Fiat Punto Evo wkracza na salony

Nowy Fiat Punto Evo, który miał swoją światową premierę na ostatnim salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie, oficjalnie wchodzi dzisiaj na rynek. Ma kontynuować sukces swojego poprzednika, Grande Punto.

Jego nazwa „Evo” podkreśla ewolucję w projekcie samochodu. Do dyspozycji nabywców Fiat zaoferował szeroki wybór silników zgodnych z normą Euro 5, nie wyłączając silnika drugiej generacji 1,3 MultiJet oraz 1,4 MultiAir. Obok tych jednostek napędowych, dostępne są hybrydowe systemy metanu i LPG – oferowane na rynku włoskim.

Poza obniżonym spalaniem i emisjami nowy Fiat Punto Evo oferuje system Start&Stop (wyposażenie standardowe z jednostkami spełniającymi Euro 5), który czasowo wyłącza silnik, kiedy zatrzymujesz samochód.

W zależności od silnika samochód posiada pięcio- lub sześcio-biegową, ręczną lub automatyczną skrzynię biegów (Dualogic).

fot. Fiat

Wewnątrz auta nowością jest system nawigacji Blue&Me-TomTom, którego kolorowy ekran dotykowy pozwala zarządzać połączeniami telefonicznymi, nawigacją satelitarną oraz wszystkimi informacjami potrzebnymi podczas prowadzenia samochodu, które pobierane są bezpośrednio z komputera pokładowego samochodu.

Fiat Punto Evo wyposażony jest w siedem poduszek powietrznych, m.in. poduszkę powietrzną chroniącą kolana kierowcy jako standardowe wyposażenie w każdej wersji wyposażenia. Oprócz znanych już systemów ABS, EBD (elektroniczny rozdział sił hamowania) i ESP (elektroniczny system stabilizacji toru jazdy), mamy tutaj inne przydatne systemy, takie, jak system Hill Holder, który pomaga kierowcy podczas ruszania pod górę, utrzymując samochód przez kilka sekund w miejscu, aby nie zjechał on do tyłu, jak również przednie światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, które włączają się w zależności od obrotu kierownicy.

fot. Fiat

Dzięki zabiegom designerskim Fiat Centro Stile zyskało wykończenie wnętrza (deski rozdzielczej, siedzeń i wskaźników).

Punto Evo będzie dostępny w sprzedaży od drugiej połowy listopada. Ma on stać się wiodącym modelem Fiata na rynku europejskim w niezmiernie ważnym dla włoskiego producenta segmencie samochodów miejskich.

 

 

 

fot. Fiat

Następujące silniki będą dostępne od momentu wprowadzenia na rynek:

Benzyna:

  • 65 KM 1,2 8V (Euro 4),
  • 77 KM 1,4 8V (Euro 4),
  • 77 KM 1.4 8v (Euro 5) z systemem Start&Stop;
  • 105 KM 1,4 MultiAir 16V (Euro 5) z systemem Start&Stop,
  • 135 KM 1,4 MultiAir Turbo 16V (Euro 5) z systemem Start&Stop.

Diesel:

  • 75 KM 1.3 MultiJet 16v (Euro 4);
  • 75 KM 1.3 MultiJet II 16v (Euro 5) with Start&Stop and DPF;
  • 90 KM 1.3 MultiJet 16v (Euro 4);
  • 95 KM 1.3 MultiJet II 16v (Euro 5) with Start&Stop and DPF;
  • 120 KM 1.6 MultiJet 16v (Euro 5) DPF.

Zasilanie dwupaliwowe:

  • 70 KM 1.4 8v benzyna/metan (Euro 5);
  • 77 KM 1.4 8v benzyna/LPG (Euro 4).
  •  

Logo na tylnych drzwiach Punto Evo zmienia się w zależności od typu silnika: czerwona kropka oznacza silniki mocniejsze (135 KM 1,4 MultiAir Turbo i 120 KM 1.6 MultiJet), zielona silniki z zasilaniem dwupaliwowym a czarna pozostałe typy silników.

Najnowsze

50 kultowych aut na Paradzie Zabytkowych Citroënów

3 października w Warszawie miłośnicy motoryzacji będą mieli okazję przyjrzeć się z bliska kultowym autom Citroëna. Oprócz modeli DS czy 2 CV, na Paradzie obecne będą takie unikaty jak BL 11 z 1954 roku czy SM z 1972 wyposażony w sześciocylindrowy silnik Maserati.

fot. Citroen

Będzie sporo ciekawych samochodów i dyskusji merytorycznych, ale i ogromna dawka dobrej zabawy, dla dużych i małych. Animacje dla dzieci, francuskie przysmaki i spotkania ze znanymi gwiazdami będącymi twarzami marki w Polsce (m.in. Justyna Steczkowska czy Artur Żmijeski), gwarantują popołudnie pełne różnorodnych wrażeń

Na zlocie zabytkowych citroënów będzie także można obejrzeć kolekcjonerski egzemplarz, którego historia sięga dwudziestolecia międzywojennego – C6 Grand Turismus wyprodukowany w 1929 roku. Nie zabraknie również laureatów prestiżowej nagrody Car od The Year citroenów GS,CX, XM. 

Do dyspozycji zwiedzających będą namioty przedstawiające historię marki oraz innowacje technologiczne. Przystępna forma wizualizacji, materiały filmowe oraz dostępne na wyciągnięcie ręki eksponaty (m.in. zawieszenie hydropneumatyczne czy silnik wysokoprężny HDi) z pewnością zainteresują fanów motoryzacji w każdym wieku.

W takiej C2 ściga się pilotka – Anna Wódkiewicz u boku Ariela Piotrowskiego
fot. Citroen

Kibice rajdowi również znajdą coś dla siebie. W namiocie „Sport” krok po kroku będzie można prześledzić rajdową ewolucję marki. Będzie również okazja, aby przyjrzeć się Citroënowi C2 w specyfikacji rajdowej oraz dopytać o wszelkie szczegóły team rajdowy biorącego udział w cyklu Citroën Racing Trophy Polska. Kierowca Ariel Piotrowski oraz jego pilotka Anna Wódkiewicz odpowiedzą na wszelkie pytania dotyczące rajdowych kulisów. Dla spragnionych sportowych wyczynów Citroën przewidział symulatory rajdowe.

Kolejną z atrakcji parady będzie stoisko Michelin, prezentujące historię i współczesne oblicze firmy. Będzie tam można zobaczyć między innymi – wystawę unikatowych opon retro do zabytkowych pojazdów, które produkowane są przez Michelin z wykorzystaniem tradycyjnych technologii. Firma przedstawi też opony oszczędzające paliwo i kolekcję przewodników Michelin.

fot. Citroen

Na gości będą również czekać interaktywne gry komputerowe, w których wygrać będzie można atrakcyjne nagrody. Punktem kulminacyjnym parady zabytkowych citroënów będzie polski premierowy pokaz najnowszego modelu spod znaku szewrona.

Start z Placu Teatralnego – 13:30
Prezentacja kultowych modeli Citroëna na Nowym Świecie – 14:00
Polska premiera Nowego Modelu – 15:00

 

Najnowsze

Alonso w Ferrari – ruszyła karuzela

Tak jak się spodziewano w wesołym miasteczku F1 karuzelę uruchomił Fernando Alonso. Ferrari ogłosiło dzisiaj, że w przyszłym sezonie Kimi Raikkonen zastąpiony zostanie przez Hiszpana jeżdżącego obecnie w Renault. Kto, jeśli w ogóle, będzie reprezentował francuski zespół?

Felipe Massa i Fernando Alonso – jak potoczy się sezon 2010 dla Ferrari?
fot. Ferrari

Zespół Scuderia Ferrari Marlboro oficjalnie potwierdził dzisiaj, że podpisał właśnie trzyletni kontrakt z Fernando Alonso. Powracający do zdrowia Felipe Massa pozostaje oczywiście w zespole, a kierowcą rezerwowym będzie Giancarlo Fisichella. Umowa Kimiego Raikkonena z włoskim teamem została skrócona o jeden sezon. Stefano Domenicali, szef zespołu, przytoczył dzisiaj w swojej wypowiedzi słowa Prezydenta Ferrari, Luci de Montezemolo, że prędzej czy później każdy kierowca marzy o reprezentowaniu tego teamu a podpisanie kontraktu z Alonso było więc tylko kwestią czasu. Alonso nie ukrywał swojej radości potwierdzając, że otrzymał właśnie możliwość spełnienia swojego marzenia o reprezentowniu zespołu z Maranello.

Do McLarena? A może Kimi zacznie jeździć
w rajdach?
fot. Ferrari

Domenicali podziękował oczywiście Finowi za –  jak stwierdził – wszystko co zrobił dla zespołu, a szczególnie za zdobycie tytułów mistrzowskich w barwach Ferrari, zarówno w klasyfikacji kierowców jak i dwa lata z rzędu w klasyfikacji konstruktorów. Powiedział także, że Raikkonen to wyjątkowo utalentowany kierowca oraz uczciwy i lojalny człowiek.

Oszczędny zwykle w słowach fiński kierowca oświadczył, że jest mu bardzo przykro z powodu odejścia z Ferrari, w którym zawsze czuł się świetnie. Przypomniał także, że trzyletnia współpraca zaowocowała zdobyciem 50 % tytułów Grand Prix w tym czasie. Co zamierza i jakie możliwości będzie miał do dyspozycji Kimi w przyszłym sezonie ?

Rubens Barrichello
fot. Brawn GP
Nico Hulkenberg
fot. Williams
Robert Kubica
fot. BMW

Oficjalna informacja o kontrakcie Alonso rozpoczyna z pewnością przetasowania jakie nastąpią w kokpitach bolidów Formuły 1. Już mówi się o możliwości zaangażowania przez Williamsa Rubensa Barrichello oraz zaproponowaniu miejsca w drugim bolidzie Nico Hulkenbergowi, obecnemu kierowcy testowemu Williamsa.

Jak donosi autosport.com, Barrichello mógłby zostać ewentualnie w zespole Brawn GP, jeśli ten nie porozumie się w kwestiach finansowych z Jensonem Buttonem. Wygląda jednak na to, że Brazylijczyk zdecyduje się podpisać umowę z zespołem Franka Williamsa, zamiast czekać na coś, co może się nie zdarzyć.

Z Williamsem negocjacje prowadził także podobno menadżer Roberta Kubicy, Daniele Morelli. Obecnie jako stajnię, w której będzie jeździł Polak wskazuje się Renault i to jest najbardziej prawdopodobna wersja wydarzeń.

 

Najnowsze

Moto Eko Piknik w Krakowie

Nie wiesz co zrobić z wolną niedzielą? 4 października w Krakowie odbędzie się ekologiczny piknik motoryzacyjny, a w programie znajdzie się wiele atrakcji, m.in. eko rajd.

Impreza ma otwarty charakter, a jej główną ideą jest promocja eco-drivingu. To taki styl jazdy, który pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, a jednocześnie zminimalizować emisję spalin. Organizator chce jednocześnie zaprezentować mieszkańcom Krakowa najnowsze rozwiązania technologiczne, związane z samochodami hybrydowymi i napędem elektrycznym. Wydarzenie odbędzie się na pasie startowym Muzeum Lotnictwa Czyżyny. 

Zarys programu:

fot. sens.pl

10 00 Rozpoczęcie imprezy, powitanie gości, przedstawienie regulaminu eko rajdu.

10 30 Specjaliści przedstawiają założenia eco – drivingu (Skoda Auto)

10 00 – 10 45 Ostatnie zapisy do eko rajdu

11 00 start Eko Rajdu o puchar TVP Kraków

-samochody pokonują trasę do z lotniska do Miechowa (przez Słomniki) i wracają przez Olkusz na lotnisko.

 W Miechowie i Olkuszu są punkty kontroli przejazdu plus punkty pomiaru prędkości zorganizowane przez policję

O ostatecznym wyniku rajdu decydują punkty zdobyte w dwóch niezależnych konkurencjach: 

1.Czas przejazdu  (miejsca na mecie)

2. Ilość zużytego paliwa (kto najmniej ten wygrywa)

3. Zawodnicy otrzymają punkty karne za przekraczanie prędkości dopuszczonej na trasie rajdu (ukryte pomiary)

4. Załogę stanowią dwie osoby.

Punktacja : 1m – 10pkt, 2m – 9pkt, 3m 8pkt i tak do jednego punktu

Organizator zaprasza wszystkich, którzy cenią ekologię i potrafią jeździć oszczędnie. Trasa prowadzić będzie z Krakowa do Miechowa, a następnie przez Wolbrom do Olkusza i dalej do Krakowa. Liczyć się będzie tempo jazdy i oczywiście ilość zużytego paliwa. Nad całością czuwać będą przedstawiciele Automobilklubu Krakowskiego. Cenne nagrody zostały ufundowane między innymi przez BP (bony paliwowe po 1000 i 500 zł), Selenię i Toyotę. Zgłoszenia  można składać za pośrednictwem portalu Interia, bądź na stronie organizatora, www.sens.pl

Powrót samochodów przewidywany jest w godz. 13 30 -14 30 

11 15 Praktyczna prezentacja eco – drivingu na przygotowanej na lotnisku trasie          (specjalne prezentacje dla uczestników pikniku)

11 00 W drugiej części lotniska rozpoczyna się wielka impreza tuningowa, Wojna Północ – Południe

11 30 – 12 30 Prezentacja samochodów ekologicznych poszczególnych marek i innych rozwiązań związanych z ekologią w motoryzacji (opony, paliwa, kosmetyki, myjnie itd.), a także nowych modeli, które w tym roku pokazały się na rynku Toyota, Honda, Volvo, Lexus, Mitsubishi, Dodge, Jeep, Peugeot, Mercedes, Renault, BMW, Skoda, BP, VW, Audi i inne 

12 30 Spotkanie z gwiazdami motoryzacji i rozmowy o ekologii.

13 00  Konkurs na najczystsze auto (spaliny) (w zależności od ilości zgłoszeń, konkursy mogą rozpocząć się wcześniej) W konkursie biorą udział auta prywatne i samochody dilerów (przeprowadza Politechnika Krakowska)

– kategoria diesel

– kategoria benzyna

13 30 Konkurs na najcichsze auto (dwa pomiary, na zewnątrz i wewnątrz pojazdu) W zależności od ilości zgłoszeń konkursy mogą rozpocząć się wcześniej. Konkurs w dwóch kategoriach: samochody dilerów i samochody prywatne

14 00 Konkurs wiedzy ekologiczno motoryzacyjnej

 14 30 powitanie załóg startujących w eko rajdzie

15 00 wręczanie nagród i pucharów

15 30 Zakończenie imprezy 

Piknikowi towarzyszyć będzie zielone miasteczko campingowe (caravaning), prezentacje nowych modeli samochodów, nowych opon, kosmetyków samochodowych itd.

Nie zabraknie również gastronomii, w równie ekologicznym charakterze.

Najnowsze

Śmiertelny październik

Jak wynika ze statystyk policyjnych październik jest najniebezpieczniejszym miesiącem pod względem śmiertelnych wypadków drogowych, dlatego warto się przygotować po lecie do jazdy w odmiennych warunkach atmosferycznych.

Podczas deszczu niewiele widać w lusterku zewnętrznym…
fot. Motocaina

Okres przejściowy z lata na jesień to zwykle pogorszenie warunków pogodowych. Ma to bezpośredni wpływ na wzrost liczby niebezpiecznych zdarzeń drogowych, w których poszkodowani są zarówno kierowcy, ich pasażerowie, jak i piesi.

Warto sprawdzić – zanim wyruszysz w drogę jesienią
Początek jesieni to dobry czas na odpowiednie przygotowanie samochodu do podróży
w wymagających i trudnych warunkach jesienno-zimowych. Ważne, aby pamiętać o sprawdzaniu podstawowych elementów podnoszących bezpieczeństwo jazdy w tym okresie. Należą do nich:

 – sprawdzanie akumulatora
 – sprawdzenie stanu opon i grubości bieżnika oraz ewentualna wymiana
 – zmiana opon na zimowe gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 7o C
 – regularna kontrola ciśnienia w oponach
 – sprawdzenie i ewentualnie wymiana wycieraczek
 – regularne uzupełnianie płynu do spryskiwaczy
 – regulacja i utrzymywanie w czystości reflektorów
 – kontrola i ewentualnie wymiana płynu do chłodnic 

Niepokojące statystyki
Wcześniej zapadający zmrok, bardziej częste opady deszczu i zła widoczność mają istotny wpływ na pogorszenie warunków jazdy. Dodatkowym elementem wpływającym na wzrost wypadków jest również fakt, że kierowcy podczas wiosenno-letnich podróży zdążyli „odzwyczaić się” od jazdy w deszczu czy we mgle.

Przez mokrą szybę widoczność spada maksymalnie. Pamiętaj o założeniu wycieraczek w dobry stanie, a przed sezonem  jesiennym najlepiej nowych.
fot. Motocaina

W październiku ubiegłego roku w Polsce doszło do 4 684 wypadków, w których śmierć poniosło łącznie 569 poszkodowanych* – oznacza to, że każdego dnia tego miesiąca ginęło na drodze średnio 18 osób! 

Deszcz najgroźniejszy podczas kilku pierwszych minut
Najważniejszą rzeczą, o której wraz z początkiem jesieni powinni pamiętać kierowcy to zmniejszenie prędkości. Warto pamiętać, że podczas pierwszych kilkunastu minut deszczu drogi są najbardziej śliskie. Woda, mieszając się z warstwą nagromadzonego na jezdni kurzu, tworzy cienką, niewidoczną i bardzo śliską  powierzchnię. Do tego aby została ona zmyta potrzeba czasem nawet do pół godziny intensywnych opadów deszczu. 

Uwaga na pieszych
Jesienią, w warunkach pogorszonej widoczności szczególnie narażeni na niebezpieczeństwo są piesi, dlatego kierowcy powinni zachować wyjątkową ostrożność zwłaszcza wówczas, gdy zbliżają się do przejść dla pieszych. Muszą też obserwować pobocza podmiejskich dróg, po których poruszają się znacznie mniej widoczni o tej porze roku przechodnie.

Bacznie obserwuj tylne lampy poprzedzających aut i zachowaj od nich bezpieczną odległość.
fot. Motocaina

Kałuże, akwaplanacja i liście – jesienne zagrożenia
Intensywne jesienne opady deszczu niosą ze sobą wiele zagrożeń na drodze. W takich warunkach zwiększa się ryzyko poślizgu wodnego, czyli tzw. akwaplanacji. Do zjawiska tego dochodzi wówczas, gdy bardzo szybko obracające się koło nie jest w stanie odprowadzić dostatecznej ilości wody spod opony. W rezultacie opona traci kontakt z nawierzchnią jezdni. Aby nie wpaść w bardzo groźny wodny poślizg, należy zdecydowanie zmniejszyć prędkość na mokrej nawierzchni, dbać o nienaganny stan opon (odpowiednia grubość bieżnika zapewniająca odprowadzanie wody) oraz unikać rozległych kałuż. Równie niebezpieczny jest poślizg na… liściach, które jesienią często zalegają na jezdniach. Wjechanie na nie z dużą prędkością może spowodować utratę przyczepności. Dodatkowo, zalegające liście często przykrywają niebezpieczną, głęboką kałużę lub masę błota, w którym może ugrzęznąć samochód.  

* www.policja.pl (Wypadki drogowe w Polsce w 2008 roku)

Najnowsze