Fitness i szkolenia z Ramoną

Ramona Karlsson, która radzić sobie musi z samochodem WRC, doskonale wie, jak ważna w rajdach jest dobra kondycja fizyczna. Postanowiła w tym zakresie przeszkolić swoje podopieczne z projektu „Młode kobiety za kierownicą”.

Do programu YFD Ramona wybrała 7 kobiet w wieku 15-20 lat, startujących w dyscyplinach rajdowych, wyścigowych i rallycrossowych. W dniach 25-26 czerwca odbyło się trzecie szkolenie dla całej grupy, która otrzymała także nowe kombinezony OMP w barwach projektu.

Dziewczyny w nowych kombinezonach
fot. Christian Gustafsson


Pierwszy dzień szkolenia dziewczyny pod okiem trenera Erika spędziły w klubie fitness, gdzie prócz testów wytrzymałościowych, biegu na 3 km i różnych ćwiczeń, poznały także zasady dobrego odżywiania się. Następnie brały udział w wykładzie zespołu Kristoffersson Motorsport o tym, jak budować rajdowy zespół i jak z nim dobrze współpracować.

fot. Christian Gustafsson
fot. Christian Gustafsson

Kolejnego dnia wieczorem, role się zamieniły, bo to zawodniczki pod okiem Ramony prezentowały swój wykład dla młodzieży. Każda z nich mogła opowiedzieć o swojej przygodzie z motosportem, osobistym rozwoju i celach:

– To był fantastyczny dzień – mówiła Ramona – jestem dumna i cieszę się ze współpracy z tymi dziewczynami! Celem tego spotkania było pogłębienie wiedzy o odżywianiu i ćwiczeniach, bo to najlepszy sposób na podtrzymanie energii i zapobieganie kontuzjom. A wykład przed publicznością miał oswoić je z publicznymi wystąpieniami. To był debiut dla wszystkich dziewczyn, ale zrobiły to tak profesjonalnie, że jestem z nich dumna. Dla mnie było to przeżycie osobiste i inspirujące – podsumowuje zawodniczka.

Najnowsze

GP Wielkiej Brytanii 2013: Wybuchające opony, awaria silnika i zwycięstwo Rosberga

Kto by się spodziewał takiego obrotu spraw? Po dramatycznym GP Wielkiej Brytanii można powiedzieć, że Pirelli będzie musiało sporo zrobić, by nie skończyć swojej przygody z F1 przed końcem sezonu.

Przepięknym startem popisał się Felipe Massa, który wyprzedził aż czterech rywali, w tym Fernando Alonso. Katastrofalnie poszło natomiast Webberowi, który spadł z 4. pozycji na 14. miejsce. Mark sam chyba nie wiedział, co się stało, bo w połowie wyścigu dopytywał się swojego inżyniera: ”Co się do diabła stało na starcie?!”. Jakby tego było mało, Romain Grosjean, próbując wyminąć Australijczyka, uderzył w jego przednie skrzydło, powodując – na szczęście małe -uszkodzenia.

Niestety, interesujące widowisko na legendarnym torze Silverstone zostało zakłócone przez falę wybuchów i przecięć opon Pirelli. Pierwsza ofiarą był prowadzący wówczas Hamilton. Następnie pech dopadł Massę. Obaj kierowcy dotoczyli się do boksów i powrócili na tor w końcówce stawki. Jak się później okazało, również Alonso i Vettel mieli przeciętą oponę, jednak zdążyli wymienić pośrednią mieszankę na twardszą. Pierwsze wnioski są takie, że Pirelli zauważyło problem i będzie go badać.

Podczas wyścigu zarówno komentatorzy, jak i inżynierowie sami próbowali jakoś wyjaśnić przyczynę wybuchów. Jedna teoria mówi, że winę ponosi tarka na czwartym zakręcie. Inna, że zbyt mocne nagrzanie się opony, a jeszcze inna – że to defekt mechaniczny opon.

fot. Ferrari

Po tych incydentach prowadzenie w wyścigu objął Sebastian Vettel, który również uniknął wybuchu opony. Na 15. okrążeniu znów doszło do niebezpiecznej sytuacji. Kolejny wybuch opony nastąpił w bolidzie Vergne’a, który jechał tuż przed Kimim Raikkonenem. Jednak Iceman zachował zimną krew i chyba zbytnio nie przejął się odłamkami lecącymi w jego kierunku. Warto zauważyć, że zarówno w przypadku Massy, jak i Vergne’a doszło do uszkodzenia podłogi.

Ściganie rozpoczęło się po zjeździe samochodu bezpieczeństwa – konieczne było posprzątanie toru z odłamków podłogi samochodu Toro Rosso oraz samej opony. Kiedy wszyscy myśleli, że Vettel zmierza po zwycięstwo… awarii uległa skrzynia biegów. Niemiec zmuszony był zatrzymać się na prostej startowej, co spowodowało kolejny wyjazd samochodu bezpieczeństwa.

Po wznowieniu zaczęło się prawdziwe ściganie. Jak szaleni w pogoń rzucili się Webber, Hamilton, Alonso oraz Massa. Niestety sporo stracił Raikkonen, który musiał uznać wyższość Alonso oraz Webbera. Piękną jazdą popisał się również Massa i Hamilton, którzy dzielnie odrabiali straty.

W rezultacie pierwszy na metę wpadł Nico Rosberg, drugi Webber, a trzeci Alonso. Za czołową trójką uplasowali się Hamilton, Raikkonen oraz Massa. Można się również pokusić o stwierdzenie, że gdyby wyścig trwał 2 -3 okrążenia więcej, to Webber wygrałby wyścig, Hamilton wyprzedził Alonso, a Massa Raikkonena. Jednak teraz możemy sobie tylko gdybać…

Najnowsze

Jak jeździć w czasie deszczu

Na co zwrócić uwagę, kiedy zmuszeni jesteśmy podróżować podczas niepogody?

Jazda w deszczu wiąże się z przestrzeganiem kilku zasad, dzięki którym bezpiecznie dotrzemy do celu. Pierwsza, najbardziej oczywista, a jednak często zapominana zasada to „zwolnij”. Jazdy w deszczu nie należy się bać, jednak trzeba zapamiętać kilka ważnych wskazówek, które z pewnością pozwolą nam komfortowo podróżować.

Po pierwsze wycieraczki – wymieniaj je regularnie, przynajmniej raz do roku. Niesprawne wycieraczki utrudniają widoczność, rozmazując nagromadzony kurz i krople deszczu na szybie.

Po drugie parujące szyby – w aucie wyposażonym w klimatyzację włącz ją, a wloty powietrza skieruj na szyby. W autach bez klimatyzacji natomiast włącz nawiew, a dodatkowo uchyl boczne okna, aby powietrze zaczęło przepływać.

Kałuże – każda kałuża wydaje się być idealnie gładka, jednak co się w niej kryje, okaże się dopiero, kiedy w nią wjedziemy. Padający deszcz i jadące auta mogą w bardzo krótkim czasie spowodować spore ubytki w drodze. Widząc duże kałuże powinniśmy zwolnić na tyle, aby bezpiecznie przez nie przejechać.

fot. Skoda

Nie zapominajmy też o aquaplanningu – kiedy opony nie nadążają z odprowadzeniem gromadzącej się podczas deszczu wody, może nas spotkać zjawisko aquaplanningu. Ciśnienie wody znajdującej się pod oponami może spowodować brak kontaktu auta z nawierzchnią, a co za tym idzie – kierowca nie jest w stanie zapanować nad autem.

Co zrobić, kiedy spotka nas taka sytuacja?

Unikajmy gwałtownego skręcania lub hamowania, wciśnijmy sprzęgło i zdejmijmy nogę z gazu, dopóki samochód nie zwolni i nie poczujemy, że auto jest znów przyczepne, trzymajmy mocno kierownicę, kierując koła w kierunku, w którym chcemy jechać, dopóki nie odzyskamy panowania nad samochodem.

Prawidłowy stan opon i odpowiednie ciśnienie w znacznym stopniu ograniczą wystąpienie zjawiska aquaplanningu.

Krople deszczu uderzające w szybę powodują rozmazanie obrazu, co znacząco wydłuża czas reakcji (nawet o połowę). Jeśli w normalnych warunkach czas reakcji to około 1 s, podczas deszczu może się on wydłużyć nawet do 1,5 s.

 

Źródło: Skoda

Najnowsze

Garść nowych informacji o „Rush” – film

To może być naprawdę dobre! Pisałyśmy już o filmie „Rush”, którego treścią jest rywalizacja między dwoma legendarnymi kierowcami F1 – Nikim Laudą i Jamesem Huntem. Dziś możemy dorzucić kilka ciekawostek.

Zamieszczony materiał filmowy napawa otuchą. Po pierwsze widać, że reżyser – Ron Howard, twórca m.in. „Pięknego umysłu”, „Apollo 13” czy „Frost/Nixon” – ma masę entuzjazmu i wyraźnie pasjonuje się tematem, którego się podjął. Możemy również posłuchać wypowiedzi aktorów wcielających się w główne role – Daniela Bruhla, który gra Laudę, i Chrisa Hemswortha, czyli Hunta. Dodatkowy bonus to ujęcia w których możemy zobaczyć Bruhla przed i po charakteryzacji, która ma go upodobnić do Laudy już po fatalnym wypadku.

Premiera filmu jest zapowiadana na wrzesień.

 

Zobaczcie same:

Najnowsze

Volvo przedstawia system autonomicznego parkowania

Firma Volvo opracowała system autonomicznego parkowania. Dzięki niemu pojazd samodzielnie wyszukuje wolne miejsce parkingowe i je zajmuje – nawet gdy kierowca nie przebywa w aucie.

Aby procedura parkingowa przebiegała bezpiecznie, samochód komunikuje się również z innymi autami, wykrywa pieszych i inne obiekty znajdujące się na parkingu. System ten trafi do nowego Volvo XC90, którego światowa premiera odbędzie się pod koniec 2014 roku. Wcześniej, bo już za kilka tygodni, pojazd koncepcyjny z tym systemem zostanie przedstawiony dziennikarzom na specjalnym zamkniętym pokazie.

fot. Volvo
fot. Volvo


Aby wykorzystać pełne możliwości systemu, parking musi być wyposażony w odpowiednią infrastrukturę, która skomunikuje się z systemem samochodu. Wówczas kierowca otrzyma komunikat, że w danym miejscu jest dostępna usługa autonomicznego parkowania. Aktywuje się ją za pomocą telefonu komórkowego. Następnie pojazd korzysta ze specjalnych czujników, by zlokalizować wolne miejsce parkingowe i do niego dojechać. Kiedy kierowca wraca na parking i chce z niego odjechać, wszystkie czynności wykonywane są w odwrotnej kolejności.

fot. Volvo
fot. Volvo

Dzięki systemom pozwalającym pojazdowi na samodzielne poruszanie się, wykrywanie przeszkód oraz hamowanie, może on bezpiecznie poruszać się pomiędzy innymi samochodami oraz pieszymi obecnymi na terenie parkingu. Prędkość oraz siła hamowania dostosowane są do warunków panujących w takich właśnie okolicznościach.

Najnowsze