Giełda kolekcjonerskich modeli w Audi Forum Neckarsulm

Audi Forum Neckarsulm po raz kolejny stanie się Mekką miłośników modeli kolekcjonerskich.

W niedzielę, 12 listopada, w godzinach od 11 do 16, Audi Tradition i Audi Modellautoclub Nackarsulm zapraszają na 19. edycję giełdy modeli Audi. Jak co roku, podczas giełdy dostępne będą modele z limitowanej, liczącej zawsze 444 sztuk serii w skali 1:87, niezwykle poszukiwanej przez kolekcjonerów. W tym roku jest to Audi A5 Cabriolet. Ponadto, kupić będzie można jedną z dwustu wyprodukowanych specjalnie dla uczestników giełdy przypinek „50 lat NSU Ro 80”.

Choć tradycyjnie giełda w Audi Forum Neckarsulm koncentruje się na miniaturach samochodów marki Audi i NSU, na zwiedzających czeka wiele innych kolekcjonerskich atrakcji. Wystawcy z całych południowych Niemiec oferować będą literaturę, przypinki i modele różnych marek. Zespół Audi Tradition przedstawi też wybrane przedmioty kolekcjonerskie w specjalnych cenach. Z okazji roku jubileuszowego marki NSU, podczas giełdy zaprezentowane zostaną również dwa wydawnictwa z rzadko publikowanymi zdjęciami z archiwum marki. Pierwsze z nich to antologia „50 lat NSU Ro 80”, a drugie nosi tytuł „60 lat silnika Wankla”. Organizację spotkania po raz kolejny powierzono Klubowi Kolekcjonerów „Automania”.

Goście będą też mieli okazję zwiedzić aktualne wystawy na drugim piętrze Audi Forum Neckarsulm: „Rewolucja – 50 lat NSU Ro 80” i „200 lat roweru”.

Najnowsze

80 proc. importowanych aut używanych ma cofnięty stan licznika

Co roku miliony konsumentów w Unii Europejskiej podczas zakupu samochodu używanego mają do czynienia z cofniętym licznikiem kilometrów. Zgodnie z ostrożnymi szacunkami Unia traci na tym procederze od 5,6 do 9,6 miliarda euro rocznie.

Nieskomplikowana czynność i niewystarczające prawodawstwo czynią ze zmniejszania przebiegu samochodu łatwy sposób na duży zarobek. A ten sięga tysięcy euro na jedno auto.

– Większość państw stworzyła już swoje systemy walki z tymi oszustwami. Działają jednak tylko przy założeniu, że pojazd ciągle znajduje się w państwie pierwszej rejestracji. Standardowa praktyka to sprzedaż za granicę – właśnie wtedy najczęściej dochodzi do manipulacji historią pojazduwyjaśnia główny organizator międzynarodowej konferencji na temat cofania liczników, europoseł Tomáš Zdechovský (EPP), który walką z oszustwami zajmuje się od dłuższego czasu.

Zgodnie z szacunkami Związku Dealerów Samochodowych nawet 80 procent samochodów importowanych do Polski ma zmniejszony przebieg. Jako że łączny roczny import używanych aut do Polski wyniósł w ubiegłym roku około miliona pojazdów, w skali roku oznacza to ogromny napływ aut z cofniętymi licznikami.

Cofanie liczników to dla nas olbrzymi problem, z powodu którego co roku wydajemy setki tysięcy euro na kontrolę kupowanych samochodów. Przeprowadzamy szczegółowe badanie pojazdów, w tym diagnostykę, kontrolę fizyczną, kontaktujemy się z serwisami, które miały do czynienia z autami. Współpracujemy z ekspertami i firmami, które koncentrują się na sprawdzaniu aut. Korzystamy z własnej bazy danych i jednocześnie ją tworzymy. Nasz rejestr zawiera stany liczników pojazdów podawane w ogłoszeniach w całej zachodniej Europie, które następnie porównujemy z importowanymi autami – opisuje sytuację Karolína Topolová, dyrektor generalna największej firmy zajmującej się sprzedażą używanych samochodów w Europie Środkowej, Grupy AAA AUTO, posiadającej w Polsce pięć oddziałów. W ciągu dwóch lat działalności firma zyskała wiele doświadczeń w walce z cofaniem liczników pojazdów.

Marek Konieczny ze Związku Dealerów Samochodów widzi problem w cofaniu liczników w Polsce, dlatego że taka czyność jest powszechna, całkowicie jawna i co najważniejsze – jej świadczenie w myśl polskiego prawa nie jest przestępstwem.

Doskonałą inspirację dla powszechnego rozwiązania możemy znaleźć w Belgii, gdzie w 2006 roku wprowadzono system Car Pass. Mówiąc w skrócie, jest to centralna baza danych stanu liczników, która przy różnych wizytach w serwisie i podczas kontroli jest regularnie uzupełniana. Każde auto ma w niej jeszcze swój specjalny dokument, bez którego nie może zostać sprzedane. To prosty system, który liczbę aut ze zmniejszonym przebiegiem ograniczył praktycznie do zera – twierdzi Zdechovský i dodaje, że uważa za niewystarczające środki przyjęte przez Komisję Europejską, w oparciu o które od września znak „pojazd homologowany przez UE” mogą otrzymać tylko te modele pojazdów, które mają licznik wystarczająco chroniony przed manipulacją.

Według Vlastimila Friča, dyrektora zagranicznego działu spółki Cebia, nawet system Car Pass nie jest wystarczający. – Auto nie musi mieć zmienionego przebiegu, ale mogło dojść do poważnego uszkodzenia, które sprzedawca może chcieć zataić. Pojazd może być ewidencjonowany w bazie danych skradzionych aut lub być finansowany przez leasing, utajnione może być także jego faktyczne pochodzenie – wyjaśnia Frič.
– Najistotniejszy problem stanowią skradzione pojazdy z identyfikacją zmienioną w efekcie podrabiania numerów VIN. Istnieje cała rzesza faktycznych i poważnych problemów oraz oszustw związanych z pojazdami używanymi, które często zostają pominięte i przyćmione przez strach przed cofniętym licznikiem

Najnowsze

Już tylko miesiąc do motocyklowych Mistrzostwa Świata w Krakowie!

Końcowe odliczanie do inauguracyjnej rundy Super Enduro trwa. Już tylko nieco ponad miesiąc dzieli nas od wydarzenia!

Po sukcesie zeszłorocznej edycji, halowe, motocyklowe Mistrzostwa Świata FIM powracają do Krakowa.

Najlepsi zawodnicy globu, wśród których nie zabraknie zeszłorocznego lidera klasyfikacji generalnej – Colton’a Haakera, walczyć będą o tytuł mistrzowski na niesamowicie wymagającym, a zarazem widowiskowym torze, na który składa się cały wachlarz przeszkód – zaczynając od ogromnych opon, przez bale drewna i wielkie głazy, aż po basen z wodą.

Na starcie, obok światowych sław, staną również utalentowani, polscy zawodnicy, a tor z pewnością zweryfikuje umiejętności każdej z klas startowych.

Polskie Grand Prix tradycyjnie rozpocznie nowy sezon zmagań o tytuł Mistrza Świata w tej wymagającej dyscyplinie. Patronem honorowym wydarzenia jest zwycięzca Rajdu Dakar 2015 – Rafał Sonik.

Wydarzenia uzupełnione będzie szeregiem atrakcji, w skład których wchodzi m.in. wyścig dzieci w 3 kategoriach startowych, na specjalnie przygotowanym do tego torze, oraz dance & fire show.

Najnowsze

Coraz mniej nietrzeźwych na drogach?

W rok o ponad 10% zmniejszyła się liczba kierowców pod wpływem alkoholu, ujawnionych przez kontrole alkomatem.

Jak pokazują policyjne statystyki, w roku 2015 było ich prawie 129 tys., rok później niecałe 116 tys., czyli o ponad 13 tysięcy mniej. Co ciekawe, rozmaite inicjatywy podejmowane na rzecz bezpiecznej jazdy pokazują, że Polacy coraz chętniej sprawdzają swoją trzeźwość.

– Polacy coraz rzadziej podejmują ryzyko jazdy pod wpływem alkoholu. Myślę, że przyczyny są dwie. Po pierwsze to jest wzmożona praca Policji i większa nieuchronność kary. Drugą są różnego rodzaju działania edukacyjne podejmowane nie tylko przez samą Policję, ale też sektor komercyjny. Obserwujemy z własnych doświadczeń, podczas akcji Sprawdź Promile, że liczba osób, które chcą skorzystać z takiej możliwości rośnie. W 2015 roku to było 25 tysięcy osób, w tym roku 75 tysięcy – mówi newsrm.tv Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs w Kompanii Piwowarskiej.

{{ tn(15241) left }}W czasie trzech sezonów (2015-2017), od maja do września, strefa Sprawdź Promile była obecna na 29 wydarzeniach plenerowych, m.in. na Przystanku Woodstock i Beerfest. Co roku liczba osób, które sprawdzały swoją trzeźwość, zwiększała się. W 2016 roku zanotowano wzrost liczby badań przeprowadzonych alkomatem o niemal 100% w porównaniu z rokiem 2015, zaś w roku 2017 – o kolejne 60 proc. Badanie alkomatem było całkowicie bezpłatne i dobrowolne.

Polacy wykazują się coraz większą odpowiedzialnością i coraz mniej osób wsiada za kierownicę bezpośrednio po spożyciu alkoholu. Jednak niektórzy kierowcy niewłaściwie oceniają swój stan i możliwości jakiś czas po konsumpcji, kiedy wydaje im się, że są już zupełnie trzeźwi. Tymczasem tempo, w jakim alkohol zostaje zmetabolizowany, jest bardzo indywidualne i zależy od takich czynników jak płeć, waga, ilość wypitego alkoholu czy zjedzone posiłki. Czasami potrzeba naprawdę sporo czasu, by organizm był całkowicie wolny od promili. Wiele osób zatrzymanych przez policję to tzw. wczorajsi kierowcy, którzy nie wiedzieli, że mają jeszcze alkohol we krwi.

– Niestety takich kierowców przez cały czas Policja zatrzymuje niemało. Można bardzo łatwo temu zaradzić. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości, powinniśmy się zgłosić do najbliższego komisariatu policji. Możemy w nim bez żadnych konsekwencji sprawdzić swoją trzeźwość. Oczywiście nie przyjeżdżamy na komisariat swoim samochodem. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, możemy skorzystać z aplikacji Sprawdź Promile. Na podstawie wzoru i naszych parametrów jak płeć, waga i wiek aplikacja określi nasze orientacyjne stężenie alkoholu we krwi. W przypadku najmniejszych wątpliwości nigdy nie powinniśmy wsiadać za kierownicę – dodaje Grzegorz Adamski.

Aplikację Sprawdź Promile pobrało już 300 tys. Polaków. Aplikacja nie zastępuje alkomatu, ale w sytuacji, gdy nie mamy dostępu do takiego urządzenia, pomaga określić stan trzeźwości. Nigdy nie wolno wsiadać za kółko, jeśli nie ma całkowitej pewności, czy organizm jest już wolny od promili.

Najnowsze

Goodc

Biuletyn „Kobiety w Motorsporcie” PZM nr 14 już do pobrania!

To przedostatnie w tym roku wydanie Biuletynu Polskiego Związku Motorowego "Kobiety w Motorsporcie", w którym znajdziecie m.in.: fascynującą relację Zuzi Ścibior z treningów, które umożliwił jej Rafał Sonik po rajdzie Maroka, informacje o programie wsparcia dla młodych dziewczyn w sporcie motorowym, wywiady i mnóstwo innych, ciekawych materiałów!

„Od marzeń wszystko się zaczyna”! Takie słowa wypowiada Rafał Sonik do wszystkich tych, którzy chcą się doskonalić i osiągać zamierzone cele. Usłyszała je również Zuzanna Ścibior, 21-letnia zawodniczka quadcrossu i cross country, która marzyła o możliwości trenowania z najlepszymi. Udało się! Pojechała wspólnie z zespołem Rafała Sonika na Rajd do Maroka, gdzie uczyła się tworzyć roadbook, zobaczyła profesjonalne zaplecze serwisowe i poznała ciekawych ludzi. Miała kontakt z zawodnikami znanymi z rajdu Dakar, m.in. z obecnie najlepszą zawodniczką rajdów długodystansowych Laią Sanz. Zuzia ma ogromną chęć rozwoju, doskonalenia swoich umiejętności i poznawania wszystkiego, co wiąże się z rajdami. To świetnie wróży jej przyszłej karierze! W naszym Biuletynie przeczytacie relację Zuzanny z Rajdu Maroka.

{{ tn(15239) left }}Szczególnej uwadze polecam też lekturę artykułu poświęconego programowi Erasmus+. To dwuletni projekt umożliwiający natychmiastowy udział w zawodach. Wyścigi gokartów będą promowane wśród dziewczyn w wieku od 13 do 18 lat. To ważny program nie tylko dla Komisji ds. Kobiet w Sportach Motorowych FIA, ale również dla polskiego Zespołu ds. Kobiet PZM. Będziemy Was informować w kolejnych Biuletynach o szczegółach przystąpienia do tego projektu.

Poznajcie też Skandynawię z perspektywy motocyklowego siodła, widzianą oczami Anny Jackowskiej. Ania napisała też dla Was podsumowanie Dnia Motocyklistki, który organizowała, oraz projektu „Polskie Zachwyty Motocyklowe”, jednoczącego motocyklistów ciekawych świata.

Z pewnością warto przeczytać wywiady z niezwykle ciekawymi zawodniczkami, Agnieszką Ekert oraz Moniką Zawodny, cieszyć się osiągnięciami Klaudii Podkalickiej, Ewy Pikosz, zawodniczek zawodów pikbike’owych, czy offroadowych oraz sukcesem Asi Miller w Cieszynie.

Miłej lektury!
{{ download(202) }}

Najnowsze