Fiat Tipo 5D i Station Wagon – pierwsza jazda

Czy nowe Tipo w wariantach 5-drzwiowym i kombi ma szansę na powtórzenie sukcesu sedana?

Dostępna w Polsce od lutego 2016 roku wersja 4-drzwiowa – Fiat Tipo sedan (nasza pierwsza jazda tym autem tu) – „zelektryzowała” klientów ceną zaczynającą się od 43 200 złotych za samochód z klimatyzacją i radiem UConnect z USB. Auto sprzedało się w liczbie 2979 egzemplarzy (ubiegły rok), w zaledwie kilka miesięcy od debiutu. Teraz do sedana dołączają dwie wersje 5-drzwiowe: 5D (hatchback) oraz Station Wagon (kombi).

Czy to auto może się podobać? Flotom ze względu na cenę – owszem. Kobiety raczej te, które bardzo racjonalnie wydają pieniądze, spojrzą na Tipo łaskawszym wzrokiem. A mężczyźni? W grupie docelowej Tipo znajdą się raczej Ci, którzy doceniają praktyczne auta dowożące z punktu A do B; ewentualnie emeryci. Naszym zdaniem samochód, zarówno w wersji HB, jak i SW prezentuje się całkiem nieźle – zarówno przód, jak i tył mają stylizacyjne smaczki, choć nadal całość można zakwalifikować do szuflady z napisem „auta spokojne”.

Odmiana kombi jest o 20 cm dłuższa niż 5D (4,57 m). Pojemność bagażnika wynosi 440 l dla wersji hatchback i 550 l dla wersji kombi. Tzw. „Magic Cargo Space” umożliwia ukształtowanie przestrzeni kufra: dzięki regulowanej dwupoziomowo płaszczyźnie można zwiększyć głębokość bagażnika, a występowanie dwóch ruchomych ścian bocznych pozwala umieścić w nim w razie potrzeby małe przedmioty lub wykorzystać do maksimum całą szerokość bagażnika. Po złożeniu tylnych siedzeń uzyskujemy płaską powierzchnię o długości nawet do 1,80 m.

Środek jest wykończony ascetycznie, ale odnosi się w nim wrażenie przytulności i przestronności. Jest tu nieco szaro, choć czerwone logo i niektóre akcenty dodają trochę życia temu wnętrzu. System UConnectTM 7”z 7‑calowym wyświetlaczem i ekranem dotykowym działa intuicyjnie. Z pewnością komfortowo będzie tu podróżować czwórka dorosłych osób, a i piąta na upartego się zmieści. Z tyłu zadbano o sporo miejsca na wysokości kolan pasażerów.

Podczas jazdy naprawdę nie czuć, że jedziemy stosunkowo niedrogim samochodem. Z przodu tkwi zawieszenie niezależne typu McPherson, a z tyłu belka skrętna. Nie jest tu może wyjątkowo cicho (to zależy od silnika), ale i nie nazbyt głośno. Fotele z przodu umiarkowanie trzymają ciała w zakrętach, za to nadwozie przy szybszym wchodzeniu w winkle potrafi zabujać.

Fiaty Tipo w wersjach 5D (hatchback) i Sation Wagon (kombi) dostępne są w trzech poziomach wyposażenia: Pop, Easy, Lounge. Otwierająca cennik wersja Pop, wyposażona jest w silnik benzynowy 1,4 o mocy 95 KM połączony z 6-biegową, manualną skrzynia biegów. Wyposażenie standardowe tej wersji zawiera już m.in. klimatyzację, radio z portem USB, centralny zamek sterowany z pilota w kluczyku, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz lusterka zewnętrzne, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy z dwoma trybami pracy wraz z dwupłaszczyznowo regulowaną kolumną kierownicy. Tak wyposażony Fiat Tipo 5D kosztuje 49 900 złotych.

Tipo Sation Wagon w wersji Pop z silnikiem 1.4 95 KM kosztuje 53 400 złotych i w stosunku do hatchbacka dodatkowo w wyposażeniu standardowym oferuje relingi dachowe, elektrycznie regulowane szyby tylnie oraz konfigurowaną podłogę bagażnika „Cargo Magic Space”.

W gamie modelowej Tipo 5D i Station Wagon debiutuje jednostka napędowa 1.4 T-Jet o mocy 120 KM wyposażona w fabryczną instalację LPG. Dopłata do wersji zasilanej gazem LPG wynosi jedynie 3500 zł. Warto podkreślić, że instalacja LPG montowana jest w fabryce, zatem samochody tak wyposażone objęte są pełną gwarancją producenta.

Najnowsze

Volvo XC60 – polskie ceny

Volvo Car Poland ogłosiło ceny najnowszego modelu XC60. Początkowo będzie dostępny wyłącznie z mocniejszymi jednostkami napędowymi, bogatymi pakietami wyposażenia, napędem na cztery koła i z automatycznymi skrzyniami biegów. Podstawowe wersje silnikowe i wyposażenia, a także odmiany przednionapędowe dołączą do oferty w przyszłym roku.

Cennik otworzy wersja XC60 D4 190KM AWD Momentum wyceniona na 184 500 zł.

Ten pakiet obejmuje m.in. osiemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, tempomat, czujniki cofania, reflektory LED, tapicerkę winylowo-tekstylną, a także srebrne relingi dachowe i wykończenie wnętrza aluminiowymi elementami dekoracyjnymi. Dopłaty nie wymaga także radio High Performance z 9-calowym ekranem dotykowym, łącznością Bluetooth i z możliwością podłączenia internetu. System bezpieczeństwa City Safety jest wyposażeniem standardowym. Samochód samoczynnie zahamuje, a nawet zmieni tor jazdy podczas różnych sytuacji drogowych, które mogłyby się skończyć kolizją. City Safety eliminuje lub zmniejsza ryzyko zderzenia z pojazdami jadącymi w tym samym kierunku, a teraz także w kierunku przeciwnym. Kamery wykrywają pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta – zarówno w dzień, jak i w nocy. Za dopłatą można mieć system Pilot Assist z aktywnym tempomatem utrzymujący samochód na właściwym pasie np. na autostradach, a także system BLIS, który nie tylko ostrzega przed pojazdami w martwym polu, ale także skoryguje tor jazdy samochodu zarówno podczas zmiany pasa oraz w innych scenariuszach drogowych.

Mocne silniki na dobry początek
Początkowo Volvo XC60 będzie oferowane wyłącznie z mocnymi silnikami Diesla: D4 AWD 190 KM oraz D5 AWD 235 KM. Będą też dwie odmiany benzynowe: T5 AWD 254 KM oraz T6 AWD 320 KM. Od początku będzie można zamówić wersję hybrydową T8 Twin Engine 407 KM. W chwili debiutu dostępne będą wyłącznie wersje z napędem na cztery koła połączone z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów. Manualna przekładnia będzie dostępna wyłącznie w wersji D4 i dołączy do oferty jeszcze w tym roku. Odmiany przednionapędowe oraz jednostki napędowe o niższej mocy będą dostępne w przyszłym roku.

Nowe Volvo XC60 będzie droższe od poprzedniego modelu. Ta różnica będzie inna w przypadku różnych wersji silnikowych i wyposażeniowych. Nowe Volvo XC60 D4 AWD w wersji Momentum z automatyczną skrzynią biegów będzie kosztować 193 800 zł. Wielu polskich kierowców wybierało właśnie taką wersję tego auta. Poprzednia generacja tego modelu w tej specyfikacji kosztowała 184 100 zł.

Ceny Volvo XC60 z silnikami Diesla (zł)

Silnik (poj./KM) Skrzynia biegów Momentum Inscription R-Design

 

D4 AWD

2.0/190 manualna 184 500 203 900 196 900
D4 AWD 2.0/190 automatyczna 193 800 213 200 206 200
D5 AWD 2.0/235 automatyczna 210 000 229 400 222 400

Ceny Volvo XC60 z silnikami benzynowymi oraz wersji hybrydowej (zł)

Silnik (poj./KM) Skrzynia biegów Momentum Inscription R-Design

 

T5 AWD

2.0/254 automatyczna 199 000 218 400 211 400
T6 AWD 2.0/320 automatyczna 226 400 245 800 238 800
T8 AWD 2.0/407 automatyczna 273 300 290 800 293 900

Najnowsze

Punkty karne w internecie już od kwietnia

Już niebawem rusza zapowiadany od kilku lat system CEPiK 2.0., który pozwoli załatwić wiele spraw bez odchodzenia od komputera. W ramach tego rozwiązania będzie możliwe sprawdzenie liczby punktów karnych przez internet.

Kilka dni temu podczas konferencji prasowej przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji poinformowali, że w harmonogramie uruchamiania systemu jako pierwsza zostanie uruchomiona usługa pozwalająca sprawdzić stan konta punktów karnych. Usługa będzie dostępna już w kwietniu tego roku. 

W pierwszym etapie będą widoczni tylko tacy kierowcy, którzy mają na koncie punkty karne. Osoby, które mają czyste konto nie będą widoczne, ale ten stan dotyczy również osób, które przekroczyły dozwolony limit punktów lub straciły prawo jazdy. Baza jest spora, ale cały czas rośnie. Podczas konferencji poinformowano, że w 2015 roku wystawiono 3,5 mln mandatów, a rok później liczba wzrosła do 4 mln.

E-usługa udostępni informacje o punktach tzw. ostatecznych, przypisanych za naruszenia na podstawie prawomocnego rozstrzygnięcia (m.in. wyroku sądu, mandatu karnego), a także o punktach tzw. tymczasowych, czyli takich, które zostaną ostatecznie przypisane w przypadku potwierdzenia naruszenia prawomocnym rozstrzygnięciem.

Żeby sprawdzić stan konta wystarczy zalogować się przez profil zaufany ePUAP, czyli Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej. Zakładanie profilu zaufanego ma być łatwiejsze – już teraz można to zrobić za pomocą platform bankowości internetowej takich banków jak PKO BP, Inteligo, ING i Millennium. Niedługo do tego zestawienia dołączą kolejne banki, takie jak BZ WBK i Pekao. W tej chwili jest już 700 tys. aktywnych profili zaufanych, a 75 tys. założono właśnie przy pomocy systemów bankowych.

Wdrożenie systemu CEPiK 2.0 cały czas się przesuwa. Najbliższy termin uruchomienia platformy wraz ze wszystkimi dostępnymi usługami nastąpi 4 czerwca 2018 roku.

Najnowsze

Nowe Suzuki GSX-R 1000 2017 – znamy polskie ceny

Już za kilka dni nowe Suzuki GSX-R 1000 wjedzie do polskich salonów. Przy tej okazji polski importer opublikował cennik sportowego motocykla.

Suzuki w wielkim stylu powróciło do MotoGP, a to najlepsza okazja do prezentacji nowego, topowego motocykla sportowego japońskiej marki. Nowy GSX-R 1000 został mocno zainspirowany królewską klasą. 

Nową maszynę wyposażono w zmienne fazy rozrządu, nowoczesne zawieszenie Showa z systemem wyrównywania ciśnienia nad i pod tłokiem, 10-stopniową kontrolę trakcji, system ABS z funkcją „cornering”, quick i down shifter, S-DMS (zmiana map silnika), a także Suzuki Easy Start (wspomaga ruszanie).

Jednoślad napędza czterocylindrowy silnik o pojemności 999,8 cm3. Maksymalna moc sportowego motocykla to 202 KM, a szczytowy moment obrotowy wynosi 117,6 Nm. Masa własna to zaledwie 200 kg w wersji podstawowej. Wariant „R” jest o 3 kg cięższy.

Inżynierowie położyli duży nacisk na aerodynamikę. W tym przypadku wzorem była Hayabusa, która osiągała 312 km/h po demontażu lusterek. Dlatego w topowej wersji GSX-R 1000 dopracowano takie szczegóły jak spasowanie łbów od śrub mocujących owiewki.

Przy okazji wejścia nowego modelu do salonów poznaliśmy cennik nowego Suzuki GSX-R 1000 na polskim rynku. Podstawowa wersja kosztuje 68 500 zł, a wersja „R” to koszt 84 tys. zł.

Najnowsze

2,4 tys. zł za parkowanie w Warszawie?

Włodarze dużych miast zaczynają walkę ze smogiem. Warszawski ZDM wpadł na pomysł, jak ograniczyć ruch w centrum miasta. Mieszkańcy strefy płatnego parkowania zapłacą nawet 2,4 tys. zł abonamentu za drugi samochód.

Kilka miesięcy temu wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska zapowiedziała drastyczne podwyżki abonamentów dla mieszkańców Warszawy. Do tej pory mogli oni wykupić abonament, który kosztuje 30 zł rocznie.

Kilka dni temu „Gazeta Stołeczna” podała, że radni przygotowali już propozycje zmian w regulaminie. ZDM zamierza zaproponować niezmieniony cennik abonamentu dla mieszkańców, ale tylko na jeden samochód w rodzinie. Za drugi trzeba będzie srogo zapłacić – nawet 2,4 tys. zł rocznie. Tak wysoka stawka miałaby obowiązywać również w przypadku pojedynczego samochodu, który nie spełnia norm emisji spalin Euro 6.

Oczywiście urzędnicy uwzględnili odstępstwa od tej zasady. Tańszy abonament zapłacą rodzice podwożący niepełnosprawne dzieci do szkoły. Za przydzielanie zniżek będą odpowiadać burmistrzowie lub komisje w urzędach dzielnic.

Przy okazji urzędnicy liczą na rozwój programu „E-pakowanie”. Dzięki specjalnie zaprojektowanej aplikacji kierowcy mogą sprawdzić, ile jest wolnych miejsc przy Dworcu Centralnym lub na pl. Konstytucji. W ciągu następnych miesięcy system będzie rozszerzony na całą strefę płatnego parkowania. Urzędnicy zapowiadają ułatwienia dla właścicieli samochodów elektrycznych.

Najnowsze