzca szutrowego rajdu Lotos – Leszek Kuzaj walczyć będzie w 207-ce S2000. Czwarty numer na drzwi swojej Imprezy przyklei Kajetan Kajetanowicz, a z piątką pojadą zwycięzcy klasy N w Rajdzie polski –  bracia Bębenek. Kolejne trzy auta w stawce to Peugeoty S2000, które poprowadzą Tomasz Kuchar, Maciej Oleksowicz i Szymon Ruta. Obok krajowych Lancerów i Subaru pojawią się dwie załogi z Ukrainy – Protasov i Tamrazov. Na prawym fotelu zobaczymy tylko dwie kobiety – Joannę Madej, która pilotować będzie Zbigniewa Malińskiego i  Annę Wódkiewicz, która będzie dyktować Arielowi Piotrowskiemu w Citroenie C2 R2.

Rajd Karkonoski rozpocznie się w piątek uroczystym startem na zabytkowym placu ratuszowym w Jeleniej Górze. Dzień później wyjadą na odcinki specjalne zlokazlizowane w okolicach Karpacza, Dziwiszowa i Bobrowa. W sobotnie popołudnie gratka dla kibiców – Super Oes rozegrany w jeleniogórskiej \”sypialni\” – na osiedlu Zabobrze. w niedziele dwie najdłuższe próby w tym rajdzie pokonywanie dwukrotnie. Na metę w centrum stolicy Karkonoszy zawodnicy przyjadą o 16.30.

Najnowsze

BMW Motorrad Days 2009

Tegoroczna edycja BMW Motorrad Days odbyła się w Garmisch-Partenkirchen w dniach 3 - 5 lipca. Dla miłośników motocykli terenowych przygotowano tory X-Track i Enduro Park, a dla wielbiciele superbike mogli  spotkać się z najlepszymi w swojej klasie zawodnikami.

Już po raz kolejny niemieckie miasto Garmisch-Partenkirchen stało się miejscem spotkania motocyklistów dosiadających maszyn BMW. Motorrad Days odbyły się po raz dziewiąty. Tym razem, również samochody stanowiły integralną część imprezy. Do dyspozycji gości przygotowano dodatkowo modele X3, X5 oraz X6 którymi można było pojeździć w ramach kursu xDrive.

Natomiast off-road’owe możliwości motocykli BMW testowano na specjalnie przygotowanych torach: X-Track i Enduro Park. Zaproszono również gwiazdy SuperBike: Australijczyka Troy’a Corsera i  Hiszpana Rubena Xausa.

W zeszłym roku miasteczko BMW wybudowane u podnóży Alp odwiedzili motocykliści praktycznie z całego świata. Nie zabrakło wśród nich Polaków, Niemców, Czech, Rosjan, Amerykanów, Irlandczyków, Włochów, a nawet gości z Chin. Jak zwykle organizator zaplanował bardzo wiele atrakcji dla tych, którzy w ten lipcowy weekend zdecydowali się odwiedzić Garmisch-Partenkirchen.

Źródło: http://www.bmw-motorrad.com

Najnowsze

Na pomoc ofiarom wypadków drogowych

Od 16 czerwca do 30 sierpnia 2009r. będzie trwać akcja pomocy ofiarom wypadków drogowych. Zorganizowało ją Stowarzyszenie na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - Droga i Bezpieczeństwo. Jej cel to zebranie środków finansowych dla tych, których czeka długie, kosztowne leczenie oraz rehabilitacja. Każdy może pomóc!

fot. plakat organizatora

Każdego roku na polskich drogach zdarza się ok. 50 000 wypadków drogowych, w których ginie kilka tysięcy osób, a ponad 60 000 osób zostaje rannych. Znajdujemy się w niechlubnej czołówce krajów Unii Europejskiej. W minionym 2008 roku na naszych drogach zginęło 5 437 osób, a o wiele więcej osób zostało rannych. To daje nam drugie miejsce w Unii pod względem liczby śmiertelnych ofiar wypadków samochodowych.

Te smutne statystyki niestety się nie zmieniają. Polskie drogi cały czas nie są bezpieczne. Przyczyną wypadków jest najczęściej nadmierna prędkość, wymuszanie pierwszeństwa, jazda pod wpływem alkoholu itd. Na co dzień nieuzmysławiany sobie wysokiego prawdopodobieństwa, że wypadek drogowy i jego konsekwencje dotyczą każdego z nas. Możemy w jednej sekundzie znaleźć się w nieodwracalnej dla jakości naszego zdrowia i życia sytuacji, niekoniecznie wywołanej naszą winą.

 

Wypadek to dopiero początek dramatu. Jego ofiary czeka długie i kosztowne leczenie, rehabilitacje, a także potrzebują one oraz ich rodziny profesjonalnej pomocy psychologów. Ludzi nie naprawia się tak łatwo, jak złamane barierki czy stłuczone światła. Rany goją się bardzo długo. Nie możemy cofnąć czasu, ale możemy pomóc ofiarom wypadków drogowych, które chcą powrócić do normalnego życia. Dlatego właśnie ruszyła akcja Stowarzyszenia „Droga i Bezpieczeństwo”.

Nikt nie pragnie w sytuacji krytycznej pozostawać bez zainteresowania i pomocy innych. Zwykły humanitaryzm, godność ludzka winna nakazywać nam większą dbałość o standard życia osób, które ucierpiały w wypadku drogowym. Wystarczy uruchomić wyobraźnię aby postawić się w roli potencjalnie poszkodowanego, zastanowić się przez chwilę nad ogromem kosztów związanych z ratowaniem zdrowia, nad ograniczeniami w realizacji naszych życiowych planów itd.

Ludzi, którzy wykazują dobrą wolę bezpośredniego uczestniczenia w pracach nad chorymi ludźmi nie ma zbyt wielu, bo to nie łatwe zajęcie ani fizyczne ani psychiczne. Każdy natomiast może poruszyć swoje sumienie i pomóc. Wystarczy wysłać SMS o treści POMOC pod numer 72 152 i zapalić swoje światełko na stronie akcji www.pomagamyrazem.pl. W akcję włączyło się wiele mediów, tytułów i firm.

Organizatorzy akcji mają nadzieję nie tylko na zebranie funduszy na pomoc ludziom poszkodowanym w wypadkach. Celem jest także uświadomienie społeczeństwa, uwrażliwienie go na smutny fakt, że wypadek to nie tylko skasowany samochód czy motocykl. Jego konsekwencje długo dają o sobie znać i to bardzo boleśnie. Każdy wypadek ma wpływ na życie ludzi, każdy wypadek je zmienia, niekiedy tragicznie. Na drodze odpowiadamy nie tylko za siebie. Każdy, komu los ofiar wypadków nie jest obojętny, może pomóc i zapalić małe światełko, które rozjaśni czyjś los.

Więcej o Stowarzyszeniu: http://www.drogaibezpieczenstwo.org.pl/

Najnowsze

Rekordy w F1

Formuła 1 to świat rekordów. Wszyscy wiedzą, że Michael Schumacher to siedmiokrotny mistrz świata. Warto jednak spojrzeć wstecz i dokonać jeszcze kilku zestawień.

Rekordziści w liczbie zdobytych tytułów Mistrza Świata Formuły 1

Pozycja

Liczba tytułów

Kierowca

Rok

Zespół

1

7

Michael Schumacher

2004

Ferrari

2003

Ferrari

2002

Ferrari

2001

Ferrari

2000

Ferrari

1995

Benetton-Renault

1994

Benetton-Ford

2

5

Juan Manuel Fangio

1957

Maserati

1956

Ferrari

1955

Mercedes-Benz

1954

Mercedes-Benz

1951

Alfa-Romeo

3

4

Alain Prost

1993

Williams-Cosworth

1989

McLaren-Honda

1986

McLaren-TAG

1985

McLaren-TAG

4

3

Jack Brabham

1966

Brabham-Repco

1960

Cooper-Climax

1959

Cooper-Climax

4=

3

Jackie Stewart

1973

Tyrrell-Ford

1971

Tyrrell-Ford

1969

Matra-Ford

4=

3

Ayrton Senna

1991

McLaren-Honda

1990

McLaren-Honda

1988

McLaren-Honda

4=

3

Niki Lauda

1984

McLaren-TAG

1977

Ferrari

1975

Ferrari

4=

3

Nelson Piquet

1987

Williams-Honda

1983

Brabham-BMW

1981

Brabham-Ford

9

2

Alberto Ascari

1953

Ferrari

1952

Ferrari

9=

2

Jim Clark

1965

Lotus-Climax

1963

Lotus-Climax

9=

2

Graham Hill

1968

Lotus-Ford

1962

BRM

9=

2

Emerson Fittipaldi

1974

McLaren-Ford

1972

Lotus-Ford

9=

2

Mika Hakkinen

1999

McLaren-Mercedes

1998

McLaren-Mercedes

9=

2

Fernando Alonso

2006

Renault

2005

Renault

15

1

Giuseppe Farina

1950

Alfa-Romeo

15=

1

Mike Hawthorn

1958

Ferrari

15=

1

Phil Hill

1961

Ferrari

15=

1

John Surtees

1964

Ferrari

15=

1

Denny Hulme

1967

Brabham-Repco

15=

1

Jochen Rindt

1970

Lotus-Ford

15=

1

James Hunt

1976

McLaren-Ford

15=

1

Mario Andretti

1978

Lotus-Ford

15=

1

Jody Scheckter

1979

Ferrari

15=

1

Alan Jones

1980

Williams-Ford

15=

1

Keke Rosberg

1982

Williams-Ford

15=

1

Nigel Mansell

1992

Williams-Renault

15=

1

Damon Hill

1996

Williams-Renault

15=

1

Jacques Villeneuve

1997

Williams-Renault

15=

1

Kimi Raikkonen

2007

Ferrari

15=

1

Lewis Hamilton

2008

McLaren Mercedes

 

Najnowsze