Ford Focus RS plus Ken Block – to musi być dobry film!

W ten weekend, na Goodwood Festival of Speed, najnowsze wcielenie Forda Focusa RS poprowadzi Ken Block. Najpierw jednak Ford prezentuje świetny filmik, na którym widać i słychać, co to auto potrafi, a my publikujemy trochę danych technicznym o tym cacku.

Ford Focus RS będzie dysponował mocą maksymalną wynoszącą 350 KM – wyposażono go w jednostkę EcoBoost o pojemności 2,3 litra, która debiutowała pod maską nowego Forda Mustanga.

Ford po raz pierwszy zademonstruje publicznie możliwości nowego Forda Focusa RS na festiwalu szybkości Goodwood Festival of Speed odbywającym się w Anglii, a Ken Block – gwiazdor Gymkhany oraz wyścigów World Rallycross – zmierzy się ze słynną trasą Hillclimb za kierownicą prototypowego egzemplarza nowego Forda.

Galeria zdjęć Forda Focusa RS tutaj.

Wraz z Fordem Focusem RS, Ford wprowadza na rynek napęd wszystkich kół Ford Performance All-Wheel Drive z dynamicznym rozdziałem momentu napędowego Dynamic Torque Vectoring. Auto będzie wyposażone w wybór trybów jazdy Drive Mode z pierwszym w branży trybem Drift umożliwiającym kontrolowany nadsterowny uślizg tylnych kół oraz z funkcją kontroli startu Launch Control.

Co zmieniono w silniku?
Wyższa moc to zasługa zastosowania nowej turbosprężarki typu twin-scroll o niskiej bezwładności, ale z większą turbiną dostarczającą znacznie więcej powietrza. Znacznie większy intercooler dba o dostarczanie do silnika powietrza o maksymalnie dużej gęstości. Oddychanie silnika ułatwiono także poprzez zmniejszenie oporów w układzie dolotowym oraz zastosowanie wyczynowego układu wydechowego o dużych przekrojach z elektronicznie sterowaną przepustnicą w układzie wydechowym, która pozwala znajdować równowagę pomiędzy oporami przepływu i głośnością układu wydechowego.

Głowica cylindrów została wykonana z wysokowytrzymałego stopu aluminium odpornego na podwyższone temperatury, natomiast w bloku silnika użyto wytrzymalszych żeliwnych tulei cylindrowych.

Najwyższy priorytet przyznano także układowi chłodzenia silnika, pozwalając inżynierom na pozostawienie z przodu większej przestrzeni na umieszczenie powiększonego modułu chłodnicy – największego montowanego kiedykolwiek pod maską Forda Focusa – co zapewniło skuteczne chłodzenie wymagane w czasie ostrej jazdy na torze wyścigowym.

Dzięki odpowiedniej kalibracji, jednostka napędowa odznacza się doskonałą reakcją na otwarcie przepustnicy w dolnym zakresie obrotów, wysoką elastycznością w średnim zakresie oraz dynamiczną pracą przy wysokich obrotach, osiągając maksymalnie 6 800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 440 Nm występuje pomiędzy 2000 i 4500 obr/min, z podbiciem do 470 Nm na czas do 15 sekund w czasie chwilowego bardzo intensywnego przyspieszania.

Tak wyjątkowe osiągi wymagają wyjątkowej ścieżki dźwiękowej. Inżynierowie z Ford Performance zadbali o to, by Ford Focus RS generował satysfakcjonujący, sportowy dźwięk podczas dynamicznej jazdy, uzupełniany charakterystycznym dla modeli RS „bulgotaniem”, „strzelaniem” i „trzaskaniem”.

Nad samochodem pracował zespół inżynierów Ford Performance z Europy i USA. Nowy Ford Focus RS jest trzecim modelem oznaczonym literami RS, jego poprzednicy pojawili się na rynku w roku 2002, a następnie w 2009. Jest to też trzydziesty Ford noszący legendarne już oznaczenie RS. Nowy Ford Focus RS będzie produkowany w zakładach Saarlouis w Niemczech.

Ford Focus RS będzie dostępny dla europejskich klientów na początku 2016 roku.

https://www.youtube.com/watch?v=NnRB0KQrpPI

Najnowsze

Fotoreportaż z testów załóg Skody i Volkswagena przed Rajdem Polski

Zaczynamy tydzień wcześniej, przed Rajdem Polski, publikować gratkę dla każdego fana rajdów, który na tegoroczne zawody nie dojedzie. Zobrazujemy Wam rywalizację niesamowitymi zdjęciami Marcina Hennka. Zaczynamy od przedrajdowych testów ekip Skody i Volkswagena.

Wypowiedzi Roberta Kubicy i Krzysztofa Hołowczyca przed Rajdem Polski 2015 przeczytasz tu.

Najnowsze

Nowa Yamaha Grizzly 700 MY 2016 od września w Polsce

Napędzany zabudowanym w sztywnej ramie silnikiem o wysokim momencie obrotowym, Grizzly 700 EPS zdobył miano największego, najsolidniejszego i najbardziej uniwersalnego ATV (All Terrain Vehicle) w gamie modelowej quadów Yamaha. Jaki jest?

Yamaha Grizzly 700 EPS zdobyła ogromną popularność w świecie amatorów wypoczynku w plenerze i osób pracujących w terenie, którzy cenią sobie zdolność przewozu ładunku w ekstremalnych warunkach terenowych, czyli tam, gdzie inne pojazdy sobie nie radzą. Ten uniwersalny pojazd powstał z przeznaczeniem pokonywania najtrudniejszych szlaków przeprawowych i ekstremalnych bezdroży – na równi ze służbą w gospodarstwach rolnych, zakładach przemysłowych czy na obszarach leśnych.

Nowy Grizzly 700 EPS MY 2016 bazuje na wytrzymałości poprzednika – za sprawą nowego nadwozia, wzmocnionej jednostki napędowej, 26-calowych kół oraz zwiększonej ładowności użytkowej, ma wyznaczać nowy kanon funkcjonalności w świecie ATV.

Co nowego znajdziemy w zmodernizowanym quadzie Yamahy poza odświeżonym wyglądem? Nowy silnik DOHC o pojemności 708 cm3 i zwiększonej mocy, reflektory LED i centralną lampę halogenową „do pracy”, ogumienie 26-calowe, podwyższoną ładowność i więcej skrytek na przedmioty podręczne, nową kanapę i amortyzatory przednie oraz tylne KYB, a także  centralnie umieszczony zbiornik paliwa.

Dane techniczne i elementy wyposażenia Yamaha Grizzly 700 EPS

  • Czterosuwowy, jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 708 cm3
  • Chłodzona cieczą, 4-zaworowa głowica cylindrów DOHC
  • Wtrysk paliwa Mikuni 44 mm
  • Elektryczny rozrusznik
  • Automatyczna przekładnia pasowa CVT Yamaha Ultramatic
  • „Samochodowa” dźwignia biegów: wysokiego (High), niskiego (Low), wstecznego (Reverse), luzu (Neutral) i postojowego (Park)
  • Aktywowany przyciskiem napęd Yamaha On-Command 2WD/4WD/4WD z blokadą dyferencjału
  • Nowy design nadwozia
  • Trwała rama ze stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie
  • Pełnowymiarowe płyty osłonowe podwozia
  • Niezależne zawieszenie kół o znacznym skoku roboczym
  • Wspomaganie przekładni kierowniczej Yamaha EPS korelujące siłę wspomagania i wyczucie podłoża
  • Przednie i tylne hamulce tarczowe oraz zaciski dwutłoczkowe
  • Ogumienie Maxxis: 26x8x12 na osi z przedniej i 26x10x12 na osi tylnej
  • Wielofunkcyjny wyświetlacz LCD
  • Reflektory i światła tylne LED, centralna lampa halogenowa „do pracy”
  • Aż 3 skrytki na podręczne drobiazgi
  • Otwarty bagażnik przedni i tylny o łącznej nośności 140 kg
  • Zbiornik paliwa o pojemności 18 litrów
  • Łatwy w dostępie i demontażu bez narzędzi filtr powietrza
  • Gniazdko 12 V
  • Uchwyt holowniczy pod montaż zaczepu kulowego w Grizzly 700 EPS i Grizzly 700
  • Dwucalowe gniazdo dyszla przyczepy w Grizzly 700 SE EPS

Yamaha Grizzly 700 EPS będzie dostępna od września 2015.

Najnowsze

Dotykowy ekran z haptycznym sprzężeniem zwrotnym już w 2017 roku

Nowy wyświetlacz od Continental oparty na technologii aktywnego haptycznego sprzężenia zwrotnego (Haptic Feedback Display) przekazuje informacje zwrotne za pomocą impulsów ruchowych, które można wyczuwać palcami.

Continental prezentuje pierwszy w historii w pełni dotykowy ekran wykorzystujący aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne. Dotykowy 8-calowy ekran (20,3 cm) oparty na technologii haptycznej, trafi do seryjnej produkcji do 2017 roku.

To rozwiązanie nie tylko zwiększa komfort użytkownika, ale przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo jazdy, gdyż  kierowca nie musi odrywać wzroku od jezdni i patrzeć na ekran, by wiedzieć, czy pożądana operacja została uruchomiona i zrozumiana przez system. Taki wyświetlacz bezkompromisowo łączy intuicyjną obsługę z bezpieczeństwem korzystania z urządzenia.

Popularność smartfonów i tabletów przyczyniła się do powstania mody na ekrany dotykowe również w nowoczesnych samochodach. Elementy służące do obsługi wykorzystujące haptyczne sprzężenie zwrotne, opracowane i wyprodukowane przez Continental, są już w powszechnym użyciu. Na przykład Mercedes-Benz klasy C został opcjonalnie wyposażony w dotykowy panel sterujący wyprodukowany
z wykorzystaniem technologii Haptic Feedback Display.

Buty do jazdy samochodem od marki Vandel

Jak działa aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne?
Podstawowym elementem odpowiedzialnym za właściwości haptyczne urządzenia jest cewka elektromagnetyczna z dwoma uzwojeniami. Są one sztywno umocowane za elementami konstrukcyjnymi wyświetlacza dotykowego, pod połączonymi ze sobą warstwami ekranu (szkłem ochronnym, czujnikiem pojemnościowym i wyświetla-czem). Podczas eksploatacji cewka uruchamia mechaniczne sprzężenie zwrotne, wyraźnie odczuwalne przez użytkownika, przy jednoczesnym pomiarze siły nacisku. Precyzyjnie wyregulowane rozpoznawanie siły nacisku gwarantuje, że przypadkowe dotknięcia zostaną odróżnione od zamierzonych poleceń operacyjnych. Dotykowa informacja zwrotna z wyświetlacza nie jest widoczna gołym okiem jako ruch mechaniczny. W rzeczywistości „ugięcie“ wynosi około jednej dziesiątej milimetra. Ale ponieważ dzieje się to z bardzo dużym przyspieszeniem, generowany impuls mechaniczny może być wyraźnie wyczuwany palcem.

Sprzężenie odbywa się zawsze na całej powierzchni ekranu. Cechy i intensywność haptycznego sprzężenia zwrotnego można dowolnie konfigurować i dostosować do indywidualnych wymagań producentów samochodów, do konkretnej sytuacji na drodze czy do określonej sytuacji podczas użytkowania pojazdu. Taki mechanizm działania można zastosować do większych wyświetlaczy, w zależności od wymagań producentów pojazdów.

Najnowsze

Nowy Mini Clubman

Nieco odmieniony MINI Clubman pojawia się właśnie w kompaktowym segmencie premium.

W porównaniu z poprzednikiem, nowy Mini Clubman ma wyraźnie większe wymiary zewnętrzne i wewnętrzne, również w porównaniu z nowym Mini 5d: długość większa o 27 cm, szerokość o 9 cm, rozstaw osi o 10 cm. Ma pięć pełnowymiarowych siedzeń i pojemność przestrzeni bagażowej: 360-1250 l, a tylne oparcie jest dzielone 40:20:40.

Wewnątrz  znajdziemy nowy wystrój kabiny. Pojawia się szeroka konsola z ramą kokpitu w górnej części, zestaw zegarów na kolumnie kierownicy, zintegrowany centralny okrągły instrument z diodowym pierścieniem świetlnym LED oraz wyświetlaczem dla funkcji samochodu, multimediów, telefonu i nawigacji, a także panel sterowania klimatyzacją oraz ikoniczny zestaw lotniczych przełączników przestawnych poniżej centralnego instrumentu. Z przodu znajdziemy też dwa uchwyty na kubki, sterownik systemu operacyjnego Mini Controller oraz podłokietnik.

Premierowo Mini Clubman pojawi się z trzema wariantami silnikowymi – to silniki benzynowe i wysokoprężny nowej generacji z technologią Mini TwinPower Turbo. Z nowości zadebiutuje 4-cylindrowy silnik diesla 150 KM w MINI Cooper D Clubman. Pozostałe jednostki to Mini Cooper Clubman z 3-cylindrowym benzynowym silnikiem 136 KM oraz Mini Cooper S Clubman z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym 192 KM.

Przeniesienie napędu na oś przednią będzie realizowane przez 6-stopniową skrzynię manualną. Będzie również dostępna 8-stopniowa automatyczna przekładnia Steptronic (po raz pierwszy dostępna w modelach Mini Cooper S Clubman i Mini Cooper D Clubman), a także w wersji sportowej (Mini Cooper S Clubman). Dla Mini Cooper Clubman opcjonalnie będzie można zażyczyć sobie 6-stopniową skrzynię automatyczną Steptronic.

W zawieszeniu znajdziemy jednowahaczowe kolumny McPhersona w przedniej osi oraz wielowahaczową oś tylną, a w układzie kierowniczym elektromechaniczne wspomaganie kierownicy seryjnie oferowane z funkcją Servotronic.

Oczywiście nie obędzie się bez szerokiej palety systemów wsparcia kierowcy: Head-Up-Display, Parking Assistant, kamera cofania i Driving Assistant obejmujący także oparty na kamerze aktywny regulator prędkości, ostrzeżenie o obecności pieszych i ryzyku kolizji z funkcją wstępnego hamowania, asystent świateł drogowych i wykrywanie znaków drogowych.

MINI Cooper S Clubman: silnik benzynowy, 4-cylindrowy z technologią MINI TwinPower Turbo (turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni, w pełni zmienny wznios zaworowy i zmienne fazy rozrządowe), pojemność 1998 cm3, moc maksymalna 141 kW/192 KM przy 5000 obr./min, maksymalny moment obrotowy 280 Nm przy 1250 obr./min (300 Nm w chwilowym trybie Overboost), przyspieszenie 0-100 km/h: 7,2 s (z automatyczną skrzynią biegów: 7,1 s), prędkość maksymalna 228 km/h (228 km/h), średnie zużycie paliwa: 6,3-6,2 l/100 km (5,9-5,8 l/100 km), emisja CO2: 147-144 g/km (137-134 g/km), standard oczyszczania spalin: Euro 6.

MINI Cooper Clubman: silnik benzynowy, 3-cylindrowy z technologią MINI TwinPower Turbo (turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni, w pełni zmienny wznios zaworowy i zmienne fazy rozrządowe), pojemność 1499 cm3, moc maksymalna 100 kW/136 KM przy 4400 obr./min, maksymalny moment obrotowy 220 Nm przy 1250 obr./min (230 Nm w chwilowym trybie Overboost), przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s (z automatyczną skrzynią biegów: 9,1 s), prędkość maksymalna 205 km/h (205 km/h), średnie zużycie paliwa: 5,3-5,1 l/100 km (5,3-5,1 l/100 km), emisja CO2: 123-118 g/km (123-118 g/km), standard oczyszczania spalin: Euro 6.

MINI Cooper D Clubman: silnik wysokoprężny, 4-cylindrowy z technologią MINI TwinPower Turbo (turbodoładowanie ze zmienną geometrią łopatek kierownicy turbiny, wtrysk bezpośredni common rail), pojemność 1955 cm3, moc maksymalna 110 kW/150 KM przy 4000 obr./min, maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 1750 obr./min, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,6 s (z automatyczną skrzynią biegów: 8,5 s), prędkość maksymalna 212 km/h (212 km/h), średnie zużycie paliwa: 4,4-4,1 l/100 km (4,4-4,1 l/100 km), emisja CO2: 115-109 g/km (115-109 g/km), standard oczyszczania spalin: Euro 6.

(dane oparte na cyklu testowym UE, wielkości uzależnione od rozmiaru ogumienia)

Wymiary zewnętrzne:

długość: 4253 mm

szerokość: 1800 mm

wysokość: 1441 mm

rozstaw osi: 2670 mm

Najnowsze